Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Muž v kavárně

Výběr: Stanislav_Vašina
01. 04. 2001
20
1
5426

Věnováno Wopimu...


Byl experiment, který se nepovedl. Občas se každý slituje a dá šanci člověku bez budoucnosti. Jen tak, co kdyby, náhoda je blbec . ..
Byl vyloženě ošklivý, nesympatický a nepřitažlivý. Téměř o dvacet pět let starší, v obličeji výraz masového vraha dětí a krásných žen. Narodil se jako člověk odsouzený k neúspěchu a byl s tím smířený. Nicméně si toliko nezakládám na vzhledu, ale na osobnosti. Bohužel i tu postrádal. Všechny své postřehy, názory a postoje kopíroval od hrdinů literárního světa. A byl s tím spokojený, věřil v nesečtělost svého okolí. Nechávalo ho v tomto domnění žít a mlčelo. Cítilo přímo nutnost politování nad chudákem.
Setkali jsme se v literární kavárně, seděl sám u stolku s dvěmi židlemi v zadní části místnosti u okna. Usrkával turka z omlácené sklenice a popotahoval z ubalené cigarety. Nikdy by mě nenapadlo jen se ohlédnout po takto starém muži se zjevem á la second hand. K mému neštěstí ty dvě židle u jeho stolu byly jediné volné. A tak jsem si bez otázání přisedla. Jakoby mě ani nezaregistroval, ani ze zvědavosti nepozvednul hlavu. Objednala jsem si Ne-kafe a zapálila máčko. Při přehazování nohy se mi podařilo ho lehce nakopnout. Pousmála jsem se a omluvila. Nic. Žádná reakce, jen tam tak za tím stolem seděl a ani nehnul brvou. Napadlo mě zopakovat to, samozřejmě úmyslně a s větší razancí. Jen tak, jestli něco udělá. Nic. „Co když je od pasu dolů chromý?“, problesklo mi hlavou, „nebo má protézu?“ Nechala jsem to raději být a vytáhla si prázdné papíry na které jsem měla napsat vyprávění nazvané „Zimní příhoda.“ Scházelo mi šedesát minut do začátku vyučování, abych to dokončila. Měla jsem napsané čtyři nebo pět vět. Múza si také asi dala polední pauzu, napadlo mě. Seděla jsem tam s tím postarším zarostlým chlápkem bez výrazu a citu v nohách a dívala se ven na ulici. V krabičce cigarety pomalu ubývaly a papíry, na kterých jsem měla odevzdat domácí práci, byly prázdné. A on tam za tím stolem v naprostém klidu seděl. Usrkával svoje kafe ze skla a popotahoval z levné cigarety. Najednou mě to trklo ! Začala jsem psát o jedinci, který prostě jen tak je, dýchá. Je spokojený a stagnuje. Nepociťuje žádnou potřebu někam patřit, zařazovat se do davu, nezajímá se o smysl čehokoliv, filosofie je mu vzdálená stejně tak jako předem ubalený americký cíčka Za necelých dvacet minut byla povídka na světě. Neměla žádnou zápletku ani vyvrcholení, nad ničím se nezamýšlela – byla jako on. Jakákoliv spojitost se zimou zde ovšem chyběla a tak jsem to hodila do názvu - >> z i m a <<. Musela jsem si odskočit na záchod, popotáhla jsem naposledy z cigarety a zamáčkla ji do již plného popelníku. S sebou jsem si vzala taštičku s kosmetikou, jsem prostě posedlá dokonalým vzhledem – postižení této bezchybné doby. Na malé toaletě čekaly další tři mladé holky a postarší dáma. Vždy jsem měla v oblibě podniky poskytující občerstvení s kapacitou více než padesáti míst a jednou kabinkou dámských toalet. Na vyprázdnění svého močového měchýře jsem byla donucena čekat přesně dvanáct minut ! U zrcadla jsem se ještě přepudrovala a poopravila si obočí. Když jsem vešla zpět do místnosti s překvapením jsem zjistila, že ten chlap s plnovousem už odešel. Škoda, předmět zájmu, zkoumání i jistá inspirace zmizela. Usedla jsem zpět ke stolu, na kterém ležely moje cigára a popsané papíry. „To snad ne !!!“, vyjekla jsem nahlas. Pár lidí v kavárně se po mě otočilo. V mé povídce jsou čmárance od červeného fixu !!! On mi opravil gramatické chyby a na volný papír zdůvodnil správný pravopis! Můj Bože. Ten chlápek musel být vyšinutý, nějaký potrhlý profesor nebo snad obojí! To třetí je bohužel nejrealističtější. Nevěřícně kroutím hlavou. Nenacházím slov. Měl tu zůstat a chyby mi osobně zdůvodnit, nebo to vůbec nečíst ! Vždyť je to hrozná drzost. Musím se smát, nevím jak reagovat. Fakt mě dostal. Jen škoda, že jsem ho nenakopla víc. Dávám si desky se svou domácí prací do tašky, zapaluji si poslední cigaretu a platím útratu. Pomalým krokem mířím k budově školy a pokouším se vymyslet něco, čím zdůvodním kantorovi výskyt červené barvy ve svém cvičení. Nic mě nenapadá. A tak to nechávám být. Vinu nese přeci ten úchyl s plnovousem a necitlivýma nohama !
K mému překvapení jsem jediná z deseti studentů, kdo úkol přinesl. Učitel mé desky odkládá stranou na stůl a přechází na výklad o období amerických beatniků. Znuděná si podpírám rukou bradu a zavírám oči. Zdá se mi o chlápkovi, co si v kavárně hrál na pana profesora nebo jím snad i byl. V tom snu ho kopu do nohou a dělá mi to dobře. Pociťuji jakýsi zatím nepoznaný pocit štěstí.


1 názor

Vitex
27. 08. 2007
Dát tip
Ten konec jsem asi moc nedal, ale jinak (vlastně i tak) paráda. * *

JASAN
15. 01. 2003
Dát tip
Pavson - Blbost. Konstantinidisová : Hergot, ty snad fakt umíš psát.

dík:)

Pavson
05. 11. 2002
Dát tip
Má vůbec cenu po roce a půl psát něco objevnýho? Dneska prostě už píšeš líp. Špatný to není, ale dneska už píšeš líp ( místy dokonce skvěle ).

Josefk
21. 10. 2002
Dát tip
ty nás nemáš ráda !!! (některý ?) :-)))))

všechny!

Yeziiinka
01. 12. 2001
Dát tip
Výborný!!! Jsou mi na tom hrozně blízké ty Tvoje reakce :) A MÁ to pointu!

uranium
28. 08. 2001
Dát tip
To je škoda, byl jsem na to strašně natěšenej.

uranium
27. 08. 2001
Dát tip
Je to pěkné. Já nevím, proč Deltex pořád každýmu předhazuje nedostatek pointy. Já tam pointu celkem vidím. A nakonec ta dohra s Wopim. To je super. Já sice ty gramatiky nesnáším, ale stejně dobrý. Kd jsou ta pokračování? Tip.

už nejsou.. :-))

Jemný
25. 06. 2001
Dát tip
Výborná atmosféra a to popsání WOPIHO - krásné, i když ho neznám - tak ho vlastně už znám :-)

PHILIP
26. 05. 2001
Dát tip
**

jo - vždyť jo - jen ten chlápek....... :-))

JohnieBass
24. 05. 2001
Dát tip
Nerozumím? J.B.

... www.toneřeš.cz

JohnieBass
24. 05. 2001
Dát tip
www.nietzsche.cz?????? hahaha J.B.

JohnieBass
24. 05. 2001
Dát tip
tedy spíš http://www.nietzsche.com 8c) J.B.

JohnieBass
23. 05. 2001
Dát tip
V tomchlápkovi nacházím něco ze sebe. Přesně můj oblíbený styl psaní - prostá automacie okamžiku. Zdraví Tě J.B.

Johnie nejsi Wopi ?? je o něm... /tak trochu /

JohnieBass
23. 05. 2001
Dát tip
Wopi nejsem já jsem Jenda! J.B.

nemusíš být odvázaný z každé blbůstky ...:))))

Miki
17. 05. 2001
Dát tip
Docela dobře se to čte, ale že bych z toho byl odvázaný, to tedy nejsem.

Kandelabr
11. 05. 2001
Dát tip
příjemně bezstarostné starosti, tradičně dobrý styl, proč ne?

Deltex
11. 05. 2001
Dát tip
Danny - no tak Microsoft je přeci super, ne? Die Gates, die!

Danny
09. 05. 2001
Dát tip
.... nepracoval ten dotyčnej náhodou jako programátor v Microsoftu? Vymyli mu mozek pomocí Microsoft Developer Training Course (TM)

farokh
09. 05. 2001
Dát tip
S Katrin v posteli..to je o tobě?

no comment

StvN
15. 04. 2001
Dát tip
Och, buďme přátelé.

Och, zajisté............. :-))

StvN
12. 04. 2001
Dát tip
Takže nejsem nenáviděn za to co jsem napsal? Jsem rád.

StvN: proboha proč by si měl být ?? Vidíš ?? Přidat vlastní názor - kritiku. A za tu dík.

Deltex
11. 04. 2001
Dát tip
Chi, nehledám - ale je to označené jako povídka a pokud, tak dát tip něčemu, co za to stojí -pointa, zápletka, ale kusu textu pro odreagování?!... jen jsem řekl své, snad se tolik nestalo! Měj se nádherně!!!!

......nic se nestalo, naprosto nic, fakt... .........taky se měj, pa !!!!!

Deltex
09. 04. 2001
Dát tip
Hm, v tom budu muset dát trochu za pravdu Stvn - povídka nic moc!!! Nikoliv vynikající! Kde je zápletka, pointa atd.? Kde?

Deltex: nehledej problémy tam, kde nejsou... Ostat: Je to bez pointy, myšlenky protože je to odlehčený...... člověk tady napíše něco jednoduššího - jen tak pro relax, pro zábavu, proto, že má potřebu sdělit.¨....... a čtenář ihned hledá, co najít nemůže a přitom to ví...... najednou musí ukázat, říct i křičet, že jeho dušička prahne po zamyšlení potyčce a vyvrcholení, které by ho usadilo na zadek a do široka mu roztáhlo ústa, fajn -- vždyť pokud hledáš (te) zamyšlení, pointu.... hlubší děj a razantní vyústění i vzrušení přejděte třebas na povídku "S Katrin v posteli ......... tam si můžete lámat hlavičku jak chcete...... holt čtenář nikdy neví co chce

StvN
08. 04. 2001
Dát tip
Na týhle povídce je nádherně vidět kultura Českého národa, zdá se mi. Asi nejsem Čech, protože tohle mi po chuti vážně neni. Takovej krásnej Českej ándrgraund, kerej je oblíbenej jenom proto, že je jinej a že to o sobě tvrdí přímo v textu.

Gratuluji mému stému čtenáři jenž byl anonymní !!!

Deltex
03. 04. 2001
Dát tip
No, jako povídka je to slabé, ale styl je výborný ...však tip, bohužel nedám. Promiň! Měj se krásně!

Dědouch
03. 04. 2001
Dát tip
Hovno ! Je to Vynikající !!!

Stínovlas
02. 04. 2001
Dát tip
TIP za to, že mě povídka vtáhla do víru děje aniž bych přemýšlela, jak bude dlouhá. :o)

Wopi
02. 04. 2001
Dát tip
Upozorňuju všechny, že pohled z druhé strany stolu vyšel dnes (2.4.) jako Dívka v kavárně :))))))

Upozorňuji všechny, že děj pokračuje. Vyjde pár minut po půlnoci pod názvem Krámek.

J
02. 04. 2001
Dát tip
ok moc povedená *

Upsala
01. 04. 2001
Dát tip
já trubka.. mělo to být jinak :) tip - za typ fantazie (ale už jsi mě dostala, a další nedám)

johanes
01. 04. 2001
Dát tip
Mi se to moc líbí, mám hrozně rád takové ty povídky bez pointy, ale s určitou atmosférou. Tady na mne tak trochu dýchla bezstarostnost studentského života a trocha toho dívčího pohledu na svět. Jen tak dál ...

jo Fantasii ti neupřu...ale ta povídka sama o sobě je dost slabá...chce to na ní dost zapracovat...ale za tu fantasii TIP dát musím :)

sakra sem zapomněl na ten TIP

Katerina
01. 04. 2001
Dát tip
dobre se to cte uz se tesim na dalsi!!

Wopi
01. 04. 2001
Dát tip
Ehm... mám plnovous a opravil jsem ti pár gramatických chyb...sice nekouřím, ale ostatní perfektně sedí... že bysme se fakt sešli???

Ehhmmm...... 18. a 6. řádek od spodu = vím, že máš plnovous.

ruby
01. 04. 2001
Dát tip
viz johanes. je tezke neco takoveho napsat.

Wopi
01. 04. 2001
Dát tip
Konst. - no právě proto to říkám. Plnovous. Zjev a la second hand. Nepřitažlivý. Výraz masového vraha. Nesnášenlivost k češtinským hrubkám. Já se fakt poznal :-)))

affirmation
01. 04. 2001
Dát tip
líbí moc! jen tak dál *

farokh
01. 04. 2001
Dát tip
Beatnici?Asis měla poslouchat:-)Vidim tady takovej rozdíl v uvažování mezi chlapem a ženskou (ne ty beatnici!).Myslim jak odešel a tvoji nasranost.Ale dobře napsaný, fakt hodně detailně.Tvoji povídku vidím teď před sebou jako novodobej českej klípek.Super

Tak kdy zajdeme na to kafe, Wopi ??

farokh: dík

Marry
01. 04. 2001
Dát tip
Slušně vykreslený charakter druhé postavy. Jaké bylo to druhé setkání ???

Wopi
01. 04. 2001
Dát tip
Zítra se zkus zeptat znovu :-)). Ale slíbíš, že nebudeš mít střelnou zbraň :))

Wopi
01. 04. 2001
Dát tip
To byla odpověď na pozvání na kafe, pochopitelně...

Upsala
01. 04. 2001
Dát tip
ty můžeš úplně plácat, a bude to na tip, už prostě za styl fantazie ! :)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru