Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tři zimní haiku

Výběr: vesuvanka
08. 12. 2005
20
5
6680
Autor
Stevenson

Snad tyhle za haiku projdou ojdou

Pohled z okna

Jen uvězněný

Do zamrzlého ticha

Ledových květů

 

Hudson Bay v zimě

Jen obrysy psů

V nakupených městech z ker

Bílé vánice

 

ÚTULNO U KRBU

Jako naše sny

Se dřevo mění v popel

Jiskrami v krbu


5 názorů

Oldjerry
29. 05. 2008
Dát tip
dvaapůl roku a už je tu jedenadvacátej tip (už oko bere?) T+K

Oldjerry
29. 10. 2007
Dát tip
Hele, hade - já vlezl na chat a Steve nikde. Tak jsem zas zdrhnul...

Stevenson
29. 10. 2007
Dát tip
Dik za libeni a je-li ta tva odpoved na mou zpravu ANO, [pojd sem na chat .-)

Oldjerry
29. 10. 2007
Dát tip
Jo, to teda projdou T

neznamaxy
15. 10. 2007
Dát tip
Mně se líbí Jako naše sny Se dřevo mění v popel Jiskrami v krbu Sny jsou krásný,na chvilku jsou užitečný jako jisktry, které zahřejí, ale také vyprchají

hanys
09. 01. 2006
Dát tip
třetí je dost *

Stevenson
06. 01. 2006
Dát tip
Dík za čtení

Kdysi mi jeden člověk řekl: Máte hodně v oblibě slůvko "jen", že? Třetí se mi líbí moc. T*

hanys
23. 12. 2005
Dát tip
třetí nejvíc oslovuje

Stevenson
16. 12. 2005
Dát tip
Dík za pozastavení.. a ohledně těch debat.. celkom moja rieč))

Skafararix
15. 12. 2005
Dát tip
prve sa mi najviac pozdavalo, malo asi najlepsiu a najintenzivnejsiu atmosferu, k tym debatam vecnym ohladne haiku...uz sa ich ani nezucastnujem radsej bo i tak to nikdy nikam nevedie a na tuto temu sa vedu debaty a riesia spory uz storocia a my to tu nevierisime, proste ako viem, haiku ma viac smerom, viac zastupcov a viac skol, cize tieto sa od seba lisia, takisto ako i buddhizmus ma kopec skol a siekt ktore su od seba castokrat na hony vzdialene....haiku je akysi plod zenu a dla toho by mal vyzerat:)...proste piste a nekecajte...ha ha ha....a inak fajn klub tieto "Haikusimy" asi sem castejsie zavitam a ozaj ani neviem ako sa da prihlasovat do klubov tak ak by ste ma chceli tak som vas:-)...v poslednom case sice haiku nepisem ale nevadi...archiv je celkom bohaty...

jorel
14. 12. 2005
Dát tip
ty obrysy psů mají dobrou myšlenku

sidonia
10. 12. 2005
Dát tip
haku majku jako cely by to bylo ok treba nejaky... mimo.. nebo ostatni nezaradsitelne nebo tak neco jako celek jeeee *¨t /tipuju jako nehaiku/ a je mi putna jesy to haiku je:))

Stevenson
10. 12. 2005
Dát tip
píšeš mi ze srdce.. i mně je to jedno..))) DZČ

waldekke
10. 12. 2005
Dát tip
steve, že jsem si raději nekous do pysku, ze srdce

Stevenson
10. 12. 2005
Dát tip
podle mých zkušeností je to někdy lepší co ??a i ne třeba ze srdce .))))D.

Zbora
09. 12. 2005
Dát tip
Nepochybuji, že toho o haiku víš daleko víc než já. Vlastně haiku takřka nečtu....a mám tak dost jednosměrný pohled. ...hm, právě že nevyhovuje :o) ...ale to je fuk. Ano, vím o těch sbornících...právě pro pobavení...haiku ovšem přece není založeno na vrstvení slov. Ani na tom, dát Těm slovům význam...význam musí mít celek...slova jsou vlastně jen prostředek...nebo ne?

waldekke
09. 12. 2005
Dát tip
ale jo, Zboro, a všechno je relativní, a všichni mají právo na názor a názor všech je stejně kvalitní, a všichni jsme si rovní... ádaáda á

Stevenson
09. 12. 2005
Dát tip
takže alespon něco se mi tím pokusem podařilo vyprovokovat..

Zbora
09. 12. 2005
Dát tip
Koukám, že Tě už debata omrzela...no, ani se nedivím :o))

Whitesnake
08. 12. 2005
Dát tip
SIEG HAIIIK!!!!

Stevenson
08. 12. 2005
Dát tip
Tak pro tebe asi zase příště jinak ..)

Whitesnake
08. 12. 2005
Dát tip
pevnější nervy, parde!!!!

hai_mal
08. 12. 2005
Dát tip
Jen obrysy psů V nakupených městech z ker Bílé vánice tohle mi jako haiklu zní a líbí se mi to moc* ta další dvě haiku bych viděla spíš jako miniaturu asi, a hlavně myšlenky v nich jsou moc dobré. A co že ses dal na haiku poezii ? Baví tě lyrická hra se slovy ? Jde ti to moc dobře bych řekla.:-) Určitě ti k tomu víc řeknou ostatní, mě se líbí jako haiku to druhé.

hai_mal
08. 12. 2005
Dát tip
ještě ten tip*

Stevenson
08. 12. 2005
Dát tip
ani nedal. osobně si nemyslím že je to právě česká parketa, aleco nezkusit, že ??ý

Stevenson
08. 12. 2005
Dát tip
Hai ani nedal. osobně si nemyslím že je to právě česká parketa, aleco nezkusit, že ?? White I ty, hade ?? ale no worry, mám k tomu posilování příležitostí dost

hai_mal
08. 12. 2005
Dát tip
jo, proč to nezkusit..... haiku je hodně těžké psát a každý to neumí...... a tady se málokdy najde hodně dobré haiku tak piš piš :-)

Whitesnake
08. 12. 2005
Dát tip
takže definitivně a nerasirecesisticky: ALL HAIIIKKK!!! lepší?

Print
08. 12. 2005
Dát tip
Projdou!***

maartin
08. 12. 2005
Dát tip
projdou, všechny tři... pro mě nejvíc: psi *** ***** ***

Bernies
08. 12. 2005
Dát tip
*

guy
08. 12. 2005
Dát tip
*** *** ***

waldekke
08. 12. 2005
Dát tip
* za ledové květy a * za sny. Výborné nápady. Ti psi jsou trochu moc od stolu, ne? W.

Stevenson
08. 12. 2005
Dát tip
Dík za čtení o líbení nemluvě. jsem rád že každému se líbí nějake jiné. wald- možná od toho středoevropského..pro mně byli ještě nedávno až moc u něj..)) White- podstatně )

Gonsales
08. 12. 2005
Dát tip
prvni dva se mi moc nelibi..posledni ano..asi mi to pripomina ty moje sny..:-/

Zbora
08. 12. 2005
Dát tip
V Japonsku by neprošla ani jedna...ale jsme v Čechách, takže v rámci našich podmínek musím uznat, že jsou fajn...hlavně atmo je haikuózní :o)) t. Co mě nejvíc vyvedlo z haikodojmu :o) : zamrzlého ticha - to je vpodstatě metafora. městech z ker - podobně. Sny - snění je v haiku nepřípustné. Třetí nejvíc.

Diana
08. 12. 2005
Dát tip
Líbí se mi všechny tři. Na rozdíl od ostatních čtenářů, bych asi nejvíc pochválila to první. Vyznívá velmi přirozeně a je naplněno pocitem posmutnělé samoty.***

tristes
08. 12. 2005
Dát tip
mně se taky nejvíc líbí první (viz Diana). ale tip dám za všechny ;o)

vesuvanka
08. 12. 2005
Dát tip
krásné zimní obrazy.... TIP a V

Stevenson
08. 12. 2005
Dát tip
Dík za čtení Zbora OK.. to Japonsko beru. Že je nění tabu jsem nervěděl, ale věřím Ti. Ale ta měsdtečka z jer NENÍ metafora, zřejmě jsi tam nikdy nebyl..Dik za pozornost stejně.

waldekke
08. 12. 2005
Dát tip
zbora... nemáš pravdu s těmi sny, máš málo načteno

Zbora
08. 12. 2005
Dát tip
Mám. haiku ze své podstaty nevyužívá žádnou IMAGINACI...musí Tě trefit přímo a realisticky. Ale asi máš jiný názor, sem s ním.

Stevenson
08. 12. 2005
Dát tip
Nejsem sám natolik sečtělý v haikovinách sorry..

waldekke
08. 12. 2005
Dát tip
zbora a jak jsi na to přišla? namátkou dvě od bashóa se sny, které jsem četl zrovna dnes: "takotsubo ya hakanaki yume wo natsu no tsuki" a "nao mitashi hana ni ake yuku kami no kao" snad ještě víc, než květy za úsvitu přeji si uzřít božskou tvář --k této haiku nakreslil bashó spícího kněze s tím, že spí na hoře Kazuraki s poznámkou „toto pravil kněz ze spánku.“ Tam sídlí božstvo Hitokotonushi, které je šeredného zjevu. Ta druhá je, hrnec na chobotnice— uvnitř, sní krátký sen pod letním měsícem Chobotnice se lovily tak, že se na mořské dno položily hrnce s úzkým hrdlem. Chobotnice se do nich schovaly a ráno je pak rybáři vylovili. Metafora vzniká přirovnáním krátkého snu chobotnice a krátké letní noci. Víc čti. Chápu, že nemá smysl kopírovat staré motivy, ale nejdůležitější vlastností haiku je inspirovat a >>všechny<< prostředky jsou pro to dobré. Ta inspirace je metafora. Stevensonovo "jako naše sny" je myslím přesně v tomto duchu. Vyvolává pocit patosu (v pozitivním smyslu). Symbolika ohně je strašně zajímavá. Ve středověkém kontextu, například v Anglii, byl oheň vnímán hlavně jako sebestravující živel--viz. Shakespearovy sonety; v tomto duchu mě stevensonovo haiku fakt, fakt oslovilo: stráveni vlastními přáními (sny) zbývá jen... popel.

Zbora
08. 12. 2005
Dát tip
To Ti lhali. Nejdůležitější vlastností haiku není inspirovat. Haiku je duchovní cvičení, které si klade za cíl nalézt prapodstatu. Toto pravil kněz ze spánku, nikoli ze sna...to je důležité rozlišit. S tím snem tady máš pravdu...omluva Tobě i autorovi...sen - slovo je přijatelé, nepřijatelné je snění. Snění ve významu jeho popisu.

waldekke
08. 12. 2005
Dát tip
Zbora, "BS". Tomu knězi se zdálo o těch květech a chtěl, aby se mu zdálo i o té tváři. Komentáře, které jsem k tomuto haiku četl, se shodují na tom, že ten kněz, či bašó snil a v tom snu doufal, že ten bůh není tak ošklivý. Víc čti. A proč tě ten sen tak bere? Nevyhovuje to nějakému Tvému mustru? S tím "lhaním" nechápu Tvůj komentář. Ty je znáš? Haiku je hokku, začátek renga no haikai, řetězové básně. Bašó a jiní vytvářeli sborníky pro večírky a párty. Sborníky inspirativních hokku, aby se společnost nenudila. Nejtěší na renga no haikai je totiž z voleje začít--nějakou si zkus. Cvičení je taky fajn, nechápu, v čem se ty dvě věci vylučují.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru