Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Katastrofa

09. 02. 2001
6
0
5003
Autor
FLO

Vzbudila sem se a jedním okem koukla na budík. Zaspala sem. Ve spěchu a v panice hledám ponožky. Všechny sou vypraný a tím pádem mokrý. Nacházím dvě suchý, ale každá je jiná. Mám před sebou teda volbu. Buď nastydnout od noh, nebo vypadat jako blázen. Volím druhou variantu. Oblíkám si každou jinou ponožku, ve spěchu páchám hygienu a oblíkám se. Další problém nastává u bot. Jsou od blata a musím je umýt. Sakra! Další zdržení. Tenhle týden sem už podruhý zaspala a nevypadá to se mnou růžově. Vyrážím z domu. Běžím na zastávku šaliny. Zjišťuju, že opravují koleje a mám přejít na protější zastávku. Zmateně pobíhám a tak ztrácím už tak prošvihnutý čas. Do práce přijedu tak o hodinu později. No to bude nářez! Nastupuju do narvané šaliny. Rozjíždí se. Konečně. Stojím a křečovitě se držím tyče. Vymýšlím si výmluvu. Ale už mě nic nenapadá. Ta věc s budíkem je ohraná. Nejezdící šaliny už tady taky byly. Taky nehody, revizoři, požáry, útěk kočky... Ve svým zamyšlení těžko vnímám, že důchodce, co sedí poblíž, se zvedá. "Posaďte se, slečno. Přece nebudete stát." Ohlížím se kolem, na koho to jako mělo být. Široko daleko žádná slečna není. Většinou chlapíci s kufříkama. Takže šlo asi o mě. "Ne, děkuju. Já stejně za chvilku vystupuju." Blekotám dost vyděšená. Chlap, co stojí za mnou, se přidává do debaty. "Ale no tak se posaďte. Jistě se vám nechce stát." A ženská vepředu přispěje taky svou troškou do mlýna. "Nenechte se prosit. Ještě budete mít křečový žíly!" Nechci dávat podnět k dalším výlevům a radši si sedám, příliš překvapená na to, než abych se zmohla na díky. Celá cesta byla jaksi podivná. Lidé se pouštěli sednout, mluvili spolu o tom, kam jedou a o své práci. Navzájem si chválili oblečení a účesy, boty a kufříky. Pár důchodců se se mnou dalo do řeči. V hrůze sem vystoupila o zastávku dřív. Do práce sem doběhla za čtvrt hodiny. Beztak pozdě. Nohy se mi třesou, když mířím za šéfovou. Bez výmluvy. Vždycky si potrpěla na přesnost. Vyváděla kvůli pár minutám. Co bude dělat teď, radši ani nechcu vědět. Zaklepu na dveře a jdu dál. Zvedne oči od stolu. "Á, dobrý den!" Usmívá se. To znám, to nevěstí nic dobrýho. Hned přecházím k věci. "Promiňte, já sem dneska zaspala, zase. Ale fakt za to nemůžu, protože ... protože... prostě já to nedělám schválně." Myslím si, že víc nemá smysl vysvětlovat, protože k tomu ani není co říct. Znovu se usměje. "Ale to je v pořádku. Jsme přece lidi. To se může stát každému. Doufám, že jsi se dobře vyspala, protože máš před sebou náročnou práci. Ale věřím, že to zvládneš stejně dobře jako vždycky. Jo, a zbylo tam ještě trochu kafe, tak si dej než se do toho pustíš." S otevřenou pusou couvám z kanceláře. To snad není pravda. Co se tady děje? Zničeně si sedám ke svýmu stolu. Kolegyně se ke mně otáčí. "Nestalo se ti nic?" Koušu si nehet. "Ne. Já jenom že du ňák pozdě, tak sem šla za šéfkou... nezdá se ti ňáká divná?" Zamyslí se. "Ne, proč? Daly jsme si ráno kafe a popovídaly jsme si. Je to fajn ženská." Nevěřím svým uším. "Cože? Fajn ženská? Přestaň ze mě dělat blázna!" Nechápavě se na mě dívá. Pak dodává: "Dneska tě zvu na oběd. Dáme si něco moc dobrýho, jo?" Se spokojeným úsměvem se otáčí zpátky k počítači. Copak se dneska všichni zbláznili? Nehet sem si kousala tak mohutně, až sem si málem uhryzla prst. Zazvonil telefon. Ó jé, další nabroušenej zákazník. Už to začíná. Neochotně zvedám sluchátko. "Slyšim..." Na druhé straně drátu se ozve až přehnaně milý ženský hlas, který mě prosí o zaslání složenek. Píšu si adresu na kousek papíru a snad to vyřídím později. Zapnu si internet a prohlížím poštu. Vzpomnělo si na mě překvapivě moc známých, kteří po mně nic nechcou a přejí mi pěkný den. Znechuceně mažu všechny maily - tolik optimismu hned po ránu, to je na mě trochu silný kafe. Ani jedna stížnost, nadávka, pomluva. Nic. Jako ve špatným snu. Ale - dyť se vlastně nic neděje. Třeba je něco s hvězdama, nebo se všichni lidi něčím nadopovali. Nebo to může být počasím. Kouknu ven, do šeda a mlhava. Hm, to těžko. Další telefon. Chlapíkovi vypla televize, ale to nevadí, protože se půjde aspoň projít ven. Stejně mu to doktor už dávno radil. Takže vlastně děkuje. Pokládám telefon a jdu si pro kafe. V kuchyňce vrážím do manažerky. Má mě ráda jako kudlu v zádech a já ji zrovna tak. "Sorry." Řeknu na půl huby a hrnu se k varné konvici. "Nazdar. Už jsi to slyšela? Zítra večer dělám u sebe doma večírek. Tak jsem si říkala, že by bylo fajn, kdybys tam byla. Bude tam spousta lidí z práce a taky šéfka. Doufám, že mě nezklameš. Bez tebe by to nebylo ono." Usměje se od ucha k uchu a zmizí mi z očí i se svým červeným kostýmkem. Nával slabosti způsobí, že si musím sednout. To víš že jo. Firemní akce - nic horšího mě už nemůže potkat. Ale, proboha, co to mělo znamenat? Domluvili se všichni? Co po mně chcou? V téhle situaci mě napadá jediná věta: Všichni sou blázni, jenom já sem letadlo. V podobným duchu probíhá celý dopoledne. Začínám mít podezření, že svět se zbláznil. Jednou sem četla takovou sci-fi povídku, kde všichni byli týden šťastní a pak tři týdny ve strašných depresích, hrozně zlí - vraždilo se, kradlo ... to se mám na co těšit. Zbývá mi poslední možnost, jak se ujistit, že to funguje na všehchny (jenom ne na mě). V samošce je tak protivná prodavačka, že nikoho takovýho neznám. Ta je možná horší než já. Vrací mi peníze stylem, že mi je hodí jak žebrákovi a přidá k tomu takovej pohled, že každej, kdo si jde nakoupit, má v tu chvíli po náladě. Mířím teda do obchodu. Kupuju si dva rohlíky a platím stovkou. Málem padám do mdlob, když se na mě usměje, vrátí mi peníze a popřeje pěkný den. Taky přidá pár hlášek o počasí. Tak přece je to pravda! Žiju ve světě bláznů, kde nikdo neumí být ani pořádně naštvanej. Najednou mi to chybí. Vracím se zpátky do práce, rohlíky házím do popelnice.... CRRRR!!! V šoku z budíku vstávám, jako vždycky málem mi hrozil infarkt. Budu si muset koupit novej. Nastává klasickej ranní stres - najít stejný ponožky, umýt boty... Pod dojmem živýho snu mě jímá hrůza, když nastupuju do šaliny. Sedám si. Šalina se rozjede, zatím je všechno v pořádku. Nastupuje banda důchodců. Jeden si vedle mě výhružně stoupá a hned se do mě pouští. "Asi Vás musí hodně bolet nohy, slečno. Že se nestydíte - dělat, že mě nevidíte. Není Vám to ani trochu trapné?" Podívá se na mě a pak pokračuje. "A mohla byste mi vysvětlit, co je Vám tak k smíchu? Snad se nesmějete mně? Jsem starý člověk..." Jo, všechno je normální. Tak se mi to líbí. Takhle sem si na vás, lidi, zvykla. Docela se těším do práce. Jedu totiž zase o něco později...
Danny
27. 05. 2001
Dát tip
:)) ahoj, přeju ti krásný dobrý den :)) Danny

Deltex
20. 02. 2001
Dát tip
Hi, tak se třeba vychloubejte odkud jste a co je správně:-))))! No k povídce - presně tak, konec se dá čekat, ale máš dobrej styl! S tou spisovností bych to nepřeháněl aneb každej ať si píše jak se mu líbí, ale někdy je dobré udělat kompromis a dát na radu ostatních! Nevím, to je na tobě. Měj se krásně! Jo, ...a tip!

Anonym
17. 02. 2001
Dát tip
Z Prahy nejsem a nevím, jestli se Brně něco překrucuje, každopádně to tak překrucuju já :o)

Helča
16. 02. 2001
Dát tip
Chápu, že ta nespisovnost patří k autorčinu stylu. Já jsem Pražačka osmiletá, ale z Moravy, takže mě ta pražská čeština dlouho tahala za uši. Ale zvykla jsem si a už tak i mluvím (i když někdy je moje řeč takovej pěkný kočkopes). Ale na psanou formu jsem si ještě nezvykla a tahá mě za oči. Třeba si taky zvyknu. Dnes tak píší i některé časopisy (rozhovory). Zatím nespisovnou češtinu vidím jako mínus a jako subjektivní názor jsem to k tomu uvedla. Ale už to na FLO nebudu vytahovat. :-) PS: FLO, ty ale nejsi z Prahy, tady přece nejezdí šaliny. A že by se Brně takto překrucovaly koncovky přídavných jmen? Teď jsem z toho jelen.

Laďa
15. 02. 2001
Dát tip
Mahoney kde v západních Čechách?

Vojtek
15. 02. 2001
Dát tip
Mahony: ne-na-pra-vi-tel-nej gramatik :-)))

Anonym
15. 02. 2001
Dát tip
Asi bych se tady měla vyjádřit. Docela dobře se bavím. Každopádně Mahoney má dobrej nápad s těma apostrofama, ale já si to na triko nevemu. To by bylo něco! Jestli se tam zase zjevím jako anonym, věřte tomu, že jsem to já, FLO.

Mahoney
15. 02. 2001
Dát tip
Laďa: původem z chebu... dnes už tříletý pražák, ale na dětství si dobře pamatuju :-)) FLO promiň, ale mě to prostě nedá :-)) slibuju že tímto jsem u Tebe s agitací skončil, vím že to patří ke stylu, jen je třeba psát tak, aby to nemátlo - viz má upoutávka Manifest gramatiky

Mahoney
14. 02. 2001
Dát tip
Vojtek: uznávám to - ostatně u nás v západních čechách se mluví stejně... btw, teprve teď mě napadá: místo vynechaného písmenka by se správně měl psát apostrof - např. 'sem... pak by bylo vše v pořádku

Laďa
13. 02. 2001
Dát tip
Mahoney stojím tímto za tebou. Taky mě to "sem" mate.

Albireo
13. 02. 2001
Dát tip
Lidi, nechte, prosím, na autorovi, jaké jazykové prostředky uzná za vhodné použít. Všem je nám snad jasné, že to je to tak psáno vědomě, a ne ze zásadní neznalosti spisovné češtiny.

Mahoney
13. 02. 2001
Dát tip
albi: nekritizuji to jako neznalost, jen říkám, že podle mě je v tomto případě vhodné udělat výjimku ve stylu... a dál to nechávám na autorovi

Anonym
13. 02. 2001
Dát tip
Díky za názory, opravdu zajímavá debata. Ale obávám se, že já už jiná nebudu.

Vojtek
13. 02. 2001
Dát tip
Mahonku: my z hané používáme slovíčko sem jako náhražku slovesa jsem. To, že tak bylo učiněno se poyná podle kontextu dané věty. Takže se nejedná o neznalost ale čistě krajovou záležitost.

falcon
13. 02. 2001
Dát tip
Je pravda, že pointa se dá čekat téměř od začátku, ale není to detektivka a vyprávění má spád. Hovorový jazyk je rovněž zcela na místě. Mluvit osazenstvo tramvaje spisovně, tak asi vyděšeně a za jízdy vyskočím.....Dávám TIP

clovrdik
12. 02. 2001
Dát tip
Mahoney : přece o tu nespisovnost tady taky jde ... má to bejt jako sled myšlenek a uvažování a ukaž mi někoho, kdo uvažuje spisovně

Vojtek
12. 02. 2001
Dát tip
Představa, že Flo píše povídky ve kterých mluví jako Slovník spisovné češtiny mi nahání hrůzu...

Mahoney
12. 02. 2001
Dát tip
dobře, vyjádřím se konkrétněji: v podstatě mi vadí pouze a jenom "sem", a to z toho důvodu, že slovo "sem" existuje i ve spisovném slovníku... v textu mě tohle slovo vždy na chvíli zmate a proto jsem na něj, dalo by se říct, alergický... lidem, kteří nemají gramatiku tolik zažitou, to asi nevadí, ale já jsem zvyklý a mám tisíckráte načteno, že "sem" je určení místa, nikoli sloveso... toť vysvětlení

clovrdik
11. 02. 2001
Dát tip
Líbilo se mi to, i když se dalo čekat, jak to dopadne ... dobře :-)))).

Mahoney
11. 02. 2001
Dát tip
+ výborný styl - pointa byla jasná ještě před polovinou - nespisovnost (a neříkam to u Tebe poprvé :-))

Vojtek
09. 02. 2001
Dát tip
Bezva.... (akorát pointa se dala trošku čekat) :-)) tip

Albireo
09. 02. 2001
Dát tip
Moc dobře napsané, jenom musím dát (moc nerad) bohužel za pravdu Vojtkovi. I tak Ť

inventor
09. 02. 2001
Dát tip
uznání za styl.., není to rozhodně nuda

Laďa
09. 02. 2001
Dát tip
Tak tohle mě vcuclo. Když si začala s těma milýma důchodcema, hned mě napadlo, že napíšu něco o tom, jak všichni byli hodný. Ale napsala jsi to ty a ještě si pokračovala tím, že tej ženskej (jako zástupci lidstva) se to vůbec nelíbí. Tam už jsem to nedomyslela. Je to dost bezvadný. Lidi jsou takový. Chtějí hezký počasí a milí lidi, ale kdyby se tak náhodou stalo, tak zase nadávaj. :-) Jak řekli kluci, je jen škoda, že to končí probuzením ze sna. Uvažovala bych o zařazení do výběru, ale asi ti dám jen tip. :-)

Helča
09. 02. 2001
Dát tip
Taky mě to zaujalo. Jen nemám ráda, když je něco sakumprásk napsané nespisovně.

Albireo
09. 02. 2001
Dát tip
Helčo, mně nespisovnost také vadí, ale řekl bych, že u FLO je součástí jejího stylu a je funkční.

Vojtek
09. 02. 2001
Dát tip
Helča: Krucinál jak může psát spisovně, když je to její vyprávění (Jako mluví sama za sebe) copak někdo mluví sakumprásk spisovně??? Kdybych to napsal já tak to ani nepřeluštíš :-))))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru