Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

VRBIČANSKÁ SONATINA

Výběr: Print
28. 08. 2006
18
2
6670
Autor
vesuvanka

Výlet z 25. 8. 2006....

VRBIČANSKÁ SONATINA

Po delší době opět  pozoruji z vlaku  krajinu, jíž srpen poznamenal  tak trochu melancholií, na polích strniště. Ddozrávající slunečnice  ztratily zářivou žluť, zaãínají ãernat a dívají se k zemi. Do syté zeleně korun stromů se začíná ponenáhlu vkrádat okr a podobně je tomu i na loukách.

Dnes jsme namířili do Vrbičan, odkud vede velmi příjemná polní cesta s krásným výhledem na kopečky Středohoří, z nichž nejblíže je Hazmburk. Neměli jsme před sebou žádný turistický cíl, ale jít jen tak volně po cestě, posedávat  a pozorovat.

Počasí nám přeje. Svítí sluníčko, ale není příliš vedro, obloha je poseta četnými oblaky a obláčky  nejrůznějších tvarů včetně "učesaných" řas nad nimi.  A právě ty kumulíky i  bachratější kumuly  rozhání vítr a jejich stíny se stěhují po kopcích.
Zajímavá podívaná. Jakoby celé středohorské panoráma bylo  obrovské jeviště, na němž se nám představují jednotliví herci, kde každý má svoje místo a roli.

Nejvíce vlevo jsou představitelé našich stepí - Oblík, Srdov a Brník, jež ozářené slunečními paprsky, mají barvu sieny, která zdůrazňuje stepní charakter tohoto místa. Za nimi vpozadí strmí  vrch Milá. A pak následují další homole a homolky jednotlivých pásem tohoto malebného pohoří.  Dobře je  vidět i méně nápadný Syslík, kde jsme jednou zaslechli cikády, Lipská hora nám ukazuje jen svůj vrcholek - tak dobře je skryta za Solanskou horou a Košťálovem. A je tu Štěpánovská a Francká hora, Táhlina a Hradišťany,  královna Milešovka s Kletečnou, Milešovský Kloc, Pařez, Sutomský vrch, Boreč a Lovoš, Ovčín, vpravo pozadí Deblík a Vysoký Ostrý, blíže k nám Dlouhý vrch, Radobýl a mohutné Sedlo - třetí nejvyšších vrch Středohoří (726 m nad mořem).  Kopečků je tu mnohem více než mohu vyjmenovat. Stíny po nich kloužou a mění jejich náladu. Zdá se, že kopce promlouvají. Připomenu si obrazy Emila Filly...

A  naše cesta? Nezapomněla jsem na ni. Vine se mezi poli, jejichž obnažená černozem dodává krajině zajímavý  ráz, a navíc pole nejsou všude stejně černá, někde jsou světlejší, Dokonce je tu místo, kde zůstaly stopy po druhohorách v podobě bělavých  vápenatými hlín.
Už při prvních krocích nás vítá květena - sytě modré čekanky, jemně žlutá bohatě kvetoucí lnice květel, dokvétající modrofialová šalvěj přeslenatá, dokonce i  žlutá kozí brada východní, připomínající malá sluníčka v trávě, jemné bělorůžové květy svlačce, řebříček a modrofialová ostrožka stračka, která tu kvete ve velkém. U cesty roste osamělá švestka s drobnějšími, ale sladkými plody. Rádi jsme ochutnali dary Středohoří.  Zaujme nás mírně vyvýšené místo po pravé straně cestys vysokou stepní trávou, k němuž se ještě vrátím. Kolem nás poletují motýli, ponejvíce bělásci, ale zavítá i modrásek , okáči,  perleťovec malý a k naší velké radosti dokonce i středohorská perla - otakárek fenyklový.  Ten na sebe upozorní třepotavým letem. Jen na pár vteřin usedne do trávy,, ale jeho křidélka jsou pořád v pohybu, a pak odletí. Chvíli ho pozorujeme, než nám zmizí z dohledu.

Posadíme se pod  osamělou, nejméně  lipou, pod níž jsou i Boží muka s letopočtem 1894. Co ta lípa by nám asi vyprávěla, kdyby uměla mluvit.... Rozhlížíme se kolem, Zahlédli jsme  několik dravců - káně a ještě dalšího, trochu menšího dravce (podle křídel snad krahujec) a ještě  poštolku. Klid a pohoda pozdnějšího léta.

Při návratu  do Vrbičan se zatáhuje a vítr sílí. Panoráma Středohoří ztmavlo  a kopce na obzoru vytvářely šedomodrou siluetu.  Zastavíme se u zmíněného místa s vysokou světlou stepní trávou, v níž vyrůstají stepilé máčky a zajímavé okoličnaté keříky, připomínající "nevěstin závoj" - zatím se mi nepodařilo zjistit, o jakou rostlinu se jedná. Tráva se ve větru vlní, malý kousek stepi tu doslova ožívá, jsme tím fascinováni a v mé mysli zaznívají tóny jedné skladby Alexandra Porfyrijeviče Borodina, kterými step velmi pěkně vystihl.

Už nás čeká cesta na nádraží do Lovosic. A tak se ještě pohledem loučíme se  s milovanou krajinou , která učarovala nejen Emilu Fillovi...

2 názory

vesuvanka
23. 01. 2007
Dát tip
palino8 - děkuji za návštěvu a milá slova :-)))

palino8
23. 01. 2007
Dát tip
veľmi pekná "reportáž" z výletu... ;)

vesuvanka
21. 09. 2006
Dát tip
Milane, díky milé zastavení a odezvu :-)))

MilanH
21. 09. 2006
Dát tip
Krásné

vesuvanka
13. 09. 2006
Dát tip
Candy, děkuji za milé zastavení a krásná, hřejivá slova :-)))

Candy
13. 09. 2006
Dát tip
S proslovem tvoří krásný obraz přicházejícího babího léta, hladí po duši*, člověku se to všechno vybaví, jakoby tam osobně byl,díky za to...

vesuvanka
11. 09. 2006
Dát tip
Diano, děkuji za milé zastavení i tip. Možná, že se Ti ten výlet někdy podaří uskutečnit a moc bych Ti to přála :-)))

Diana
11. 09. 2006
Dát tip
Na takový výlet bych chtěla jít! Škoda, že jsem tak daleko. Poutavě napsáno ***

vesuvanka
02. 09. 2006
Dát tip
etna - děkuji za návštěvu, milá slova i tip, zdravím Tě a přeji krásné dny :-)))

etna
02. 09. 2006
Dát tip
krásně relaxační *

vesuvanka
01. 09. 2006
Dát tip
Robinio, děkuji za milé zastavení a krásné přání. I já Ti přeji krásné dny a hodně inspirace v přírodě a posílám pozdrav :-)))

Robinia
01. 09. 2006
Dát tip
Hezký výlet... a ať máš takových, Vesuvanko, ještě spoustu.

vesuvanka
30. 08. 2006
Dát tip
Sarrah - díky za milé zastavení a krásného otakárka, moc jsi mě potěšila :-))) Zdravím Tě a přeji krásné dny

Sarrah
30. 08. 2006
Dát tip
Otakárek pro radost :o)*

vesuvanka
29. 08. 2006
Dát tip
Zuzulínko, děkuji Ti za krásný a milý pozdrav po kapkách :-))) Zdravím Tě a přeji krásné dny :-)))

Zuzulinka
29. 08. 2006
Dát tip
ráno jsou mlhy a rosa tančí na trávě...posílam pozdrav po kapkách

vesuvanka
29. 08. 2006
Dát tip
Markel, Print, Zuzulínka - mám radost, že se Vám líbí, děkuji za milý doprovod a tipy, přeji krásný večer :-)))

vesuvanka
29. 08. 2006
Dát tip
Markel, Print, Zuzulínka - mám radost, že se Vám líbí, děkuji za milý doprovod a tipy, přeji krásný večer :-)))

Zuzulinka
29. 08. 2006
Dát tip
moc pěkné putování:-)*

Print
29. 08. 2006
Dát tip
Díky!! Bylo to nádherné!:-)*

Markel
29. 08. 2006
Dát tip
Moc krásně jsem se s tebou poprocházela - T

vesuvanka
28. 08. 2006
Dát tip
rainman, Rabb - děkuji za návštěvu a milá slova :-))), přeji krásný den

Rabb
28. 08. 2006
Dát tip
píšeš krásným stylem..

rainman
28. 08. 2006
Dát tip
zase jenda Tvá typická a hezká...díky :-))...

vesuvanka
28. 08. 2006
Dát tip
Děkuji Vám za milé zastavení i tipy :-))) dadík - díky za krásné obrázky Emila Filly :-))) Přeji krásný den :-)))

oleandr
28. 08. 2006
Dát tip
pěkná procházka

cherubinka
28. 08. 2006
Dát tip
jemně pohladilo*

dadik
28. 08. 2006
Dát tip

dadik
28. 08. 2006
Dát tip
Od Děkovky

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru