Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

mniau

19. 10. 2006
0
1
1182
Autor
autorka

Bývate alebo pracujete v meste? Potom ste určite niekoľko z nich už stretli. Dospelé si pomaly vykračujú po chodníku alebo sa elegantne posadia a poumývajú si celé telo. Vtedy vyzerajú tak pokojne! No keď sa k nim začne blížiť človek, ich kľudné správanie sa plne stratí a ony upaľujú do najbližšej skrýše – do hustých kríkov, pod schody, rady sa tiež schovávajú v pivniciach. A keď zbadajú nejakého psíka, tiež utekajú rýchlo sa skryť.

 V tej chvíli im vôbec nezáleží na jedle, ktoré našli alebo ktoré im niekto podhodil. Strach o život je u nich oveľa silnejší ako pocit hladu. Mláďatá nie sú až tak opatrné. Pozerajú sa na človeka zvedavými očkami, obtierajú sa mu o nohy a niekedy dokonca kráčajú za ním. A svoju túžbu hrať sa človekom vyjadrujú neúnavným mravčaním.

Pozorovanie mláďat pri nezbedných hrách vyčarí človeku úsmev na tvári. Jedno naháňa chvost druhému, skáče na svoju mamu alebo sa snaží chytiť svoj vlastný chvost a pri tom robí smiešne otočky. Pri pohľade na roztomilé zvieratá ľudia aspoň na chvíľu zabudnú na svoje problémy. Veru, tieto milé zvieratká vedia potešiť ľudskú dušu. No niektoré mláďatá berú človeka ako svojho nepriateľa a bránia sa. Svoj vrodený inštinkt – prskanie, syčanie a zaháňanie sa labkami – prejavujú aj pri stretnutí so psíkmi. A keď psík nechce na ňufáku alebo inde na tele cítiť ostré pazúry, radšej rýchlo odíde. A malé mačiatko môže pokračovať v jedení, v umývaní sa alebo v nezbedných hrách so súrodencami.

Mačiatka nechcú ľuďom a psíkom ublížiť. Syčaním, prskaním a vystrkovaním pazúrikov len vyjadrujú svoj strach. Tieto mačky totiž nemajú majiteľa, ktorý ich v prípade nebezpečenstva ochráni. Žijú vonku na uliciach a tam musia každý deň bojovať o svoju existenciu. A možno niektoré z nich tiež videli, ako zlí ľudia týrali ich mamy, otcov, súrodencov a výborne sa na tom zabávali. A tak ani nemajú dôvod správať sa k nám ľuďom priateľsky. Ale ani tieto zvieratá nám nesmú byť ľahostajné. Jednou z foriem pomoci je odborná kastrácia. Na sídliskách je však mnoho túlavých mačiek a kocúrov, preto by bol tento zákrok veľmi náročný. Okrem toho ľudia ani poriadne nevedia, na ktoré inštitúcie sa treba s týmto problémom obrátiť. A je kastrácia zvieraťa bezplatná alebo musí človek, ktorý odborníkov zavolal, poriadne siahnuť do peňaženky?

Ďalším spôsobom pomoci je vziať si mačičku alebo kocúrika domov. Predtým je však nutné ukázať zvieratko veterinárovi. Ten zvieratko odborne vyšetrí, v prípade potreby nám dá pre neho lieky a poradí nám, ako sa máme o tohto milého tvorčeka starať.

Treťou možnosťou je poskytnúť zvieratám čistú vodu – kravské mlieko u nich môže spôsobiť hnačky – a niečo vhodné na jedenie, napríklad salám, slaninu, kožu z kurčaťa, ryby z konzervy, mačky si pochutnajú tiež na syre. Aj pri jedení je mačka veľmi opatrná. Najprv sa chvíľu pozerá na človeka, ktorý jej potravu hodil, potom ju bude ovoniavať a až keď si je úplne istá, že jej nič zlé nehrozí, pustí sa do kŕmenia. Na spanie týmto zvieratám veľmi dobre poslúži nejaká teplá handra, ktorá ich uchráni pred chladom. Pohľad na zamrznuté mača je totiž veľmi bolestivý. Túlavé mačky a kocúry, ktorým poskytneme jedlo a teplé handry  nebudú v našej blízkosti vďačne mniaukať  ani spokojne priasť a obtierať sa nám o nohy. No vedomie, že sme im aspoň trochu pomohli nás určite poteší. Dnešný svet je veľmi krutý. A tak je skvelé, že ešte existujú ľudia s dobrým srdcom, ktorí pomáhajú alebo sa aspoň snažia pomôcť slabším.


1 názor

autorka
12. 12. 2006
Dát tip
je to moralizovanie, no žiaľ aj pravda

...v prvu ranu som si myslel ze som klikol na lady1kazoo...ale ked som zacal citat...tak mi to aj bolo divne...a napokon som zistil preco... ...je to taky tazkopadny pokus o metaforu...aky je svet kruty...atd.... ...silne moralizovanie tam citim... ..to su veci ktore ja desne nerad...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru