Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nádherné války běsnění...

26. 02. 2001
2
0
2788

Jedna trochu drsnější...

Edmund nervózně skousl rty.Vyrovnaným krokem se blížil spolu s ostatními pěšáky k pozicím nepřítele.Krok, pausa, krok, pausa a další krok.Neměnný rytmus, pomalý, dohánějící k šílenství.Chtěl se rozběhnout, stát se horším cílem, nanout tělo jako strunu a vzápětí se vymrštit.Byl ale vojákem britského království a věděl co se sluší a patří.Krok, pausa, další krok.Francouzi byli necelých padesát stop daleko.Kapitán Warren rázně mávnul šavlí a břitkým hlasem zavelel k zaujmutí pozicí. " Zastavit stáááááát," kapitán svou zbraní naplocho švihnul Edmunda přes záda, aby jej popohnal," vyrovnat řadůůůůůůůů...první četa pokleknout, připravit k palbě, zamířit..." Pot stékal Edmundovi do očí a nepříjemně jej pálil.Byl to veskrze strašlivý pocit.Stojíte, pušku namířenou na nepřítele přímo naproti, ruce se vám chvějí, v puse máte sucho a krk ucpaný obrovským knedlíkem.A čekáte jen na jedinou věc.Jednu jedinou věc, která rozpoutá děsivé peklo.Povel ke střelbě... Dnes měli Angličané štěstí, byli na tahu. " Paltééééééééé," zařval kapitán Warren.Britské pušky vychrlily smrtonosný déšť, vybírajíc si krutou daň... Na pozadí kakafonie sténajích raněných zazněl francouzský rozkaz k odvetě.Bouře zaduněla a blesky udeřily mezi jasně červené kabáty.Edmund, zcela pohlcený strachem, ani nebyl schopen zavřít oči.Vedle něj zachroptěl Johnson a skácel se.Vlevo padli Williams, Bleud, Kilpatrick, Donald, Hudson.Kamáradi umírali, s kletbami a modlitbami na rtech, nesmířeni se smrtí.Norman, Dudley, Cold, Arrow, bratři Smithové...Jatka A nad tou řezničinou stále zněl zlomyslný hlas důstojníků a poddůstojníků..." Vyrovnat řady.Přeskupit se.Pal.Nabíjet.Zamířit.Pal.Vyrovnat.Nabíjet...Bajonety nasadit a na zteč...Sem a zpátky." Šílený kolotoč, plný zabíjení, nářků a pachu výkalů. Netušil, že zarazit to lesklé železo na konci pušky do lidského těla je tak snadné.Bajonet zajel do masa hladce, kladoucí odpor asi jako vousy bránící se čepeli nabroušené břitvy.Mladík, jehož Edmund napíchl, zalapal po dechu a vypoulil oči.Být to někde jinde a jindy, Edmund by se musel smát, jak moc ten klučina dokázal oči vyvalit z důlků.Protočil pušku v rukou a surově ji vytrhl ven.Jen tak tak se stihl ubránit zuřivému útoku francouzského kavaleristy.Uskakoval před šavlí, dokud jezdce nepohltila bitevní vřava a Edmund si mohl na okamžik vydechnout.Kdosi v anglickém stejnokroji vedle něj klopýtl a upadl.Edmund dotyčnému pomohl na nohy.Byl to jeden z jeho jednotky.Ir jménem Stenley, pokud si dobře pamatoval.Ten se na Edmunda vděčně usmál, avšak vzápětí se mu rozšířili zornice, z úst vyrazil pramínek krve a Stenley klesl na kolena a pak obličejem k zemi.Na šarlatu jeho uniformy se rozlívala mnohem šarlatovější skvrna... Francouzi ve zmatku ustupovali a britské regimenty spořádaně překročily řeku.Jezdectvo vyrazilo po křídlech znepokojovat prchající infanterii a pomalejší gardisté mašírovali silnicí.Zbytek Edmundova pluku čistil okolní lesy a prohledával mnohokráte vypálené vesnice.V podvečer narazili na polní lazaret, skrytý v pobořených zdech jakéhosi kláštera.Nebyl vojensky chráněn, v ležení prodlívali pouze doktoři, nosiči a ranění vojáci, neschopni obrany.Příchod britů způsobil paniku.Frantíci pobíhali chvilku sem a další chvilku zase na druhou stranu, snažili se uklidnit splašené soumary a ujet na nich, či zalézali pod vozy v domnění, že zůstanou nespatřeni.Možná by se pár desítkám mužů podařilo zmizet, nebýt promyšleného rozkazu velitele regimentu klášter obklíčit.Edmund postupoval s ostatními ze severní strany.Kapitán Warren jim zakázal střílet do bezbranných, ale byly povoleny varovné výstřely a nikdo se nestaral, zda-li takový výstřel někoho zasáhne, či nikoliv.Proto se nepřátelší ošetřovatelé po tom, co jich bylo přes třicet zastřeleno, raději rychle shromáždili uprostřed ruin a vzdali se.Britové všechny raněné přenesli k zajatým felčarům a velitel regimentu McBraun předstoupil a takto promluvil... "Jménem britské koruny vás bereme do zajetí," McBraun sundal klobouk a podrbal se pod bílou, kdysi nařasenou parukou," je tu někde mezi vámi špinavými šarlatány důstojník ?" " Ano, zde pane, poručík Gillbert," pravil mladý francouz s ovázanou rukou. " Výtečně, jste tedy nejvýšší šarže ?" " Ne, pane nejsem, ale plukovník Dubois je vážně raněn do hlavy a nyní je v bezvědomí," vysvětloval Gillbert anglicky s typickým francouzským přízvukem. McBraun kývnul na znamení, že chápe situaci a není třeba dalšího vysvětlování... Edmund se během rozhovoru znuděně rozhlížel.Lazaret se od bitevního pole vlastně vůbec nelišil.Pach smrti a strachu se tu vznášel,stejně jako byl cítit v boji.Krví zacákané operační stoly, u zhrouceného přístavku pro dobytek, měli stejnou symboliku, jako krev rozpínající se na šatech po zásahu kulkou, střepinou, bajonetem... " První četa pozóóóór !" Povel Edmunda vytrhl z letargie.Zvědavě pozoroval co se bude dít... McBraun nechal stáníschopné francouze rozdělit do skupinek po šesti.Pak se podíval na kapitána Warrena a Smith-Oldwellse, zřejmě se o něčem radili už před útokem na ležení, protože ti ihned zareagovali.Četa angličanů postavila francouzské zajatce ke zdi.Teď už všem došlo co se chystá... " Co to děláte, to přeci nemůžete, jsem zajatci, jakým právem," poručík Gillbert se rozběhl k McBraunovi. Ten jej nevzrušeně pozoroval a když byl mladý francouz pár kroků od něj, vytáhl pistoli a střelil ho do hlavy.Britové se rozesmáli.Edmund se smál také.Sám nechápal proč, měl by být v šoku.Namísto toho mu slzely veselím oči a musel se opřít o pušku, aby smíchem neupadl. "Hele, Ede viděls to, jak mu tatík ustřelil kebulu, hehehehehe...to bylo NĚCO," lapal po dechu Edmundův kamarád Peter Sorlen. Za všech stran se ozýval řehot, bujaré veselí... a pak i pravidelné povely... " Připraviiiiiiiiiiiit zbraň." " Zamřiiiiiiiiiit." " Pááááááááál !!!!!!" BYL TO BRUTÁLNÍ MASAKR... Když britové postříleli všechny zdravé a lehčeji zraněné, nasadili bajonety, či popadly pušky za hlavně a vlétli mezi težce raněné, ležící a nemohoucí zajatce.Bodali, mlátili, kopali... "Ohebná rasa," pravil první. Druhý chvíli pozoroval šílené běsnění pod sebou a pak zachmuřeně svraštil obočí : " Pravda...ohebná...a flexibilní, má potenciál." První zamručel na souhlas...
johanne
05. 04. 2004
Dát tip
"břitkým hlasem zavelel k zaujmutí pozicí." trošku nepřirozené "Britské pušky vychrlily smrtonosný déšť, vybírajíc..." vybírajíce :)) "Bajonet zajel do masa hladce, kladoucí odpor ..." lepší vzít to celou vedlejší větou jinak ti občas ulítne velký písmeno (angličani :))... celkově shrnuto - je to krutý, nápad s nezúčastněnými pozorovateli mě nijak neoslovil (fakt je to docela běžný :o), atmosféru's docela vystihl, něco mi v tom chybí...

Bezejmenny
09. 09. 2001
Dát tip
Pokud jsem porozumněl, týká se poslední odstavec komunikace jakýchsi nezúčastněných pozorovatelů, nejspíše mimozemšťanů, hodnotících popsanou lidskou činnost. Pokud ano, pak jde o remake. Toto už bylo ve SF literatuře mnohokrát všemi způsoby popsáno. ;o)))) Píšeš dobře, ale stále mám púocit, že ti chybí nosná témata. ;o))))

Kandelabr
15. 05. 2001
Dát tip
dobré dobré, velmi poutavé, pobavilo, pointa je sice opět takový forek, ale nevadí některé obraty mi příjdou trošku kostrbaté ,ale jjinak jsem spokojen akorat si mylsím, že když napíšes byl to brutalní masakr malým, dosáhneš mnohem mrazivějšího efektu lakoničnosti, než když to zakřičíš velkým...

Grendel
04. 03. 2001
Dát tip
Simone tvá tvorba je čím dál tím lepší (hm tak mne napdadá že je to vcelku logické - no ale někteří se můžou i horšit :)) chtělo by to jen zapracovat ještě na kvalitnějším příběhu. Má poklona a tip. hlavně za ten konec :))

Gillderan
02. 03. 2001
Dát tip
Hmmmmm... připomělo mi to trošičku film Braveheart a Posledního Mohykána :)) Nevím proč. Má to hodně dobrý slohový styl. Je tam kus Sapkowského a troška Feista.... obdobi Francozsko- Anglickych válek mě moc nefascinují, ale jako dílo to ocenuju moc vysoko !!!!

StvN
02. 03. 2001
Dát tip
Nebylo to ve smyslo "blbá komerce", ale ve smyslu náhledu na tragédii nebo něco podobného. Možná jsem měl napsat jako ze zpráv obecně. Hodně výkalů jsem napsal proto, abych udal příklad toho, co patří ke strachu a válečné hrůze. Jinak jen v dobrým.)))

StvN
01. 03. 2001
Dát tip
Taková maličkost. Válečný hrůzy jsi sice popisoval snaživě, ale představ si jakej by to mělo dopad na čtenáře, který by si jednu stranu oblíbil, samozřejmě na základě příběhu. Je to jako ze zpráv na nově, nijak jsem to neprožíval, i když tam bylo hodně krve a výkalů.

StvN...oki rozumím Ti... btw s těmi zprávami jako na Nově jsi mě velmi velmi "NASRAL",neboť jsem si vždy myslel, že do takové komerce,jakou tv NOVA nepochybně byla,je a bude,mám daleko...velmi děkuji za zkažený večer... :( další btw...kde máš hodně výkalů ?? pokud vím,zmínil jsem se o tom jednou a to proto,že jsem potřeboval zachytit atmosféru bitevního pole... předposlední btw...ať chcem nebo nechcem,vždy je jedna strana oblíbenější než druhá...to je realita a jak vidno,i historie... poslední btw...děkuji za kritiku,jakýkoliv ohlas, pozitivní i negativní,mě inspiruje k další tvorbě

+ avi

Ansuz
27. 02. 2001
Dát tip
SImone je to fakt dobrý. Brutální a negativní - to se mi líbí. Závěr rozhodně zajímavej.

Cthulhu
26. 02. 2001
Dát tip
Nemohu říci, že by se mi povídka nelíbila, zdálo se mi však, že ses omezil na popis válečných hrůz a samotný příběh spíše odbyl. Místo závěrečné pointy vtip - nutno ovšem říci, že docela zdařilý. Chybělo málo a dal bych ti tip. Takhle održíš jen písemnou pochvalu. P.S.: Občas pozor na shodu podmětu s přísudkem (regimenty... překročili - to by asi nešlo). Promiň, že jsem s tím pravopisem tak otravný.

Cthulhu...tahle povídka vlastně má popisovat válečné hrůzy a příběh jen dotváří jakési prostředí.Nicméně máš pravdu v tom,že příběh je velmi strohý a nerozvinutý.Na svou obhajobu pravím jen :" Necítil jsem potřebu příběh rozvíjet." :) Za gramatický ohlas děkuji a dej mi prosím určitě vědět,kdyby jsi narazil na cokoliv dalšího...ihned opravím :) s úctou Simi + avi

Ageran
26. 02. 2001
Dát tip
Je to dobrý, ale chtělo by to trochu dotvořit ten závěr, uvést čtenáře do obrazu... Jinak docela nemám co negativního říct. Když tě vidím to psát tak je těžký to zkritizovat nějak drsně... :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru