Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

FINALE AUTUMNO

Výběr: hai_mal, Print
19. 11. 2005
25
0
8147
Autor
vesuvanka

Jiskry ohně nacházím v barvách toho kraje...

AUTUMNO FINALE - 17. 11. 2005

Po delší době přichází den s modrou oblohou a sluníčkem jako příslib pěkného výletu. Ožívá podzimní krajina, která byla delší dobu zahalena v mlhavém smutku, podél trati svítí karmín ostružiní. Podbabské skály mají svůj půvab, lehce stínované plocha kamení s jásavě žlutými listy uchycených rostlin připomenou obrázek jara, kdy tu kvetly tařice.

Kochám se pohledem na modrou oblohu, na níž se objeví nenápadné stádečko bělavých beránků. V dálce přechází modř do světlého tyrkysu, lemovaného růžově šedými mráčky. Zvláštní scenérie, připomínající moře... a znovu yrkys, v němž jsou zaříznuty ostré tmavě šedé nože... Soustředila jsem se víc na oblačnost než na krajinu. Další zálivy, pobřeží táhlé a vzadu na severu se tyčí silueta pohoří s bílými vrcholy. Nápadné a rychlé změny typu mraků a jejich barevnost napovídá, že sluníčko asi dlouho svítit nebude. V Roudnici je obloha zcela lšedivá a Milešovku marně vyhlížím.

V Lovosicích drobně prší. Vyjíždíme směrem k Házmburku. Jednotlivá pásma kopců jsou výrazně odlišena odstíny šedé barvy, která dominuje celé krajině. Vrchol Milešovky je v mracích. Zaparkujeme v Sedlci pod Házmburkem a odtud se vydáváme jižním směrem ke kopci.

Přestává pršet, ale od severozápadu fouká ostrý a studený vítr - brrr! Nedáme se odradit. Kouzelný a dramatický je rozhled na krajinu všemi směry a před námi se tyčí Házmburk, kolem nás jsou pásy polí a dále sad mladých jabloní, na nichž se ještě drží listí. Zaujme nás mimořádná sytost barev tohoto místa. Působivá jsou pole lzorané černozemě, která deštěm zčernala ještě víc. Asi ne náhodou mi připomněla lávové pole na Etně, dojem umocňuje hromada kamení - tmavého čediče na okraji pole. Zajímavý je kontrast barev zelenavých a žlutavých lišejníků na některých kamenech.

Cestou nám těžknou boty nabalujícím se bahnem, takže se vydáváme podél sadu západním směrem. Před námi se na obzoru rozevírá část Lounského Středohoří s Chožovskou horou, Brníkem, Srdovem, Oblíkem, Křížovými vrchy, Milou a dalšími kopečky. Vítr začíná protrhávat mraky, objevuje se dokonce i "modré oko". Krajina dostává veselejší náladu, modravé kopce s růžovým nádechem oblohy v pozadí. Na severozápadě je černo, Milešovka v neprůhledném závoji.

A první sluneční paprsky ozáří krajinu. Ne celou, vyberou si vždy jen určité místo, které se objeví v plné kráse. Skalnatý košťálov se zříceninou hradu, Deblík s kamenolome, který oranžově svítí a žaluje... Nad Litoměřicemi vykouknou pláně s ostrůvky sněhu, Radobýl a Dlouhý vrch. Na východě zazáří malý kousek duhy, po chvíli je stejně poctěn i Lovoš. Vítr se mění na západní, který už není tak studený. Nad Házmburkem krouží káně.

Po pravé straně cesty se mírně vlní pole, na němž nás zaujme nenápadný vršíček porostlý listnáči. Díky spadanému listí se v korunách stromů rýsuje skalní útvar, k němuž se vydáme. Jdeme po koberci javorového a jasanového listí, kde jsme vyplašili zajíce, stoupáme po mírnějším svahu porostlém travou a místy uschlými bodláky - máčkou. Na členitém vrcholu čedičové skály jsou rozsety tmavě růžové květy hvozdíku kartouzku. Nádhera! A kolem dokola je výhled na celé Středohoří, dokonce i Milešovka se vynořuje. Pozorujeme poštolku nad polem.

Má ten skalnatý vršíček, který jsme považovali v létě za pouhý remízek, nějaký
název? Pokud ne, dám mu jméno "Hvozdík". Mapa napoví, že se jmenuje "Plaňák" a jeho nadmořská výška je pouhých 279 m. Tušíme ltu velmi bohatou květenu, takže lkPlaňák na jaře znovu navštívíme.

Teď už nám zbývá jen rozloučení. Vracíme se do Sedlce. Ještě poslední rozhlédnutí do krajiny ozářené hořícím západem slunce nad Plaňákem a cesta na nádraží. Středohoří se ztrácí zvolna ve tmě, ale hluboké dojmy z našeho výletu zůstávají barevné.



mám otázku...rozmýšľala si nad tým, že vydáš knihu? *

vesuvanka
17. 02. 2006
Dát tip
Usmáty_autor děkuji moc :-))) o knížce jsem uvažovala a moc bych si ji přála vydat, ale je to náročné nejen finančně, vyžaduje to i určité organizační schopnosti, trochu obchodního ducha - umět si zajistit propagaci, distribuci atd., a to není nějak v mých silách

ak to nie je v tvojich silách(o tom pochybujem), tak si nájdi niekoho, v koho silách to je...lebo to má budúcnosť...a vravím ti, už len to, že si začala písať, ako si išla do Vezuvu...proste, prečítaj si Alchymistu, možno ti to pomôže...;)

synáček
17. 12. 2005
Dát tip
Moc hezké čtení, Janinko... děkuji... T****

vesuvanka
17. 12. 2005
Dát tip
synáček Petře, děkuji za milé zastavení a krásný, inspirativní obrázek, moc jsi mě potěšil :-))), díky i za tip

vesuvanka
13. 12. 2005
Dát tip
Spring - děkuji za krásný a veselý obrázek, potěšil moc:-)))

Diana
30. 11. 2005
Dát tip
A já pořád, co mi to poslední dobou chybělo - přece výlet s tebou! To zase byla nádhera, díky. T***** A ty krásné obrázky, co tu máš, ty se jinde nenajdou. Víš, že si občas tady odsud nějaký ukradnu pro sebe? Už mám celou sbírku!

vesuvanka
30. 11. 2005
Dát tip
Diana díky za milé zastavení, slovíčka i tip. Mám radost, že se Ti líbí i obrázky - jsou to většinou fotky z google, kterými se snažím písmenkový výlet zpestřit, akvarely jsou moje. Zima pro mě na výlety bohužel není, takže další putování zahájím na jaře, jakmile se začne probouzet příroda

červánky
30. 11. 2005
Dát tip
Tak jsem zase po čase zašla s naší milou vesuvankou na výlet. Moc hezky napsané Janičko, tohle by děti měly číst v čítankách. Tip.

vesuvanka
30. 11. 2005
Dát tip
červánky Jituško, děkuji za milé zastavení, slovíčka i tip... byla bych moc ráda, kdyby některé dílko se dostalo do školní čítanky

andromeda
25. 11. 2005
Dát tip
-jsem tu ještě jednou....Janičko, neríká se hvozdíku - slzičky Panny Marie? Slyšela jsem to, kdyz jsem byla malá .......veliký POZDRAV Z CHRUDIMI:

vesuvanka
25. 11. 2005
Dát tip
andromeda - Helo, díky za další milé zastavení - ano, hvozdíku se říká slzičky Panny Marie - také to znám z dětství. Zdravím Tě....

Jazena
23. 11. 2005
Dát tip
Dík za krásný výlet, doufám, že se tam s našimi turisty také někdy podíváme. U nás byl ráno 17. 11. už sníh. Zuzulinko, dík za nádhrný obrázek, ten k tomu výletu skutečně patřil. T*

vesuvanka
23. 11. 2005
Dát tip
Jazena díky za milé zastavení, tip i zájem, určitě se vám tam bude líbit a přeji krásný výlet :-))) U nás se sníh objevil o den později, ale roztál

Marnotrat
22. 11. 2005
Dát tip
inspirativní, paní Jano, velmi... t*p rozdat jako předlohu začínajícím poetům, se slovy: "zde mustr - napiš báseň"

jaza
22. 11. 2005
Dát tip
velmi pěkný obrázek* hlavně do té zimy*

vesuvanka
22. 11. 2005
Dát tip
Print - díky za návštěvu a výběr Marnotrat - díky za návštěvu, milá slovíčka i tip Jaza - díky za návštěvu, milou kritiku i tip

tonas
22. 11. 2005
Dát tip
A já tam ještě nikdy nebyl. To je hanba.. Mám nad chalupou, asi kilometr daleko kopce, které jsou rovněž krásné a podobně vysoké.. Nikdo je nehýčká , jako ty svou Milešovku. IAsi by měl Ty fotky jsou nádherné tonas

vesuvanka
22. 11. 2005
Dát tip
tonas díky za milé zastavení, slova i tip... Středohoří mi učarovalo - již při pohledu z vlaku působí homolovité kopce porostlé většinou listnatými stromy exoticky, jakoby kousíček jihu Evropy byl přenesen do severních Čech. Když jsem se začala této krajině hlouběji věnovat, zjistila jsem jak málo je u nás známá a tudíž i opomíjená, a to bylo pro mě velkou motivací k psaní i malování. Když budeš mít někdy možnost, zavítej do Středohoří

maartin
21. 11. 2005
Dát tip
Jako bych tam šel s Tebou *

vesuvanka
21. 11. 2005
Dát tip
maartin - děkuji za milé zastavení i tip

KayTee
21. 11. 2005
Dát tip
aaach jo... *

vesuvanka
21. 11. 2005
Dát tip
KayTee - díky za milé zastavení, tip a klub

Markel
21. 11. 2005
Dát tip
Moc krásně jsem se s Tebou poprocházela a vše viděla v těch krásných barvách a obrazech , - T

Robinia
21. 11. 2005
Dát tip
Ano, to čtvrteční ráno bylo skutečně nádherně modré a lákalo na výlet... tip

vesuvanka
21. 11. 2005
Dát tip
Markel - díky za doprovod, milá, hřejivá slovíčka i tip Robinia po těch chmurných šedivých dnech bylo pro mě čtvrteční ráno příjemným překvapením, díky za milé zastavení i tip

Craerassy
20. 11. 2005
Dát tip
pohádková procházka před usnutím...dobrou :-) *

rainman
20. 11. 2005
Dát tip
kouzelné rozloučení s podzimem *...šup do zimy :-)

Zuzulinka
20. 11. 2005
Dát tip
malý pohled na české středohoří....pěkné putování vesu*

Zuzulinka
20. 11. 2005
Dát tip

vesuvanka
20. 11. 2005
Dát tip
Craerassy jsem ráda, Tě potěšila, díky za milé zastavení i tip...... krásný den :-))) rainman - díky za návštěvu, milá slova i tip ... a zima už je tu :-))) Zuzulínka - díky za návštěvu, milou kritiku, tip a za nádherný obrázek ze Středohoří, pohled na tuto krásnou krajinu vždy potěší :-)))

moc hezké Janinko... t

Arienalia
20. 11. 2005
Dát tip
:) *

Smetiprach
20. 11. 2005
Dát tip
povedené... :-)

vesuvanka
20. 11. 2005
Dát tip
kouzelná_květinka - Janičko, díky za návštěvu, milá slova i tip Arienalia - díky za návštěvu i tip :-))) Smetiprach - díky za návštěvu a milou kritiku :-)))

vesuvanka
19. 11. 2005
Dát tip
Hvozdík na Plaňáku byl trochu tmavší...

Moc krásně a barvitě napsané!! Úplně to vidím před sebou! TIP! ;)

Loutka
19. 11. 2005
Dát tip
řek bych, že máš nádherný obrazy ale trochu mi chybí děj...kterej je tady poněkud nevýraznej, zdá se mi

hai_mal
19. 11. 2005
Dát tip
Roudnice, Lovosice...- to je od nás coby kamenem dohodil :-) krásné, milé, barevné .....(i lávové pole tam je/nezklamalas!!/):-)) jo, hřejivé pohlazení po duši - po tom se mi dneska stýskalo díky moc:-) TIP a V

dadíková
19. 11. 2005
Dát tip
vesu taky mám ráda, když slunko osvítí jen určitý místo v krajině...je to jako scéna na jevišti...:) t

andromeda
19. 11. 2005
Dát tip
to musel být krásný výlet.....umíš to krásně napsat, az je mi líto , ze jsem tam ještě nikdy nebyla.......T I P

misty
19. 11. 2005
Dát tip
kiez by som castejsie citila taky pokoj....dakujem....*

vesuvanka
19. 11. 2005
Dát tip
KristinaKočanská - děkuji za návštěvu, milá slova i tip :-))) Loutka děkuji za milé zastavení. Máš pravdu, děj tam není, naše výlety jsou spíše pozorovací, často jdeme jen tak bez předem vytčeného cíle hai_mal to mě těší, že jsi blízko tohoto krásného kraje :-))) - lávové pole, to bylo první co mě napadlo při pohledu na krásnou černozem, děkuji za návštěvu a moc milá a hřejivá slova, tip a V dadíková přesně tak, jako scéna na jevišti :-))) díky za milé zastavení i tip nechápu - díky za návštěvu i tip andromeda díky za milé zastavení i tip. Moc Ti přeji, abys někdy Středohoří navštívila, je to krajina nejen krásná, ale i klidná, někdy máme pocit, jakoby se na některých místech zastavil čas

vesuvanka
19. 11. 2005
Dát tip
místy - moc bych Ti to přála, i já děkuji za návštěvu i tip

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru