Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Konce snov ( v parku )

16. 02. 2001
8
0
4943
Autor
Bix

toto je "zo šuplíka", 1998

V ten jesenný deň svietilo malé slnko. Zastierali ho mraky meniac tiene na svetlo, svetlo na tiene. Prechádzala sa len tak cez ulice mesta, prehŕňala nohami lístie v parku. Bol prázdny, bolo dopoludnie a ľudia ho obchádzali svojím neúnavným namosúreným pondeľňajším krokom. S rukami vo vreckách kráčala s očami pripútanými k zemi. "Mláky, blato, ech...nemám rada jeseň." Jeseň aj s tou svojou smutnou tvárou, neprestajne uplakanou...Cítila sa hlúpo. Prechádza sa tu po parku, rozbíja ticho svojimi krokmi, hoci mala byť celkom inde. Načo sem len chodila! V tento deň sa vôbec nemala zobudiť. Jej nohy ju však samé nútili ujsť, utiecť dnes od všetkého...Kiež by už nastal večer, keď opäť všetko ustane. Zdvihnúc oči zo zeme uprela zrak na okolité stromy. Šumeli vo vetre, ktorý z jej rúk robil kúsky ľadu. Pristúpila k fontáne. Chvíľu mĺkvo hľadela do jej vnútra oblepeného žltými listami. "Je prázdna, tak ako aj ja..." V ten deň nepršalo, no pripadala si zmoknutá. Chladné kvapky jej stiesňovali myseľ, mrazivo stekali po jej duši. Ako nepríjemný pichľavý dážď. Posadila sa na operadlo lavičky, nohy zložila na sedadlo. "Už ma nebaví bezcieľne sa prechádzať." Uprela zrak na neviditeľný predmet v diaľke. Chvíľu takto hľadela do prázdna, keď zaregistrovala ďalšieho návštevníka parku v tejto netradičnej hodine. Bol to pán v dlhom čiernom kabáte, mal čierny dáždnik, lesklé topánky. Jeho čierny zjav dokonale zapadal do atmosféry jesenného parku. "Čo ten tu teraz pohľadáva?" Nechala sa ďalej unášať svojimi myšlienkami. Neznámy muž sa približoval, krok za krokom, aj so svojou čiernou podobou. Vtom ju upútal farebný kus látky obviazaný okolo jeho ramena, ako malý ružový hadík tesne obopínal jeho pažu. Keď už rozoznávala jeho tvár, spozorovala na nej zvláštny výraz...pripomenul jej jesenné jazierko pokryté bezútešným jesenným lístím...Zaujalo ju, to je pravda, "ach, ktovie, kto to je... tento muž s trúchlivou chôdzou...". Keď míňal lavičku, na ktorej sedela, znenazdajky zastal, obrátil sa a pristúpil k nej. "Dobrý...", oslovil ju. "D-dobrý deň", zahabkala. - "Čo robíte teraz, tu v parku...?", príkro sa jej opýtal. "Utekám pred dnešným dňom", vyriekla po chvíli. - "Aha", hlesol. Jeho čudná reč ju udivovala. Po chvíli vyriekol: "Smiem sa Vás niečo opýtať, slečna?" V ruke húžval ten podivný ružový predmet - bola to ženská šatka. "Prirodzene", odpovedala. "Nuž, viete, ak už raz žena odíde, utečie pred všetkým, ako ste spomínali, je to nadobro?" Zaskočilo ju to. Čakala celkom odlišnú otázku, aj keď ten jeho výraz...zvláštne, ako smutno pôsobil. Ako to jazierko...v jeseni. "To závisí od dôvodu, ktorý ju k tomu prinútil", opáčila ticho. "Ďakujem, dovidenia", náhlivo vyslovil, zvrtol sa a odkráčal. Ostala teda sama, s ozvenou jeho skrúšených krokov, s myšlienkami ako rozlietanými motýľmi...čierny kabát, ružová šatka, šatka... "Dnes skončil pre mnohých ľudí nejaký deň, zmenila sa budúcnosť. Sny odumreli v dlhom boji, ktorý nedokázali vyhrať...", skonštatovala. Bránka parku zavŕzgala na pozdrav jej krokom smerujúcim ďalej.
...to si asi este chodila na strednu...ze??,...

Bix
05. 05. 2005
Dát tip
Jasné, školský sloh :o) Je to v podstate nezmysel, ale mám ju rada - hlavne ten začiatok - tam som ja, jedna z mála mojich prozaických vecí...

Bix
05. 05. 2005
Dát tip
Aha, viď vyššie :o)

...hej...nieco mi hovori ze si dostala zan jednotku... ...aha uz vidim...

Bix
05. 05. 2005
Dát tip
Jasné, že hej :o))) V slovenčine som bola vždy dobrá

...ja len priemerny...zrejme nema zmysel klamat... ...ale za slohy som zvycajne tiez mal jednotku...

Bix
04. 01. 2003
Dát tip
Ja som asi vždy našla len ju :o)))

Mythus
31. 12. 2002
Dát tip
...:) vtedy som tam našiel iba príbeh muža...dnes tam vidím aj tú jeseň.

Pepo
11. 12. 2001
Dát tip
Smutno - smutné. Aj keď pochmúrna nálada sa vznáša od začiatku až po príchod zvláštneho(?) pána, mám dojem, že v závere si načrtla východisko. Jednoduché i ťažké; jediné správne. ("Sny odumreli v dlhom boji, ktorý nedokázali vyhrať...", skonštatovala.) Skonštatovala a išla ďalej. Našla silu ísť ďalej a to je nesmierna výhra. Konce snov. Vystihla si to - ten moment, chvíľu, keď práve končia, a v zárodkoch prichádzajú nové... Po zime jar. Ale povedz Bixí, pramení to z vlastnej skúsenosti, alebo prinajmešom z vlastných dojmov, však?

Bix
11. 12. 2001
Dát tip
Pepuľo, vlastne to bola taká náladovka. A zároveň školský sloh....dostali sme žáner poviedka a ja som sa s ním v jeseni popasovala takto :o) Vlastné dojmy sú akurát tak prírodno-pocitovo-reflexívne :o)))) ( To je ale krásny žvást !! :o) ). Mám toto dielko dosť rada. Vdaka, že čítaš aj tieto staré...sú tu už na písmákovi pomerne zabudnuté v tej mojej grafomanskej hrrbe...:o)

Bix
11. 12. 2001
Dát tip
Pepuľo, vlastne to bola taká náladovka. A zároveň školský sloh....dostali sme žáner poviedka a ja som sa s ním v jeseni popasovala takto :o) Vlastné dojmy sú akurát tak prírodno-pocitovo-reflexívne :o)))) ( To je ale krásny žvást !! :o) ). Mám toto dielko dosť rada. Vdaka, že čítaš aj tieto staré...sú tu už na písmákovi pomerne zabudnuté v tej mojej grafomanskej hrrbe...:o)

Pepo
11. 12. 2001
Dát tip
Bixí, som si istý, že zabudnuté nie. Rád sa vraciam dozadu (v rámci možností.)

Bix
11. 12. 2001
Dát tip
Tak to si jeden z mála...tiež sa rad špáram v jednom autorovi a v jeho dielkach, aby som si mohla utvoriť celistvejší obraz o jeho tvorbe... To teraz robím doma, ak sa nájde voľná chvíľka, nad Tvojimi básňami a vpisujem pomedzi myšlienky nejaké básne svoje.

Pepo
11. 12. 2001
Dát tip
Bixinka moja!!! (odložím si trochu snehu, aby vždy boli takéto dni...)

Bix
11. 12. 2001
Dát tip
Alečo, tu si ma niekto privlastňuje :o))

Junkie_23
29. 09. 2001
Dát tip
jeseň, park, listy, útek........****

Bix
29. 04. 2001
Dát tip
Fakt ?? No, v próze si až tak neverím a asi som na ňu príliš lenivá, ale to nezanamená, že by ma nelákala, :o) A nefajči mi tu !! :o)

Tynic
03. 04. 2001
Dát tip
Na prózu máš nadání (i když příběh sám asi klasickou prózou není)... Krásný, lyrický příběh.... Típnu si .... (cigaretu :o)

Bix
22. 02. 2001
Dát tip
NoHead, Tvoje prianie je mi rozkazom, hihi, :o))) Ani neviete, ako veľa to pre mňa znamená !!! Ďakujem !!

NoHead
21. 02. 2001
Dát tip
naval dalsie poviedky!!! :o))) NoHead

Albireo
17. 02. 2001
Dát tip
Bixinka, Ty si skvelá aj ako prozaička! A ak správne rátam, toto si napísala, keď Ti bolo iba šesťnácť! *

Print
16. 02. 2001
Dát tip
Překvapující!!! (pro mě!):-) *!

Bacil
16. 02. 2001
Dát tip
Neviem na to pevedať nič rozumné, iba TIP.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru