Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Možnost volby

03. 12. 2005
14
0
4234
Autor
pekylau

 

Ne. Neměl jsem z toho vůbec dobrý pocit.

Jindřicha jsem znal již od školních lavic. Už tehdy patřil mezi ty, jejichž přítomnost  ostatní  vždy jen  tak nějak trpěli. Byl prostě divný. Třeba tím, že si nechal říkat Jindřichu. No řekněte? Ve dvacátém století si nechat říkat Jindřichu. Pravda, v té době by to asi ani s tím Jindrou moc nevyhrál.  Na druhé straně, když o tom s odstupem času přemýšlím, byl to už tehdy projev určité výjmečnosti. Projít vědomě s takovým handicapem pubertálními roky a nedohánět svá postižení nějakou chlapáckou přezdívkou, nad tím mohu dnes pouze uznale pokývat hlavou. Silná sobnost, ukrývající se mezi řečmi silnějšími spolužáky.

Ale zpět.

 Neměl jsem z toho zkrátka dobrý pocit.

Ovšem, použil jsem Jindřichova pohostinství již několikrát. Vlastně to bylo pokaždé, když mě Katka vyhodila. Šestkrát, sedmkrát, nevím, určitě by na to za posledních šest let nestačily prsty jedné ruky. Vidíte a ze všech těch velkých kamarádů mi zbyl jako balíček poslední záchrany právě Jindřich. Ještě před patnácti lety bych  nevsadil ani vypranou ponožku na to, že se z odstrkované chudinky, mohu-li to tak říci, stane opravdový kamarád. Prostorný útulný byt, žádné scény kvůli nevynešenému smetí, malé výplatě, či pozdnímu návratu z pivního dýchánku. Prostě ráj na zemi.

Jenže dneska to bylo něco jiného.

 Proto ten špatný pocit.

Kufry přede dveřmi a na nich položená obálka s úřední hlavičkou nenechávaly  na pochybách, že tentokrát je to definitivní. Fajn, dalo by se říci, ráj na trvalo. Jindřich žil sám a nevzbuzoval pocit, že by ho ta moje definitiva nějak zaskočila. Byt měl skutečně prostorný….. ale přeci. Nejhorší je nemít možnost volby. Aha, namítnete, možnost volby máme pořád. Teoreticky, dodávám já. Zadlužený až po uši, na hotovosti pár drobných, rozvodové řízení na krku a jediné co mi zůstalo je kamarád Jindřich. To opravdu propojí. Jako záchranná vesta to bylo vynikající, ale natrvalo?

´´Můžu dál?´´ ozvalo se za zamčenými dveřmi .

 Ležíce ve velké napěněné vaně jsem ani nedutal. Hlavou se mi proháněl muj zpackaný život, všechny ty prohádané vztahy, dluhy, valící se na mne ze všech stran. Neměl jsem nic než smůlu a dva zánovní kufry. Možnost volby? Kde je ta možnost volby? Celý život vybírám mezi příjemným špatným a nepříjemným dobrým, abych stejně nakonec vždycky znovu dostal na nos. A vybírat? Co chci vybírat? Vždyť proti tomu co mě čeká venku, je to tu opravdu jako v ráji. Myšlenky víří hlavou a horečně hledají nějaké řešení, omluvu, vysvětlení.

Další nesmělé zaklepání, stisknutá klika a domněle uzamčené dveře se otvírají.

Že bych zapomněl?

 

 

        

 

 


pekylau
05. 01. 2006
Dát tip
Konečně kritika na úrovni. Dík.

chaImin
04. 01. 2006
Dát tip
Ne. Nemám z toho nedobrý pocit. inteligentně pointované a komponované lehké čtení, které netrhá synapse ***!

Yeziiinka
03. 01. 2006
Dát tip
Síla... uf :)*

pekylau
03. 01. 2006
Dát tip
´´Silné´´ ocenění. Dík

pekylau
29. 12. 2005
Dát tip
Pisces - tvůj nick zkazit diplomem - to opravdu nedokáži. Slovo beru zpět. Mezon - k ´´Jindrovi´´ gratuluji, ale opakuji - já bych se radši zamknul. Dík. Matylda - máš pravdu, příště zvolím jiné jméno, třeba... ???. Za pochopení a návštěvu dík.

Matylda
25. 12. 2005
Dát tip
Jindřich je hezké jméno, i když pubertálně nedoceněné :-). Líbilo, pochopila, tipuji*.

Mezon
11. 12. 2005
Dát tip
... taky mám svýho "Jindřicha" ... ... a tomu konci rozumím ... nebylo PROČ se zamykat .... ... povedené ... a pochopené ... ***

pekylau
09. 12. 2005
Dát tip
Pisces - jsi hrdina. Vzdávám se. Když tě ani tohle nezastrašilo, zasloužíš.... diplom. Přeji krásné sny. [nebo dobre jitro].

Pisces
09. 12. 2005
Dát tip
pekylau: :-) beru tě za slovo

Narvah
08. 12. 2005
Dát tip
ten konec nechápu

StvN
08. 12. 2005
Dát tip
Můj brácha je Jindřich. Je to hezký jméno. A konec asi chápu, víc než kamarád. Jo, začetl jsem se. Příjemný. Přemejšlim, jestli to mam vrznout do klubu, ale asi jo. A jestli chceš něco záporného k zamyšlení, tak začátek je horší než další průběh. Sám ti neřeknu, co s tim. Vybrat infromace, které vědět nemusíme a zahodit je, možná ses mohl o některých úvahách víc rozhovořit.

Pisces
08. 12. 2005
Dát tip
Hmmmmmmmm......... dočetla jsem. A mám takové smíšené pocity. Motiv docela dobrý, ale taky už to tady bylo. Napsáno celkem čtivě, pasáž s Jindřichem sem Jindřichem tam mě neodradila. Myslím, že by mohlo být méně slov o možnosti volby, to mě tam trochu rušilo. A víc se rozepsat celkově. O čemkoliv - máš široké spektrum možností. Buďto rozvést školní léta, nebo hádky s manželkou anebo domnělá přátelství, z nichž "zbyl" jen Jindřich. Nebo rozvést všechno :) Myslím, že o takových 10-15 řádků víc by jí rozhodně neuškodilo. No ale, nechtěl jsi hlubší kritiku, takže se omlouvám za rozepsání. A tip dám :)

pekylau
08. 12. 2005
Dát tip
Narvach - Taky to nechápu.... já bych se určitě zamknul. [a nebo šel zrovna pod most] Díky.

pekylau
08. 12. 2005
Dát tip
StvN - omlouvám se všem Jindřichům. Je to opravdu velmi krásné jméno. Za kladné i záporné - děkuji.

Alojs
08. 12. 2005
Dát tip
jedna z těch zdánlivě plytkých, ale ve skutečnosti velmi hlubokých. místy by to chtělo ještě dobrosit, jinde něco vyhodit (viz stývn) přesto *

pekylau
08. 12. 2005
Dát tip
Pisces - beru jakouko-li kritiku s povděkem. Budu o tom myslet. Problém je, že mé dřívější ´´rozvádění´´ bylo komentováno jako ´´upovídané´´. Takže jdu hledat nějakou střední cestu. Za tvoje rozepsání díky.

pekylau
08. 12. 2005
Dát tip
Pisces - beru jakouko-li kritiku s povděkem. Budu o tom myslet. Problém je, že mé dřívější ´´rozvádění´´ bylo komentováno jako ´´upovídané´´. Takže jdu hledat nějakou střední cestu. Za tvoje rozepsání díky.

Pisces
08. 12. 2005
Dát tip
pekylau: No, heleť, je to jen můj názor. Co se líbí někomu, nemusí se líbit jinému. Znáš to, sto chutí, sto vůní :) Ale přišlo mi, že je jí škoda, že je takhle krátká. Možná by si zasloužila trochu rozvést... .

pekylau
08. 12. 2005
Dát tip
Alojs - plytká ale hluboká. Dvěma slovy vystiženo autorovo snažení. Dík [beru brousek a hurá na to]

pekylau
08. 12. 2005
Dát tip
Pisces- mluvíš mi z duše. V tom je právě to kouzlo. Sto vůní a desátá je ..... . Takže mě radši už nepokoušej, nebo ji rozvedu a ty jí pak budeš muset za trest celou přečíst. [ v rozvádění jsem přeborník]

Pisces
08. 12. 2005
Dát tip
pekylau: Klidně :) Rozveď, dej mi avi a přečtu si ji, i kdyby byla rprotažená na 50 stránek. (nelžu!)

ssalpy
08. 12. 2005
Dát tip
*

pekylau
04. 12. 2005
Dát tip
Díky vám za přečtení a názor.

Silvita
04. 12. 2005
Dát tip
Přiznám se, nedočetla jsem to už na začátku mi vadilo, že (ačkoliv je to jméno) se furt opakovalo: Jidřích, Jindra, Jidřichu ... čtenáře tím hodně odrazuješ( nebo alespoň mě jako čtenáře)...

pekylau
04. 12. 2005
Dát tip
Silvita - Jindra by měl čtenáře podvědomě odrazovat celou povídku [i svým jménem]. Ne však natolik, aby nedočetl. Za přínosnou kritiku dík. Příště trochu ´´odjindřichuji´´.

Silvita
04. 12. 2005
Dát tip
neber to ve zlém :-)

pekylau
04. 12. 2005
Dát tip
Vzal jsem to opravdu jen a jen v dobrém. [jedině záporná kritika nás přeci přivede k zamyšlení...]

Vitex
03. 12. 2005
Dát tip
nechápu...

Flavia
03. 12. 2005
Dát tip
Dost dobrý. Tak to mi sedlo. Má to nápad, dobrý sloh a velice zajímavou psychologii postavy ,,já". Nevím, jestli jsem si nějaké pasáže neinterpretovala příliš podle svého , ale jisté je, že milý Jindřich si asi taky nemůže moc vybírat, co? *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru