Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

PROSINCOVÁ ETUDA

Výběr: Print, a2a2a
10. 12. 2006
21
41
7570
Autor
vesuvanka

8. prosince 2006....

PROSINCOVÁ  ETUDA
PROSINCOVÁ  ETUDA

Po delší době opět pozoruji krajinu z okna vlaku. Kdo by řekl, že je prosinec. Modrá obloha, po níž pluje jen několik mráčků, se odráží na hladině Vltavy. Skály pod doteky slunečních paprsků ožívají veselejšími barevnými odstíny, dokonce ii tráva se zdá být svěží zelená. Zelenají se i pole osetá ozimy.  U trati poblíž Lovosic kvete bodlák obecný, a ne jeden. O prosincovém květu bodláků jsem se dosud ani nedočetla...

Vystupuji v Malých Žernosekách na levém břehu Labe, jimž dominuje Lovoš. Žernoseky - to je vinařský pojem. Víno se pěstuje na úpatí Lovoše, ale ještě proslulejší jsou vinice ve Velkých Žernosekách na pravém břehu Labe, které nechal založit Karel IV.  Jsou to nejseverněji položené vinice u nás. Sever nemusí být vždy  jen studený.  Malebný je pohled na  kaňon Labe, zvaný Porta Bohemica (Brána Čech) a nesmím zapomenout na  vrch Kalvarie  z jehož okrově zbarveného porostu trávy vykukují černé amfibolitové skalky.  Na vrcholu Kalvarie jsou tři kříže. 

Od zastávky se vydáváme cestičkou po levém břehu Labe podéí polí. Před námi se tyčí majestátně Lovoš, který tu vidíme zase z jiné strany. Vpředu  znělcová Kybička (Malý Lovoš) a za ním je čedičový Velký Lovoš. Tak ráda bych si kopec namalovala z této strany, ale nemám s sebou tužku ani skicák. Sluníčko svítí, ale tu a tam fouká studený vítr a severozápad se docela mračí. U cesty nás zaujme kvetoucí rmen, řebříček, žlutý jestříbník a dokonce pilát lékařský s drobnými tmavě fialovými kvítky.
Cesta se rozděluje a my máme na vybranou buď pokračovat pod Lovoš do Opárenského údolí anebo odbočit vpravo, mírně stoupající cestou dubovým hájkem a vydat se k lomu Kubo. Protože v údolí bude jistě chladno a vlhko, volíme druhou variantu, která je i pro mě lákavější. Lom, to je malý pohled do historie Země. Cestou nás ještě zaujme pole špenátu, na jehož okraji kvete drobný rozrazil a dál v poli  žlutá rostlina z čeledi křížatých - patrně hořčice.

Lom Kubo není moc velký a v krajině  je  tak trochu schovaný,  Na jeho západní straně jsou vysázené břízky, které pěkně oživují kamenitou plochu, tu a tam mezi kamínky vyrůstá tráva a další rostliny. Zaujmou mě hvězdicovitě uspořádané lístečky drobné rostliny, připomínající mařinku. Zajímavé jsou vysoké suché stvoly rostlin, které bohužel takto nepoznám, ale nejsem tu naposledy. Plocha ohraničená haldami kamení pak příkře spadá do vlastního lomu, kde jsou beliké balvany, ale i menší,  a naproti pod námi je obnažená skála tvořená červenavým ryolitem se sloupcovitou odlučností podobně jako u čediče. Ryolit - to je hornina stejného složení jako žula, která na rozdíl od žuly vyvřela na povrch. Nad sloupci ryolitů jsou vrstvy tufů (zpevněného popelu a dalších drobných částic vyvržených při erupci), a nad nimi vrstva půdy. A v mé představě  se tak odvíjí  dávný velmi dramatický obraz bouřlivých výbuchů sopek, chrlících žhavá mračna, která se proměnila v kamení. Jsem zaujata prohlížením kamenů. tvořených droboučkými částicemi stmelenými žárem i tlakem. Nacházím zde i červenou ortorulu s typickými pásovitými vrstvičkami slídy. Magma si tehdy proráželo cestu prastarými tvrdými horninami a někde i s bílými usazeninami moře. Zatímco kamení mi vypravuje něco ze své minulosti, sluníčko se schovává za mraky a fouká silnější vítr. Barvy kamene jsou tlumenější a  místo osázené břízami, mi připomíná tundru. Vrchol Velkého Lovoše je zahalený mrakem, možná, že tam prší a možná, že déšť dostihne i nás.  Ale naštěstí nedostihl. Jsem zaujata prohlížením kamení i rostlin - pro mě je to jedinečný zážitek.

Protože se bude brzy stmívat, ukončíme dříve  naši geologickou exkurzi  a pak nás čeká cesta na nádraží. Ještě poslední  pohledy na Lovoš a rozloučení s krajinou, která vždy potěší a zahřeje, i když fouká studený vítr.



41 názorů

KayTee
27. 12. 2006
Dát tip
3x hurá ;oD

vesuvanka
26. 12. 2006
Dát tip
KayTee - díky za milé zastavení a odezvu :-))), i mně se foto moc líbí

vesuvanka
26. 12. 2006
Dát tip
KayTee - díky za milé zastavení a odezvu :-))), i mně se foto moc líbí

vesuvanka
26. 12. 2006
Dát tip
KayTee - díky za milé zastavení a odezvu :-))), i mně se foto moc líbí

KayTee
26. 12. 2006
Dát tip
hezounké..a krásné foto v komentářích.. wow *

vesuvanka
23. 12. 2006
Dát tip
satannáš - děkuji za milé zastavení, slova i tip :-)))

satannáš
23. 12. 2006
Dát tip
Člověk je vždy rád , když mu někdo rozšíří obzor . T

vesuvanka
20. 12. 2006
Dát tip
Jazena, potěšila jsi mě svojí návštěvou, děkuji i za milá slova, ale znám toho ještě moc málo, hodně se musím učit a pozorovat.

Jazena
20. 12. 2006
Dát tip
Potěšila jsem se hezkým povídáním. Hluboce se skláním před Tvými vědomostmi.

vesuvanka
18. 12. 2006
Dát tip
Craerassy - moc jsi mě potěšila svojí návštěvou a milými slovy - děkuji :-)))

Craerassy
18. 12. 2006
Dát tip
děkuji za procházku, sluníčková ves:-) *

palino8
18. 12. 2006
Dát tip
istotne, už sa teším :)

vesuvanka
18. 12. 2006
Dát tip
palino8 - děkuji za milé zastavení i zájem, který mě potěšil. Pokud někdy Středohoří navštívíš, přeji Ti krásný výlet :-)))

palino8
18. 12. 2006
Dát tip
vzbudila si vo mne záujem o tamtie končiny ;)

vesuvanka
17. 12. 2006
Dát tip
Candy - potěšila jsi mě svojí návštěvou a milými slovy, děkuji :-)))... To je skvělé, že jsi byla v lomu Kubo na mineralogické exkurzi, takže znáš toto nádherné místo - mě fascinují kameny...

Candy
17. 12. 2006
Dát tip
Lom Kubo - tam jsem byla v září na mineralogický exkurzi...jinak letošní prosinec je opravdu počasím výjimečný - zelené trávníky, na nich sedmikrásky...díky za vyvolané vzpomínky...

vesuvanka
14. 12. 2006
Dát tip
Oldjerry - díky :-))))

vesuvanka
14. 12. 2006
Dát tip
Oldjerry - díky :-))))

Oldjerry
13. 12. 2006
Dát tip
Nešla jsi kolem naší zahrady - četl jsem nepozorně, vy jste šli směrem k Litochovicům a do lomu propustí pod tratí... neva, jednou se tam podíváš...

vesuvanka
13. 12. 2006
Dát tip
andromeda - děkuji za milé zastavení a odezvu :-))) MilanH - díky za milé zastavení :-)))

MilanH
13. 12. 2006
Dát tip
Hodně zajímavé

andromeda
12. 12. 2006
Dát tip
....ale nejsem tu naposledy....je vidět, že tuto krajinu máš hluboko ve svém srdci a obdivuji Tvoje znalosti o všech těch rostlinkách, kamenech a jejich minulosti...Janičko, dík za krásný výlet a atmosféru ...napíšu ještě do zprávy....

oleandr
12. 12. 2006
Dát tip
tobě taky hezké ráno

vesuvanka
11. 12. 2006
Dát tip
oleandr, a2a2a, etna - potěšili jste mě svojí návštěvou a milými, hřejivými slovy, díky :-)))) a2a2a, Print - děkuji i za výběr, který je pro mě velkou poctou Zdravím Vás všechny a přeji krásný večer :-)))

etna
11. 12. 2006
Dát tip
moc se mi vždy líbí jak s láskou píšeš o přírodě kolem nás - a zde speciálně 4 odstavec - o horninách, vnímám je podobně, ale takhle pěkně to vyjádřit neumím *

a2a2a
11. 12. 2006
Dát tip
Pardon, Janičko, ale ty bys mi stejně odpustila

a2a2a
11. 12. 2006
Dát tip
Nezprochybnitelná a nezaměnitelná vesuvanka. Janičku,už jen tvá přítomnost zde je vánočním dárkem.

oleandr
11. 12. 2006
Dát tip
krásná krajina

vesuvanka
11. 12. 2006
Dát tip
Sarrah - díky za milé zastavení, počasí je na prosinec zcela netypické, ale zima může začít ze dne na den, počasí je nevyzpytatelné. Zdravím Tě a přeji krásný den :-)))

Sarrah
11. 12. 2006
Dát tip
Letošní prosinec je vůbec nějaký podivný... děkuju za hezké provedení....

vesuvanka
11. 12. 2006
Dát tip
kouzelná_květinka - Janičko, díky za návštěvu, milá a krásná slova, přeji krásný den a zdravím Tě :-))) Print - díky za návštěvu a milou odezvu, přeji krásný den a posílám pozdrav

Print
11. 12. 2006
Dát tip
Číst tě, je vždycky pohlazení...*!

vesuvanka
10. 12. 2006
Dát tip
Moc Vám všem děkuji za návštěvu a milou odezvu, daddy, Tobě i za nádhernou fotografii. Na Košťálově jsem byla, ale až na vrchol ke zřícenině jsem nevylezla - skalnatý terén bych musela zlézat po čtyřech a poničila bych tam rostlinky mezi kameny. I z místa, kam jsem vylezla, byl nádherný rozhled, který je na tomto snímku. Diano, máš pravdu, názvy kamenů jsou poetické, kameny, i když se to na první pohled nezdá, mají v sobě hodně poezie, droboučké i větší krystalky, barevnost, dodávají energii a pocity radosti. Mám radost, že jsem Vám trochu přiblížila tento nádherný a romantický kout naší země. Pokud Středohoří navštívíte, přeji Vám krásný výlet plný zajímavých zážitků.

krásné Janinko, jako vždy, citlivé a plné lásky... t

Diana
10. 12. 2006
Dát tip
Díky tobě se podívám tam, kam bych nikdy nezabloudila a dozvím se tolik nového z oblasti, o které vím je to, že existuje. Jak poetická jména: Ryolity, tufy, ortorula - páni! T*****

znám ten kraj citlivě o něm píšeš, až ho vidím...všechny ty obrysy...jako bych zase seděl ve vlaku :)

daddy
10. 12. 2006
Dát tip

daddy
10. 12. 2006
Dát tip
vesu našla jsem ti něco aktuálního od tam - Košťálov

Norsko 1
10. 12. 2006
Dát tip
skoro zima a takových barev, kdo by to řek, to se člověk musí umět dívat ... :-)*

zorka
10. 12. 2006
Dát tip
*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru