Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Sunday Bloody Sunday

Výběr: empathetic_embryo, Print, Sunmoon
29. 01. 2006
17
1
3860

30.1.1972 v druhém největším severoirském městě Derry, začali britští vojáci střílet do davu, poté co z něj na anton vylétlo několik kamenů. při tomto incidentu zemřelo 14 nevinných lidí, přičemž jeden z nich trpěl Downovým syndromem.. . . I can\'t believe the news today I can\'t close my eyes and make it go away. How long, how long must we sing this song? How long, how long? \'Cos tonight We can be as one, tonight. Broken bottles under children\'s feet Bodies strewn across the dead-end street. But I won\'t heed the battle call It puts my back up, puts my back up against the wall. Sunday, bloody Sunday. Sunday, bloody Sunday. Sunday, bloody Sunday. Sunday, bloody Sunday. Oh, let\'s go. And the battle\'s just begun There\'s many lost, but tell me who has won? The trenches dug within our hearts And mothers, children, brothers, sisters Torn apart. Sunday, bloody Sunday. Sunday, bloody Sunday. How long, how long must we sing this song? How long, how long? \'Cos tonight We can be as one, tonight. Sunday, bloody Sunday. Sunday, bloody Sunday. Wipe the tears from your eyes Wipe your tears away. I\'ll wipe your tears away. I\'ll wipe your tears away. I\'ll wipe your bloodshot eyes. Sunday, bloody Sunday. Sunday, bloody Sunday. And it\'s true we are immune When fact is fiction and TV reality. And today the millions cry We eat and drink while tomorrow they die. The real battle just begun To claim the victory Jesus won On... Sunday, bloody Sunday Sunday, bloody Sunday.. -U2;Sunday Bloody Sunday;Under A Blood Red Sky(1983)

občas

kdyžs ráno snídal

dřív nežs vstával

jen stěží jsi věřil ranním zprávám

-

-

obleč si rukavice a zimník,

tak chladno a prachovzdušno je dnes v ulicích.

jak po nehtu pilník

jezdící

kvílí vítr mezi zdmi a skrze ploty v Derry

-někde tady leželi lidé v bolestech, naříkali

a pak oněměli

-

-

cítíš ten rytmus podrážek na kostkách chodníků,

dusot šíleného davu, co nemá kam jít?

smrt vlétla mezi těla jako šílený kůň

táhnoucí hořící vozy,

a saze jejich plamenů dlouho nepůjde smýt

-za rohy a v průchodech vládne dnes pietní ticho,

za všechny, kteří jako don Quijote

vběhli se slovy v rukou vstříc neklidným prstům

na spouštích zbraní

-tak tu tedy spíš, příteli?

tak odvážný a tak potrhaný?

-

-

 

 

albionský rudý kříž sežehl trojlístky mocným plamenem

když po něm skřítkové z trávy hodili maličkým kamenem.

nevím jak vy, ale já –za umlčené hlasy volající po právu-

ponesu zítra černou stužku na pravém rukávu


1 názor

misty
27. 03. 2006
Dát tip
dobre urobena vec... ;o)

Vasa
04. 02. 2006
Dát tip
Fear spawns only Fear. There are things that even I am afraid of.... such things may be innocent and poor, but still they are menace towards me... I guess I would shoot as well facing my fears... If you hate those soldiers, I pity them....

blekota
31. 01. 2006
Dát tip
.........*...............

Pablo_honey
30. 01. 2006
Dát tip
tendenční poezie sucks!!!

Narvah
30. 01. 2006
Dát tip
taková angažovaní poezie, které moc nevěřím..

megachaos
30. 01. 2006
Dát tip
ak to má byť vlastná tvorba - ok, ako preklad - neviem, v angl. sa mi to zdá lepšie.

Sunmoon
30. 01. 2006
Dát tip
Tohle má opravdu takovou tendenci...a neznat Tě, tak to tak možná i beru... Od Tebe ale ne... v tomhle díle se mi opravdu líbí Tvoje rýmování. Ta báseň plyne dobře, nemám jí co vytýkat... t*+v

tendenční? jak tka koukám tak se v průměru hodnotí ta pozitivistická díla líp než ta která jsou o něčem konkrétním, člověk by rád připomenul tragédii o které moc lidí neví (nebo jí většina zapomněla) a oni mi tu rozumují o tendenčnosti... jsem dotčen, dílko odstraním, jelikož vaše kritiky z něj udělali něco čím není, opravdu si nesedám k papíru s tím "tak o čem dneska budu psát" ahelem se dneska je 30.1. tak už vím... a jestli Vám to tak přijde, je mi to moc líto.. uznávám šílený dvakrát za sebou, ale každý kdo jednoubyl na demostrací ví, jaký je to občas chaos a mylsím že metafora s koněm a vozy to dobře vystihuje.. toť vše..

Pablo_honey
30. 01. 2006
Dát tip
dohajzlu, jestli myslíš vážně to, cos tady právě napsal, tak celá tvoje připomínka Krvavé neděle (nejsi jedinej, kdo si tady něco přečetl o historii Severního Irska!!!!) je jenom onanistická self-exhibice tebe jako autora a s úctou k pozůstalým a obětem nemá vůbec nic společnýho. A řeknu ti, na co by se nemělo zapomenout: na to, že se upálil Jan Palach a proč to vlastně udělal, na to, že tady rudý "Monsters" popravili Miladu Horákovou, na to, že se v srpnu 68 střílelo před budovou Českýho rozhlasu do obyčejných českých lidí. Na to a taky spoustu dalších věcí holokaustem počínaje a nucenou katolizací v Amazonii konče. Takže jestli chceš psát o "Smutných událostech", máš naprosto volnou ruku, protože během své historie tahle společnost napáchala takový prasárny, že budeš mít zaručeně na každý datum v roce nějakou pěkně krvavou básničku.

a2a2a
30. 01. 2006
Dát tip
Davide, přemýšlím o tobě, o básni, o tvé motivaci. je ti 16 let a je sympatické, že máš potřebu se vyjadřovat k takovému tématu a vyjadřuješ se takto vlastně i ke stejně palčivým jiným tématům, třeba i z naší historie. je to velmi sympatické a tato skutečnost by pro tebe měla být zásadní. Pokud jde o obsah básně a její výraz. Vždy je riskantní psát o takovýchto událostech s odstupem let a navíc bez osobní zúčastněnosti. Je totiž těžké do toho vložit autentický prožitek a dostat se více pod povrch. A to se nutně přihodilo i tobě a v daných souvislostech jsi více nemohl udělat. Báseň i přes upřímnou snahu vyjádřit se klouže proto po povrchu. Například poslední sloka působí až sentimentálně, tvá snaha báseň nějak uzavřít, korunovat vyznívá právě pro výše uvedené skutečnosti až k citovému vyjádření za každou cenu. Také ty rýmy ji neprospěly. To, že si navlékneš černou pásku, neřeší nic a stejně s těmi skřítky vlastně opakuješ již výše uvedenoý obraz s donem Quijotem. Ale znovu opakuji, je jen dobře, že jsi se pokusil o takové téma a stejně je dobře, že si svou báseň tak rozčileně hájíš. Svědčí to o tvém poctivém záměru. Báseň navíc rytmicky, občas i nějakým obrazem není vůbec špatná, jen to téma je silnější, zatím nad tvé síly. Ovšem chci alespoň poděkovat.

díky... že mi věříš a rady si beru k srdci.. především se mě dotklo to obvinění o nepoctivosti a hlavně to že tu někdo yvslovil myšlenku, která vyzb¨něla tak jako že si vyberu téma o kterém jsem si někde něco přečetl... to není pravda... myslím si že by se někteří divili jak moc mám konkrétní téma prozkoumané... děkuji ještě jednou

a2a2a
30. 01. 2006
Dát tip
Ano, věřím, už proto, že tyto věci mám odzkoušené na sobě a tvé zaujetí, byť vyznívá tak, jak jsem napsal, je zřejmé. Už třeba ta dynamika básněleccost nasvědčuje, jako by jsi spěchal naložit do textu co nejvíce svých pocitů namísto křečovitého hledání obrazů

děkuju a opravdu by mi mě potěšilo kdy jsi se zastavil víckrát jelikož potřebuju nejspíš rada toh typu který ty (apoň dle mého skromného názoru) umíš...

ještě avi...

katugiro
30. 01. 2006
Dát tip
Asi bych měl pro jistotu zopakovat, co jsem napsal: Nic proti tomu, jak jsi to asi psal a cítil: mluvím jen o výsledku a svém čtení; po dlažbě úmyslů nechodím, vždycky přímo. A řeknu to znovu jinými slovy - nehodnotím tvoje rozhodnutí napsat tu báseň, ale právě jen tu báseň - bez (povrchního) ohledu na Tebe stejně jako bez (ještě povrchnějšího) ohledu na mrtvé. Cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly, na to jsem narážel svou poslední větou. Do diskuse o pohnutkách se raději nezapojím, má to smysl pro osobu autora, ne pro výsledky jeho práce. Nekladu ani nároky na "autentičnost", jako jeden z kritiků po mě. Pro literární dílo podle mě nemá význam.

konec moc, ale hlavně ti díky za ty u2, už mi tu hrají do uší..dlouho sem je neslyšel, ale mám je moc rád.

Eidam
29. 01. 2006
Dát tip
for U........................................* 2 :)

jaza
29. 01. 2006
Dát tip
vo co že ne!*

katugiro
29. 01. 2006
Dát tip
...a zvlášť po té včerejší se nemůžu neodvrátit. Pár rýmů na podložce tragédie, kolik se toho dá napsat byť jen z české historie, ne, takovýhle apel mávající šíleným koněm vzápětí za šíleným davem, to se mi příčí, to vnímám jako líbivý útok na čtenářskou zbabělost odmítnout. Nic proti tomu, jak jsi to asi psal a cítil: mluvím jen o výsledku a svém čtení; po dlažbě úmyslů nechodím, vždycky přímo :)

Micro
29. 01. 2006
Dát tip
*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru