Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Stop oř!

10. 03. 2006
26
21
5996
Autor
Vaud

Opět na choulostivé téma

 

Kromě menšin národnostních, máme též menšiny slovní. Ve školách se o nich neučí a jejich historie je pro většinu z nás velkou neznámou. Jsou to slušná-sprostá slova. Že nevíte oč kráčí? Hned to vysvětlím! Zatímco sprostá-sprostá slova jsou podle průzkumů na vzestupu, slušná-sprostá slova se do učebních osnov opět nedostala.

  

 

 

Ještě moji rodičové měli ve vyjmenovaných slovech nadbytečnou babyku (snad nějaká bylina?). Zato tam již léta trestuhodně  chybí pyj. Ne, nespletl jsem se! „Pij doktore, nebo ťa vyměním“, je  úplně jiný pij. Feminizované školství nám soustavně tají tvrdý pyj.  Ideálně by měl být někde mezi pýchou a pytlem. No řekněte sami, když jsou ve vyjmenovaných slovech takový prdele jako  Ruzyně a Přibyslav, proč tam sakra  není pyj! Ve škole se dozvíte vše o historii MDŽ nebo  věci, které jste snad ani nechtěli vědět o  menstruačním cyklu, ale vyjmenované slovo pyj se neučí ani na střední.  Na správné volbě i nebo y záleží dost zásadně  i význam věty: „Pan školník kouří i pije“. Možná by to mohla paní ministryně vyřešit nějakou ministerskou vyhláškou! Tedy, pokud v tom má sama jasno.

  

 

 

Dalším slušným-sprostým na řadě je slovo ztopořit. V takové  angličtině  můžete shodný výraz „to erect“ směle použít například pro stavbu výškového domu (to erect a sky scraper).  V češtině neztopoříte bez uzardění ani dvojdomek. Pan ředitel se nepochlubí žactvu na začátku školního roku, že se přes prázdniny povedlo ztopořit novou tělocvičnu. Proč se neříká „zůstal stát, jako ztopořený“? Copak to jde „zůstal stát jako opařený“? Opařili jste se někdy a zůstali stát na místě? Štronzo? Já jsem vždycky skákal! A topoření nám leží nespravedlivě ladem… Přitom by se dalo oprášit a využít! Například při pokynech vozky koňům se používají nepochopitelné výrazy hot, a „čehý“ pro jízdu a prr! pro zastavení! Zde se nabízí téměř balbínovský výraz „stopoř!“ (nebo „stop oř!“), který by jistě vyvolal více pozornosti nejen u koňů.  A pak je zde mnou propagovaný výraz stopořka! Řekněte sami, kolikrát jste si spletli v pohraničí u cesty stopařku s devizově placenou sociální pracovnicí? Jakpak by ne, je to totiž stopořka! Ne žádná prostitutka_postávající_podél_hlavních_silničních tahů_v_příhraničí. Chce to krátké a výstižné slovo! Jedno takové zde nabízím! Stopořka! Jestli nechcete, vaše chyba!

 

 

 

V našem jazyce lze topořit (někdy s obtížemi) pouze úd. Slovo úd získalo rovněž ošklivou nálepku. Zatímco debata o znavených údech by byla ještě před  několika lety náplní sportovního pořadu, dnes by to spíš patřilo do vysílání „Sama doma“. Přitom úd je končetina jako každá jiná. Potřást někomu rukou je výraz nepřesný. Třeseme většinou celou horní končetinou, tedy celým údem. Jak by to ale vypadalo, kdyby se psalo, že Klaus    po podpisu smlouvy podal Putinovi úd! Nebo mu údem  dokonce několikrát potřásl! Věcně by to bylo jistě  správné…  Takováto zpráva  by nepochybně ohromila celou poslaneckou sněmovnu. Dost možná, že by z toho byli všichni její členové ztopoření (erected members). A to včetně ministryně školství… 

 

 

 

 

 

 

 


21 názorů

Augustus
23. 10. 2009
Dát tip
To je v dnešní době vzácná vlastnost.

Vaud
22. 10. 2009
Dát tip
to uz jsem mohl nekolikrat :-), ale nejak me to uz nepali :-)

Augustus
22. 10. 2009
Dát tip
Vida. vida, jak se na Tobě druhořadí moderátoři přiživují. Být to v Americe, tak bys již mohl podat aspoň dvě žaloby, vystoupil s tím v diskuzním pořadu a vydal o tom knihu.:-D

Vaud
21. 10. 2009
Dát tip
ještě avi

Vaud
21. 10. 2009
Dát tip
samozřejmě ne - ale moji kámoši poznali, že to jsem já, tak mi volali :-) to je výhoda být klasikem :-)

Augustus
21. 10. 2009
Dát tip
A uvedli Tě ti šíbři aspoň jako autora?

Vaud
21. 10. 2009
Dát tip
teď koukám, že to tu už píšu :-)) - asi bych to měl napsat do prologu

Vaud
21. 10. 2009
Dát tip
taky ho četli Mareš s Hezuckým ráno na Evropě2 - to jsem byl slavnej :-))

Augustus
21. 10. 2009
Dát tip
Nádherně slušně-sprostý fejeton a pro mne tak trochu typicky Vaudovský. Hned po prvním odstavci jsem zůstal jako ztopořený a ještě před koncem se řezal smíchy (čistě v přeneseném slova smyslu). Nevím, jestli za to může téma, jež vyvolává úsměv samo o sobě (a u těch aspoň trochu nevinných i uzardění), ale považuji tento fejeton za jeden z nejvtipnějších a možná i nejlepších, jajé jsi kdy napsal. TIP jako hřib! Řádně ztopořený!

Vaud
27. 03. 2009
Dát tip
jak to ctu, tak bych nektere veci predelal :-)) - ale na to prijde cas diky

Diana
27. 03. 2009
Dát tip
Tak to věřím! A blahopřeji :-))

Vaud
27. 03. 2009
Dát tip
tenhle fejetonek cetli jedno rano na Evrope 2 Mares s Hezuckym :-))

Diana
27. 03. 2009
Dát tip
Bruslení na tenkém ledě - bez jediného faux-pas! T****

Vaud
23. 12. 2008
Dát tip
i přes můj osvětový článek jsou s topořením stále problémy...

Svěží a poučné dílo. Dokonce bych je označil za lehce erektivní. Bravo!

palino8
05. 03. 2007
Dát tip
stopořka ;)

hm, toto zaváňa už aj lekárskym prostredím:DDDD (ako síce viaceré veci, ale aj tak;) ) * a avi

Dero
04. 02. 2007
Dát tip
Tenhle je super, dokonce jsem se nahlas uchechtl, což se mi dosud stávalo výhradně u Rimmera a horáka. :o) *

f_moll
12. 01. 2007
Dát tip
:)) *

ramia
04. 08. 2006
Dát tip
..do kolien..:)*

kgirl
08. 05. 2006
Dát tip
tak jo pobavilo me to,... ted uz jenom cervnovy e l/r ection a mame to, ne?

Vaud
19. 04. 2006
Dát tip
Ahojda! Přátelé, mám velkou radost, že mě čtete!

Nedlloyd
19. 04. 2006
Dát tip
No tohle je jedinecny, sedim ted uprostred pocitacove ucebny na CVUT...a smeji se tak, ze po me vsichni pritomni inznyri, doktorandi a podobni "hazi" velmi pohrdave pohledy... Dekuji Zkratka jedinecne...

pekylau
17. 04. 2006
Dát tip
Tak to bylo dokonale. Bavil jsem se od prvniho do posledniho pismenka. Stop or, jako povel pro kone, nebo pyj mezi pychou a pytlem, skolnik take nebyl spatny, nebo Klaus potrasajici... ...bych to musel opsat cele. Celem pucuji dlazdicky u nohou nad touto veselosti. T.I.P.

froxx
17. 04. 2006
Dát tip
btw-*tip :))

froxx
17. 04. 2006
Dát tip
..geniálně vykutálené!!:) musí ti to skvěle šrotovat;)

Zbyhoň
08. 04. 2006
Dát tip
hehehe, že se nestydíš takhle kazit mládež:o) Mám takovou teorii, že například Pyšely jsou zcela zbytečná obec a existují jen a jen proto, aby opruzovaly ve vyjmenovaných slovech. A jednou jsme měli jakousi akci na základní škole a "pyj" jsme dětem krásně nakreslili na tabuli mezi slova vyňatá:o) (Vtípek se školníkem je poněkud staršího data a trošku kazí dojem, jinak veskrze pjekné.) T

Zbyhoň
08. 04. 2006
Dát tip
hehehe, že se nestydíš takhle kazit mládež:o) Mám takovou teorii, že například Pyšely jsou zcela zbytečná obec a existují jen a jen proto, aby opruzovaly ve vyjmenovaných slovech. A jednou jsme měli jakousi akci na základní škole a "pyj" jsme dětem krásně nakreslili na tabuli mezi slova vyňatá:o) (Vtípek se školníkem je poněkud staršího data a trošku kazí dojem, jinak veskrze pjekné.) T

Vaud
30. 03. 2006
Dát tip
Ahojda B_G mě už se to stalo s CzechDechem, tak už mě "vykrádání" tolik netočí. Na druhou stranu jsem docela pyšný, že to koluje po mailu. Spíš mě to stimuluje, abych konečně vydal knížku. Od nás z práce psali do E2, že jsem to napsal (já jsem byl zrovna někde na cestě v autě). Naštěstí na psaní nejsem závislý, tak to nějak rozdejchám. Ale díkes za zastání!

Ariela
26. 03. 2006
Dát tip
fajne :)

Delahaye
23. 03. 2006
Dát tip
Vynikající !!! Jak vidno, vyplatí se občas si dát pauzičku. a málem mi to bez avíz od Oblíbených uteklo, safra Tip jako Olomouc ! :-)

songster
20. 03. 2006
Dát tip
vazne moc pekne napsane :))

Vaud
20. 03. 2006
Dát tip
jen pro info - tento článek dnes (20.3.)četl Leoš Mareš na Evropě2 v Ranní show. Škoda, že mě neuvedl jako autora...

basnikalex
11. 03. 2006
Dát tip
Tak dobře jsem se už dlouho nezasmála. :-)) super Jestli není pyj ve vyjmenovaných slovech, tak proč tam je dobytek? Ten je víc sprosté-sprosté slovo, ale maskuje se za slušné. koukni na: http://gutentag.karelburian.cz/gt4/pyj.ftm je tam dobré vysvětlení, proč není pyj vyjmenované slovo

Toto_Oné
11. 03. 2006
Dát tip
Tak avizo slo do kopru...to prvni.

Toto_Oné
11. 03. 2006
Dát tip
Jsem zmateno. Žeby nefungova¨lo odesílání avíz? Nebo jsem už úplně blbé (to teda jsem, ale stejně je to divné)

a2a2a
11. 03. 2006
Dát tip
poslal jsem na email : zelvicka.brouckova@seznam.cz

zelva
11. 03. 2006
Dát tip
no oni to nějak měnily na atlase takže mail byl mimo mají občas výpadky, ale dneska to fakčí aj včera prostě to nějak vylepšujou já mám 4 maily takže můžeš využít dle libosti dneska všechny fungují janaoralkova@atlas.cz zelvicka.brouckova@seznam.cz a.andelsdablemvtele@seznam.cz oralekj@tiscali.cz

a2a2a
11. 03. 2006
Dát tip
Michale promiň, ale využívám asi jako jediného možného spojení se zelvou tady toto avízo. Jaňulinko, tvá emailová adresa je údajně neplatná, tak ti to nemohu poslat.

zelva
11. 03. 2006
Dát tip
a2a2a přečti si prosím, co sem ti napsala pod tvoji úvodku...snad když ti ted pošlu avízo že si to přečteš teda pokud eště avíza fungují

Print
11. 03. 2006
Dát tip
Díky za skvělou náladu!!!:-)

Vaud
11. 03. 2006
Dát tip
Přátelé díky všem!! Zas má důvod k radosti! Díky za příklady ze života dream a zelvě. Jirko - umístit pyj mezi pýchu a pytel je logické. Trochu bych se zdráhal dát ho před pysk ;-) Grife - výraz vaudevilské je skvělý ;-)

a2a2a
11. 03. 2006
Dát tip
Milý Michale, jen jsem spatřil tvůj nick a už jsem se usmál. První odstavec o pyji je jednoznačně démantem, zejména pak jeho umístění mezi pýchou a pytlem, či věta o panu školníkovi. Také další odstavce jsou výtečné. Určitě budu asi neobjektivní, ale tento tvůj fejetonek se mi zdá našlapaný snad nejvíce z tvých a Blesk by po něm sáhl. škoda, že nyní nelze udělovat výběry. Zasloužil by sis ho hned 2x, jednak za skvělé nápady, ale také za proslunění momentální tvůrčí šedi zde na Písmáku, která určitě pomine, až se podaří dát věci technicky do pořádku. Tip a pomyslný výběr

Nicollette
10. 03. 2006
Dát tip
ty voe :o))))) Klaus potřást Putinovi údem a několikrát, to je.... nemožně hustý :o))))) *

zelva
10. 03. 2006
Dát tip
super...spolužačce se ted povedlo při tom když držela dveře aby mohli cosi vynést snáz ven...tak ten chlap říká: To je tento týden poprvé, co mi ho někdo podržel! tip

podezdívka
10. 03. 2006
Dát tip
Skvělé, opravdu skvělé. *t!

(závorka)
10. 03. 2006
Dát tip
jo!! (líbí) T ... a celý (mile) ztopořený (bez uzardění) třepu (Ti) údem...

vesuvanka
10. 03. 2006
Dát tip
:-)))))))))))))) skvělé postřehy :-)))))) TIP

Griff
10. 03. 2006
Dát tip
opět vaudevilské*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru