Zlaté prasátko | |||
datum / id | 09.12.2006 / 225966 | Vytisknout | | |
autor | a2a2a | ||
kategorie | Povídky | Další dílo autora | |
zobrazeno | 17412x | ||
počet tipů | 95 | ||
v oblíbených | 4x | ||
do výběru zařadil | Print, Vaud, Markéta, Fouckault, | ||
Zlaté prasátko | |||
Radkovi
.
.
Ráno jsem slíbil Zlaté prasátko
když budeš držet půst
Večer tam nebylo
Zato hvězd byly tisíce
a každá
se chtěla přiblížit
.
Zlaté prasátko „Tak se podívej,“ tvářil se vážně otec téměř dospělého syna. „Ty ho nevidíš?“ Zlaté prasátko mu sliboval každý rok. Ještě když byl malý, pozorovali oblohu, ale nikdy nic nespatřil. Pokaždé měl táta nějakou výmluvu. Že je třeba zataženo, nebo že nedodržel půst a musel tajně uždíbnout kousíček z uzeného masa zavěšeného na balkóně. V posledních létech se syn nachytat nedal, avšak řeč na to přišla pokaždé. Jenže tentokrát si táta vymyslel, že Zlaté prasátko lze určitě spatřit na severní straně domu a vůbec nepřipustil, že by se mohl mýlit. Dokonce se vsadil o stovku, že ho určitě uvidí. Byl zmaten. Přece, proč by se jinak sázel? Taková hloupost. Ale když tak naléhal... Táta sice měl plán, že by na střechu zavěsil nějakou nafukovací hračku, kterou by nastříkal zlatou barvou, nebo něco podobného, ale ukázalo se, že žádné takové prasátko nebylo k sehnání. Vyšli ven. Obcházeli dům, táta předstíral, že prasátko usilovně hledá, a syn, že by se tentokrát skutečně mohl dočkat. Patřilo to již k vánočnímu rituálu a vlastně se na to oba těšili. Tátu prohraná sázka nemrzela. Ani se nesnažil vymlouvat. Díval se na hvězdy, a zdálo se, že si ho předchází. I dům byl jiný. Všude se svítilo, jen paní Hasová odjela k dceři. Zadíval se na okno z vedlejšího vchodu. Na jaře sousedce zemřel muž a napadlo ho, jak jí asi musí být. Dopoledne však přijely děti i s vnoučaty. Přišla si půjčit židle. Taková slušná romská rodina. Najednou ho přepadl pocit studu. Stejně jako nedávno v tramvaji. Černooký mladík nabídl stařence, že vynese nákupní tašku. Chtěl vyběhnout, kdyby se pokusil utéct, ale mladík postavil tašku na ostrůvek, usmál se a nastoupil zpět. Cítil se trapně. Kdysi, to ještě dělal portýra, ukradl pár pytlů cementu. Nikoho ani nenapadlo, že by s tím měl něco společného. Uvědomoval si, že tento večer je stejný jako jiné, ale jen na Štědrý večer se nechával okouzlit nostalgickými vzpomínkami, když jako kluk vymýšlel jména pro kapříky ve vaně, nebo když se ženou sledovali vlastního syna, jak nadšeně ukazuje na obrázky ve svém prvním leporelu. Vrátili se domů. Přece jen byl trochu zklamán. Čekal od syna alespoň nějakou vítězoslavnou poznámku, něco na způsob, že je ochoten chodit okolo domu za drobný poplatek každý den, ale ten se jen potutelně usmíval. Až když mezi dárky našel obálku se stokorunou, pochopil. Tátovi za jeho bláznovství. Četl nápis na obálce stále dokola. Měl radost. Stejně jako pouliční lampy. Neměly zrovna nic na práci a tak zvědavě nahlížely.
|
Názory čtenářů (Zobrazit smazané) |
24.10.2019 11:59:27 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
zvedavec, děkuji. | ||
24.10.2019 11:40:30 | dát kritice tip | ✩✩✩ zvedavec |
a2a2a, v Tvojom pomerne krátkom texte sa Ti podarilo predložiť nám nielen jednu, ani nie dve myšlienky vyjadrujúce Tvoje hodnoty myslím si, že podobné diela robia svet a aj nás - čitateľov - lepšími a dodávajú nádej pre mňa veľmi obohacujúce, vďaka
| ||
25.12.2017 16:57:24 | dát kritice tip | upupa |
Hm. Na Vianoce si majú ľudia robiť radosť. "Tátovi za jeho bláznovství" - to je ono. Tá nečakaná pravda. Aj som zabudol, že taký zvyk existuje. Ktovie prečo zrazu pochopia, že celý rok len nervačili. V krčme včera, na Štedrý deň, keď som vyrážal na túru do divočiny, mi krčmár vraví: Vyberte si zapaľovač. Grátis. Aj pivo, dnes dávam zadarmo. V tej chvíli som poznal, že sú Vianoce. Čudní, títo kresťania... | ||
03.05.2017 19:21:26 | dát kritice tip | Pavel Wilk |
Skvělé čtení, v prosinci jsem zpět :) | ||
01.12.2016 13:30:41 | dát kritice tip | Carina Paw |
Moc, moc pěkné... děkuju. | ||
24.11.2015 14:53:19 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Gora redaktor poezie a prózy |
Blíží se Vánoce, povídka mi sedla do noty v předvánoční náladě a hlavně snaze být /alespoň na pár dní/ k sobě šlechetnější a uvnitř lepší.../T. | ||
04.01.2014 09:27:56 | dát kritice tip | ✩ Alexka |
Pěkná minipovídka vystihující nálodu před vánocemi. Škoda, že jsem ji objevila až teď v lednu | ||
06.11.2011 21:28:53 | dát kritice tip | NaNov |
Mě to pohladilo :o) | ||
18.08.2011 20:54:14 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
milý Orlíčku, děkuji. | ||
16.08.2011 22:10:27 | dát kritice tip | ✩ malý_orlík |
cítím se, že sem ani nepatřím, je mi tedy poněkud trapné psát sem komentář (neptejte se proč), jenom jsem chtěla říct, že je to moc hezké * | ||
28.10.2010 00:23:07 | dát kritice tip | ✩✩✩✩ Bíša |
Byl jsem na tom stejně... | ||
24.09.2010 13:47:36 | dát kritice tip | ✩ sharik |
koukám, že už to tu leží dlouho a já si toho vůbec nevšim... pěkný, tip :-) | ||
10.08.2010 15:32:35 | dát kritice tip | ✩✩✩ A.H. korektor |
Poklona za až neuvěřitelný závěr. * | ||
26.12.2009 19:08:59 | dát kritice tip | del. |
před ´nebo ´bez čárky..(nebo také, že..o))),... Přece, proč by se táta sázel o stovku?....neúplná (mrzáček) věta, ale to nic... ...měl nápad jak vyzrát( MUSÍ BÝT NAPSÁNO NA KOHO.... ano?)...jinak nesmyslné... ...díval se na hvězdy a zdálo se mu bez čárky, když už text aspiruje na to být perfektní... konec zn. sancta simplicitass......... před a tak dáme čárku...alespoň. Ráda jsem Tě četla : podle ocenění Tvých kolegů jakýsi výkvět tohoto serveru (?)... ....naštěstí, po měsíční zkušenosti, mohu napsat : ne, není tomu tak. Měj se hezky a piš! Tvá A. | ||
27.10.2009 00:32:31 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ jejdavilda |
nechce se mi číst komenty, ale takové věci mám rád a nemyslím si, že musí být smyšlené. V pozdějším věku pak vzpomínky na podobné " pošetilosti" pohladí* | ||
16.05.2009 07:15:41 | dát kritice tip | Bard Jack |
Brouzdal jsem po Písmákovi a narazil na tuhle povídku. Začetl jsem se a vůbec jsem si neuvědomoval, že čtu, ale v hlavě jsem si to přehrával jako film. Je to celkem jednoduché, čtivé a líbí se mi to. | ||
24.04.2009 18:51:02 | dát kritice tip | Pohádkářka z pomerančových květů |
To je přece... pohádka! Přesně podle mého gusta...:) (jubilejní 70.) | ||
30.03.2009 08:33:58 | dát kritice tip | arkp |
..takové něžné..* | ||
22.03.2009 20:16:00 | dát kritice tip | #posledny |
opat som trochu zabludil k Tvojej tvorbe...tato poviedka je velmi atmosfericky silna...vonku uz mame za sebou prvy jarny den(aj ked to tak nevyzera)a ja si aj napriek tomu viem,vdaka TVojej poviedke, predstavit sneh a Vianoce...velmi dobre... | ||
08.01.2009 10:35:59 | dát kritice tip | ✩✩✩✩ Květoň Zahájský |
Ta obálka je znamenitý nápad. Někdy to v praxi použiju. | ||
05.01.2009 18:56:14 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Mrlin70, děkuji za přečtení a jubilejní 600-stý tip. Máš u mně štamprli, pokud se někde sejdeme | ||
05.01.2009 11:05:22 | dát kritice tip | ✩ Merlin70 |
* | ||
06.11.2008 08:46:54 | dát kritice tip | ✩✩✩ Edvin1 |
a2a2a: Neděkuj - píšeš dobře, a to si zaslouží, abych se vracel, a taky si Tvé věci pozorně četl. Některé kritiky výše byly naprosto nemístné a zbytečné, dle mého názoru Tobě, jako autorovi, ničím prospěšné. TVůj děd Ed :-) | ||
05.11.2008 23:07:05 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Edvine, děkuji za upozornění na portýra, opravdu mělo jít o políra, sám nerozumím tomu, jak tak dlouho mohla tato chyba existovat bez povšimnutí. Děkuji také za vlastivědnou doušku o původu symbolu, to jsem vůbec netušil. A především pak za návštěvu. | ||
05.11.2008 14:35:06 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Háber |
...jéje, ja už vôbec neviem o čo ide (čítal som to v roku 2006 - neviem, či som vtedy už vedel, čo je google:)), prosím pekne, som úplne pitomý:)))*ale vďaka za správu* | ||
05.11.2008 14:19:14 | dát kritice tip | ✩✩✩ Edvin1 |
Sorry, ještě k povídce: Líbila se. T. Jen ten portýr, co krade cement, mi nesedí. Asi jsi měl na mysli políra? (Vedoucího dělníka na stavbě) | ||
05.11.2008 14:16:53 | dát kritice tip | ✩✩✩ Edvin1 |
Háber: Ad "zlaté prase nebo prasátko": Jak víš, Vánoce jsou původně pohanským svátkem slunovratu. A v mnoha náboženstvích (ne židovském ani křesťanském) bylo prase symbolem boha slunce. Lidé se tedy radovali, že se znovu vrací slunce, jež až do té chvíle "odcházelo". Tomu, kdo se postil, mu pohled na vracející se prasátko-sluníčko měl být odměnou. Více: http://pandora.idnes.cz/part/2006/12/23677 P.S. Příště nepros, a nagoogluj si to. :-) | ||
12.10.2008 18:48:47 | dát kritice tip | Tontarelli |
Vzpoměla sem si ,že když sme byli ještě mrňousové,tak to se zlatým prasátkem bylo u nás doma stejné.Hezké vzpomínky a moc hezky napsané. | ||
28.08.2008 11:56:22 | dát kritice tip | ✩ Alú |
Takové nezdobené psaní, nultý příběh, jediný co mu dodává ráz je věta "za tvé bláznoství". Ale já nevím, co bych za Tvé dala... | ||
25.02.2008 13:49:10 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Ivetko, ruprechte, Markel, Jarouchu, všem Vám děkuju. | ||
25.02.2008 13:32:39 | dát kritice tip | iveta_z |
plné ponaučení, ale čitateľ sa pri čítaní cíti trochu ako jedna z lámp z poslednej vety. | ||
10.11.2007 18:53:42 | dát kritice tip | ✩ jarouch |
a mě tam třeba něco chybělo. Nevím co... | ||
07.11.2007 08:56:07 | dát kritice tip | ✩ Korála |
hm, nevim, k takovejmhle dílkům nemám asi eště nějak udělanej vztah, já musim něco akčního se super zápletkou, a tak :c) ale stejně, něco tam.. Tipec prže ta poslední věta byla dokonalá | ||
21.10.2007 17:18:36 | dát kritice tip | ✩✩✩✩ Markel |
líbilo moc - T | ||
21.10.2007 13:51:19 | dát kritice tip | ✩✩✩ ruprecht |
čtení povídek a rozsáhlejších textů řeším tak, že si je nejdřív vytisknu... monitor opravdu není vhodný k delšímu čtení... a navíc jsem staromilec... :-) | ||
21.10.2007 13:40:48 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
ruprecht, Edmund Elat, Lakrov předně všem vám děkuji za ocenění. Mimochodem v druhém odstavci přibyla ještě jedna věta ... A ačkoliv měl zpočátku plán, jak vyzrát, důležitější bylo hrát si až do konce. K otázkám stručnosti. Předně si ji vynucuje toto medium. Podobně jako mobily a SMS není monitor příjemným místem pro čtení rozsáhlejších textů. Běžnou beletrii čtu velmi málo, spíše poezii, ale zdá se mi, že v knižní podobě zůstává formát povídek zachován. I zde, na Písmáku se nozí pouští do rozsáhlejších textů Podstupují však několik ryzik. Prvním je, že nepříjemnosti monitorového čtení navíc konkuruje široká nabídka stručné poezie. Všiml jsem si, že i rozsáhlé básně, či cykly básní, sbírky, atd. jsou také čteny méně. Je tu však ještě druhé, podstatnější riziko. A sice, že postačí, když se autor v rozsáhlejším textu dopustí několika stylizačních tvrdostí, neohrabaostí, kýčovitostí, a od dalšího čtení tak odradí či potlačí nosný motiv. A pokud jde o city a jejich vyjádření. Zde autor potřebuje mít poetickou zkušenost, vyjadřovat se neotřele, umírněně, a řekl bych, že potřebuje i životní zkušenost, aby vůbec mohl a uměl vyjádřit jejich cenu. Děkuji za diskusi. | ||
21.10.2007 10:41:40 | dát kritice tip | ✩✩✩ Lakrov redaktor prózy |
Tím, že je líčení strohé, dochází ke stavu, kdy mimoběžný tok myšlenek zabírá v textu stejně prostoru, jako hlavní dějová linie. To může vést k dojmu, že dějové linie jsou vlastně dvě. Mně ta strohost nepřekáží. Spíš naopak. Zabývá-li se povídka popisem chlapských citů, strohost je na místě. Jen se občas ptám, jestli je ta (vševobecná, teď se to netýká jen Tebe) snaha o zestručňování vynucena faktem, že v době 'všezahrnujících pavučin' nemáme na zbytečná slova (a city) čas, nebo jestli by to zkracování přišlo i tak. ...Ani nevěděl, proč se mu v hlavě rojí jedna vzpomínka za druhou. Určitě si nic takového neplánoval, ale Vánoce ho pokaždé nutily k jakémusi zpytování. Až teď koukám, že kousek přibyl; a tok myšlenel (počtem öismen) překonal tu hlavní linii :-) TiP s upozorněními. | ||
21.10.2007 10:05:56 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Co jsem slíbil, to sem učinil a přidal dva a půl řádky. | ||
21.10.2007 09:31:24 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Ahoj Lakrove, jednak díky za zastavení, ale zejména pak za názor. Vůbec mne až dosud nenapadlo, že by povídka měla dvě dějové linie. Jedinou je sázka. Ostatní je jen samovolné myšlení, které se občas v člověku zpustí, zejména v době Vánoc. Nejsi první, kdo textu vyčítá strohost. Těžko říct, z mé strany se snažím vždy o co největší stručnost, ale souhlasím s tebou i dalšími, že pár doprovodných řádků navíc by povídce prospělo. Možná se do toho ještě pustím a pak ji třeba oceníš ještě víc. Děkuji. | ||
21.10.2007 07:41:05 | dát kritice tip | ✩✩✩ Lakrov redaktor prózy |
Poslední odstavec dělá z tohohle textu nádhernou povídečku. Předpokládám, že byl ústřední myšlenkou či důvodem k napsání. Všechno, co je před ním je takové strohé. Hledám souvislost mezi dvěma 'dějovými liniemi'. Nenacházím, ale nevadí. I tak se mi to moc líbí. | ||
25.08.2007 22:04:04 | dát kritice tip | SnoopyDuck |
taková krásná malá pohádka i s tím obrázkem * | ||
26.07.2007 10:48:03 | dát kritice tip | Muessa3 |
Závěr je super..celé hezké-trochu na mně dýchla vánočně zimní atmosféra..v tom horku..:o)* | ||
22.07.2007 22:29:13 | dát kritice tip | ✩✩✩ sestricka.slunicko1 |
to je moc hezké...*TIP* | ||
08.05.2007 09:40:35 | dát kritice tip | Spring |
úplně pohladí píšeš krásně * | ||
30.03.2007 02:22:13 | dát kritice tip | ✩✩✩ Alojs |
bacha, já nenapsal, že je prázdná. dílko může mít myšlenku, může mít v sobě to, co jej činí v jistém smyslu trojrozměrným, a přesto se nemusí trvale nakvartýrovat do mé paměti. toť můj čistě subjektivní názor. | ||
29.03.2007 23:51:00 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Martine, vcelku mi nyní už nestojí za to tu povídečku obhajovat, myslím si, že není vůbec prázdná, byl jsem však zvědav na tvé hodnocení, a bez problémů ho přijímám, a také jsem ho očekával. Ještě jednou díky za tvůj čas. | ||
29.03.2007 23:17:56 | dát kritice tip | ✩✩✩ Alojs |
já napsal vymyzí!!!!! právě jsem uštědřil češtině ránu do zad - řádně nabroušenou sekerou... zasloužím pranýř a méně piva v krvi :) | ||
29.03.2007 23:16:09 | dát kritice tip | ✩✩✩ Alojs |
"vyšším poselstvím" (otřepaná to fráze) jsem myslel jen něco "víc"... něco, co činí z jednohubky hlavní chod. | ||
29.03.2007 23:15:09 | dát kritice tip | ✩✩✩ Alojs |
tady nejde o poselství vyvrěrající z daného tématu (chtít něco z této epizodky - něco víc - něco, co by mě vytrhlo - by bylo asi bláhové). Tady jde vůbec spíš o ten výběr. Povídka je momentkou, jednohubkou... rychle se stráví a rychle vymyzí. Jak jsem napsal Armandovi, na to, abych urval výběr, mě musí dílko sejmout a setrvat v mé mysli dlouho po přelouskání daného textu. | ||
28.03.2007 23:44:33 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Děkuji za hodnocení i za nalezení chybičky. Jen se zamýšlím, jaké vyšší poselství by tam mělo či mohlo být. | ||
28.03.2007 23:29:59 | dát kritice tip | ✩✩✩ Alojs |
na tip ano (vyvolal jsi pocit, dobrej pocit - stálo to za to), na výběr ne (přílišná miniatura bez vyššího poselství, druhým odstavcem lehce roztříštěná). Napsáno úměrně tématu - mile, čtivě a atmosféricky (sálá z toho pohoda, klídek a... koneckonců i ty Vánoce, které jsou dávno za námi). Možná bych napsal některé věty jinak, ale na druhou stranu - zrak se mi opravdu nezasekával. Napsáno bez chyb (jen jedna čárka mi tam chyběla: před masem zavěšeným na balkóně). * | ||
23.03.2007 07:48:53 | dát kritice tip | Nedochůdče |
No toto. Mám najednou, teď zjara jakousi Vánoční náladu. Já si snad dnes budu celý den zpívat"sláva už je sníh...."a ostatní si budou myslet, že jsem blázen...no pěkně si mi to zavařil:o))))* | ||
14.03.2007 10:32:47 | dát kritice tip | ✩ Najmladšia |
pekné:-) * | ||
08.03.2007 00:06:10 | dát kritice tip | ✩✩✩ palino8 |
záver je úchvatný... hravý, nápaditý | ||
01.03.2007 10:08:34 | dát kritice tip | Son Of Saturn (S.O.S.) |
**** | ||
18.02.2007 22:26:30 | dát kritice tip | ✩ Lais |
No co říct...zase mě to vzalo. Vánoce jsou pro tebe silná inspirace, jak se tak dívam:) | ||
26.01.2007 22:14:37 | dát kritice tip | Čertínek |
Teda, já snad ani to od těch ostatních lidiček číst nebudu, asi bych zapomněl, co jsem chtěl říct. Je to hrozně hezký, cos napsal, já sice zlatý prasátko asi nikdy neuvidim, ale to neva, já se raději pořádně nebaštim.* | ||
15.01.2007 18:42:05 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Marcela.K. |
Uf! tak jsem dočetla ty kritiky...a jsem moc ráda, že nepotřebuji ta zájmena, že jsem pochopila, kdo si přišel pro židle, kdo odjel k dceři, kdo se styděl...i to, že jsem si dala obě možnosti k té, kdo chtěl sehnat a pověsit to zlaté prasátko :-) líbí se mi ten moment...dva chlapi pod hvězdami na severní straně, rozzářená okna a oni vědí :-) Pochopila jsem i to, že neprohrál ani táta, ani syn...že vyhráli oba...:-) Jo a taky jsem ráda, když se najde chlap, kterej mně dokáže vehnat slzy do očí...fakt jo :-) | ||
15.01.2007 18:40:22 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Marcela.K. |
Uf! tak jsem dočetla ty kritiky...a jsem moc ráda, že nepotřebuji ta zájmena, že jsem pochopila, kdo si přišel pro židle, kdo odjel k dceři, kdo se styděl...i to, že jsem si dala obě možnosti k té, kdo chtěl sehnat a pověsit to zlaté prasátko :-) líbí se mi ten moment...dva chlapi pod hvězdami na severní straně, rozzářená okna a oni vědí :-) Pochopila jsem i to, že neprohrál ani táta, ani syn...že vyhráli oba...:-) Jo a taky jsem ráda, když se najde chlap, kterej mně dokáže vehnat slzy do očí...fakt jo :-) | ||
15.01.2007 17:52:13 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Marcela.K. |
Napřed napíšu, co mě napadlo ,,bez čtení" komentů :-) Každý rok jsme věšeli do otevřeného okna na okap dlouhou prskavku...zapálili ji a když zazvonil zvoneček, přiběhly děti z koupelny, kde si pouštěli lodičky ze skořápek v umyvadle... a moje každoroční,,Jé, no teď tady byl a zrovna odletěl...koukej, ještě tu nechal prskavku..." už se stalo tradicí...letos jsem si myslela, že když je jeden syn ženatý, druhý ve věku, kdy se jeho táta ženil a dceři je skoro 17...že to vynecháme...Radka vyběhla z koupelny a to zklamání...kde je prskavka?! ...mě chytlo za srdce...příští rok tam bude zase...slibuju :-)...a tip ;-) | ||
15.01.2007 08:57:32 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
thalinko, děkuji, tvůj názor ohledně moralizování není ojedinělý, vnímám to, a vnímal jsem to již i při psaní. Ale jsou chvíle, kdy si člověk souvislosti uvědomuje silněji. A přesto vnímání čtenáře je možná i důležitější. | ||
15.01.2007 08:38:21 | dát kritice tip | thalina |
Nádherná...trošku,(ale opravdu jen trošku), moralistická, ale tak nějak krásně lidská. | ||
13.01.2007 23:27:16 | dát kritice tip | ✩ Gentleman v rubikové kostce |
je to krásné. Opravdu. nic jiného než krásné. Z tebe prostě cítím zkušenost. * | ||
08.01.2007 12:55:04 | dát kritice tip | ✩ Mermaidlenka |
prosim, mohla bys vysvětlit účel tý akce? já jsem si totiž vyměnila s 2a2a2 i několik soukromých kritik - a dost podstatných, dlouhých | ||
08.01.2007 12:48:40 | dát kritice tip | ✩ Mermaidlenka |
Vella jasně broučku - ostatně ty víš, že si se mnou můžeš dělat, co hrdélko ráčí... akorát to máš říct dopředu, že to bude číst někdo inteligentní, dal bych si bachy na tvrdý a měkký ypsylony btw: seš pořád tak sexy? | ||
06.01.2007 12:29:21 | dát kritice tip | romále |
No já jsem ani nechtěl reagovat, protože jsem rozhodně nenapsal kritiku... ale jestli to chcete uvést něco jako "spontánní reakci", tak klidně... | ||
06.01.2007 09:14:56 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Norsko 1 |
h: co to zas meleš za blbiny | ||
06.01.2007 08:55:38 | dát kritice tip | Hrbol |
ano Vello já souhlasím je to názorný příklad vlezdoprdelství a a2 jako začínající, ale přesto velmi vypsaný autor si to zaslouží, o tom něco takový Norsko....jeho dlouholetý přítel ví .) | ||
05.01.2007 23:38:35 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ pozorovatel |
a teď si mě nachytal! mám se stydět? to nevíš, že jsem myslel tvé nevhodné chování na mý diskusi? a teď jsem nachytal já tebe! stydíš se? taky tu spamuješ a vůbec se nevyjadřuješ k dílku stydíš se ještě víc? takže parta pseudoliterárních hulvátů a zoufalců, kteří si potřebují ventilovat svoje komplexy a antipatie, je vella a její kamarádi? já si to myslel.. fakt už nikdy nebudu redaktor s dotazníčkem? | ||
05.01.2007 23:34:54 | dát kritice tip | ✩✩✩✩ Armand |
pozorovatel: tak to se podívejme :)) .. a to jsem nikoho nejmenoval .-) | ||
05.01.2007 23:27:40 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ pozorovatel |
rád dám souhlas s uveřejněnim mých kritik, když mi nejdřív ukážete, jak bude onen souhrn kritik vypadat.. | ||
05.01.2007 23:26:16 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ pozorovatel |
a armand mi pořád nadává a útočí na mě, což zraňuje mou citlivou duši a občas i pláču, žádám o pokárání! | ||
05.01.2007 23:13:26 | dát kritice tip | ✩✩✩✩ Armand |
první jsem četl diskusi pod dílem... a říkal jsem si cos to vlastně musel napsat a docela jsem se těšil až si to sám přečtu :) A musím říct, že si tě dám do oblíbených... protože tohle je psané s citem ... ne na Nobelovku, jen prostě a vánočně napsané.. maličkost co potěší. To je někdy víc než dost. Je příznačné, že se i tady pod takovým dílkem objeví parta pseudoliterárních hulvátů a zoufalců, kteří si potřebují ventilovat svoje komplexy a antipatie :( * | ||
05.01.2007 20:50:37 | dát kritice tip | ✩ SENIOR |
vella: také jakoby připojuji svůj souhlas, neboť ikdyž konkrétně tato má kritika směřuje spíše do přízniva, naštěstí jsem se dokázal vyhnout přílišnému pochlebu a tudíž nebudu v časopise narozdíl od prvních pár kritiků-(povětšinou samých nepisů) vypadat příliš (v záporném jakoby smyslu) tipurozdávačně. | ||
05.01.2007 16:55:17 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ pozorovatel |
zelvo, my sami dobře víme, na co reagujeme a co chceme napsat | ||
05.01.2007 16:52:12 | dát kritice tip | ✩✩ zelva |
myslím, že pokud sa chtete bavit na téma avíza tak zde to určitě není vhodné pod takovýmto skvělým dílem...Vella se jen ptala, kdo souhlasí či nesouhlasí, tak snad každý normálně myslící pochopil, že jí má napsat ano či ne a ne řešit pod dílem další věci netýkající se díla | ||
05.01.2007 16:44:27 | dát kritice tip | ✩✩✩✩ Fouckault |
Já myslím že dát a2a2a do Rukopisu je dobrý nápad.. pomůže to jak Rukopisu tak a2a2a. Jiří gratuluji! Má kritika moc duchaplná není tudíž souhlas nedávám .-) | ||
05.01.2007 16:32:22 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ pozorovatel |
i přestože autor o hlubší kritiku nestojí? eh, je zajímavý dávat do časáku dílo, který nechce kritiky, za účelem pomoci tvorbě a2a2a, která se jistě po další léta bude vyvíjet tohle je kamarádšoft než pomáhání talentovaným autorům jinak já se bez Velly taky obejdu:)) když už se toto téma tak hezky načalo:))) | ||
05.01.2007 16:19:31 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Zbora redaktor poezie |
To je mi zřejmé, že se beze mě obejdeš...a doufám, že to tak už zůstane. | ||
05.01.2007 15:45:55 | dát kritice tip | ✩✩✩✩ Fouckault |
ok, co ale považuješ za kritické přispěvky? .-) | ||
05.01.2007 15:17:21 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Zbora redaktor poezie |
Tak oprava. Já s uveřejněním své reakce nesouhlasím...a nebudu souhlasit s uveřejněním ničeho, dokud nesplníš to, na čem jsme se dohodli. Už mám zase přeavízováno od redakčního fóra, k němuž nemám přístup. Žádal jsem o vyjmutí ze všech funkcí, které už nemůžu ovlivnit. Zablokování nicku Písmák byla otázka deseti vteřin. Na toto čekám už dva měsíce. | ||
05.01.2007 15:05:40 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Zbora redaktor poezie |
mně je to šumák | ||
05.01.2007 15:00:22 | dát kritice tip | ✩✩ Umprdentální_Kandelábrdelismus |
Jo, ale slib mi, že necháš opravit ta avíza:-))) | ||
05.01.2007 14:49:49 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ martinez |
s mojí kritikou nekritikou si naložte podle svého... :o) | ||
29.12.2006 22:39:20 | dát kritice tip | rtymá |
JUo ..jo :-)))) ale míluji tvojí poesiii | ||
29.12.2006 22:34:34 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
rtymá, díky. Tak jsem tě přece jen donutil. | ||
29.12.2006 22:05:36 | dát kritice tip | rtymá |
Najednou ho přepadl pocit studu.... jsem jinde Tvůj Holan... | ||
23.12.2006 18:41:22 | dát kritice tip | Pan_Brasovsky |
Ech, co dodat než: je to skvělé. Škoda jen, že Ti na našem příštím setkání budu nucen nasypat do kávy jed, abych se konečně i já dostal na výsluní. :o) Buď jak buď máš u mě opět tip za výbornou povídku ala Čechov: na první pohled zdánlivě všední až banální ve skutečnosti však prodchnutou hlubokým smyslem a zanechávající na hladině duše zářivou brázdu tiché a radostné krásy. }t{ | ||
20.12.2006 09:14:36 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
úpravy v zájmeneh jsem nedělal žádné, pouze jsem vypustil dvě nadbytečná slůvka dle ady Zlobyteho, ale zájmena žádná. Děkuju a na ty tvé prózy, když mi je pošlš, se mrknu, a děkuju. | ||
20.12.2006 08:20:05 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ martinez |
nevím, jestli jsi už udělal nějaké úpravy stran oněch zmiňovaných zájmen... já s pochopením a sledováním myšlenky problém neměla... dílko mi přijde milé, myšlenkou i zpracováním, včetně básničky... prostě takévé do "předvánoc" nejsu ale kritik a prózu nepíšu a na netu ani moc nečtu, takže na mém názoru se nedá nic stavět, jde jen o mé pocity po přečtení :o) | ||
18.12.2006 21:53:31 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Dunaj, díky za návštěvu i u Návratů, tam mi nešla odeslat odpověď, jsem rád za názor i ocenění. Měj se fajn. | ||
18.12.2006 21:47:22 | dát kritice tip | dunaj |
dobre napisany text - romovia by som zmenil na cigani a ten zaver sa mi zda moc nasladnuty.... ale fakt dobre..... pjekne dni | ||
17.12.2006 17:13:53 | dát kritice tip | ✩✩✩ fungus2 |
Moc pěkné. | ||
16.12.2006 09:02:50 | dát kritice tip | 3lobyte |
neni to ironie - pravda ironická být nemůže umělce živěj reklamy a Pretty Women - Bergmana v sobě si střihaj jen tak jako nadstavbu já myslím, že jde o to, že se tohle dílo víc líbí než nelíbí... a vůbec by mne neurazil pozorovatelův názor z 11.12.2006 18:07:15... klidně to tak může vidět a tak to sem holt napsal jako hrubost by mi to přišlo jen u neumělýho vyplakání se holčičky nad smrtí kocourka - tam píše negativní kritiku opravdu jen vůl jo a jasně že sem si všiml těch dvou úprav a bylo mi to docela milý, je to dost pocitová záležitost a to jeden nikdy neví, jestli v ní nejede sám | ||
16.12.2006 08:51:09 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
s tou úspěšností - to bych nerad vnímal jako ironii. Pravdou je, že mám ctižádost být spíše Bergmanem, mám-li využít tvůj příklad. Další pravdou je, velmi, velmi podceňovanou, že největší část lidí má velmi dobrou intuici, a nepotřebuje k tomu akademický slovník, ani instruktáž. A nakonec lidé jako ty mi čas šetří, už jsem to ostatně napsal v předešlé reakci. Když jsem si šel v noci lehnout, byl jsem ti věčný, příklad se slovem - mimoděk - mi ukázal, kolik hloubky může mít jedno slovo. Ostatně jsem tvé připomínky akceptoval i v opravách textu. A tak závěrem tě poprosím o tvůj čas, když něco znovu napíšu. Píšu zde tak 4 věci do roka.Díky. | ||
16.12.2006 08:39:49 | dát kritice tip | 3lobyte |
a2- v tom s tebou souhlasím - kritiky, pokud nejsou jen tipu: líbí/nelíbí - by nemely být psány pod vlivem osobního vztahu k autorovi - k dílu by myslím naopak měly vyjadřuvat subjektivitu a nesnažit se být bohorovné a rozhodně tu nejsou od toho, aby autor přepisoval dílo, i kdyby výtky byly oprávněné - ono to u knih nebo včerejšího divadelního představení ani moc dobře nejde ;) když se dívám na to co jsem napsal: "momoděk" a jiné překlepy, taky bych měl asi bejt pozornější, než něco odešlu... jen takovej malej postřeh na závěr: to dílo dostalo poměrně dost tipů a hodně lidí reagovalo pozitivně - ono to mluví asi za všechno - Pretty Women naplnila kina - Bergmanovi Scény z manželskýho života ne... a úspěšnost se měří a vždycky bude měřit počtem prodaných mediálních nosičů takže si myslím, že spíš my, co sme se tady vyčmárali na půl stránky, okrádáme o čas tebe :) | ||
16.12.2006 05:08:38 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
S tím mimoděk máš naprostou pravdu. Dík. | ||
16.12.2006 04:54:00 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Milá Markétko, samozřejmě, jako vždy, mohu jen poděkovat a doufám jen, že si brzy přečtu i něo nového od tebe Romále - rovněž děkuji, a myslím, že i díky naší soukromé diskusi mám pocit, že jsou, a to nemyslím nyní ve vzájemním kontextu, hodnoty, které jsou ještě stále ctěny. Zlobyte - určitě děkuji za čas, práci, vícero návštěv, a kupodivu i ocenění, jak by se z textu tvé kritiky nedalo očekávat. Stále si myslím, že i bez mého vysvětlení je zřetelné, kdo je kdo. Nečtu, a tedy ani nepíšu prózu tak, že bych vnímal každou větu samostaně, ale třeba několik vět za sebou současně. Určitě bych s tebou nemohl soupeřit v gramatických záležitostech, tím myslám tvůj názor na vložení minulého času do minulého. Asi budeš mít pravdu, to prostě nevím. Jen to, jak jsem to napsal, mi dává smysl a neruší, pokud pominu, a to nemyslím ironicky, čistý hudební sluch znalců. Navíc si myslím, že próza bez problému může kopírovat zaužívané způsoby vajadřování. Navíc jsem si orientaci čtenářů v postavách, ještě před publikováním, ověřoval, vysloveně jsem se ptal na toto, a bylo mi řečeno, že v tom nevidí problém. Prostě nemohu přijat hodnocení - stylistická katastrofa. Mimoděk je asi spíše otázkou přísného osobního vkusu, ačkoliv tady jsem ti vděčný, protože když se nad tím zamýšlím, řekl bych, že máš pravdu, a ta citlivost zde může hrát roli. Za tento postřeh děkuji. K básni - TAM vadí i mi, ale básen je stará asi 15 let, a vzhledem k jejímu založení jsem ji nechtěl či spíše neuměl změnit tak, aniž bych ji celou překopal, poněvadž mi takto připadá nosná a byla mou první reakcí na dávný příběh. DOVNITŘ, další z tvých postřehů, se kterými mohu souhlasit. Ke stručnosti povídky. Je to věc názoru. Už jsem napsal, že píšu-li do jakýchsi podmínek, respektuji je. Její rozšíření by ji určitě neublížilo. Závěrem. Je to věcná a přínosná kritika. A i přes dílčí nesouhlas jsem za ni vděčný. Už již zmíněný čas je mi odměnou, a některé tvé vjemy ještě víc. Buďme však poctiví, pokud bych konkrétně já, měl respektovat všechny vaše postřehy, nenapsal bych vůbec nic, protože jednoduše, bych při své omezené schopnosti psát, a také při své nejistotě a gramatickém základním vzdělání. psal takovoupovídku hodně, přehodně dlouho. Ovšem díky, třeba nyní tvé konkrétní pozornosti, můj čas šetříš. Takže ještě jednou děkuji. | ||
16.12.2006 01:32:54 | dát kritice tip | 3lobyte |
oki - tak já taky -sem tu byl už víckrát - ty to a2 asi vidíš ve výpisech... já sem moc nechtěl kritizovat - sou ty vánoce, téma je to moc vstřícný, milý, nezaslouží si nic než pusu od holky a odemne třeba přiťuknutí s fajn klukem jenže ste tu přitvrdili a naopak i zbytečně změkli takže to negativní: přišlo mi to odbytý - zpátky ty kritiky číst nebudu, ale myslim že ses zmínil o tom, že ses snažil být co nejkratší kvůli "publiku" tady i jinde na netu - občas se díla čtou o pauze na kafe v kanclu - a dlouhé příspěvky odrazují jasně ale od autora tvých kvalit bych čekal víc pozornosti tý zkratce - právě v tom zhuštění bys to moh dotáhnout na výběrový dílo - to téma na to má... první se o tom zmínil norsko, že neví v prvním odtavci kdo je kdo - já taky ne, ani když jsem se na to vyspal a ty ses pokusil to vysvětlit... pokud jsi tím vážně sledoval nějaký záměr, tak se ti to prostě nepodařilo a zůstala jen stylistická katastrofa stejně jako minulý čas vnořený do minulého ..."ale ukázalo se, že žádné takové prasátko nebylo k sehnání." přece se ukázalo (tehdy), že NENÍ k sehnání.. sakra to že to nikdo neslyší jako rušivý element, je způsobeno snad jen imunitaou kterou jsme získali díky sdělovacím prostředkům a tím, co se z nich na nás sousavne řítí... a vůbec... taky rád věřím příběhu a situaci: když někde stojíš a zrakem přejíždíš rozsvícená okna - i ta zhaslá paní Haassové, nemůžeš si "momoděk" vzpomenout na rodinu, která se ti dopoledne courala dveřma s židlema v ruce. !momoděk mne ruší a uvádí to do Vylhana... právě v tak zhuštěném textu hraje roli každý slovo - takže doporučuju si takový věci po sobě zkusit prožít inak k těm cikánům: já s nima nemám žádnej problém, nebyl jsem tu, když se z nich udělali Romové, aby byl klid, a ta asociace mi přijde dost upřimná a kogická a nemyslím, že by to nějak muselo být rozebraný do hloubky - takle je to akorát fajn ted hodně subjektivně: v celým díle mi vaděj dve slova: v básni: večer "TAM" nebylo - sakra tak snad čeština má i jiný slova (a to mi TAM eště k dokonalosti chybí "ráno sem TI slíbil..." a pak "DOVNITŘ" uplně na konci - buď je zbytečý a nebo ničemný a teď to pozitivní: všem, kdo sem přišli a napsali něco hezkýho, přeju fajn vánoce a dík za to, že jsou, že viděj svět pozitivně a držim palce ať to dostávaj zpátky těm, co tu kritizovali věřím, že jen v dobrém úmyslu vono, kdybysme se zas porát fšichni jen chválili, dlouho by nás to nebavilo tak lásku a štěstí přeju a na závěr tip: prasátka se daj pouštět zrcátkem do tmy odněkud, kde je světlo a teplo | ||
16.12.2006 00:58:21 | dát kritice tip | romále |
Já kašlu na jakékoliv formální náležitosti, co nejupřímněji říkám, že ten text zapůsobil, dojal mě... přišlo mi, že já jsem ten, kdo se má stydět, a taky se stydím... Řvu, pohrdám, jsem možná nihilista... Ale důležitý je pro mě život - to co vypluje na povrch a je víc než jenom písmena... Já bych tady dal výběr taky... (stejně je sranda jak to říkajou ti redaktoři, co odešli...;-)) #### | ||
15.12.2006 13:34:53 | dát kritice tip | ✩✩✩ Markéta |
dětská nevinná naivita je skutečnými dvěřmi k tomu pravému zázraku... Sice ne v podobě zlatých prasátek, ale v blízkosti okamžiků, jež nachází svou působnost v kořenech lidké duše... :-) díky t,v | ||
14.12.2006 00:14:43 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
five_ch, Pacer - samozřejmě děkuji, a vězte, že pokud je tam něco, třeba právě ve zde diskutované možné menší srozumitelnosti v orientaci mezi aktéry, jestli to tak třeba jen trochu cítíte, dejte vědět. Mi se to sice nezdá, ale pokud by to zde zaznělo častěji, rozhodně to budu mít příště na paměti. | ||
14.12.2006 00:10:06 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Pacer |
Pro mne je nadstandartně vánoční, byť čas i počasí ještě není toho druhu. Debata pod dílkem jen vyjadřuje posun současného chápání poesie okamžiku. Prostě mi to připomenulo vzácné chvíle s dospělým synem, se kterým hráváme hry, zastíraje city. Dík, budu se trochu víc těšit na Vánoce :)J. | ||
14.12.2006 00:03:53 | dát kritice tip | five_ch |
zlate prasiatko poznam iba z tej reklamy, čo tam na tatka so synkom vybehne diviak... opäť: je to dobre napísané (aj keď adventné témy ma moc neberú)... človek má pocit, že tam s Tebou blúdi pohľadom po oknách susedov...rozprávanie o tom černookom mladíkovi by sa mi mohlo zdať odveci, ak by som podvedome nepochopil, že ide o radu myšlienok, ktoré sa nám mimovoľne vybavujú v hlave... "Měl radost. Stejně jako pouliční lampy. Neměly mnoho na práci a tak zvědavě nahlížely dovnitř." - krásny obraz máš tip... | ||
13.12.2006 22:58:58 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Fouckault, prosím, neodpovídej, vždyť už jen ta pozorovatelova genialita, který ví, za co dali jiní výběr. Nechci tady znovu tu ničemnou polemiku. Jsem rád, že se zde objevil jiný styl kritiky - poletik, senior, Maartin. | ||
13.12.2006 22:45:35 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ pozorovatel |
ježiš, tohle jsou zbytečný diskuse..ostatně ani nediskutuju takže krátce: když se dva bavěj, tak se i ovlivňujou..rozumíme si? byl jsem tu nějak osobní? napsal jsem, že je to špatně napsaná povídka proč jsem napsal poznámku? protože si čtu všechny ovýběrovaný povídky - beru to skoro jako povinnost a tahle povídka je mám dojem ovýběrovaná za zdánlivý úmysl a ne za zpracovaní, natož celek a vždy mě velice potěší, když mě a2 z něčeho špatného nařkne nebo když si stěžuje písmákům, že ho pronásledujem nebo když... mám pokračovat?:)) mám i vtipnější drby:) zastaneš se i mě? | ||
13.12.2006 22:28:33 | dát kritice tip | ✩✩✩✩ Fouckault |
pozorovatel, jablkům.. kroutím hlavou.. :-( proč ten agresivní slovník? proč všude šířit plané napětí a estetické odsudky.. doporučuji autory kteří vám nesedí a jsou mimo váš vkus nečíst. Váš přístup který se opakuje (pozorovatel) hraničí s hloupou osobní nevraživostí.. a pouhopouhou chutí někoho naštvat.. kritika by měla mít nějakou formální a etickou úroveň! | ||
13.12.2006 21:57:16 | dát kritice tip | ✩✩ poletik |
Sečtělostí to nebude, jsem dost líný člověk, ovšem ne k práci, ale tak nějak založením. Podobně, jako tys byl veden intuicí, udržující neustálý pomyslný kontakt se čtenářem, spíš než vědomou úvahou, tak i já ve svých kritikách spoléhám na vlastní intuici a zvídavosti víc, než si většina lidí myslí. Intuice se drž, ta tě vždy ochrání, tomu věřím. | ||
13.12.2006 21:40:01 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Poletik spíše jde o náhodu než úmysl, jediné, čím jsem k tomu cílevědomě přispěl, byla snaha oprostit se od zájmen a sázet vůbec na intuitivnost čtenáře, protože se domnívám, že takto, je-li styl vededen od počátku, je vnímán jaksi spavněji. Tvůj příklad s větou - Napadlo ho, jak jí asi musí být - svědčí spíše o tvé velkorysosti, a sice, že předpokládáš v textu víc, než jsem schopen dát, prostě jsi tak trochu postižený v dobrém vlastní sečtělostí. Nebo přišla si půjčit židle. Myslel jsem sousedku, ale tvůj způsob čtení uvádí i jiné možnosti. Právě proto mám tvé kritiky rád, nejsou nikdy a u nikoho podbarvené jak osobním vztahem, tak žánrovou preferencí, a, jak ostatně tady předvádíš, upozorňují na věci, které mne ani nenapadají. Maartin - také moc děkuji. Je pravdou, že jakousi osekanost celku pociťuji i já, sám vnímám, že by možná větší celek nebyl tak uhnaný. Nemyslím však, že by věty byly osekané, či že by sled krátkých vět byl na škodu. Ale schází tam možná více textu, který by jak atmosféru, tak myšlenkové pohody rozvinul. Byl jsem si toho vědom, a jak jsem napsal, příliš podléhám něčemu nezdravému, touze, abych byl co nejvíce čten. Občas tady čtu i delší povídky, nedávno jsem zde objevil zřejmě mladou autorku, pak dalšího, jedna píše dlouhé věci a řekl bych, že ač jde témticky o červenou knihovnu, styl je velmi barvitý, druhý píše méně rozsáhle, le uvolněně, přirozeně, s citem pro atmosféru i jazyk, a oba jsou čteni tak strašně málo, že se ani nicosobě nemohou dozvědět. Za tvou přátelskou kritiku stejně přátelsky děkuji. Kawa - jsem rád, že jsi se zstavila a děkuji. | ||
13.12.2006 19:21:22 | dát kritice tip | ✩✩ kawa |
Pěkná. Pohladila t | ||
13.12.2006 15:03:17 | dát kritice tip | ✩✩ maartin |
už jsem Ti napsal (T), teď koukám, že třeba poletik to vidí podobně - ano, sled krátkých vět s různým a nevysloveným podmětem ztěžuje porozumění, je podle mě zbytečné takhle krátit text, který - při troj, čtyřnásobném rozsahu by mohl být parádní - obsahem na to má. Já vím, že jsem postižený (třeba Hrabalem) a nevadí mi souvětí na půl stránky, když cítím proud slov a myšlenek, naopak... vadí mi (a třeba jen mi, nevím a opravdu nevnucuju nic nikomu) věty takhle osekané, bez vazeb a vztahů - a přimlouvám se za ně, takhle si ten život musím domýšlet Navíc vím, že psát umíš jinak - občas tady narazím na Tvoji kritiku, někdy i rozsáhlou, ale vždycky dobrou, i stavbou vět... já bych ani zdejší čtenáře nepodceňoval, i dlouhý text (aspoň někdo) dočte a ocení. A Jiří - zdravím, upřímně. m. | ||
13.12.2006 14:56:57 | dát kritice tip | ✩✩ maartin |
už jsem Ti napsal (T), teď koukám, že třeba poletik to vidí podobně - ano, sled krátkých vět s různým a nevysloveným podmětem ztěžuje porozumění, je podle mě zbytečné takhle krátit text, který - při troj, čtyřnásobném rozsahu by mohl být parádní - obsahem na to má. Já vím, že jsem postižený (třeba Hrabalem) a nevadí mi souvětí na půl stránky, když cítím proud slov a myšlenek, naopak... vadí mi (a třeba jen mi, nevím a opravdu nevnucuju nic nikomu) věty takhle osekané, bez vazeb a vztahů - a přimlouvám se za ně, takhle si ten život musím domýšlet Navíc vím, že psát umíš jinak - občas tady narazím na Tvoji kritiku, někdy i rozsáhlou, ale vždycky dobrou, i stavbou vět... já bych ani zdejší čtenáře nepodceňoval, i dlouhý text (aspoň někdo) dočte a ocení. A Jiří - zdravím, upřímně. m. | ||
13.12.2006 12:21:45 | dát kritice tip | ✩✩ poletik |
Vrátil jsem se sem, abych ti ještě pochválil tu básničku, na kterou jsem v komentáři zapomněl i když je tak pěkná a co to nevidím, tvá odpověď. Ta avíza asi fakt moc nefungují. Rozhodně mne neotravuješ, spíš mi zájmem o mé posouzení lichotíš a navíc ve mně čtení povídky vyvolalo vyloženě příjemnou náladu. Ka tomu co píšeš. Rozdělení na více částí je zcela v pořádku, ptal jsem se jen právě na to mísení postav v rámci plynutí jednotlivých vět. Má poznámka o zájmenech se vázala tkaé jen k jejich (ne)určitosti, nikoli k jejich počtu. Například tyhle dvě věty: "Mimoděk pomyslel na sousedku z vedlejšího vchodu. Na jaře jí zemřel muž, a napadlo ho, jak jí asi musí být." "Napadlo ho" se jistě váže k onomu člověku, který "pomyslel na sousedku", ale stavba věty nutí spíš čtení, ve kterém něco napadlo zemřeleho muže. "Na jaře jí zemřel muž" je užito jakoby to byla věta vložená do jednoho velikého souvětí, ale proč tam tedy je ten předěl? Dál to pokračuje: "Dopoledne však přijely děti i s vnoučaty. Přišla si půjčit židle. Taková slušná romská rodina. Najednou ho zaplavil pocit studu." "Přišla"... kdo, ona vnoučata? Čtu dál a dostává se mi vysvětlení jasně mířenou vysvětlující větou, které je jasné, že se ptám "kdo ona?": "Taková slušná rómská rodinka." A jen co vím, kdo je ona, je tu věta, která mluví zas o nějakém muži: "Najednou ho zaplavil pocit studu." SKáču v paměti o pár řádků nahoru až najdu muže, o kterém je řeč. Takové zvraty jsou charakteristické pro celý odstavec. "Černooký mladík nabídl stařence, že vynese nákupní tašku. Byl připraven vyběhnout, kdyby se pokusil utéct." Kdo? Jistě ne ten černooký mladík, protože to by byl paradox, takže zas sahám k otci. Celý odstavec, čtený bez zaváhání potom půobí právě onim všepropojujícím dojmem, který se tříští na postavy jen když budu chtít zapnout analytické obvody svého mozku. Vše je logicky správně. Ale pokud logiku nenutím, otvírá se prostor pro zamlženou atmosféru, která vidí celek. Právě na tohle jsem se ptal, jestli to je vědomé: to vytváření přechodné nejistoty, kdo je teď zrovna "on", "ona". V téhle povídce mi t přijde funkční, ať už záměrně či náhodou. Pokud je to náhodou, upozorňuji na to, že tu je cosi nezkroceného, co by mohlo jindy nadělat škodu. Pokud to náhodou není, tak jen tleskám. | ||
13.12.2006 01:23:45 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
dlouhé texty, opravuji | ||
13.12.2006 01:22:01 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Poletik, předně děkuji a to opravdu hodně. Ačkoliv jsem na té povídce pracoval dlouho, znovu jsem znejistěl. K mísení postav. První odstavec úmyslně vypráví jako syn, druhý zase otec, třetí už je jen pointou, ačkoliv pointy jsou tam dvě, a správně jsi odhadl, že jde především o příběh otce. Ta učující je spíše jakási melancholie otce, včetně morálních ozev. Uvědomoval jsem si možnost záměny, je třeba zřetelná ve větě o nafukovacím prasátku na konci prvního odstavce. Ale spíše jsem to uvítal, protože, aniž to smyl děje naruší, může být vlastní oběma. Takže ty dvě části jsem svěřil záměrně každé z postav zvláště. Vyhýbal jsem se zájmenům, jak nejvíce to šlo. Připadají mi otrocká. Také jsem vědomě chtěl být stručný, poněvadž podléhám tlaku Písmáka v tom smyslu, že dlouhé tety tu nejsou ochotni příliš číst. Je to chyba, vím. Omlouvám se, že tě takto otravuji. | ||
13.12.2006 00:41:17 | dát kritice tip | ✩✩ poletik |
Kritiky jsem četl jen po názor SENIORA a ještě k tomu směrem od nejnovějších. Musím se ohradit proti přirovnání k USA filmům. USA film postrádá melancholické zanícení, které je tady přítomno přímo v jazyce povídky, nikoli pouze v pointě nebo v konstrukci nějakého happyend tušícího děje. Člověk je na měkko od začátku a byl by spokojen, kdykoli by přestal se čtením. Melancholie spojená s odvahou být osobitý a tvůrčí v detailu. Dojemné není to, co se stalo mezi otcem a synem, ale otec sám. Chtělo by to větší rozsah, silný příběh a s tímhle citem rozpracovat postavy co možná nejživěji. Sice je to idilický svět, ale co na tom, když je to idiličnost vědomá a když má nějaký styl. Jako možný příklad toho, co se s takovýmto způsobem psaní může vytvořit, když se pojme koncepčněji a odvážně, se jasně nabízí Malý princ. Sice tuny něhy, ale přeci právě tam může číhat smrt, silná jako málokde. Tohle je takový příjemný nástřel. Zvláštní mi přišlo jak mísíš postavy. Vypadá to, že je to záměr... Když člověk čte, neví dost často, kdo je "on", nebo komu "jemu", protože se nabízejí z předchozích věd různé možnosti a teprve z kontextu se čtenář ujišťuje, jaký je smysl řeči. Pokud to neděláš schválně, chtělo by to trochu jednoznačněji používat zájmena, ale pokud to je záměr tak to zde na mne dýchlo zajímavým významem: popisovaná rodino a vůbec všechny osoby se jakoby prolínali, bylo cítit, že jsou si blízcí, že jsou celkem rodiny, společnosti. | ||
12.12.2006 22:48:43 | dát kritice tip | ✩✩ Chareas |
...zrovinka dneska jsem četla Vánoce, jedno z mála dílek, a narazím u Tebe na tohle. Do dnešního dne je to krásné pohlazení, velmi děkuji! | ||
12.12.2006 22:47:57 | dát kritice tip | ✩✩ Chareas |
...zrovinka dneska jsem četla Vánoce, jedno z mála dílek, a narazím u Tebe na tohle. Do dnešního dne je to krásné pohlazení, velmi děkuji! | ||
12.12.2006 22:47:43 | dát kritice tip | ✩✩ Chareas |
...zrovinka dneska jsem četla Vánoce, jedno z mála dílek, a narazím u Tebe na tohle. Do dnešního dne je to krásné pohlazení, velmi děkuji! | ||
12.12.2006 22:47:23 | dát kritice tip | ✩✩ Chareas |
...zrovinka dneska jsem četla Vánoce, jedno z mála dílek, a narazím u Tebe na tohle. Do dnešního dne je to krásné pohlazení, velmi děkuji! | ||
11.12.2006 23:25:48 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Michale, děkuji, podobně jako u Big Georga, mám radost, právě proto, že oba píšete prózu, jste zde nějakou dobu, máte srovnání. V tvém případě, s ohledem na výše uvedenou polemiku, jsem (upřímně) měl obavy, že jsem tě do něčeho namočil. | ||
11.12.2006 22:59:13 | dát kritice tip | ✩✩✩✩ Vaud |
Ahoj Jirko, někam se ztratila moje kritika k Tvému dílu, tak píšu ještě jednou: zpravu jsem si říkal, že zkusím aspoň na chvíli odolat frontálnímu útoku na city a povídku jsem odložil na později. Pak jsem si ale uvědomil, že lidé, kteří přečtou Tvá díla většinou nepřemýšlí o nich, ale na chvíli sami o sobě. Těžko kdo z nás dosáhne ideálu altruistického dobra Tvých postav a podle všeho i Tebe samého. Hodně mi Tvůj styl připomíná Coehla - píšeš jednoduché příběhy s myšlenkami, pro které se lidé na chvíli musí zastavit a přemýšlet právě o sobě. Zrovna teď je na to ten pravý čas. Hezké vánoce, Jirko! V úctě Michal alias Vaud T+V | ||
11.12.2006 22:52:14 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
dík | ||
11.12.2006 22:49:16 | dát kritice tip | ✩ SENIOR |
Něvěřím až v tak obrazitní chabost pro vnímání posudku, když věčne přibrblý potomek praotce se do onoho kabátce jakoby přímo nabízí. Jakože emerická nota není úplně řípočistá (naštestí jakoby) | ||
11.12.2006 22:25:49 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
seniore,díky, tento tip kritik vnímám jako užitečný, jen, jestli mohu požádat, jsem neporozuměl tomu hrbu Řípu, jestli bys trošičku osvětlil. Děkuju jinak zaké za čas. | ||
11.12.2006 22:14:18 | dát kritice tip | ✩ SENIOR |
Diskuzi číst nehodlám. Dílko je vybaveno tahem na tip běžného nepise i mnohých pisštějších písmáků. Ponáší se jakoby na otco-syní romance znamé z usa filmů to ale jakoby protkáno v kabát s rýsujícím jakoby hrbem Řípu. Dějstvo klasické, nepřinesné něčeho nestandartně obrazivého, což pro mne jakožto příznivnce poesie není tak atraktivní. Moralitní poselství počitám jakoby k dobru. Známkově nehodnoceno. | ||
11.12.2006 20:38:14 | dát kritice tip | jablkům |
("čtenářům") | ||
11.12.2006 20:37:54 | dát kritice tip | jablkům |
Počtvrté Tě už žádat nebudu. Jsem rád, že jsi mi - i ostatním čtenářů - dal díky svým odpovědím opět nahlédnout do své podivuhodné duše. | ||
11.12.2006 20:35:33 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
jablkům, vlastně všechno víš. Jestli ti činí potěšení urážet, prosím, mi nikoliv. Vem na vědomí, že v naší polemice pokračovat nebudu. | ||
11.12.2006 20:20:25 | dát kritice tip | jablkům |
Tak ještě potřetí. Byl bys tak laskav a přeložil ten odstavec do češtiny? Děkuji mnohokrát. O tom, jestli má cenu Ti psát kritiky, jsem psal už ve své dnešní první odezvě. Musím to však upřesnit, nejde jen o samolibost, jde taky o čirou neschopnost držet se tématu. | ||
11.12.2006 20:15:00 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
je to možné, ale při tvé vnímavosti ti smysl jistě neušel. Myslím, že už stačilo, a nic to nepřináší Hezký večer. | ||
11.12.2006 20:07:46 | dát kritice tip | jablkům |
Tedy, ještě jednou jsem studoval tu odpověď, nezlob se na mě, ale smysl opravdu nedává. Je to salát; buď jsi nadělal jen chyby v čárkách, ale spíš se rozpadla celá syntax. | ||
11.12.2006 20:06:37 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Děkuji. Správně jsem měl napsat. Domnívám se, že je to pro tebe příznačné. Abych nebyl vševěd. Je mi líto, že jsem se vyjádřil nepřesně. | ||
11.12.2006 20:01:39 | dát kritice tip | jablkům |
Promiň, jsem poněkud nechápavý. Můžeš to pro mě přepsat do jednodušších vět? Ano, já tuším či vím. Jestli to souvisí s příznačností nechám na Tobě. | ||
11.12.2006 19:54:19 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Druhý odtavec smysl dává, bez ohledu na poněkud neobratné souvětí. Ten příměr s NSDAP je pro tebe příznačný proto, poněvadž dáváš najevo, že jsi Einstein, tedy ten, kdo tuší či ví, zatímco jiní se mýlí. | ||
11.12.2006 19:50:21 | dát kritice tip | jablkům |
Druhý odstavec Tvé odpovědi nedává smysl. Zkus se držet jedné myšlenky, pak až načít další. Krátké, souvislé věty. Můžeš mi mimo jiné vysvětlit, proč je pro mě příměr s NSDAP příznačný :) | ||
11.12.2006 19:46:12 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Ano, už jsem tvou zprávu četl. Měla věcný tón a v takovém duchu se nebráním diskusi. A pokud jde o vějičku, měl jsem na mysli především to, že lidé, nejsou-li na něčem existenciálně, morálně či materiálně zainteresováni, a anonymní, a k tomu ještě literární server, k tomu příležitost příliš nedává, pak přece jen bych se vystříhal toho, abych tvrdil, že mám pravdu já, a většina se mýlí, i když to tak může být. | ||
11.12.2006 19:39:29 | dát kritice tip | jablkům |
Vysvětlení jsem Ti poslal ve zprávě už před deseti minutama. A kdybys nebyl tak ješitnej, všimneš si možná, že NSDAP je vějička. Že jde o paralelu. Ale kdepak, a2a2a se chytne nejjednodušího háčku, aby ze sebe mohl udělat chudáčka, kterého někdo přirovnává k Hitlerovi. | ||
11.12.2006 19:33:20 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Ano, tvůj příměr s NSDAP je pro tebe příznačný, chudáci čtenáři, kdyby věděli, koho tipují, a pokud jde o ta popletená zájmena, skutečně mne to zajímá.Předem mohu těžko věřit. A pokud uvěřím, poděkuji. | ||
11.12.2006 19:16:37 | dát kritice tip | jablkům |
Ano, vysvětlit bych Ti to mohl. Ale přece bys nevěřil mně, když Ti dvacet lidí dalo bez řečí tip, že? :) | ||
11.12.2006 19:14:20 | dát kritice tip | jablkům |
V roce 1932 získala NSDAP ve volbách přes 37% hlasů a vyhrála volby. O rok později emigroval Albert Einstein. | ||
11.12.2006 19:09:27 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
jablkům, mohl by mi vysvětlit, jak je to v té mé básničce s těmi popletenými zájmeny ? Děkuji. | ||
11.12.2006 19:01:44 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
jablkům, prostě nemáš pravdu, kritiky se nebojím,bojím se jen nepřátelství, a je mi jedno, jestli zde budeš argumentovat mou paranoidou, či tím, jaké nepřátelství, když se neznáme, apod., a jestliže ty a pozorovatel jste mými soustavnými kritiky, a přitom mnozí jiní, kteří něco umí a vědí, mají názor opačný, pak mi snad nechceš tvrdit, že zrovna tvůj názor je správný. Nu, a když je zbytečné mi psát otevřeně názory, tak je prostě nepiš. A již má citace, že jsem dříč spíše než člověk schopný psát dobře z placu, nesvědčí o samolibosti, Ale to je jedno. Prostě, až budeš umět být věcný, rád se poučím. Za tou povídkou si stojím. A klidně pošli avízo komu chceš. Zvykl jsem si. | ||
11.12.2006 18:49:36 | dát kritice tip | jablkům |
Milý a2, Tobě je totiž zbytečný psát nějaký kritiky, víš? Protože seš strašně samolibej. Jak bys moh kdy přijmout kritiku, když jsi schopnej zcela vážně napsat: "my, kteří prózu píšeme, víme, co je to povídečka tak říkajíc napsaná z placu, a co je to povídka, když se nad ní zamýšlíme. A na té jsem pracoval hodně dlouho. Opírá se o autentické prožitky z 90 %. Takže profík nejsem, jen dříč."? Mně je Tě i trochu líto, jednak proto, že jsi nad tím asi strávil hodně času a výsledek je směšnej, jednak potom proto, že Ti to nikdo není schopen otevřeně říct: i chudák pozo zamlží kritiku tím, že báseň je lepší. Už nedodá, že báseň nestojí taky za nic. Probůh, kdybys to měl dobře aspoň po formální stránce, ale vždyť tam pleteš zájmena třetí osoby jedno přes druhý! Ale já vím, koho to zajímá. Když jsou ty Vánoce, když se píše o slušných Romech a když jsi se s tím tak nadřel. Můžu taky někomu poslat avízo? | ||
11.12.2006 18:48:03 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ pozorovatel |
norsko: lidi jo, ale povídku ne:)) řikám, že tohle neni dobrá povídka a vim i proč, a2 jen tvrdí opak a mluví o mé povaze(o voze), já o povídce(o koze) | ||
11.12.2006 18:40:57 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Norsko 1 |
pozo: tebe mám taky rád, ale necháš některé lidi na pokoji Jasný? | ||
11.12.2006 18:38:20 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Noráčku, snad to vyjde mimo, v únoru budu 3 dny v Praze, 7. - 9.2, jedině o čem ještě uvažuji, o Bratislavě, pokud to tam kluci zorganizují tk, jak mají v úmyslu. Ale jinak, však víš. | ||
11.12.2006 18:36:04 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ pozorovatel |
:)))tak abys nebyl paranoidní, pošlu avi jablkůmovi.. a rád bych se znovu dovolal norskovi! který mě tak málo podpořil koho mám ještě avizovat?:) | ||
11.12.2006 18:33:20 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Norsko 1 |
a2: to si řekl hezky, ale stejně mě sere, že si nebýl (sem se na tebe fakt těšil) | ||
11.12.2006 18:31:24 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Pozorovateli, před tvým hlubokým úsudkem smekám, řekl bych, že se zde nikdo s takovým kritickým zápalem nevěnuje mým věcem. Čím to asi je ? A směšné vsuvky o Romech ? Věřím, že to tak vidíš. Možná bys měl avízovat kamarádům, jak to máš ve zvyku, aby tě podpořili. Dělávaš to tak, přece, ne ? A nedovolávej se Norska. On tě, na rozdíl od tebe, k úsudku nepotřebuje. | ||
11.12.2006 18:25:54 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Norsko 1 |
p: Chválit se dá i jinak :-) | ||
11.12.2006 18:07:15 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ pozorovatel |
on norsko má recht a nemusí ani vyspávat máš tam chyby v čárkách, dílo je neucelený a vsuvky typu zastání se romů jsou spíš směšný báseň je lepší | ||
11.12.2006 14:00:53 | dát kritice tip | ✩✩ Anyz |
mozna sem prilis mlada mozna ne mozna rozumim mozna ne zcela ale libi :o)* | ||
11.12.2006 03:35:33 | dát kritice tip | ✩✩✩✩ Pablo_honey |
jsem na ni ještě moc mladej, asi, dám si jí příští rok, ju?:) | ||
10.12.2006 22:45:57 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
buenavistasocialclub,Selia,satannáš, děkuji moc, satanáši, já z tebe nakonec udělám anděla | ||
10.12.2006 22:39:10 | dát kritice tip | ✩✩✩ satannáš |
No konečně . T | ||
10.12.2006 19:17:33 | dát kritice tip | Selia |
krasny to je.. | ||
10.12.2006 10:12:05 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Háber |
umprdentálny kandelábre - vdaka za vysvetlenie, asi to tak bude... | ||
10.12.2006 07:31:51 | dát kritice tip | ✩✩ Umprdentální_Kandelábrdelismus |
...nebo Martin Luther? | ||
10.12.2006 07:28:47 | dát kritice tip | ✩✩ Umprdentální_Kandelábrdelismus |
Háber se s tím zlatým teletem skoro trefil. To zlaté prase má původ možná už někde v pravěku, někdo tvrdí, že u Keltů (ale tam má původ skoro všechno, žeano milí keltofilové?). Faktem je, že sele bylo symbolem slunovratu (zimního) a taky se u té příležitosti pěkně dozlatova peklo - takže to možná byl jen prostředek k odhánění mlsounů od rožně, kdo ví! P.S.: Ježíška vynalezl Martin Luther King... | ||
10.12.2006 00:21:06 | dát kritice tip | ✩✩ buenavistasocialclub |
přesně, přesně, super, adventně-příjemně-krasosmutně * | ||
09.12.2006 23:18:06 | dát kritice tip | Hrbol |
bylo mi potěšením | ||
09.12.2006 23:10:30 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Hrbole, je to přesné, určitě o tom musíš něco vědět, dík za návštěvu | ||
09.12.2006 23:02:21 | dát kritice tip | Hrbol |
a nebo, proto jenom, že prase zůstane prasetem | ||
09.12.2006 19:02:10 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Jirko, za tak velkou poklonu od prozaika, který ještě nedávno měl kritické připomínky a vcelku oprávněné, děkuji dvakrát. vy, či my, kteří prózu píšeme, víme, co je to povídečka tak říkajíc napsaná z placu, a co je to povídka, když se nad ní zamýšlíme. A na té jsem pracoval hodně dlouho. Opírá se o autentické prožitky z 90 %. Takže profík nejsem, jen dříč. A poněvadž jsem řekl dvakrát, tak ještě jednou děkuji. | ||
09.12.2006 18:56:15 | dát kritice tip | ✩✩✩ Big_George |
Proklatě dobře napsané! Nechybí tam spravedliví Romové, motiv rodiny a zápletka je geniální. Pane Jiří, smekám! Opravdu to umíte. TvonBG Protože jste profík každým coulem. A netvrďte, že ne. Neuvěřím Vám. | ||
09.12.2006 11:40:36 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
physis - děkuji pěkně za čtení a ocenění Drvo - také děkuji, a takových ochotných čtenářů prózy by Písmák potřeboval více. Souhlasím s tebou, že by to i mělo být delší, a že by se dalo lecco rozvinout, ale jsem veden místní zkušeností a chutí číst zde prozaické texty je bohužel mnohem méně než u poezie. | ||
09.12.2006 10:00:21 | dát kritice tip | ✩ Drvo |
Veľmi pekné, ale chcelo by to byt trochu dlhšie, škoda lebo je to veľmi zaujimave čítanie. | ||
09.12.2006 10:00:12 | dát kritice tip | ✩ Drvo |
Veľmi pekné, ale chcelo by to byt trochu dlhšie, škoda lebo je to veľmi zaujimave čítanie. | ||
09.12.2006 08:17:39 | dát kritice tip | ✩✩ physis |
Moc pěkný* | ||
09.12.2006 00:10:01 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Norsko 1 |
ze začátku jsem nechápal, kdo je kdo a zbytek roztříštěný ale zato totálně | ||
08.12.2006 23:48:45 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ vesuvanka |
Jirko, díky, nejedu, dcera přijede k nám :-))) | ||
08.12.2006 22:03:02 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
želva - moc děkuju, pokud tvé slzičky jsou podobné těm mým, kteé mne přemáhají v nejrůznějších situacích, pak jsme si blízko vesuvanka - Janičko, děkuji, jseem rád, že jsi zaznamenala i básničku, a letos jedeš k dceři ? Fouckault - děkuji za kritiku i ocenění, k té romské tématice, je to autentické, a skutečně jsem se styděl, když jsem v duchu pochválil romskou rodinu, jako bychom byli zaskočeni slušností slušných, či se tomu divili. Zbytek je už jen dokreslení, rovněž autentické. A ten cement je už promlčený. | ||
08.12.2006 21:43:27 | dát kritice tip | ✩✩✩✩ Fouckault |
Pěkné.. moc moc se mi líbí ten prvek jakéhosi předávání štafety otce synovi.. na prahu dospělosti.. jakýsi generační závazek.. podaný batoh sice jakoby s iluzí.. ale někde dole pod textem cítm něco důležitějšího.. podstatnějšího než konkrétní vánoční fabule naznačuje.. Zlaté prasátko.. míra metaforické účinosti je opravdu produktivní.. nejsem si osobně jist tou vsuvkou s romskou tematikou. prijde mi to k jemnosti a naznačenému přesahu úvodní části jakoby tendenční a přímočaré.. text uzavírá jako obvykle klasická "básnická" metafora z dílny a2a2a.. lampy (..) hezké ale jakobych tam viděl konstruktivní stehy pojící ten výrazně laděný lyrický střípek od hmoty textu.. nezávislý výběr**** | ||
08.12.2006 20:34:30 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ vesuvanka |
Zato hvězd byly tisíce a každá se chtěla přiblížit Celé dílo je krásně zpracované, líbí se mi i propojení s realitou... díky a TIP | ||
08.12.2006 20:20:38 | dát kritice tip | ✩✩ zelva |
Jirko, jak ty to delas ze mam dycky v ocích slzy...samozřejme tip | ||
08.12.2006 16:12:15 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
Print, děkuji, tvé ocenění vnímám vždy více osobně Gordonku, děkuji také, a zkus se podívat na severní stranu | ||
08.12.2006 15:59:07 | dát kritice tip | joyce11 |
...to vis, ze jo! diiiiiiik =) | ||
08.12.2006 13:23:14 | dát kritice tip | Gordonek |
Taky jako malý kluk jsem vyhlížel. Smutné ale moc krásné. | ||
08.12.2006 13:19:22 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Zuzulinka |
jsem empatická Jiří:-) | ||
08.12.2006 13:16:17 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
avi | ||
08.12.2006 13:15:48 | dát kritice tip | |
Je to skvělá adventní infuze! Budu sem chodit častěji* | ||
08.12.2006 12:43:16 | dát kritice tip | ✩✩✩ a2a2a |
vlastovka - děkuji, určitě bude lépe, když srdíčko není hluché Zbora - Honzíku, děkuji, Vesuvanka mně vloni vzala sebou Háber - děkuji, s tím vznikem pověry nevím, ale je užitčná, představ si, že bychom se napráskali už přes den, a je i milá pro děti Oldjerry - děkuji, Vánoce mám moc rád Diana - děkuji, já spíš vidím občas bílé myšky, ale to určitě není tvůj případ, naštěstí ani můj Zuzulinka - děkuji, jsi vnímavá, en postřeh s prolínáním slabších chvil je přesně to, co bych chtěl, aby bylo vnímáno joyce11 - děkuji, a jestli jsem ti alespoň tršilinečku zkrášlil předvánoční shon, mám radost Antiutilitaristka - děkuji, byla jsi první návštěvnici či návštěvníkem | ||
08.12.2006 11:43:29 | dát kritice tip | ✩✩ vlastovka. |
Vzhledem k mému současnému rozpoložení mi to přijde smutné, za nějaký čas třeba opravdu bude "Jen tak pro radost". Moc krásné, * Zato hvězd byly tisíce a každá se chtěla přiblížit | ||
08.12.2006 11:38:29 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Zbora redaktor poezie |
Jsi dojemný. (trošku mi to připomělo Kolmačkovy vynikající Stopy za obzor) S výběrem bych neváhal. Jak víš, že Vesuvanka jezdí na vánoce k dceři? :o)) | ||
08.12.2006 11:00:08 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Háber |
toto neviem pochopiť, ako vzniklo, že na Vianoce, ak neješ celý deň, uvidíš zlaté prasiatko - zlaté ešte k tomu - ako zlaté teľa - pohanský symbol a na Vianoce, keby mi tak niekto vedel vysvetliť, prosím, prosím, prosím... | ||
08.12.2006 09:19:28 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Oldjerry korektor |
Špicovní náladové pohodové dílo, přesně padnoucí do předvánočních nálad. | ||
08.12.2006 08:34:35 | dát kritice tip | ✩✩✩✩ Diana |
Tedy! Na chvíli jsem uvěřila, že je uviděli-to zlaté prasátko. A nebylo by to krásné? Aspoň jednou, jedenkát.... Krásná povídka, krásná básnička. Zahřálo u srdce, díky. T**** | ||
08.12.2006 08:10:53 | dát kritice tip | ✩✩✩✩✩ Zuzulinka |
krásná jemná nostalgie, víra na zázraky prolínaná realitou vlstních selhání...děkuji, toho je před Vánoci třeba, zvláště ve věku, když už člověk ztratí naději, ža opravdu cokoli existuje* | ||
08.12.2006 07:35:05 | dát kritice tip | joyce11 |
...pekne...takto pred sviatkami... =) |
Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.