Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tvár

27. 10. 2006
1
0
1058
Autor
Enwi
Maliar sa neskoro večer pustil do svojho nového diela. Načrtol obrysy tváre, naznačil dlhé vlnité vlasy, krk. Tenkou čiarou zobrazil nos, potom oči. Vzápätí sa pustil do detailov, pretože tie boli preňho prvoradé. Práve tie si pamätal najviac. Trošičku sploštený nos, dlhé mihalnice, zreničky splývajúce s dúhovkou, úzke pery, malé znamienko na brade. Čas od času sa pozastavil, hlavu vytočil dohora a pozeral kamsi do neznáma, akoby tam chcel uvidieť osobu, ktorej tvár práve maľoval. Čelo mal vždy mierne zvraštené, no trvalo to len krátky okamih. Jeho pamäť bola perfektná, a aj keď mu náhodou niečo vypadlo, vynikajúca predstavivosť a domýšlavosť urobili svoje.

Po hodine sústredenej práce naňho z plátna hľadel dokonalý portrét, no jeho dokonalosť spočívala iba v maliarovom talente, nie v samotnej tvári. Zdala sa pekná, lež niečo postrádala. Maliar na ňu hľadel a uvedomil si to. Obraz zobral zo stojana, oprel o stenu. Vzal čisté plátno, vyšponoval ho do rámu a upevnil na stojan. Dlho upieral svoj zrak na bielu látku pred sebou, až na nej jeho myseľ namaľovala tú istú tvár, tentokrát však oveľa skutočnejšiu. Rýchlo sa pustil do práce, aby mu nič neušlo.

Keď dokončil druhý portrét, opäť mu venoval niekoľko minút sústredenej pozornosti. Pery mal pevne stisnuté, oči mierne prižmúrené. Ani tento sa mu nepozdával. Bol o čosi lepší, avšak ešte stále to nebolo ono. Tvár sa usmievala, to bolo v poriadku, tak si na ňu spomínal. Ale pery boli príliš umelo vytvarované do pôsobivého úsmevu. Bolo to moc okaté, neprirodzené.

Aj druhý obraz sňal zo stojana, oprel ho vedľa prvého. Prešiel k oknu, aby sa mohol zahľadieť do tmy. Mesiac bol skrytý za chumáčom oblakov, ale i napriek tomu bola pomerne jasná noc. Napokon do rámu upevnil tretie plátno a bez dlhšieho premýšľania sa pustil znovu do práce. Maľoval, až kým nebol hotový. Tvár bola opäť dokonalá, farby jasné, oči žiariace. Len... len čosi ešte stále nebolo v poriadku. Čosi malé, bezvýznamné, ale... ale tak dôležité.

Nech sa maliar snažil odhaliť nedostatok svojho výtvoru ako chcel, nedarilo sa mu. Nevedel prísť na chybu, ktorú urobil, ktorá  vždy vošla do jeho maľby ako sa votrie choroba do ľudského tela. Opäť bol nespokojný, no opäť svoju nespokojnosť prekonal. Cítil, že sa stále blíži k cieľu, pomaly, ale blíži. To bolo rozhodujúce.

Keď ráno začalo svitať a ešte chladné slnečné lúče vnikali do miestnosti, kde maliar realizoval svoj zámer, o stenu boli opreté štyri obrazy, všetky navlas rovnaké, no pritom tak veľmi odlišné. Predstavovali dievčenskú tvár, ktorá bola v maliarovej mysli uväznená ako väzeň v doživotnom žalári, predstavovali jeho smútok a žiaľ, radosť a opojenie. Predstavovali jeho zaľúbenie, jeho smrť.

S prvým zvukom zvonov zvolávajúcich veriacich do kostola, maliar klesol od vyčerpania, oči upieral pred seba, hľadel na dievčenskú tvár, ktorú chcel zvečniť, no nedokázal prísť na to, prečo sa mu to nedarí. Keď zavrel oči a ešte stále ju mal pred sebou, pochopil. Pochopil, že zomrela, že aj on zomiera, a že jeho obraz postráda len jednu maličkosť: život.


Enwi
27. 10. 2006
Dát tip
Paralelu s Oskarom nepopieram. Akasha, takze nic sa nezda, :) Islo len o laxnu myslienku v par vetach.

Akasha
27. 10. 2006
Dát tip
Docela hezký nápad, ale trošku moc se to podobá Obrazu Doriana Greye od O. Wildea, zdá se mi to? Tam malíř maloval svou milou, a jak byl obraz čím dál živější, ona postupně umírala, když ho dokončil, obraz byl dokonalý a ona byla mrtvá... Jinak docela dobrý.

...no clovece... ...na moj vkus trochu pateticke... ...take vyzivajuce s nad nicim... ...na jednej strane davas velky prisetor detailom...na druhej strane hrozne malo povies... ...chybal tej poviedke svih...obcas si sa zbytocne motkal...napr. uvaznaea ako vazen...atd... ...podbnych veci je tam viacej..a tak ti slovia visia v "lufte"... ....takze tenokrat neoslovilo..

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru