Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Emma Thompson a Vtip

Výběr: hai_mal
25. 11. 2005
3
0
2207
Autor
Mezon

Kdo ten film včera viděl, ví proč ty slzy. Kdo ho neviděl, měl by to změnit. S dovolením jsem si vypůjčil kajmanovu recenzi, pod kterou mi nezbývá než se podepsat. Pod každičké slovo zvlášť. Tenhle skvost by opravdu neměl nikomu uniknout. Už i pro jeho nevtíravé zakomponování fragmentů poezie 16-tého století. Tohle prostě jen tak nerozdejchám.




Ještě cítím slzy na tváři, ještě mi neoschly. Až takhle kýčovitě začínám, uslzeně a nadšeně, pln emocí, které by snad bylo lepší nechat vyvanout pro větší odstup. Ale já nechci, nechci odstup, chci tady a teď upozornit na film, který je sice „jen“ z produkce HBO, ale je poetickým a mrazivým dílem na téma života a smrti, vědy a emocí, představ o umírání a umírání, bolesti a úlevě. Ano, skutečně jsem si zaplakal a udělalo mi to dobře, ale pozor, tady není řeč o vykalkulovaných scénách á la Hollywood, kdy prostě kapesníky nemohou zůstat suché! Kdeže, tyhle slzy jsou tak nějak „skutečné“. Ale k filmu.

Vivian Bearing je univerzitní profesrorka anglické poezie, především si potrpí na renesanční poezii Johna Donnea. Výklad poezie je pro ni především vědou, také se za vědce považuje. Momentálně ji však trápí zdravotní obtíže, které jsou posléze odhaleny jako nemilosrdná rakovina vaječníku. Celou léčbu, která je experimentální a dávky a kombinace „koňské“, prožívá Vivian coby vypravěčka, snažící se „vlastními slovy“ zachytit všechny pocity a dojmy, všechno to, co ji tak přibližuje smrti a nutí přehodnotit dosavadní život a představy…

Emma Thompson je skvělá, holohlavá, trpící, citující z krásného Donnea, s černým humorem a tváří na kameru glosující odporné zhoršování se stavu, utrpení a pramalou naději, která není naplňována. Střet boje o vlastní život a doktorské rutiny. Ostatně jde především o příležitost vyzkoušetnové postupy léčby, šance nemá od počátku nijaké…

Vědecky chladný, nadšený mladý lékař Ashford, bývalý Vivienin student, bere rakovinu jako úžasnou věc, materiál pro výzkum, jen laskavá sestrička Susie si všímá, že Vivian je především člověk a až pak schránka na tumorvelikosti grapefruitu…
Zažili jste v rodině či okolí chemoterapii a její vedlejší, příšerné účinky a beznaděj? Pak víte, o čem je řeč.

Scéna, kdy Susie zbědované Vivian masíruje polomrtvé dlaně krémem, za podmalby přesně úsporného a o to jímavější klavírního doprovodu, strčí směle do kapsy všechny vykonstruované dojáky komerčních snímků jedna dvě a závěrečná pasáž, kdy se Vivian choulí v náručí jediné návštěvy, staré profesorky, předčítající jí alegorickou říkánku o malém zajíčku, vaše oprávněné dojetí jen posílí.
Krásná a hluboká studie o nemoci, o boji s nemocí o smíření a pochopení o Johnu Donneovi.

Emma Thompson získala za roli umírající Vivian mimo jiné Zlatý Glóbus.


Diana
29. 11. 2005
Dát tip
Film neznám, ale jak se objeví, určitě se podívám.

Marcela.K.
25. 11. 2005
Dát tip
Ten film v televizi už jednou dávali...vím jaké pocity jsi prožíval, já jsem se na něj tentokrát nedívala.Nemám ani potřebu nahrávat si ho na video...ten film stačí vidět jen jednou...nedá se na něj totiž nikdy zapomenout!!! Možná je tento můj pocit umocněn mojí profesí ...

hai_mal
25. 11. 2005
Dát tip
ano......zažila jsem to....před třinácti lety.....žaludek.....šance na přežití bez operace žádná, s nákladnou plastikou žaludku pak aspoň 1%....... vlasy pak dorostly, to je to nejmenší jizvy na těle se časem zhojily......na duši už nikdy ne člověk se pak strašně změní, prožité utrpení se nedá popsat slovy, snad v básni by to někdy šlo.........procítit znovu možná....... film jsem neviděla, nemám TV a možná je to tak i lepší t*

hai_mal
25. 11. 2005
Dát tip
ještě jsem chtěla dodat, že jsem tehdy napsala svoje Memento mori...... ano, bylo to moje Memento a je dodnes a jakoukoli negativní kritiku právě na tohle mé dílo snáším dost těžce.......(avšak snáším...) :-)

pozorovatel
25. 11. 2005
Dát tip
"jitak přibližuje smrti" jitak? film jsem viděl a od tý doby pořád schánim básně od Donna... ale mám pocit, že v tom filmu je John mnohem lepší!:) jenom pár filmů si pamatuju a tenhle ještě dlouho nezapomenu... sice bych tolik nepřeháněl s chválou jako kajman, ale stojí to za to! je to přesně ten typ filmu, kterej člověka pohltí a ještě dlouho nepustí... atmosféra tam byla skvělá a herečka ještě lepší filosofický dílo

Doporučuju.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru