Na Písmáku publikuje 51 tisíc autorů, 449 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Babička umřela
datum / id27.06.2006 / 211411Vytisknout |
autorpozorovatel
kategoriePovídkyDalší dílo autora
sbírka, Oscar,
zobrazeno9941x
počet tipů52
v oblíbených6x
do výběru zařadilStvN, jaza, Honzyk, G_B_Show,
Babička umřela

 


Babička ležela na posteli. Když přestala chrápat, zaostřil jsem na její vousy na bradě. Pokud se pohnuly, věděl jsem, že je živá. Vydržel jsem ji sledovat celé odpoledne. Pak otevřela oči. Vlastně jen jedno oko. Druhé měla slepené žlutým mazem.
„…“ řekla cosi, čemu jsem nerozuměl. Nejspíš to byl pozdrav.
Pohladila mě po vlasech a já si vzpomněl na maminku, jak mi říkala, že má babička spoustu nemocí. Zakázala mi dotýkat se babičky.
Vzal jsem babiččinu ruku a prohlížel si ji. Spousty vrásek, což znamenalo spousty životů. Usmál jsem se a babička se také usmála.
Konečně otevřela i druhé oko. Na rozdíl od levého, nebylo modré, ale šedé. Babička říkala, že se jím dívá na druhý břeh. Den ode dne bylo více a více bílé a já se těšil na den, kdy bude naprosto bílé, až zanikne v bělmu oka.
Několikrát se zhluboka nadechla a pak řekla: „Lukášku, nejspíš se už neuvidíme. Musím se vydat na dlouhou cestu.“
Mluvila strašně pomalu a mě to znervózňovalo.
„Půjdeš za svým pravým okem?“ zeptal jsem se, ale babička mou otázku buď  nepochopila nebo neslyšela, protože pokračovala: „Zatímco tu nebudu, tak se hezky modli k Bohu, on tě ochrání,“ a dala mi svou starou Bibli. Měla stránky stejně žluté, jako jsou babiččiny ruce. Vzal jsem si Bibli a běžel do svého pokoje a maloval si do ní. Nevěděl jsem, jak se modlí, ale mamince se mé obrázky líbí, tak proč ne i Bohu. Stránky v knize byly krásně rovné a bylo vidět, s jakou pečlivostí se o ně babička starala.

Druhý den ráno mě maminka vzbudila. Musel jsem se obléct do černého obleku a vzít si kravatu. Celá rodina neřekla jediné slovo a když náhodou někdo promluvil, všichni se naň podívali, jakoby řekl něco nevhodného. Byla to otrava.
Po snídani si mě tatínek vzal stranou a přemýšlel, jak mi říct, že babička umřela. Nakonec mě jen pohladil po vlasech a řekl: „Ber to jako chlap, Lukášku,“ což mě poněkud zmátlo.
Než jsem se vzpamatoval, stáli jsme už před babiččinou postelí a plakali.
Maminka se podívala na tatínka a ten poraženecky zavrtěl hlavou, tak se ke mně sehnula a řekla: „Víš, babička se vydala na dlouhou pouť a už se nevrátí.“
„Já myslel, že je mrtvá,“ jsem odpověděl, načež se maminka rozplakala ještě víc. Asi to nevěděla.
Poté, co se všichni vyplakali, šli se do kuchyně opít. K večeru už vesele zpívali a objímali se.
Já se šel podívat na babičku, jestli je mrtvá nebo někam skutečně odcestovala.
Byla mrtvá. Ani jeden vous na její tváři se nehnul.
Přistoupil jsem k babičce a odkryl jí pravé oko. Bylo bílé.

 




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

08.05.2015 12:11:19dát kritice tip Tomáš Sedlačík

"Pokud se pohnuly, věděl jsem, že je živá." Takhle nějak by se mělo začínat. A i končit, s tím okem mi to připadá už navíc. "Byla mrtvá. Ani jeden vous na její tváři se nehnul." - to "byla mrtvá bys mohl klidně škrtnout.

 

Úsměvné, zajímavé.

04.01.2010 10:15:01dát kritice tip Lydie
*
24.11.2009 09:41:41dát kritice tip✩✩✩✩ vindal drámo
čistá práce, asi nej co jsem od tebe čet.. ten civilní jazyk tady řeže a dojímá, alespoň mě..
21.11.2009 04:37:17dát kritice tip cerna_lovkyne
já to pořád nechápu, ale asi to nepochopím, nic ve zlém lakrov, dobrou noc
21.11.2009 01:54:37dát kritice tip✩✩✩ Lakrov
redaktor prózy
Pro cerna_lovkyne:
Děkuji za avízo. P(p)ozorovatel je -- jak se mi podařilo chronologicky vysledovat -- schopen napsat podstatně lepší prozaický útvar, nežli je tento, tři roky starý a myšlenkovou rovinu postrádající plochý literární pokus. Neúprosnost času (v mém případě již škodlivá) je pro něj (pozorovatele) kladným rozměrem.
Autor promine za 'o nás bez nás'.
21.11.2009 01:19:04dát kritice tip cerna_lovkyne
chtěl jsi mi něco pozorovateli říct důlěžitého?
20.11.2009 23:29:10dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
tak proč se neúčastníš i nadále? teď ti odpoví a všechno se tím zkazí
vánoce letos nebudou
a jenom kvůli tobě
20.11.2009 20:41:46dát kritice tip cerna_lovkyne
tzn, proč jsem jej dostala, když jsem se debaty nikdy neučastnila..
20.11.2009 20:40:33dát kritice tip cerna_lovkyne
ahoj, proč jsem na to dostala avízo, lakrov?
14.11.2009 07:52:19dát kritice tip Mué
Hezký,takový opravdový..Pálí mě z toho oči :) *
11.11.2009 12:19:41dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
ještě jedna uštěpačná poznámka netýkající se povídky a nahlásim vás vedoucímu
11.11.2009 12:18:54dát kritice tip✩✩✩ Pišta_Hufnágl
Když to nedokážete pochopit písemně, že s vámi dvěma se nemám o čem bavit, mám vám to nakreslit?
11.11.2009 12:10:23dát kritice tip✩✩✩✩✩ Marcela.K.
Takže Pišto, moc tu nevypiskuj. To, co jsi předvedl a předvádíš Ty , třeba právě v "případu Narvah" - kam stále míříš- Tě deklasovalo (abys rozuměl) někam, kam namířil Narvah nakonec sám. Ono to totiž s těmi "božími mlýny" ještě občas funguje.
11.11.2009 11:33:44dát kritice tip✩✩✩ Lakrov
redaktor prózy
Pro Pišta Hufnágl:
> ...deklasovaly na úroveň, kterou snad ani úrovní nazvat nelze...

To ty už dávno, tím, co tu předvádíš téměř denně :-)
Ale provždy? To si říct netroufám. V poslední době jsi den ze dne lepší... že už by se dostavil?

(autor promine)
11.11.2009 11:13:34dát kritice tip✩✩✩ Pišta_Hufnágl
Lakrov, nedělej hloupou. Tím, co jste vy dvě provedly (a najmě jak jste se k tomu následně postavily) jste se alespoň pro mě samy deklasovaly na úroveň, kterou snad ani úrovní nazvat nelze. To jenom na vysvětlenou. A tím bych to uzavřel jednou provždy.
11.11.2009 09:42:58dát kritice tip✩✩✩ Lakrov
redaktor prózy
Tento komentář -- stejně jako můj komentář předchozí -- není primárně směrován na povídku samotnou ani na jejího autora.

Pro Dero:
Definice 'Zlatého výběru' či vlastní název 'Zlatý výběr' jsou nejspíš zavádájící; v této podobě možná škodí autorům, možná dokonce celému Písmáku. Náhodný návštěvník těchto literárních stránek bude zřejmé považovat 'Zlatý výběr' -- vzhledem k jeho umísnění v horní časti hlavní strany děl -- za 'to nejlepší z Písmáka'. Je tomu opravdu tak?

Uživatelé webových stránek Písmák, pověření funkcí kritik, mohou udělit dílu 'Výběr'. Mohou tak učinit s odůvodněním nebo bez. Ostatním uživatelům nic nebrání hodnotit, zda určité dílo 'Výběr' zaslouží, či nikoli, a své hodnocení mohou uvést s odůvodněním nebo bez. Inspirováni častou strohostí komentářů některých kritiků nemají ostatní uživatelé k odůvodňování žádný vzor ani důvod.

Můj názor na tuto povídku zazněl v době jejího zveřejnění a od té doby se nezměnil. Od té doby se změnil především sám autor povídky -- dle předpokládání k lepšímu. Takže fakt, že jeho několik let staré dílo je náhle 'vyneseno na špici', může autorovi paradoxně spíš uškodit. To si zřejmě autor uvědomil a poslal mi avízo; Jinak by mě nenapadlo se o tuto povídku (ani o celý 'Zlatý výběr') zajímat. Zmíněné avízo mě přimělo začít zvažovat, k čemu 'Zlatý výběr' slouží, a shledávám, že občas i k poškození (byť možná neúmyslnému) autora. Autora, který -- jak se mi díky jeho upozornění podařilo shledat -- zde zveřejnil i lepší díla; jedno z posledních pak překvapivě se stejným námětem, jako je tato povídka, avšak s jiným úhlem pohledu a s hlubší myšlenkou.

Pro Pišta Hufnágl: Ano, to nejsme (partneři pro diskusi); ale kdybys napsal nějakou povídku...

Pro Stvn: Kde je problém? Že jsi svým výběrem možná uškodil autorovi, který tuto verzi povídky považoval spíš za koncept.
10.11.2009 23:14:50dát kritice tip✩✩✩✩✩ Marcela.K.
...jo, Tobě jo .
10.11.2009 23:05:35dát kritice tip✩✩✩✩✩ Zbora
redaktor poezie
Promiň.
10.11.2009 22:57:07dát kritice tip✩✩✩✩✩ Marcela.K.
Já Ti žádný neposílala, tak mi tu pořád nepište + k Lakrov. nejsem její dvojče, ani alternick - taky vás nesčítám.
10.11.2009 22:52:46dát kritice tip✩✩✩✩✩ Zbora
redaktor poezie
Lakrov + mylenka. Nějak mi nedochází, proč bych měl přehodnocovat nějaké blíže neurčené cizí názory na text. Já ho do výběru nedal, tak nechápu proč bych se k tomu měl vyjadřovat. To avízo jste si klidně mohli odpustit.
10.11.2009 21:42:12dát kritice tip✩✩✩✩✩ Marcela.K.
Žádnými n emocemi se nenechávám unášet :-)
Jen se tu vesele bavím. Docela legrace, fakt! :-))
10.11.2009 21:39:10dát kritice tip Tangens_Omega36
Já tuto povídku věcně okomentoval a zkritizoval. Vůbec nemám pocit, že by ji měl někdo strhat. Našel jsem v ní daleko víc pozitivního než negativního. Ale přesto jsem přesvědčen, že ve zlatém výběru by měla být pouze díla fenomenální a výjimečně zdařilá. Máte pravdu, že o obecném jevu by se mělo diskutovat obecně, proto se podrobněji vyjádřím v Kamilově diskuzi (pokud ještě není smazaná).
Suma sumárum tedy asi takto: spoustě lidí (včetně mne) se vůbec nelíbí, že sekce kritiků není při udělování výběrů příliš objektivní. Ještě víc pak to, že udělení výběru je často komentováno velmi stručně, někdy jen např. T + V nebo ***! apod. Dále fakt, že výběr se uděluje daleko častěji než by bylo zdrávo. Kdo konkrétně je zrovna kompetentní dávat výběry a kdo tyto výběry dostává, už je druhořadé, i když taky důležité.
Cituji:
"(ostatně, víme, co slovo výběr znamená - určitě to neznamená To Úplně Nejlepší Dílo Na Písmáku)".
A tu je zakopán pes. Výběr by dle mne měl být co nejobjektivnější a udělován daleko větším počtem lidí než jedním (v případě výběru) nebo čtyřmi (v případě zlaťáku). Chtělo by to prostě více plurality. Ale to je na delší diskuzi, víc když tak u Kamila.
A s mylenkou a Lakrov mějte trochu shovívavost a netahejte je tolik za slova. Jejich sdělovací schopnost není úplně optimální, to jistě dobře víte. Ale každý pocohpí, co chtějí říct. Nad to, že se nechávají dosti unést emocemi, bychom se měli povznést. ;-)
10.11.2009 21:06:54dát kritice tip✩✩✩✩✩ Marcela.K.
Bflmpsvz :-))

Děkuji osobám oprávněným udělovat výběry za objasnění jak se dílo dostane do Zlatého výběru. Já myslela, že to je za kvalitu a ono za výběr.

Já normálně doma vybírám třeba děravý fusekle a vyhazuju je, protože mě nebaví je zašívat. Jsem to ale hlupačka, vždyť já je mohu dát do Zlatého výběhu!

Pišto, ty už pro mě dávno nejsi kritik, ale osoba vybraná, oprávněná k čemukoliv - jen kloudnou kritiku jsem od Tebe nečetla už ani nepamatuju :-)

Katu, samozřejmě - ručka ručku myje, a tvé alter to jistě dozná :-)

Opravdu povedená taškařice, a že vás tu najednou je, holoubkové :-)))

10.11.2009 17:46:24dát kritice tip✩✩✩✩ StvN
Nejak jsem nepochopil otazku. Kde je problem?
10.11.2009 16:19:13dát kritice tip Bílá_Místa_V_Akvarelu
Omfg, co je to tu zase za kraví svolávání holubů...?
10.11.2009 15:14:33dát kritice tip katugiro
Duo mylenka a Lakrov opět útočí :))
Asi přehodnotím svůj názor a dám tomu výběr, co se dá dělat.
10.11.2009 09:59:49dát kritice tip✩✩✩ Pišta_Hufnágl
Lakrov a spol: Holky, ani jedna pro mě nejste partnerem pro diskusi. Bez diskuse.
10.11.2009 09:41:36dát kritice tip✩✩✩ Dero
admin, korektor
A pro šťouraly, kteří by chtěli v mém vyjádření hledat chybu. Když mluvím o kritikovi, mluvím o osobě oprávněné udělovat výběry - dříve se jim říkalo redaktoři.
10.11.2009 09:40:39dát kritice tip✩✩✩ Dero
admin, korektor
Lakrov & mylenka: Proboha, vy nemáte co hodnotit, co patří nebo nepatří do zlatého výběru. ZV výběr je definován (!) jako seznam děl, která dostanou výběr nejméně od čtyř kritiků za libovolnou časovou jednotku. Kritik musí být kritikem v okamžik udělení výběru. Výběr se "úmrtím" kritika neodebírá.

Dílo dostalo 4 výběry -> je zařazeno do ZV. Tím veškerá diskuse o tom, zda tam některý text patří nebo nepatří, hasne.

Vy se tady ovšem vymezujete spíš vůči podmínkám, za nichž se je ZV udělen, nebo proti samotnému pojmenování ZV. Nechte si projít hlavou, zda vám víc vadí kritérium udělení ZV nebo jeho (možná u některých děl zavádějící) pojmenování.

V každém případě - psát pozoušovi, že jeho dílo by na základce možná bodovalo, ale na gymplu dostalo už dvojku, to jsou jen blbý kecy a mlácení prázdné slámy, které nezajímá vůbec nikoho (a připojuji se ke sborovému omfg).
10.11.2009 09:14:48dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
navíc tu někdo očividně neví, co znamená veřejně a posílá mi avízo pod vlastní povídku
10.11.2009 09:13:51dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
holky, holky, nestačí ukazovat prstíkem a říkat, to je špatně a tohle je pro změnu geniálně

občas to chce i použít onen magický pojem - ARGUMENT

jinak nevim, proč by vám měl někdo rozumně odpovídat, když vy neumíte ani rozumně a věcně vysvětlit, co je tu špatně
10.11.2009 09:05:46dát kritice tip✩✩✩ Lakrov
redaktor prózy
Zdá se, že tedy nezbývá, než vyhovět přání autora a řešit tento případ veřejně. Tož poleťte, holoubkové!
Tímto vyzývám současnou sekci kritiků k přehodnocení(?) názoru na tento text (a některým z nich se zároveň předem omlouvám za poněkud žoviální oslovení).

Ve skrytu duše doufám, že se mýlím, a že se tato povídka dočká umístění do Zlatého výběru ještě nejméně jednou; pro takový případ se přimlouvám alespoň za změnu názvu; v tomto znění je právě on největším pokleskem celého díla.
10.11.2009 00:18:09dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
omfg
09.11.2009 23:39:01dát kritice tip✩✩✩✩✩ Marcela.K.
:-) To doufám .

Nic tu veřejně řešit nechci.
Ono to tady totiž už opravdu delší dobu nemá smysl.

Honzyk byl... to je pravda, ale do Výběru se Tvá povídka dostala až teď. Kdo to tedy určuje?

Napsala jsem Ti své výhrady k textu. Víc se mi k tomu dodávat nechce. Nemyslím si, že by to byla až tak špatně napsaná povídka. V 9B bys možná dostal i jedničku,což je výborně...ale na gymplu by to už asi bylo jen chvalitebně.

Prostě si myslím, že každý výborný žák by takový příběh dokázal napsat . Já se zaměřila na výpověď a tou jsi mě nepřesvědčil. To už se ale opakuji.


Dobrou noc.
09.11.2009 23:29:50dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
já ti akorát poradim, ať to řešíš veřejně, protože to bude asi věc veřejná

a honzyk kritik byl, takže to pravidlo plně naplňuje (stejně nechápu smysl tvý věty)

já bych byl nadšenej, kdybys mi povídku věcně strhala, ale napsat mi, že si nezaslouží zv mě opravdu odrovnává a vůbec nepřipadá zahořklý

přihlaš se do sekce, já ti hlas dám nebo piš tak dobrý kritiky, že budou vypovídající hodnotou pro díla víc jak nějakej výběr
(ostatně, víme, co slovo výběr znamená - určitě to neznamená To Úplně Nejlepší Dílo Na Písmáku)
09.11.2009 23:19:10dát kritice tip✩✩✩✩✩ Marcela.K.
Nevím , jaký máš dojem Ty, ale já mám ten, že Honzyk už ani kritikem není, takže to "pravidlo" bude asi o něčem jiném.

Nesváděj to na zahořklost. To jen otáčíš pozornost jinam. Myslím, si, že toto opravdu není povídka, která by měla být ve zlatém výběru. Polemizovat s nikým nehodlám, říkám jen svůj názor.

Jak mi vysvětlíš to, že pokud pozvu, celou sekci kritiků k jednomu autorovi, protože si myslím, že povídka, kterou napsal je skvělá, reaguje jen jeden z vás a to jen tím, že pod ní plivne, aniž by ji četl...jak mám pak věřit tomu , že ve Zlatém výběru je to nejlepší z Písmáka? A že výběr kritiků je správný?

09.11.2009 23:00:41dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
mám takovej jasnej dojem, že o zv vždy rozhodnou nejméně čtyři kritici
tak je to stanoveno a debaty o tom, jestli to tam jako že nepatří jsou na nic.. proč nepíšete radši negativní kritiky, který k něčemu jsou, namísto klasifikování povídky jakožto nehodící se do zv?

já nenapsal povídku proto, aby mi sem někdo psal o zv
chápal bych, kdybyste polemizovali s kritiky o jejich výběrech, takhle mi přijdete divně zahořklý
09.11.2009 22:01:56dát kritice tip Tangens_Omega36
Jo, ještě k Dianě - já si myslím, že to bylo asi takto - má babička umřela den před 96. narozeninami. Už cca od 90. narozenin jí chodili vždy gratulovat z městského úřadu. Jak babička stárla, měla na takové ceremoniály čím dál menší náladu (mne už přestávají bavit teď). Patrně ji dva dny předem upozornili, že jí zase budou gratulovat. Nejspíš vzpomněla na předcházející roky a řekla si: proboha, zase mne budou obtěžovat. To fakt nemám zapotřebí. Večer byla prý úplně v pohodě a ráno už byla mrtvá. No, skutečnost už se nedozvíme, tohle je moje domněnka. :-|
09.11.2009 21:55:02dát kritice tip Tangens_Omega36
Přestože mi tato povídka poněkud připomíná úmrtí mé babičky a je dosti emocionální, přidávám svůj hlas k Tomášovi a Lakrov, že dílo je přes svou kvalitu na ZV nedostatečné. Název by mohl být sofistikovanější, to ano.
Viz diskuze od Kamila Sikory. Taky bych rád podotknul, že ve zlatém výběru jsou i o mnoho slabší díla než toto (především z oblasti poezie). Próza je výběrovaná velice poskrovnu.
07.11.2009 14:32:34dát kritice tip✩✩✩✩✩ Marcela.K.
Psát vzpomínky na dětství není tak lehké, jak si kdekdo myslí. Vím to, protože jsem jich pár napsala. Přenést se do té vzdálené doby a vrátit se do svého dětství...ne každý to zvládne tak, aby to bylo uvěřitelné. Ani já ti moc nevěřím toho malého Lukáška, z jehož úhlu pohledu jsi se snažil tu vzpomínku napsat. Nevím, prostě si myslím, že děti jsou soucitnější, že jsi se jen snažil udělat ten smutný příběh "zajímavým"...a dokonce Ti nevěřím ani to, že malé dítě odkryje mrtvé babičce oko. Mám tu zkušenost z dětsví, babička ležela v otevřené rakvi a já se bála na ni sáhnout. Kytičku, kterou jsem ji natrhala na stráni jí do rukou vložila má maminka.

Nezdá se mi, že bys si dělal legraci, napsané to je jistě zručně, přesto Ti prostě toho kluka nevěřím.
Docela by mě zajímalo, jak bys tuto vzpomínku "zpracoval" v padesáti...

Do Zlatého výběru bych to také nedala.
07.11.2009 07:58:03dát kritice tip✩✩✩ Lakrov
redaktor prózy
Když už mi přišlo avízo, pak si dovolím souhlasit s níže uvedným názorem, to jest, že do Zlatého fondu tohle dílo nepatří. Předpokládám, že se do něj dostalo nejspíš jen z protekce.
06.11.2009 19:30:37dát kritice tip✩✩✩ Eileen
ťuťuťu...
06.11.2009 18:18:16dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
ale mně ne
06.11.2009 18:14:51dát kritice tip✩✩✩ Eileen
napsala, bejby
06.11.2009 17:36:01dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
rád bych všem poslal avízo, že eileen už dlouho nic nenapsala!
06.11.2009 15:06:58dát kritice tipTomáš_Jůlínek
Důležitá infomace, nesená mým avízem (a jíž jsi zřejmé přehlídla), je ta, že se tohle 'dílo' objevilo ve Zlatém fondu Písmáka, s čímž vřele nesouhalsím a to nejen kvůli obsahu. I samotný název je Písmáku spíš pro ostudu... a on prý Zlatý fond!
06.11.2009 14:20:03dát kritice tip✩✩✩ Eileen
jůlínku, pro dobro písmáckého lidu by určitě bylo taky to, abys neposílal všem avízo na 3 roky staré dílo, pokud tvé avízo nenese vyloženě důležitou informaci, což toto tvoje nese maximálně o tom, že jsi vůl
05.11.2009 15:21:01dát kritice tipTomáš_Jůlínek
Jak dlouho bude ješťě tahle píčovina s odporným názvem strašit ve hlavičce děl? Nechceš udělat něco pro dobro Písmáka, autore? Přepodkládám, že víš co.
05.11.2009 09:56:28dát kritice tip✩✩✩✩ Diana
Tangens - jak ti rozumím! Mně se stalo totéž. Babičku jsem milovala, nahrazovala mi matku. Přišla jsem ji navštívit, ale už jsem jen mohla začít zařizovat pohřeb - umřela náhle, krátce před mým příchodem :-(
03.11.2009 22:19:25dát kritice tip Tangens_Omega36
„…“ řekla cosi, čemu jsem nerozuměl. Ty uvozovky a tři tečky v textu vůbec nemusí být, čtenář to pochopí i tak. :o)

Vzal jsem babiččinu /její/ ruku a prohlížel si ji. Spousty vrásek, což znamenalo /což znamenalo klidně vynechat/ spousty životů. Usmál jsem se a babička /ona/ se také usmála. /a ona také/
Jinak v pohodě. Nejvíc se mi líbil závěr, jak večer už byli veselí a dělali mecheche. :o)
Ještě taková technická poznámka - jakmile někdo umře, tak z hygienických důvodů by ho měli co nejdřív dopravit do márnice, takže to, že ještě po několika hodinách (???) ses na ni mohl podívat a nota bene ještě se jí dotknout, se mi jaksi nezdá. Ale patrně je to dle skutečnosti, takže beru. Já se s mou babičkou nerozloučil a dodnes mne to moc mrzí, i když už byla extrémně stará. Byl jsem furt nemocnej a pár dní před tím, než jsem ji chtěl zase po delší době navštívit, náhle umřela. :-(
03.11.2009 19:16:09dát kritice tip✩✩✩✩ Diana
Na mne to zapůsobilo. Dobře napsané. T**
03.11.2009 17:57:04dát kritice tip✩✩✩ G_B_Show
Dost mi vadí, že dohnal nesympatizoval s rozvíjením starších námětů. mně to, jak sis s tim námětem poradil, naopak přišlo obohacující víc, než kdybys vymyslel novou věc. nejen, že sis zvolil další omezení navíc, ale zároveň byla cenná i ta práce s odstupem. jsem zvědavej, co na to řeknou ostatní.
15.09.2009 13:12:54dát kritice tip✩✩✩ Robinia
*
15.09.2009 09:20:42dát kritice tip✩✩✩✩ synáček
*
06.06.2009 15:19:29dát kritice tip mechanika kontinua
jo!*
14.02.2009 11:04:21dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
to říkej famu a ne mně:)))
13.02.2009 19:49:46dát kritice tip✩✩ Vitex
To si nikdy neříkám !
:-)
13.02.2009 18:04:14dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
hm?
hm?!
to si říkáš režisér?!!! :)))
13.02.2009 17:15:20dát kritice tip✩✩ Vitex
Hm :-)

* *
12.10.2008 21:34:10dát kritice tip57188418432178751875
Zdá se mi, že to není nic víc, než trochu jinak zpracovaný standart. Líbila se mi jedna reakce chlapce („Já myslel, že je mrtvá,“), ta stojí za zapamatování, jinak nic pro mě.
25.04.2008 17:51:41dát kritice tip Krakonoš D_M
Wau..., i ty kritiky tu jsou pěkné /*
10.06.2007 10:53:49dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
renďoure*
09.06.2007 13:41:24dát kritice tip✩✩✩✩ malinka_hvezdinka
Lukášku*
18.04.2007 21:01:23dát kritice tip✩✩ nepotrebujem
celkom fajn.
03.01.2007 23:50:23dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
mně to nevadí, rozumim tomu
03.01.2007 23:19:57dát kritice tip✩✩✩ Lakrov
redaktor prózy
Proč promiň?
Pro tu nepatřičnou zmínku o srandě, která ode mne vzešla.
03.01.2007 23:01:23dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
proč promiň?
03.01.2007 23:01:15dát kritice tip✩✩✩ Lakrov
redaktor prózy
Promiň.
03.01.2007 23:00:54dát kritice tip✩✩✩ Lakrov
redaktor prózy
Promiň.
03.01.2007 22:58:28dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
já se u toho nesmál
03.01.2007 22:55:56dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
já se u toho nesmál
03.01.2007 21:59:02dát kritice tip✩✩✩ Lakrov
redaktor prózy
Napsané je to dobře. Ten pohled dítěte působí vcelku hodnověrně. 'Dívat se na druhý břeh' možná není původní, ale možná je. Alespoň pro Tebe. Jen mě napadá, proč takový námět. A pak taky, že jednou zmoudříš a přestaneš si dělat srandu z vážných věcí. Ale to bude ještě za dlouho. Buď tomu rád.
10.12.2006 23:48:12dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
nejspíš to tu blbne..:)

díky!
08.12.2006 12:34:01dát kritice tipMakrelka
Hm, tak jsem sem napsala kritiku, asi předevčírem, a ono se to nevložilo, jak to?
Psala jsem, že se mi to moc moc líbilo, takové brutální a přitom dojemné a přitom jsem se u toho zasmála. Prostě jasnej tip.
08.12.2006 12:33:37dát kritice tipMakrelka
Hm, tak jsem sem napsala kritiku, asi předevčírem, a ono se to nevložilo, jak to?
Psala jsem, že se mi to moc moc líbilo, takové brutální a přitom dojemné a přitom jsem se u toho zasmála. Prostě jasnej tip.
06.12.2006 22:23:19dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
tak to moc děkuju:) a jak se ti celkově líbila?
06.12.2006 15:05:16dát kritice tipMakrelka
Tak jsem si včera konečně přečetla tvá dílka ze sbírky "Pod koněm v osum" nebo se to jmenuje. Tohle je jedna z těch věcí, které se mi opravdu líbily. Líbilo se mi to dokonce i víc na papíře, než když jsi to tam četl. Je to dost morbidní, a přesto mě to hodně pobavilo. Nemůžu jinak, než dát tip.
01.12.2006 21:30:59dát kritice tipDowe
Tohle se mi líbilo... zvláštní, čekáš, co z toho bude...
Zajímavý, jak jsi podal, co se odehrává dítěti v hlavě, jak to berou rodiče...
*
30.10.2006 18:10:26dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
nestraš!:)
30.10.2006 15:59:28dát kritice tip✩✩✩ Narvah
štěpán princ? :)
29.10.2006 14:37:33dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
pro mě je tahle povídka zatim nejpovedenější, co jsem napsal
i když možná trochu náhodou

a je mi jedno čim ten kluk je
pro mě je důležitý, co je nastíněno.. může to bejt třeba reinkarnovanej malej princ:))to je fuk
29.10.2006 14:35:08dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
napsals to dobře
a podle mě ty dvě polohy (jedna se dá nazvat vnější-jak ho vidí okolí a druhá vnitřní-kterou vidí jen on a sám jí moc nevěří) tu povídku posunujou dál
29.10.2006 13:47:56dát kritice tip✩✩✩ Narvah
ten kluk jako vypravěč popisuje babičku a její smrt syrově, chladně, ale zároveň jako by si byl uvědomoval něco víc - třeba v případě, kdy kreslí do babiččiny bible obrázky a přitom ví, jak si jí babička vážila. on je vlastně v celém příběhu nejmoudřejší, rodiče před ním hrají šaškárnu, ale přesto ho ještě věci matou, musí se z nich vzpamatovat a pak s ostatními pláče. nakonec má tedy v příběhu dvě polohy - polohu malého naivního kluka a polohu, kdy vše vidí tak, jak to doopravdy je. já bych si spíš jednu z nich vybral, třeba tu syrovou bez hodnocení. proto jsem psal, že se mi to moc nechce věřit.
28.10.2006 18:08:00dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
takže ti přijde syroví, naivní a vypočítavý?
28.10.2006 17:41:32dát kritice tip✩✩✩ Narvah
je to dobrý, třeba to s tím okem, ale není to úplně ono. ta syrovost toho kluka se totiž bije s jeho najivitou, až člověku přijde, že je to trošišku vypočítavé.
27.10.2006 16:41:24dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
jak to?:)
27.10.2006 16:34:37dát kritice tip✩✩✩ Narvah
moc ti to nevěřím :)
30.08.2006 16:08:59dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
ahoj:)
27.08.2006 11:49:23dát kritice tipakaša
TIP * ty semě nikdy nezbavíš... :)
21.08.2006 17:25:27dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
povídka měsíce jen tak nezačne:)
leda tak na podzim
21.08.2006 17:14:30dát kritice tipAimee_Dee
pry tu budou delat "povidku mesice" ja bych tam tohle zaradila, myslim, ze to vyhraje :)
08.08.2006 00:42:06dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
ale tys mi tip nedal:))
07.08.2006 23:41:04dát kritice tip jablkům
ty si z nich děláš srandu a oni ti dávají tipy! :)))
27.07.2006 12:06:45dát kritice tip Aymi
sympatický naturalism *
18.07.2006 14:11:08dát kritice tip✩✩ wooxy
„Půjdeš za svým pravým okem?“ zeptal jsem se

ho hó!*
13.07.2006 21:17:30dát kritice tip✩✩ Anyz
moc libi neokeckavany na rovinu receny a jsou tam vytazeny pekny detaily(teda i kdyz ozna pekne kecam) tip
12.07.2006 15:03:17dát kritice tip✩✩✩ jaza
vlastně sem blbec...
11.07.2006 19:10:10dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
jaza.nechapu.ale je to urcıte neco jınyho
dıky
07.07.2006 16:01:54dát kritice tipSunmoon
je to dobrý..teda chci říct, že se mi to líbí..hlavně konec...*
06.07.2006 11:57:12dát kritice tip✩✩✩ jaza
taky mi umřel takovej kamarád..teď nedávno-kupovat si za to zlatý výběr je divný)) ) ve škole sem ale hned potom jak sem se to dozvěděl psal nějaký bujarý cestovatelský sloh a dostal sem krásnou trojku, aspoň že byl oceněn můj speciálně renesanční přístup))) .sem měkkej a tohle jsou Tvoje vesměs vytříbené věty, ba snad i výborné))) Nevim co mám napsat k povídkám, navíc sem takhle po ránu línej podívat se jestli je to to s tou vopíchanou ženskou tim ukrajincem nebo je to něco úplně jinýho... hrozně se mi to líbí))) i ty proZAJI/C/KU )
03.07.2006 16:06:19dát kritice tip✩✩✩✩✩ Háber
nie to nie, ale mi napadlo sa pozriet na Tvoje veci, ked si ma tipoval a donútil som sa prečítať aj prózu, aj keď priznám sa, prózu tu moc času čítať nemám a táto ma celkom nadchla, lebo vo mne zanechala zážitok autenticity, tak preto...
03.07.2006 15:12:55dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
jazo, řekni mi k tomu něco
noták
03.07.2006 14:53:44dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
doufám, že to neni kus za kus:)
03.07.2006 14:50:29dát kritice tip✩✩✩✩✩ Háber
t
01.07.2006 12:20:56dát kritice tip✩✩✩ stenos
Je to moc pěkný.
30.06.2006 13:26:44dát kritice tip Lydie
*
29.06.2006 17:13:39dát kritice tip beatrice
ježišmarjá*
28.06.2006 15:57:50dát kritice tip✩✩✩✩ StvN
Máš pravdu.
28.06.2006 13:20:38dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
stvn: to řikáš jen proto, abych se víc učil, ing.u!
28.06.2006 06:11:25dát kritice tip✩✩✩✩✩ guy
*
27.06.2006 23:53:54dát kritice tip Zámotek
tady už radši nebudu rozjíždět svoje "vtipný" narážky a hlášky,spokojim se s konstatovánim,že je to pěkný ;)
27.06.2006 22:52:02dát kritice tip✩✩✩✩✩ Zbora
redaktor poezie
t
27.06.2006 22:38:35dát kritice tip✩✩✩ KayTee
chápu
27.06.2006 20:57:01dát kritice tip✩✩✩✩ StvN
Bože to je blbost.
27.06.2006 20:40:50dát kritice tip✩✩✩✩✩ nechápu
a o to mi šlo!:)
27.06.2006 20:38:42dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel

no jo no potěšilo:)
27.06.2006 20:35:40dát kritice tip✩✩✩✩✩ nechápu
:) tak jsem se vrátila - téma je mi blízké, zpracování asi vlastně taky - respektive - není nic, co bych nemohla nebrat - a k těm ohlasům - kdo chce šamany, dosaten je, kdo chce tesco, dostane ho taky :) co jsem dostala já? :) - asi něco jako lítost, že blízkost se někdy projevuje takto
27.06.2006 20:34:41dát kritice tip✩✩✩✩ dadik
..t
27.06.2006 20:22:32dát kritice tip✩✩✩ Eileen
„Já myslel, že je mrtvá,"

tohle je asi nejlepsi.
taky to s tim okem je dobry. jinak se mi libi. né jako uplne nejvic, ale libi.
;)
27.06.2006 19:20:50dát kritice tip✩✩ Winter
Ta fajn, začnu projíždět tvé povídky, ale připrav se na nejhorší.
27.06.2006 19:16:53dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
chci:)
27.06.2006 19:07:40dát kritice tip✩✩ Winter
No rádo se stalo, až budeš zase chtít (třeba i neobjektivně) zkritizovat, řekni :).
27.06.2006 19:05:31dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
možná nebudeš věřit, ale tohle je pro mě vlastně pochvala, dík
27.06.2006 18:56:02dát kritice tip✩✩ Winter
Jak říká Fouckault: nemá to žádný přesah. Nechci být cynik ale na mě to působilo jako bys psal o odpoledni v Tescu. Minimálná dopad - takhle to vidím já. Samozřejmě nechci moc kritizovat, jsem strašně nevdečný a navíc věčně nespokojený, ale mě osobně ten styl/význam události moc nesedl. Neříkám, že bych chtěl nějaký doják, ale...
No to je jedno, spíš mě fakt zaráží, kolik podobných věcí, byť méně zdařilých (ta zase jo), jsem tu už poslední dobou viděl.
27.06.2006 18:03:10dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
dík všem

ono asi na tom šamanství něco bude, nevim
ale je v tom moje úvaha na téma smrt (ne o smrti) potom co mi umřel spolužák a věděli jsme to všichni dopředu, já to nechtěl psát do prologu pro lítost a ovlivnění

a k tomu dětstkýmu pohledu: nenapsal jsem jak vyspělá je hlavní postava.. za dítě ho nepovažuju

F: ohledně tý časovosti nevim, zkus mi to nějak přiblížit..dík

winter: proč samoúčelnost? já sám nevim, píšu ve zkrátkách a odkazech..
27.06.2006 17:08:28dát kritice tipšeptala
to´s mě překvapil
líbí se mi
27.06.2006 17:00:33dát kritice tip✩✩✩✩✩ Zuzulinka
sorry, někdy to zapomenu zaškrtnout, ale ještě, že si to kontroluješ
27.06.2006 16:28:21dát kritice tip✩✩✩✩ sidonia
viz vlk

chvalim te:)
je to pekne udelany proste*
27.06.2006 16:22:31dát kritice tip Satori
'půjdeš za svým pravým okem?' a 'já myslel, že je mrtvá' mě dostalo pod stůl:)
*
hohó
27.06.2006 16:17:47dát kritice tip mongolský_vlk
čekala sem ten... dětskej pohled, jak napsal F. ... pořád se do toho nějak vracíš

přijde mi dobrá
šamanská, svym způsobem hodně

*
27.06.2006 16:11:20dát kritice tip Hrbol
což mě trochu zmátlo
si mě dojal, já na ty dojáky z dětsví...už zase brečím*
27.06.2006 15:11:26dát kritice tip✩✩✩✩✩ nechápu
líbí***
27.06.2006 15:02:57dát kritice tip✩✩✩✩✩ papouch
admin
taky už jsem to čet :)
27.06.2006 14:15:30dát kritice tip✩✩✩✩✩ Norsko 1
líbí se mi to, dobrá směska vtipu a pohledu dítěte, svět dospělých je dálekooo...t
27.06.2006 13:10:53dát kritice tip✩✩ Winter
Sorry za double post.
27.06.2006 13:10:09dát kritice tip✩✩ Winter
No nechci moc soudit, ale mám pocit, že nám ty babičky nějak začínají Písmáka přehlcovat - tohle je už minimálně třetí povídka s podobným tématem. Napsáno to je docela dobře, to jo:
"Já myslel, že je mrtvá"
Ale zbytek nevybočuje z průměru a zavání to trochu samoúčelností.
27.06.2006 13:09:24dát kritice tip✩✩ Winter
No nechci moc soudit, ale mám pocit, že nám ty babičky nějak začínají Písmáka přehlcovat - tohle je už minimálně třetí povídka s podobným tématem. Napsáno to je docela dobře, to jo:
"Já myslel, že je mrtvá"
Ale zbytek nevybočuje z průměru a zavání to trochu samoúčelností.
27.06.2006 13:05:24dát kritice tip✩✩✩✩ Fouckault
v tom dětským pohledu je rozpor.. je a není dětský.. je pomíchané vypravěčství in situ a z odstupu (časovýho), ještě nevím jestli je to dobře nebo ne :)
27.06.2006 13:02:01dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
zuzu: jako že si nedala tip..teda hvězdičku, no já nevim
27.06.2006 13:01:03dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
dík všem

F: nesnažil jsem se o na první pohled jasnou dětskou řeč, jde spíš o mojí řeč v dětství
ony i těch málo více spisovných vět zdánlivě určuje osobnost postavy, která je mírně ironická, ale to je fuk.. nad něčim takovým se dá polemizovat jen tehdy, když jde o delší dílo
27.06.2006 13:00:56dát kritice tip✩✩✩✩✩ pozorovatel
dík všem

F: nesnažil jsem se o na první pohled jasnou dětskou řeč, jde spíš o mojí řeč v dětství
ony i těch málo více spisovných vět zdánlivě určuje osobnost postavy, která je mírně ironická, ale to je fuk.. nad něčim takovým se dá polemizovat jen tehdy, když jde o delší dílo
27.06.2006 12:59:25dát kritice tip✩✩✩✩✩ Zuzulinka
nechápu... ale dneska jsem prostě nechápavá...nechápavě hustá
27.06.2006 12:56:12dát kritice tip✩✩✩✩ Fouckault
zajímavý je to napětí mezi "jakoby" dětskou optikou a světem dospělých
líbí se mi hodně ta trošku morbidní scéna s okem..
/
chybí mi tam nějakej větší přesah.. je sice v pozadí tušen ale není jisté jestli je to záměr nebo "jen" popis jednoho odpoledne..

slabší místa:
"což mě poněkud zmátlo" (je v tom víc vypravěčské manýry z odstupu než uvažování chlapce). "šli se do kuchyně opít"
(přijde mi to tam časově divné přítomný čas a zároveň vypravěčství toho co bylo.. navíc se to pojmenování "šli se opít" trochu vymyká dětské čočce.

anebo ne :-)
*
27.06.2006 12:52:05dát kritice tip✩✩✩✩ JiKo
zuzulinka: tak to seš fakt pěkně hustá, když to znáš z litery
27.06.2006 12:50:01dát kritice tip✩✩✩✩✩ Zuzulinka
znám z literry*


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Pismak.cz 1997 – 2021, provozuje Dobrý spolek, pravidla Školy v přírodě Letní dětský tábor