Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Takové malé zamyšlení

08. 05. 2006
0
4
2248
Autor
lord_Ivanhoe

o formu tu nejde

Svět kolem nás směřuje sám od sebe ke zlu,
je to pro něj asi přirozené,
lidé však, jako jedni z mála mají schopnost uvědomit si to
a jsou tedy schopni tomu zabraňovat svými činy.
Jsou schopni vymknout se a překonat tak ono směřování.
Bohužel však většina lidí tuto schopnost nevyužívá
a raději jde po jistější, jednodušší a podle mého horší stezce.
Nu, škoda...

4 názory

asi máš pravdu. Lidi kolem mě nejsou tak zlí. Ale to je myslím tím, že si ty ostatní k sobě nepustím. A nemyslím si, že by jich bylo málo...

Nu, taky názor. Prostě mi něco letělo hlavou a bylo mi líto to nechat uniknout. Když myslíš, že je to plk, prosím. V tom případě nebylo dílko určeno pro tebe... Jinak k ostatním tvým kritikám... radši se mrkni i na jiná dílka, třeba zaujmou víc. Nepíšu jen úvahy a pohádky

Ehm, nu, doporučuji si o těch tuleních něco přečíst. Kdyby je lovili třebas Esykmáci, jako přirození obyvatelé tamního světa, tak je mi to buřt, ty navíc neloví mláďata, ale pár dospělých na maso. Mluvím tu o komerčních sviních, co tuleníky zabíjejí jen a jen pro prachy a je jim úplně jedno, zda vyhynou, že sou ještě moc mladí atd. "svet akosi od prirodzenosti speje ku zlu" -tak tohle tvrzení si opravdu nevyvrátil, protože já myslím právě lidský svět (který následně táhne do záhuby i vše ostatní). A nakonec nutno dodat, že to, co lidi potřebují nelze brát subjektivně, pokud je v sázce svět kolem a prostředí, které potřebujeme. Myslím, že v tomhle případě jde osobní svoboda stranou a každý, kdo tu neumí žít a poddat se jednoduchým a prostým zákonům přírody, ten by se měl odstahovat jinam .... třeba....hmm, na Měsíc :-D

Pilier
14. 06. 2006
Dát tip
Ano. definovať tieto pojmy je pasca, pretože sa menia a to nielen v rámci storočí a kultúr, ale aj (a to je tá pasca) v rámci každodennosti. Pokus o akúkoľvek takúto definíciu vedie k hrubej redukcii - a k možnosti násilia:"toto je moja definícia a je SPRÁVNA!" - to by chcel skríknuť každý, kto sa o to snaží, že ano. Takže máš vlastne pravdu, zo svojho pohľadu, ale ako vysvetlíš ľuďom, ktorí zabíjajú tulene (pretože je to ich (možno) jediný spôsob obživy tam, kde bývajú), že je to nesprávne. Mohol by si si pomôcť Kohákovou myšlienkou, ale pomohlo by ti to? Povedali by ti, že inak neuživia svoje deti, a pre nich je to DôLEŽITÉ - to by ti povedali... No a prečo som chcel, aby sme si vyjasnili tie pojmy? Už aj sám (nepriamo) hovoríš, že pojmy ako dobro a zlo sú pojmy vzťahujúce sa na ľudský svet - a preto padá tvoje tvrdenie, že "svet akosi od prirodzenosti speje ku zlu". Aj ja som ovplyvnený Erazimom Kohákom, vďaka nemu som porozumel mnohému okolo mňa, ale predsa len; ako môže jedinec zo svojho každodenného života, vo svojom obmedzenom poznaní dospieť k určitému tvrdeniu, že to, čo každý deň robí, podporuje prirodzenosť prírody - od ktorej sme už na hony vzdialený, aj keď stále sme "v nej". Mnohé veci musíme robiť, a mnohé si len myslíme, že musíme; ale kto nás presvedčí, že nemusíme? Kto vie, aké máme potreby a kto vie, čo je oprávnené a čo nie? Každý súd o tom "čo ľudia potrebujú" je totalitný a naznačuje, že ľudia by mali byť rovnakí (ale tak to chceli "mocní" vo fašizme a stalinizme). takže, čo zostáva? Každý človek by sa mal zamýšlať nad svojím vlastným životom (samozrejme, že môže porovnávať svoj s druhými...) a sám premýšlať, čo môže a čo nie. Ale dostane sa každý ku Kohákovi a keď aj áno, dokáže ho čítať tak, aby si niečo zobral? Sme v slepom kruhu "civilizovaného života"

definováním pojmů dobro a zlo se zabývalo několik tisíc let několik tisíc jiných lidí a já pochybuju, že tu vymyslím za tři minuty, co tu budu nějakou převratnou myšlenku, která to celé rozsekne. Ale, dejme tomu, že by pojmy dobra a zla, ať už je chápeme jakkoli, neměly smysl, byly by to (stejně jak soudili Nominalisté o idejích) jen jména v našich myslích. Co by z toho plynulo? Že na lidském chování a činech vůbec nezáleží. A ať je to pravda, či není, myslím, že nikomu neuškodí, když budeme radši počítat s tím, že naše konání není jen nesmysl bez významu. Do té doby, kdy se lidi budou zamýšlet nad zlem a dobrem, bude mít cenu tady být. A ohledně zvyřátek.... docela souhlasím s Kohákem, který vidí dobro v přirozenosti, v podpoře života, přírody. A přirozené není ubíjet bezmocné tvorečky tyčemi kvůli tomu, aby někdo prodal jejich měkkoučkou kůži, myslím, že o něco přirozenější je si sehnat něco k jídlu, klidně jednoho z těch tuleníků, ale decentně a s mírou...

Pilier
05. 06. 2006
Dát tip
teraz skutočne mám málo času a vidím, že je to nadlho. Jednak si musíme vyjasniť niektoré pojmy, ktoré sa tu objavujú...jednoducho je to nadlho, ale idem do toho s vami. Takže sa uvidíme, ukážem sa... Zatiaľ premýšlajte, počúvajte ľudí a snažte sa zbaviť sa predsudkov. Len jedna vec: slová dobro\zlo - nie je to len ľudský výtvor? Ak áno, tak akékoľvek použitie týchto slov je možné len a len z hľadiska určitej perspektívy. Ak vidím, že zajačik požiera kapustičku je to zlé? Ak vidím, že lastovička zabíja milióny mušiek, je to zlé? Potom prečo je zlé, ak vidíme, že sú zabíjané niekoľkodenné tulene? Zatiaľ sa majte pekne...

veverucha
17. 05. 2006
Dát tip
Milý Piliere,velmi ráda bych ti dala za pravdu a hádala se tu,že svět nespěje ke zlu,ale nemůžu,vždyť stačí otevřít oči a rozhlédnout se--nemůžeš tvrdit,že svět nespěje ke zlu,vždyť my se nacházíme přímo uprostřed světa,kterej se od přirozenýho souladu člověka s přírodou a zvířatama posouvá a posouvá a mění-Ivanhoe nám jenom chtěl sdělit,že zlo tady JE, že ho MY můžeme ovlivnit a že to závisí na nás-to není žádnej křesťanskej pohled,křesťani spíš říkají,že je tu nějakej Bůh,ketrého máš poslouchat a nějakej ďábel,kterej ti našeptává. To,že v tomhle světě jsou lidi,který mají moc a můžou manipulovat s ostatníma,že tady prostě JSOu lidi,co zraňujou a ti co trpí,je fakt-a Ivanhoe přišel s myšlenkou,že to je pro svět přirozený bejt nedokonalej,není to místo,kde všechno krásně funguje-a že to je všechno na nás.To není pohled omezenýho člověka,co svoje viny svaluje na svět. Tady na tom se ale potvrzuje,že -jak si řekl, všechno je otázkou úhlu pohledu.Zatímco pro tebe je ta úvaha pesimistická,pro mě ani ne.

...a dál....moje interpretace :-)))) no, ona nikam nespěje. Jen se snažím sdělit, jak to je (nebo jak vnímám aktuální stav reality kolem). Nemůžeš mi tu vyčítat to, že se lidi chovaj tak, jak se chovaj. Já za to nemůžu, já to jen napsal. -tím nechci říct všichni... proto tam je taky slovo většina- A k C si dovolím říct jen to, že se mýlíš. Zdá se mi, že jsi si zkrátka vztáhl mé krátké dílko na sebe a štvou tě tvé chyby. Pokud je to tak, je mi to líto, ale chce to na sobě pracovat. Pokud to tak není, tak nevím, co sleduješ. vyvrať mi to, že třeba od přirozenosti (tzn. ziskuchtivosti a bezohlednosti) ubíjejí lidi několikatýdenní tuleně, navíc dost krutým způsobem. A že kdyby se povznesli nad svoje přirozený touhy mít co největší zisk a radši se řídili humánně, slitovali se a radši se živili rybařením, že by to bylo lepší. Inu?

Hehe, tak tedy nevím, kdo je tu špatně. Já si osobně myslím, že tohle není jen literární server,ale též místo pro diskuse a výměnu názorů. Ohooo, jinak děkuji za teologicko-sociologickou studii, určitě studuješ filozofii, nebo tak :-)) Ale musím oponovat tím, že křesťanství není jediný směr, který mluví o negativním směřování světa a lidí. Je to přirozené, že pokud člověk není pod přímým vlivem společnosti a morálky (která nejen podle mě selhala), směřuje k sobeckosti, brutalitě, a podobně (viz Pán Much, Betonová zahrada, ...) k tvému B: zdá se že jsi vyjímečně nechápavý jedinec. Přirozeností chápu to, že pokud člověk neuplatní svou schopnost uvědomit si to, že je schopný činit něco dobrého nebo kvalitního, tak zkrátka sám od sebe činí zlo. Když si není vědom toho, že zabránit zlu může svojí aktivitou, tak je součástí ohoho zla a jen jeho vule mu pomůže se vymanit.

Pilier
11. 05. 2006
Dát tip
Tak pokiaľ potrebuješ, aby som ti vyznačil červenou, čo sú moje argumenty, na ktoré môžeš reagovať, tak to neviem, čo tu hľadáš... Ale aby sme sa netočili okolo jednej zbytočnej vrme. a)súhlasím;človek ako jeden z mála má schopnosť uvedomiť si to - hocičo (ale nie len to, že svet speje ku zlému) aby si ma rozumel, to, že vnímaš svet ako taký, čo smeruje k zlému, je len a len tvoja perspektíva a trvám na tom, že táto perspektíva je úplne príznačná pre kresťanský pohľad na svet. To, že tvrdíš, že si kr.výchovou neprešiel ešte nič neznamená, pretože kr. tradícia a spôsob myslenia je tak hlboko zakorenená v našej spoločnosti-teda tvojej a mojej, že ak sa pozorne nepozeráš na to, ako ľudia konajú ako myslia a ak poriadne neštuduješ spôsob myslenia, ktorý predchádzal dnešnej dobe, tak ti to jednoducho uniká. b)nesúhlasím; svet nikdy nespeje sám od seba k zlému. Ak máme byť dôsledný, tak svet sám od seba (od svojej prirodzenosti? čo to je prosímťa? prirodzenosť sveta? Ako to vyjadríš?) nespeje vôbec nikam, totiž všetko (od tvojich subjektívnych úvah až po vedecké teórie) sú len interpretácie, ktoré akceptujeme, alebo nie. Veru tvoja interpretácia sa nedá akceptovať, pretože nespeje vôbec nikam. Speje tak akurát k priemernosti, otupenosti, pesimizmu...čo myslíš? c)"Bohužel však většina lidí ... raději jde po jistější, jednodušší stezce..." to je to, čo som sa ti snažil povedať v predch. príspevku; povedať, že svet "sám od seba" smeruje ku zlu je nechutný omyl tvojej subjektívnej nálady, ktorá (dúfam, že len pre toto obdobie) volí tú "jednodušší a jistější cestu" - totiž zvaliť to všetko na svet. Dúfam, že tento príspevok bude pre teba prínosnejší...

díky za tvůj rádoby inteligentní přízpěvek, milý Piliere. Křesťanskou výchovou sem bohužel pro tebe neprošel. A o sektách toho víš asi tolik, co já o tvojí mámě :-)) A jinak... nevnesl si do toho tady žádný racionální názor, na který by se dalo reagovat jinak, než výsměchem.... tedy... sory, ale HA HA :-)

Pilier
10. 05. 2006
Dát tip
Svet okolo nás sám od seba smeruje ku zlu... vole tak velkú zhovadilosť som počúval len od bratov z rôznych sektárov náboženských... a poviem ti, že ťa typujem na človeka, ktorý prešiel silnou kredťanskou výchovou, človeka, ktorý si nie vždy vie rady so svojími problémami a potom si myslí, že svet je sám od seba zlý. To je to najlahšie; povedať, že niečo je "asi" také zlé od "prirodzenosti" -- si hlúpy a slabý.

veverucha
10. 05. 2006
Dát tip
velmi zajímavý nahlížet na zlo takhle!!a povzbudivý a děsivý zároveň...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru