Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vôňa jesene

29. 10. 2006
2
0
1615
Autor
johny45

     Držal som v ruke kyticu kvetov. Boli v umelohmotnom kvetináči. Neviem, aké to boli kvety, ale boli krásnej bordovej farby. Kráčal som s nimi hore kopcom. Občas som si ich premiestnil do druhej ruky. Všade vôkol som cítil vôňu. Minule mi niekto povedal, že už cačal cítiť vôňu jesene. Nevedel ju definovať, len povedal, že je to také zvláštne pekné. Neviem, či to bolo ono. Privoňal som ku kvetom, ktoré som držal v ruke. Už dávno som necítil vôňu kvetov, zabudol som, aké je to príjemné.

 

     Kráčal som popredu, tí, čo boli so mnou, chodili pomalšie. V poslednom čase všetko robím rýchlo. Kráčam rýchlo, jem rýchlo, premýšľam rýchlo. Človek by nemal premýšľať príliš rýchlo, môže mu nejaká myšlienka uniknúť.

 

     Naproti chodili ľudia. Veľa ľudí. Niektorí sa usmievali, ale väčšinou mali vážne tváre. Iní sa zohýbali nad hrobmi svojich rodinných príslušníkov, kamarátov a známych. Umývali náhrobné kamene, zapaľovali sviečky, upravovali kvety vo vázach. Všade bolo opadané lístie. Prišli sme k hrobu, kde sa mrvili a prevracali na druhý bok moji predkovia. Bolo to pre nich o to horšie, že v tomto hrobe museli stáť. A my sme stáli okolo nich. Miesto, ktoré bolo tak typické. Dve horiace sviečky, rozbitý kryt na kahance, umelohmotná váza ležiaca nehybne o niekoľko odpočinkových miest ďalej. Okolo iba suchá zem, kde bola kedysi zasadená tuja. Namiesto nej tu teraz stoja nehybne a ticho ľudia so zopnutými rukami. Keby som bol veriaci, pomodlil by som sa otčenáš.

 

     O kus ďalej som si všimol voľné miesta, kde predtým boli hroby. Neplatiči. Áno, aj za smrť sa platí. Po dlhom tichu prišli spomienky na život. Pamätáte sa, ako sme mu nosili jedlo? Vždy nám nadával, že je toho veľa, že to nezje, nech si to zoberieme. Bolo to s ním vtedy ťažké, keď bol už starý. Áno. A ona... Bola skvelá. Robila výborné kakao. Vždy sme sa tomu veľmi tešili. A najlepšiu zemiakovú kašu. Nikto nerobil takú zemiakovú kašu, ako ona. Áno, áno... Súhlasne prikyvovali ostatní.

 

     Ešte niekoľko spomienok, tých, ktoré sa opakujú pri každej príležitosti a potom pomalý odchod. Bez tradičnej ploskačky vodky na zahriatie, keďže tentokrát bolo dosť teplo. Zhlboka som sa nadýchol a premýšľal, či toto je tá príjemná vôňa jesene. Mne to skôr pripadalo ako vôňa smrti. Preto som si radšej zapálil cigaretu, aby som otupil svoje zmysly. Prezvonil ma na mobil kamarát. Asi zase šetril kredit. Nemal som chuť telefonovať, tak som mu odpísal:

Cau, dobre, ze sa ozyvas. Stretneme sa zajtra? Dnes nemozem, mam nieco dohodnute, ale zajtra ti zavolam a dohodneme sa, ked budes moct.

 

Za pár sekúnd mi prišla odpoveď: Tak ta zajtra prezvonim, ked sa zhulim.

 


johny45
05. 11. 2006
Dát tip
Dakujem za tip Sierva.Maria

johny45
31. 10. 2006
Dát tip
Aha... no ja som uz aj slepy, nielen dementny...diky...:)

..jony...tu... povedal, že už cačal cítiť vôňu jesene

johny45
30. 10. 2006
Dát tip
Hm...aky cacal? To si nasiel v mojom prispevku? Kde? Ano Enwi, bolo to prirychlo napisane, ale tym sa nebudem obhajovat, niesom tu nato, aby som sa obhajoval, takze diky za kritiku...

Enwi
30. 10. 2006
Dát tip
Naozaj 'prirychlo' napisane. Vety mi akosi tazko na seba nadvazuju, dynamicky rozhodne. Zaver pre mnohych moze posobit kontrastne (a v tomto smere aj nevkusne), co je v niektorych pripadoch skor na skodu.

...hm...co je to cacal?... ...inak v zasade nie zle...par zaujimavych miest... ...ale nejak mi nereze...obcas mi to upada..do takych poviedok co sa teraz uverejnuju v zivote..alebo nieco v style spominame...hm...

johny45
29. 10. 2006
Dát tip
Diky obluda...tu vetu som tam dal naschval, aby tomu dodala trochu drsnosti. Ale mozno mas pravdu, ze sa tam nehodila. A ten zaver...tiez dost vybocoval z toho vsetkeho, ale nic ine som za tu chvilu nevymyslel. Bola to taka rychlovka-rychla pocitovka na rozpisanie...

niniw
29. 10. 2006
Dát tip
sorry johny, nezaujalo ...

obluda
29. 10. 2006
Dát tip
cele je to taka prijemna pocitovka s tou tazko definovatelnou atmosferou jesene... nehodi sa mi tam tato veta: hrobu, kde sa mrvili a prevracali na druhý bok moji predkovia. Bolo to pre nich o to horšie, že v tomto hrobe museli stáť.. vybocuje z atmosfery takou drsnostou, aspon sa mi tak zda... a najviac sa mi tam nezda ten zaver, nechapem, nepaci sa mi, nehodi sa... ;)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru