Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TAM U JEDNAČTYŘICÁTÉ

Výběr: dream, Print, a2a2a
30. 12. 2005
26
0
12008
Autor
vesuvanka

TAM U JEDNAČTYŘICÁTÉ...

T a r a n t e l l a
Zavítala jsem do míst, kde slunce míchá barvy a maluje tak, jak to žádný malíř nedokáže. Teď už má za sebou celodenní pouť a padá za obzor. Ve městě, které mám za zády, se rozsvítila světla v ulicích i v oknech domů. Zdá se, že soumrakem se neukládá ke spánku, ale naopak - ožívá, tak jak je na jihu zvykem. Doléhají ke mně hlasy lidí, Jejich zpěv i křik se mísí s hlukem aut. Od moře je slyšet šplouchání vln v pravidelném rytmu a křik osamělého racka, který po chvíli ustává. Nasávám jedinečnou vůni moře a vnímám i jeho chlad, tak příjemný po žhavém dnu.

Potemněla azurová modř hladiny a vlny ztrácejí svůj třpyt. Celé pobřeží a úpatí Vesuvu za zálivem je lemováno světly, I jeho barvy se mění před očima. Do zelených a okrových odstínů vniká fialová. Napřed jen zlehka do údolí četných vrás, ale pak i na jejich hřebeny. Jen vrchol hory se dlouho nemůže rozloučit se slunečními paprsky. Ty tu září a rozpalují červenavou lávu do barev ohně, kterých se dotýkají růžové mráčky s tmavě šedou základnou. To vše jen na krátký okamžik - právě takový, na který by čekal nejeden fotograf. A už se i vrcholu zmocňuje fialová, mráčky rychle černají. Dívám se s nábožnou úctou na tuto scenerii, dokud Vesuv nezahalí tma úplně....

F a n d a n g o
Následující den mě přivítalo rozesmáté slunce a zvalo na výlet. Kráčím podél vinic a sadů úzkou cestičkou, kde asi málokdy projde člověk, cesta není ani na mapě, ale jednou už jsem tudy šla a vím kam mě dovede a jaká úskalí mě cestou čekají. Moje nohy doprovázejí hole. Našlapuji opatrně po kamenité cestě, ale jde se mi tak dobře a lehce jako se mi už dlouho nešlo. Kolem mě přeletí motýl - babočka admirál. A ještě další. Začíná to velmi dobře a já mám výbornou náladu. Nejraději bych si zazpívala, ale nechci rušit hlasy přírody, které jsou mnohem hezčí než ten můj. Všímám si trsů trávy a rozkvetlých modrovialových šalvějí a žluté mochny.

Cesta pokračuje hájem pinií, dalších borovic i listnáčů a začíná být divočejší. Kdysi tu utuhla láva do zajímavých útvarů připomínajících provazy (proto se jmenuje "provazovitá" a z havajštiny byl převzat název pahoehoe). Provazy jsou pěkně tlusté, místy nahrnuté na sebe, takže hledám nejschůdnější cestu a lezu po čtyřech, hole mi překážejí, musím je poponášet. Láva - kamení, které promlouvá svými tvary i barvami. Převládající červená přechází místy do hnědé, jinde do fialové, ale i šedé až černé. A tady jsou kameny porostlé nádhernými hvězdicovými lišejníky stříbřitě zelené barvy. Místy vytvářejí na kamenech huňaté polštáře. Vzácný lišejník, který má jen latinský název Stereocaulon Vesuvianum - neroste nikde jinde na světě než na Vesuvu. Pohladím lišejník i kámen a stoupám výš. Vdechuji vůni borovic, do nichž praží slunce. Nádhera.

A přede mnou je jiný obraz - šedé lávové pole, z něhož vyrůstají keříky, z nichž poznávám kručinky se zlatými květy. Objevuji rostlinu s velikými růžovými květy, které napovídají, že je to druh orchideje, u nás ale neroste., Posadím se, abych si ji alespoň naskicovala a odpočinula si. Barvy a vůně mateřídoušky, která je tu někde blízko. Bručivý let čmeláka a a tichý let motýlů, kteří jakoby tu pořádali rej - je jich tu hned několik druhů - modrásek, babočka admirál, bodláková, paví oko, okáč bojínkový, ale i velký okáč voňavkový (to je legrační název), s nímž jsem se setkala na Etně. Ani otakárci nezklamali.

Zaposlouchávám se do zpěvu ptáků, mnohé nepoznávám, ale pěnici slavíkovou ano, ty známé čtyři první tóny, které se zvyšují... a zase a zase, jen je mi divné, že pěnice nepokračuje dál, ale trylky opakuje a zvyšuje. Teď zpívá už jen ona zdá se, že je hodně blízko a její hlas je nepříjemný a vtíravý...

Otevírám oči. Rozednívá se. Velké sněhové čepice pokrývají střechy domů, chodníky, auta, jsou na stromech, obloha šedivá a další bílá nadílka se snáší k zemi... Byl tak krásný a zase mi uletěl tak jako uletí motýl sedící na květu, nad nímž se mihne stín. Snad se ještě někdy vrátí.



Oldjerry
20. 02. 2006
Dát tip
Kategorie : báseň v próze. Takhle tedy cestuji. Nebyl jsem tam fyzicky, ale tohle mi ten tvůj idol hodně přiblížilo. Napsala to tak, že jsem scenerii skoro viděl před sebou. T***

Celé pobřeží a úpatí Vesuvu za zálivem je lemováno světly, I jeho barvy se mění před očima. Do zelených a okrových odstínů vniká fialová. Napřed jen zlehka do údolí četných vrás, ale pak i na jejich hřebeny. toto mám zachytené na tom obraze od teba, že?;D a najmä ten prvý odstavec ma vtrhol do víru diania, čo milujem. Milujem, keď sa pri čítaní prenesiem do miesta deja a môžem snívať s otvorenými (či polozavretými? ) očami... Ďakujem...*

vesuvanka
17. 02. 2006
Dát tip
Usmáty_autor mám radost, že moje vyprávění Tě vtáhlo do krajiny - o to se ve svých dílelch snažím. Ano, je to ono, západ slunce v určitých okamžicích vrhá fialové odstíny do krajiny - děkuji za přečtení, milá slovíčka i tip

čo milujem na dni najviac je noc, západ a východ slnka a ešte stmievanie a brieždenie...;))) a západ slnka je moja srdcovka, takže poznám veľa z jeho záludností i krás (ale nie všetky, n a to je môj život príliš krátky)

Craerassy
14. 01. 2006
Dát tip
dlouho jsem tu nebyla, ale mezi prvními věcmi jsem se těšila na tvé procházky...děkuji za ně, ves:-) *

vesuvanka
14. 01. 2006
Dát tip
Craerassy moc jsi mě potěšila svojí návštěvou a milými, hřejivými slovy, díky i za tip :-)))

Robinia
10. 01. 2006
Dát tip
Máš hezké sny, ať se vrací. tip

vesuvanka
10. 01. 2006
Dát tip
Robinia díky za milé zastavení i přání (kéž by se vracely :-)))), dík i za tip

andromeda
06. 01. 2006
Dát tip
.........a já si hladím kamínek z Etny - a z Vesuvu - ten nosím pro štěstí každý den v kabelce do práce...kousek štěstíčka od Tebe, který mě vždy zahřeje.... T I P

vesuvanka
06. 01. 2006
Dát tip
andromeda mám radost, že Ti kamínky předávají hřejivou jiskřičku, děkuji za milé zastavení i tip...

krásné čtení na dobrou noc :o) t.

vesuvanka
05. 01. 2006
Dát tip
Augustin_Šípek tak to mě moc těší, děkuji za milé zastavení a tip a přeji krásný den :-)))

kvetanov
05. 01. 2006
Dát tip
Vesu,prožívala jsem s Tebou nádheru kolem sebe-umíš,děkuji Ti.

vesuvanka
05. 01. 2006
Dát tip
kvetanov - děkuji za přečtení a milá slovíčka, která mě moc potěšila :-)))

rainman
03. 01. 2006
Dát tip
přeju Ti moc takových krásných snů - a nejen snů ;-)))

vesuvanka
03. 01. 2006
Dát tip
rainman - děkuji za milé zastavení i přání, moc mě potěšilo :-))))

Zuzulinka
03. 01. 2006
Dát tip
moc se mi sny nezdávají a nebo si je nepamatuji..tady jsem se zasnila s Tebou a bylo to jako vždy krásné snění:-)*

vesuvanka
03. 01. 2006
Dát tip
Zuzulínka většinou si také sny moc nepamatuji, ale tenhle se mi zdál už podruhé i s detaily, mám radost, že se Ti líbil a že jsi se také zasnila - díky za milé zastavení i tip

vesuvanka
02. 01. 2006
Dát tip
attarka děkuji za obě milá zastavení i slovíčka, která mě moc potěšila. Bylo by možné si někde přečíst texty o Vesuvu a Etně, které jsi překládala? Ať již na internetu nebo v knížce či časopise? Prosím o bližší informace - moc se zajímám o vše kolem vulkánů. Předem děkuji synáček Petře, děkuji Ti za milé zastavení, slovíčka naděje, která mě moc potěšila, i za tip Lyrae děkuji za návštěvu, milá a hřejivá slova, která mě potěšila - snažím se čtenáři přiblížit místo natolik, aby prožíval jeho atmosféru všemi smysly. Jsem ráda, když se mi to podaří, díky i za tip

maartin
02. 01. 2006
Dát tip
Jako bych tam byl s Tebou... děkuji ***

vesuvanka
02. 01. 2006
Dát tip
maartin - tak to mě moc těší :-))) díky za milé zastavení i tip

Markel
02. 01. 2006
Dát tip
i vzpomínání krásně zahřeje, moc líbilo - T

vesuvanka
02. 01. 2006
Dát tip
Markel mám radost, že se Ti dílo líbilo, díky za milé zastavení i tip. Vzpomínky se vracejí a hřejí. Ale je zvláštní a zajímavé, že toto místo ve svahu, které tu popisuji, jsem ve skutečnosti nikdy nenavštívila, ale už podruhé se mi dost detailně objevilo ve snu a já jsem dopředu věděla kudy půjdu... (my jsme s dcerou šly jen po místech přístupných pro turisty - od pokladny ke kráteru a tam pouhých asi 300 m podél, dál byla bohužel cesta zahrazená)

vesuvanka
01. 01. 2006
Dát tip
Cannisha děkuji za milé zastavení, tip a přání. I Tobě hodně štěstí a úspěchů :-)))

Arienalia
01. 01. 2006
Dát tip
Vrátí :) *!!!!! Štěstíčko, Janičko :)

vesuvanka
01. 01. 2006
Dát tip
Arienalia - děkuji za milé zastavení, tip, přání i naději :-)))

synáček
01. 01. 2006
Dát tip
Vrátí se určitě... T****

Lyrae
01. 01. 2006
Dát tip
krása, vstoupily mi slzy do očí...víš, taková láska k přírodě se nevidí často...úplně jsem se vžila vážně to zahřálo...i fyzicky...takové představy jsou krásné*

Janinko sílu, zdraví a úsměv a radost ze života do dalšího roku Ti přeji.... jako vždy, moc krásné.... t

dadíková
31. 12. 2005
Dát tip
hodně hezkých snů a nejen jich, Jani.......:))

Print
31. 12. 2005
Dát tip
Ať se ti daří!!! *!

a2a2a
31. 12. 2005
Dát tip
Královna Vesuvu, ... Janičko máš to velmi dobře napsáno, má to ráz kultivované cestopisné črty, kde jsi nechala proniknout i své pocity, je to čistý a hezký projev - t,v

Candy
31. 12. 2005
Dát tip
Sny jsou druhou polovinou našeho života, obohacení jinak všedních dnů. Tenhle byl dalším krásně teplým okamžikem, za který děkuju*

vesuvanka
31. 12. 2005
Dát tip
kuzelná_květinka, dadíková, dream, yveta, nechápu, Print, a2a2a, Candy potěšili jste mě svojí návštěvou, milými odezvami a přáním :-))) - děkuji moc i za tipy Print, a2a2a - děkuji i za výběr a2a2a Jirko, moc si vážím Tvých krásných slov věnovaných tomuto dílu, kde moje přání poznat Vesuv hodně podrobně, ožívá ve snu.... dalším mým přáním je probouzet svými díly nadšení pro krásy přírody - vtáhnout do atmosféry popisovaného místa. A když se to daří, je to pro mě největší odměna

vesuvanka
31. 12. 2005
Dát tip
dream - děkuji moc za výběr :-))) všimla jsem si dodatečně

vesuvanka
31. 12. 2005
Dát tip
poulett - i já moc děkuji :-)))

vesuvanka
30. 12. 2005
Dát tip
Hrbol děkuji za návštěvu, milou kritiku i přání :-))) I Tobě hodně štěstí a spokojenosti v novém roce

Diana
30. 12. 2005
Dát tip
Strávila jsem s tebou opět nádherné chvíle, zavedla jsi mne do kraje věčného slunce a zeleně - jaký kontrast k tomu, co vidím z okna! T****

vesuvanka
30. 12. 2005
Dát tip
Diana mám radost, že se Ti dílko líbí, děkuji za návštěvu, milá slovíčka :-))) i tip Ten sen se mi opravdu zdál teď ze středy na čtvrtek, dokonce už podruhé (poprvé to bylo asi před třemi nebo čtyřmi lety) - byl velmi živý a barevný, vystupovala jsem po stejné cestě jako poprvé.

Dickers
30. 12. 2005
Dát tip
Nikdy jsem neviděl krásy Vesuvu, necítil vůni květin z jeho rozmanitého výběru, pestrého sadu.A nedotýkal se tak divotvorné země.Je to procházka živým snem a já jsem mohl jít v tvých stopách.Vesu-je to překrásný***

vesuvanka
30. 12. 2005
Dát tip
Dickers mám radost, že Tě dílo zaujalo a že jsem Ti mohla tuto nádhernou horu přiblížit. Díky za zastavení, milá slova i tip :-)))

Dickers
30. 12. 2005
Dát tip
Vesuv je pro tebe úplně všecko-Je dobře, že si všichni dokážeme předávat pocity.Vidíš pak něco, co bys jindy neviděla:)Teď si můžu zaškrtnout na mapě, že jsem tam byl- a napsat, že se mi tam moc líbilo:)

vesuvanka
30. 12. 2005
Dát tip
Dickers díky moc, to je pro mě velká pocta, jestli se mi to podařilo... právě o to se snažím ve svých dílech - předávat své pocity a nadšení pro to co mám ráda

Dickers
30. 12. 2005
Dát tip
A o tom by básničky meli být.Měli by něco říkat, upoutat pozornost a něco sdělit.Já mam také strašnou radost, když někoho zaujmou má slova-taky chci sdělovat:)Tobě to jde a to je fajn.

vesuvanka
30. 12. 2005
Dát tip
Dickers - díky, Ty také píšeš hezky. Když jsem byla mladá, básně jsem nepsala vůbec , začala jsem hodně pozdě

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru