Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Krátký přelet - ALIMRA

Výběr: a2a2a, Print, Fouckault
15. 11. 2006
8
21
6124
Autor
Zbora
Alimra se na Písmáku objevila zhruba před dvěma lety. Od té doby prošla její tvorba strmým vývojem. Začínala tady s ne nevýraznými, leč špíše tradičními texty, které sice měly víceméně nápad i spád, ale byl v nich patrný vliv klasických autorů, takže zůstávaly snadno zaměnitelné. Už v té době je však znát přesvědčivost a cit pro jazyk. Záhy začíná experimentovat, a do její tvorby se postupně vkrádá osobitost, ať už se věnuje jakémukoli stylu. A nutno říci, že se nebránila snad žádnému (od pokusů o Surrealismus až po Haiku). Rychle se učí pracovat s metaforou a obrazem, aby se za okamžik stala více popisnou. Některé obraty však zatím stále působí neodůvodněně, uměle a těžkopádně. Nic z tvůrčích stadií, jimiž si prošla, se ale v současnosti neztratilo. Naopak zůstaly v harmonii. A přestože dodnes některé z jejích textů působí poněkud šroubovaně, jako reliéf z nich vystupuje výraz. Píše převážně o sobě, o svých pocitech, o svém vztahu k okolí, ke světu. Ovšem takovým způsobem, kdy čtenáři nic nepředkládá přímočaře. Nesnaží se mu ukazovat, vyjevovat. Zůstává v anonymitě, je tajemná. Působí skrze dobře zažité výrazy, jimž celek dává punc nevšednosti. Využívá motivy, které mají potenciál nasměrovat čtenáře ke konkrétní náladě, aniž by vyprávěla konkrétní příběh. Její díla nemají příběh. Mají slova a sousloví, která si spolu hrají na schovávanou, a ponechávají mezi sebou hodně prostoru. Někdy jim to pospolu sluší, jindy si odporují, ale vždy se navzájem napínají. Alimra nic nevnucuje. Je úsporná a rychlá. Nepohladí, spíš drásá, svírá, cuchá, vadne a hoří. Ve svých básních je půl metru od sebe a předchází se. Zůstává neobjatelná a neobjatá. Svými texty dusí. Není něžná. Vibruje a hořekuje. Vyznívá pateticky bez přímého zneužívání patosu. Je melancholicky „neurotická“, chvílemi uvolněná, chvílemi uzavřená, ale vždy odvážná a svá. Ve smyslu složitá, ve výrazu přesná.

21 názorů

Evička
04. 12. 2006
Dát tip
někdy konstruuje na druhou :-)zdá se, že opravdu k jádru pudla od pana přemýšlivého

stenos
19. 11. 2006
Dát tip
Tož pěkně si to napsal.

Fouckault
15. 11. 2006
Dát tip
k závěru přihořívá.. vrátím se.

Markéta
15. 11. 2006
Dát tip
Nemohu jednoznačně říci, že se všemi tvými postřehy souhlasím, ale je to koneckonců jedno, protože se jedná výhradně o tvůj pohled. Nicméně se mi zamlouvá stručnost, o které se zmiňoval a2a2a a nekomplikovanost textu. Díky za něj i tobě ***

Print
15. 11. 2006
Dát tip
Skvělé...*!!

Zbora
15. 11. 2006
Dát tip
Jenyk: nemyslim

dadíková
15. 11. 2006
Dát tip
ale zas bychom si měli uvědomit, že tyhle řeči jsou spíš o autorovi, kterej je píše, výpovědí...:)) myslím že Ali je nad...

Zbora
15. 11. 2006
Dát tip
Jenyk: těžký boty? ...to je přesný.

a2a2a
15. 11. 2006
Dát tip
Honzo, tebe čtu jako čtvrtého, a musím říct, že tvá kritika má přednost ve stručnosti, ale jasně vymezených pojmech, a je i nejotevřenější. Je to typ kritiky, která hodnocené nabízí hodně podnětů a postřehů,a je také čtenářsky snadno stravitelná. I pro tebe, jako pro každého zúčastněného na tomto projektu, platí meze, které jaksi neformálně vytyčují skutečnosti, že potenciální čtenáři nemají často trpělivost číst dlouhé texty, a tím méně kritiky, které se jich přímo netýkají, a navíc v konkurenci básní a povídek, pro které zde chodí především, nebo, že si nečiníte nárok na jakousi odbornost, apod. A také zde si projevil značnou míru empatie. Samozřejmě i tobě rád poděkuji.

SENIOR
15. 11. 2006
Dát tip
Dle mého důležitého názoru, je tato autorka ponekud jakoby zajatá lyrikovskou pantonudou a byť se u ní obcac trochuby jako něco jako nápad dostaví, casto je vymlet až moc beze umělecke velkorysosti nechat neco na stole. nebo pod stůl psům. Chybí rezerva co by rekla - ano. Tady je jen to nejšťávovější jakoby! zbytek vyhodím aby to nikdo neviděl. A tak se na to cťenáři musí dívat (zívat). Přesto autorku nehodnotím tak nejhůř jak to jde. Protože tu jsou horší nepisové.

Muamarek
15. 11. 2006
Dát tip
Možná svými texty dusí, ale právě díky tomu dopřává dýchat, to je asi to, co se mi tam nejvíc (i když ne, je toho víc), líbí :-)) Muamarek

Norsko 1
15. 11. 2006
Dát tip
tak je to přehlednější :-) už se těším, až ty půjdeš na paškál :-)

Zbora
15. 11. 2006
Dát tip
sama o tom nejspíš neví :o)

Zbora
15. 11. 2006
Dát tip
Zuzu: tak něco. Dnes je celopísmácký den Alimry :o)

dadíková
15. 11. 2006
Dát tip
jé velmi souhlasím...*

Zuzulinka
15. 11. 2006
Dát tip
ona má dneska narozeniny?...já jen, že jí tady přetřásáte :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru