Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

[přes_noc]

Výběr: jenyk, Sunmoon, hai_mal, empathetic_embryo
15. 12. 2005
11
1
4523
Autor
Abyss

 

 

Zapálím svůj dům i strom v kuchyni. Vypnuli elektřinu a zvířata vybíhají z mrazáku. Probudila se ze zimního spánku, bez drápků a bez zobáčků, pečlivě odstrstěná ostrým řeznickým nožem. Vyděšeně rozplétají své zauzlované tepny a domýšlí si oči. Kde jinde by se člověk neměl bát, než ve své posteli, pod kterou jsou něčí černé ruce a stahují nespavé děti do mezipatra vidoucích obrazů a zamčených dveří, které se otevírají vždycky jen prudce a znenadání, třískají sebou a rozbíjejí si hlavy a klikaté ruce o vzdychající bělostné zdi. Na chodbě se bezostyšní tapetáři objímají s tapetami a úzkostlivé bezdětné matky se vrhají z oken, která se nebezpečně vyklánějí na ulici. Ve vzduchu se zdají být křehčí než bledé dívky v moři, které tančí ozubeným žralokům a utopeným námořníkům s široce otevřenýma očima. Princezny s chapadly a průhlednými záclonkami, které odliv zapomíná na pobřeží, zůstávají z nich pak jen neforemná těla, do kterých děti odpoledne dloubou klacíky a někdy si z nich vyřezávají rosolnaté mořské koníky. Medúzovité baletky, jejichž nohy hladí slané proužky vody převalující se od jednoho břehu ke druhému jako velké dítě, které někde v blíže neurčeném mezisvětě utíká před zlými sny, šumí ze spaní a vykřikuje nadouvajícími se vlnami o maminku. Jednoho dne se možná probudí a zjezerní do klidného průsvitného oka.

A my se stále probouzíme do ospalých polštářů a na střechy přes noc někdo nastrouhal hlavy bílých čápů. Na římse sedí havrani a vchází nám do pokoje, snídají rozbité talíře. Celý den oplakáváme dny, které nebudeme spolu až umřeme, v noci si odřezáváme hlavy od těla a nad ránem se procházíme v nemocničním parku. Bojíme se na společné samotce dezinfekčního pokoje, dáváme si vzájemně ochutnávat kapačku a v kalendáři odškrtáváme další křížek znovunarození. Nikdy si neumřeme, říkáme ráno a v noci omotáváme klavírní strunou drážku na klice od světlíku.

 

 


1 názor

domin.go
28. 05. 2008
Dát tip
surrealismus jak už jsem ti k nějaké povídce psal - delší povídka psaná tímto stylem by byla k neučtení, ale k takto krátkému textu lze přistupovat jako k básni v próze nehledám příběh, kde ho stejně nenajdu jako záznam snu - dobré:)

slonovina2
06. 02. 2006
Dát tip
A my se stále probouzíme do ospalých polštářů a na střechy přes noc někdo nastrouhal hlavy bílých čápů. dáma s čápem***

Abyss
30. 01. 2006
Dát tip
ne ja si delam legraci :) dik za precteni a za info

Ostrich
28. 01. 2006
Dát tip
Jasně, že jsem to nemyslel jako domácí úlohu. Jasně, že se takhle přemýšlí, nejde přece jen o hromadění slov. Já to bral z toho pohledu, jak na tebe tenhle text bude (možná) působit třeba za deset let. Asi jsem nezvolil vhodné slovo, tedy určitě ne, cvičení je záměrná činnost, zatímco tohle je záležitost samovolného vývoje. Nenapadá mne teď ten správný příklad, nejblíže je snad tohle přirovnání: jako když si dítě cvičí chůzi, taky si neříká, "tak a teď půlhodinka pokusů dojít od postele k židli", ale prostě zkouší chodit samo od sebe a činí mu to potěšení, je to jeho život a ne cvičení na život... Doufám, že tě mé neobratné vyjádření neurazilo, pokládám tenhle text za dobré předznamenání na tvé další literární cestě.

Abyss
27. 01. 2006
Dát tip
cvičení :) to je jako domácí úloha představ si že někdo takle necvičí ale přemýšlí

Ostrich
25. 01. 2006
Dát tip
Automatické protisměrné cvičení. Úzkostlivé bezdětné matky... Legrace? Nad Prahou letěla kráva... tohle mne přitom napadalo, znáš tu starou dětskou písničku? Cvičení je nutné, slova se musí osvobodit, aby bylo vidět, že ten med, co se za nimi táhne, není nekonečný, čekat na konec pramínku nemá smysl, pořád stéká, ale olízne-li se tak akorát drsným jazykem , zapije hořkým čajem, slovo je odebráno ke zkoumání, kořínky vytaženy vytrženy a podrobeny reflektorům, jsou bílé a většina jich zůstala v zemi. Pozor - takto porušená slova málokdy znovu srostou se zemí. * za vzpomínku, taky jsem cvičíval

Lakrov
16. 12. 2005
Dát tip
Tolik krásných (až hrůzostrašných obrazů). A ta voda kolem... Dá se zamilovat do vody? Ty to možná víš. Jsi úžasná, jak málo dýcháš. Mordyjé, to mě to vzalo. TiP

Abyss
15. 12. 2005
Dát tip
no tak jo

Sunmoon
15. 12. 2005
Dát tip
víš co? Jseš úžasná a neuvěřitelná...fakt Tě baštim, takovýhle představy...dostává mě, že to máš ze svý hlavy a svejch snů...a vůbec...jseš děsně drsná...a světlík asi nejvíc! t* + v

hai_mal
15. 12. 2005
Dát tip
skvělá povídka :-)) TV

Milly
15. 12. 2005
Dát tip
Mně se nejvíc líbí ta část s medůzami a sny.

StvN
15. 12. 2005
Dát tip
Text mi přijde rztříštěnej.

rozplakalo mě to.. od Ve vzduchu se zdají být křehčí než bledé dívky v moři, které tančí

pozorovatel
15. 12. 2005
Dát tip
přes noc se stane hodně věcí... spíš přemejšlim, jestli tohle všechno jsou metafory a symboly...nebo jen tok obrazů nebo co to vlastně je jo, přes noc se stane hodně věcí...

pozorovatel
15. 12. 2005
Dát tip
jo a tip a vůbec mi nepíšeš! to už spolu nechodíme? a já měl pro tebe dárek k vánocům

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru