Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jak to zní, když se řekne ALIMRA

Výběr: Print, Markéta, a2a2a, Fouckault
15. 11. 2006
15
28
7489

Úvod

 

Dlouho jsem přemýšlel, jak kritiku na dílo této autorky pojmout. Předpokládám, že většina mých kolegů se do kritiky pustí spíše z hlediska obsahového a dojmového. Já bych se rád na dílo Alimry zahleděl spíše z formální perspektivy. Rád bych nepokládal otázku, co se Vám vybaví, když se řekne Alimra, chci se ptát, co Vám zazní v uších.

 

O volném a vázaném verši

 

Terminologií písmácké mluvy píše Alimra „volné verše“. V básnických kruzích se proslýchá, že právě tento druh poezie je tím nejobtížnějším. Vždyť přeci písálkovi vázaných veršů stačí okoukat rytmus, přepočítat slabiky a nacpat do jejich omezeného množství alespoň trochu smysluplný text. Autor vázaných strof má vlastně už apriori určitou konstrukci, kterou naplňuje, která mu často zní v uších. Co je ale to jiné a obtížnější u volných veršů? Ve slabé chvilce může člověk pronést: „Vždyť je přece mnohem obtížnější nacpat obsah do formy, volný verš žádnou pevnou formu nemá!“

 

A to je právě onen obrovský a neodpustitelný omyl!

 

Mnoho začínajících autorů tvoří zpočátku vázané verše, protože souzvuky na konci řádků naplňují jejich představu o poezii. Vzniká tak velké množství "klišoidních výtvorů", které končí v propadlišti dějin. Autor je od psaní vázaných veršů odrazen a přechází na volné. Říká si:„Tohle zvládnu taky, je to pár řádků, jen tak ledabyle pohozených, žádné souzvuky, žádné stejné počty slabik, jsem volný, jsem beatník, nic mě neváže!!!“ Zde je ale kámen úrazu. V těchto ohledech je volný verš mnohem komplikovanější. Komplikovanější tím, že autor volného verše si musí svou originální formu vytvářet sám. Zatímco ve verši vázaném jde o to se maximálně oprostit od používání významových klišé, přičemž forma je po ruce, ve volném verši musí autor navíc vymyslet svou originální formu, která je vázána různými prvky, které ale nejsou na první pohled zřetelné.

 

A tímto se konečně dostávám k jádru věci.

 

Jak to zní, když se řekne ALIMRA

 

Mnohý autor volných veršů nedokáže pochopit, proč jeho pár řádků není tak ceněno jako pár řádků někoho jiného. Samozřejmě to závisí na mnoha faktorech, na volbě výrazů v souvislosti s obsahem, na aktuálnosti tématu, ale také na formě a zvuku celého textu. Alimra dokáže ve svých textech „poházet“ řádky s ledabylostí velkých básníků. Slova hrají dohromady zvláštním zvukem, často se zdá, že žádná hláska v jejích textech není zbytečná. S rafinovanou přesností hlásky zaznívají v jakémsi ďábelském rytmu, který je dán z části samozřejmě cvikem, ale z části také jako nepochybný dar od nějaké z vyšších mocí. To čeho si na autorce – Alimra vážím, je právě tato jedinečná schopnost, „kreslit zvukem slov“. Člověk při čtení jejich textů musí být zároveň ve dvou polohách. V první sleduje obsah z hlediska významů v textu a ve druhé vnímá krásu zvuku, která vytváří svůj vlastní význam. Tyto dva významy se prolínají a vytváří velkou harmonii, která přináší kýžené potěšení z četby. Schopnost takto psát odlišuje Alimru od mnohých autorů na Písmáku, kteří mají mnohdy neméně přínosný obsah, ale chybí jim schopnost „malovat text“.   

 

 

Závěrem přeji autorce – Alimra (a vlastně i nám jejím čtenářům) mnoho dalších povedených a „nakreslených“ textů.  


28 názorů

Sarrah
22. 12. 2006
Dát tip
Moc hezky napsané***

Milly
25. 11. 2006
Dát tip
krásná kritika.. :-) -t-

reb: :o) jo jo, je to boj tahleta literatura

Markel
24. 11. 2006
Dát tip
líbí se mi, jak jsi popsal to, co si mnozí myslíme ale slova nám tak nějak chybí. Taky jsem prošla tou Tebou popisovanou cestou, tím nechci říci, že teď vytvářím kvalitnější dílka, jen nemůžu nesouhlasit :-))) s tím, že volný verš je obtížnější, jsi prostě dušička koumavá, řekla bych :-)) - T

jaza
16. 11. 2006
Dát tip
dobrej text, takový univarzálně použitelný, přepíše se almara a j to)))))) samozřejmě si řekl ony patrné pokroky a typické fáze jakésiho básnického vývoje... je důležitý tyhle formy umět pojmenovat... chápu

Zuzulinka
16. 11. 2006
Dát tip
moc pěkně napsáno*

Hej, velka pravda s tym volnym a viazanym versom...

Fouckault
15. 11. 2006
Dát tip
myslím že mám do vánoc co číst :-).. díky Augustine.. myslím že chybělo jen vzít do ruky skalpel a říznout do konkrétního textu..

Zbora
15. 11. 2006
Dát tip
:o) vcelku souhlas...jen bych neprivilegoval tu, či onu formu.

Markéta
15. 11. 2006
Dát tip
a výběrovat

Markéta
15. 11. 2006
Dát tip
myslím, že se jedná o další zajímavý podnětý úhlel pohledu na autorku, který doplňuje a zároveň je doplňován pracemi ostatních k tomuto tématu. dovolím si tipnout

yzžet
15. 11. 2006
Dát tip
:-) vidím to trochu jinak ,určitě ne tak plošně ,ale v prostorovější rozměru ...3,4 D ...ale jinak souhlas ...tip

Print
15. 11. 2006
Dát tip
Hezky napsaný! Pro mě je Alimra zralá ženská, která se neutápí v emocích náctiletých, ale která je drží už pevně za opratě! Tím věrohodnější! Má myšlenku - ale nikdy si nejsem jistý, jestli tu myšlenku skrývá či objevuje. Jestli je napřed téma a pak jeho vyjádření a nebo naopak. V každém případě to nejsou plochá slovíčka, která jen něco nesou, a ani to není tíha slov, co se veze na slovíčkách. V tom se mi zdá být úžasná!! A v tom mi připomíná zdejšího básníka B.Ezejmeného. Kdy v úžasu zírám, co asi bylo první - poetické verše, či poeticky zpracovaná myšlenka... (vejce nebo slepice):-)) Ale tak, jako tak: v obojím případě je to pro mě tak zázračné, že si ve své malosti můžu dovolit slůvko - geniální. A být docela obyčejně z poezie šťastný...

Pacer
15. 11. 2006
Dát tip
hmm, když vy toho chlapi víte víc než já(:

Norsko 1
15. 11. 2006
Dát tip
s tím, že to závisí na mnoha faktorech, bych souhlasil

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru