Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

MOŘE, KDYBY BYLO Z MLÉKA

25. 04. 2006
1
0
2585
Autor
Horavin

SEFARDSKÉ PÍSNĚ

MOŘE, KDYBY BYLO Z MLÉKA

Moře, kdyby bylo přece -
z mléka a loďky ze skořice,
[:já zmáčela bych se celá,
abych svou čest zachránila:]

Moře, kdyby bylo z mléka,
já stala bych se rybářkou.
[:Ze sítí se bolest svléká,
slova oněmějí láskou:]

Z moře tyčí se věž k nebi,
oči - dvě olivy s fíky.
[:Z okna věže dívka hledí
smutně za námořníky:]

Podej ručku, holubičko!
Do svého hnízda mě vynes...
[:Tvé sny nebi jsou tak blízko,
chci je s tebou snít ješte dnes!:]

Nezabíjej me prokláním
střelou revolveru svého!
[:Zabíjej mě milovtiním
až do rána bílého.:]


Horavin
26. 04. 2006
Dát tip
Jinde jsi mi napsal, že jsem je vlastně nepřekládal ale "vkládal" jak jinak to mám chápat?

Horavin
26. 04. 2006
Dát tip
A kdo zná ladino, dnes mrtvý jazyk dokonce i v Izraeli? To ještě neznamená, že se i amatér nesmůže pokusit o překlad. Většina špaňelských slov je srozumitelná obecně: Adio, querida, coracón, chica ap. Španělsko-čeký slovník jsem použil hlavně z toho důvodu, abych se držel obsahu co nejvěrněji. Jednoduchost je jednodušší bez uvozovek. Díky za upřímnost, ale nejsem podvodník.

Horavin
26. 04. 2006
Dát tip
Tak já ti to teda povim: z kapesního kolibřího slovníčku pro turisty. Ladino je směs španělštiny (90%) hebrejštiny, arabštiny, arabštiny a romštiny (zbytek). Konkrétně sbírka, ze které je tento překlad, pochází s dílny Jany Lewitové, ona sama v ní má u všech 16 písní stručný obsah textů v češtině, nikoli však ve formě odpovídající rytmicko zpěvnímu úzu. Písně mají většinou lidový, velmi jednoduchý text přímo vzbízející k poetickým experimentům. Pokud se týče právě několika výrazů v archaické hebrejštině, na to jsou další jazykoví fajnšmekři, od nichž Jana Lewitová získává poučení. Já se pak rád nechal poučit od Jany. Díky za zájem a ocenění.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru