Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

jak číst G_B_SHOW ?

Výběr: a2a2a
31. 01. 2007
12
59
8661
Autor
Fouckault

Vážení čtenáři internetové poezie, pokusím se v krátkosti subjektivně dotknout poetiky autora G_B_Show publikujícího na serveru Písmák.

TÉMATIKA:

U významné části textů sbírky „Dobře utajené slunce“ nacházím tematicky velmi často výrazný generačně laděný antikonformismus. Autor cítí potřebu vymezit svůj svět proti okolí. Tento přirozený a legitimní poetický princip dle mého soudu vyznívá  v autorově podání  černobíle a ploše.
Čím je tento vyhraněně antikonformní dojem z textů vytvořen? V ohnisku autorova zájmu nacházíme viditelné symboly spotřebního průmyslu a civilizace.. láhev Coca Coly, sáček od Cheesburgeru, reklama na pudinky od Dr. Öetkera,.plechovka Cherry Coke.
Způsob jak dochází ke střetu autorova a vnějšího světa pak vypadá třeba následovně:

a to nejlepší z Abbey Road / vrhá na povrchní debilitu civilizace / rázem naprosto jiný úhel pohledu“ (4)
posloucháte/ nanicovatý kapely/ nebo dobrý kapely/ který jsou ale/ dávno mrtvý/ jenom vy se tváříte/ jakože život/ a kejváte“ (5)

Odpoutám se krátce od konkrétního textového materiálu a zamyslím se nad obecnějším jevem blízkým části zdejší  internetové básnické komunity který pracovně označím „pseudorebelstvím“.

Volba snadných terčů a fetišů popkultury v sobě totiž skrývá paradoxně past nebezpečí myšlenkové plochosti a klišé – jakéhosi antikonformního negativu. Autor působí v rovině  generačního apokalyptického mluvčího. Ve své podstatě ovšem svým poselstvím ..možná nevědomky.. čtenáře utěšuje, nabízí mu možnost, aby kdesi za „debilitou civilizace“ (4) zahlédl nedotčenou pospolitost bytostí schopných se pozvednout třeba jen pouhým odmítnutím daného stavu nad průměrnou banalitu. Může jít o skupinu nepočetnou, tvořenou třeba jen  z autora a čtenáře. Je to paradoxně prvek který rafinovaně a dlouhodobě používá oficiální masová kultura. Je pro ni charakteristické zamávat konzumentům, po nichž je požadována stádní uniformita před očima možností, že přes současný status quo a také díky němu! by se z embrya „nadčlověka“, jež v každé nekonformně cítící bytosti je, mohl jednoho dne stát někdo jiný (…)
Pokud by takto formulovaná kritika světa měla být skutečně účinná a vyhnout se úskalím povrchnosti měla by buď obsahovat větší míru ironie.., nebo hlubší filozofující přesah především nabízející alternativy.
Zdá se mi bohužel, že autorova kritika plochých symbolů popkultury působí obdobně ploše a klišovatě symbolicky - a ve skutečnosti jen vyplňuje svým útěšným tónem prostor na trhu velmi konvenčních čtenářských emocí.

- vyvrcholení tohoto jevu lze sledovat v textu „Generation next“ – 
A my místo krve Cola v žilách /voda v prášku podražila

V jiných textech se autor vyrovnává s  antikonformismem relativně úspěšněji – sofistikovaněji.   Je toho dosaženo  vyhýbáním se příliš očitým a provařeným symbolům konformity a oficiality a větším nasazením obecnější poetiky či významovým  přesahům v obraznosti.

průlety hvězdokupou skrz dřevěný ploty / zčásti potrhanej smoking / občas koluje mezi námi všemi“ (5)
z prostornejch pláží sbírám mušle/ pisoáry/ novej druh/ to bůh/ se zas jednou zapomněl podívat/ do slovníku cizích slov“ (6)


OBRAZNOST:

Autor velmi často ve své poetice technicky angažuje obraznost. Při hlubším zkoumání se mi však zdá, že se v textu objevuje pouze jako atmosferická předehra, nejčastěji v úvodních partiích textů..  jakési efektní vizuální nakročení do příběhu .. za kterým jen málokdy spatřuji druhý kód, metaforu, nebo jinou strukturální legitimitu. Tento můj pocit je graduje zvláště u textů formálně vázaných, kde ona „vatovitost obraznosti“ i díky svému zakomponování do zvukového rytmu vyplouvá více na povrch a vzbuzuje oprávněné pochyby o jiné než akustické nebo primárně doslovné narativní funkci.

Mraky se svíjí v agonii / a okapem rezavým protéká kyselý déšť“ (1)
Kyanidový měsíc krvácí / něhu – a skafandroví tuláci / vylejvaj mraky z břehů, / - noc je krátká“ (2)

Kladným příkladem textu kde autor velmi zdařile pracuje s obrazností je text „Interview se somnambulem“ (7). Kde obraznost přebírá cele vládu nad textem a díky této strukturální nadřazenosti nad narativní linkou textu je schopna uniknout pokušení kulisovosti a klipovitosti.

POETIKA:

Jak autor tvoří svou poetiku?
G_B_Show poetika je v mém čtení vystavěná na přímém ataku autorova sebeprožívání ve vztazích nebo v generačních výpovědích. Technicky zde s výjimkami nenajdeme hru s dvoj- a víceznačností, šifrování, ani metaforu.

Metoda autora staví na konkrétních zážitcích, příbězích.. které transformuje více-méně zručně do jakési „lyrické - veršované emoce“ vznikající hromaděním dostatečného počtu efektů. Převládá prvek příběhovosti (signifikantní v tomto ohledu je text „Dopis ven“) nad strukturálním konstruováním. Poetika jakoby nevznikala textem samým, ale autorovým stylizovaně generačním, nebo individuálně vztahovým postojem v popisovaném příběhu .

Mezi básně které dle mého čtení kvalitativně ze sbírky „Dobře utajené slunce“ vyčnívají  bych uvedl např: „V protisměru“ kde došlo k uvolnění autorova rukopisu a k rozbujení obraznosti způsobem, který dokázal vnutit textu výraznější gradaci a napětí.
Dalšími povedenými texty jsou bezesporu „Upletla šálu z mého srdce“ „Šumák a nebeská houba“,“Nakonec“ „Duhové zklamání“, nebo již zmiňovaný text „Interview se somnambulem“.

Na závěr bych chtěl čtenářům doporučit sbírku tohoto autora ke čtení a jsem zvědav na jeho další tvůrčí vývoj a vaše reakce na jeho tvorbu.


V textu jsou odkazy a citáty z těchto textů sbírky „Dobře utajené slunce“:

(1) Anděl a Anděla
(2) Až. (--Saténové koma pro M.)
(3) Generation next
(4) Dopis ven
(5) Potrhanej smoking
(6) Sbíral jsem pisoáry
(7) Interwiew se somnambulem

 



59 názorů


Fouckault
04. 02. 2007
Dát tip
prásk

pozorovatel
04. 02. 2007
Dát tip
já myslim, že jsi senior

Fouckault
04. 02. 2007
Dát tip
vše má svůj účel samozřejmě i špatný text.. prásk :-) a nyní poslední slovo patři jako obvykle pozorovateli :

pozorovatel
04. 02. 2007
Dát tip
"a závěr básně spíš patetickým, což účel má" prásk, jsi mrtvej

Fouckault
04. 02. 2007
Dát tip
pokud se tak stane sám se prásknu.. no řekni neřekl si to tak? :-) P.S: co takto zkusit Kofolu? :-)

pozorovatel
04. 02. 2007
Dát tip
fouckault, tohle je už vážný:))to bys měl řešit.. ty spojuješ slova, jak se ti zachce:)))

Fouckault
04. 02. 2007
Dát tip
no křivdím ti.. nenapsals to dohromady ale ty slova jsou tvoje.. takže omlouvám se.. ale píšeš o tom že jste "zhrzení" při pití Coly a že je báseň "patetická".. propořádek :-) je to nadsázka samozřejme.

pozorovatel
04. 02. 2007
Dát tip
zas jakobych si psal s někym jinym.. pojmenováváš jako bys hodnotil a já končim s tim že jsi kouzelnej, dobrou:))jsem taky kouzelnej

Fouckault
04. 02. 2007
Dát tip
já pojmenovávám jak to chápu já.. pochop :-) nebudu to přece pojmenovávat tak jak to chápe pozorovatel

pozorovatel
04. 02. 2007
Dát tip
"zhrzený" jsem někde fakt napsal jo?

pozorovatel
04. 02. 2007
Dát tip
a nechceš to místo pojmenovávání zkusit pochopit? to mi přijde jednodušší já tam vatovitost nevidim

Fouckault
04. 02. 2007
Dát tip
:-) pozo.. říkám to v kritice, nemá cenu rozvíjet donekonečna jak to myslím.. prostě jsem se snažil pojmenovat jistou tendenci v tvorbě GBS.. onačil jsem to jako generační antikonformismus, který je dle mého myšlenkově ..vyjma "zhrzeného patosu" (pozorovatel) nic moc nepřináší, vyjma vatovitosti a kliše - demonstroval jsem to na konkrétním textu.. dál to neřeším.

katugiro
04. 02. 2007
Dát tip
Jsi kouzelnej, ale dobrý, dobrý... :)

pozorovatel
04. 02. 2007
Dát tip
to ti ty moje dlouhý cance nestačily?:)) on to i četl veřejně zkrátka nevim, jak to někdo mohl pochopit jako generační manifest takže bych to řekl jinak.. ty jsi autor kritiky a tys pořádně nevysvětlil, proč by to mělo být míněno vážně a co oněmi výrazy myslel mě už to nebaví:))

Fouckault
04. 02. 2007
Dát tip
Katu..Díky za upozornění na chyby.. holt za klávesnicí je to něco jinýho než držet francouzák :-) Jinak Pozo jsi nějak nevyvrátil můj pohled .. ad :"že tu kolu fakt pijem a přitom se tváříme zhrzeně".. pořád to tam nevidím a když tak tomu moc nerozumím.. spíš vidím ty kližky a "patos".. jo to jsi vyhmátl... zhrzenej patos :-) Jo a nápis nechávám přecejen v ironickým módu.. kdo má vědět jak to s tím GBS je :-)

Pablo_honey
04. 02. 2007
Dát tip
moc pěkný

pozorovatel
04. 02. 2007
Dát tip
tu chybu opravit opravdu můžeš písmák jen vkládá mezery po entrech, jedno písmenko ti text nerozhodí

pozorovatel
04. 02. 2007
Dát tip
já jsem asi taky blbej, ale přijde mi, že je dobrý, když někdo věnuje tolik času na to, aby někomu řekl o chybách fouckaulte, mně přijde, žes GBSovi básničky vůbec nečet, žes je nepochopil a že ses utopil v literární teorii a svých vysokých ambicích Gen_next je z reklamy na pepsi.. GBS to snad dokonce i někde udává píše ji z obou pohledů: jak ten generační pohled(touha po opravdovejch věcech - ústřední motiv), tak ten ironickej o básnický sebezhrzený póze je o tom, že tu kolu fakt pijem a přitom se tváříme zhrzeně ty mluvíš o nějakých zapovězených slovech a vidíš jen ty slova bez širšího rozhledu nejde o klišóznost slova, ale o trefnost toho slova a výsledný efekt (i obsahem tim myslim) a z těch tvých příkladů do-očí-bijících-klišé se dá brát v potaz jen černé stíny-černé brýle a závěr básně spíš patetickým, což účel má moje báseň Černobýlé děti je o mně a mým vnímání světa, neni generační.. je to jejím prostředkem a navíc moje báseň taky nic neřeší vůbec s těma řešícíma básněma jste mě dostali.. takovou pitominu jsem už dlouho neslyšel proč si s těma kritikama nedáš víc záležet.. proč si ty básně nepročteš? dovedu pochopit, že se ti tvorba GBS nelíbí, ale nedovedu už pochopit, proč píšeš o věcech, který tam vůbec nejsou.. jakobys psal o svých směrech správný poesie a nekritizoval ach jo

katugiro
04. 02. 2007
Dát tip
Mně to také připadá dobré, Honzyku.

Honzyk
04. 02. 2007
Dát tip
...to neni o mne, mne jen prislo, ze je dobry, kdyz tak se zajima jeden o druhyho, asi jsem blbej na todleto...))

katugiro
04. 02. 2007
Dát tip
Promiň. Měl jsem dneska záchvat dobrotivosti a pro harmonii bytí bylo třeba to nějak vybalancovat.

Honzyk
04. 02. 2007
Dát tip
nebud zlej, katug---§)

katugiro
04. 02. 2007
Dát tip
Aha. Tak v tom případě se buď pohybuješ v mezích kontextu, který mi unikl, nebo máš velmi svérázné představy o logice. Nebo obojí; nicméně tahle diskuse smysl nemá. Přišel sem se jen přátelsky vismát Fouckaultovi, to je ode mně ale ošklivé, že? Jenže ono se autorovy kromě jazykového cytu částečně nedostáva téš (sebe)krytického rozumu, takže se ho to příliž nedotekne. Aspoň teda poslední štyri dni ho nějakí sví chybi nezajímali. Kdyby byl Fouckault instalatér, bez mrknutí oka by vám doma místo záchodoví mýsy zapojil plastoví kbelýk. Jemu jde přece o opsah. Kvalyty je do místního paneláku škoda. Možná že při čtení týdle krytiky trošku trpýte, no. Já trpym při pohledu na fetyš a na embrio. Takže jestly tu sou nejaký chybi, no... psal jsem to dneska večer tak hodně věcí ještě nevidím .-) překlepy opravovat nebudu.. pak se celý text roztřelí.. už jsem to zažil :-( jen nemějte kecy pro par preklepu...perfekcionosti skolometsky... jo a kýp smayejelink, žejo :)))

poletik
04. 02. 2007
Dát tip
Nevycházím z žádného literárněvědného pramenu, ale z docela obyčejné logiky. Člověk nemůže mít zodpovědnost za něco, o čem neví. Možná namítneš, že to básník řeší ve svém životě a na papíru to pak jen zodpovědně (protože v soukromí promyšleně) reflektuje. A na to já že požaduju, aby tohleto řešení mimo text bylo cítit skrze text. Reflexe by o tom "řešení" měla každopádně vypovídat, i když nepřímo.

katugiro
04. 02. 2007
Dát tip
Omlouvám se za vyrušení, nechci moc zasahovat do debaty, když se úplně neorientuju, jen mě zarazilo poletikovo: Problém je v tom, že nelze zodpovědně popisovat bez řešení. Kdo neřeší, popisuje nekriticky a tedy naivně. Z čeho vycházíš? Jsem poněkud mimo provoz, tak by mě zajímaly zdroje, než to odsoudím jako *** (ještě mi zbyla kapka soudnosti, tak nebudu provokovat)... :)

Fouckault
02. 02. 2007
Dát tip
myslím na tu tvou černobylskou.. oba texty bych srovnal.. myslím že ten tvůj je skutečně generační výpověď.. zatímco tento text od GBS je dost slabota..

pozorovatel
02. 02. 2007
Dát tip
ještě přijdu, nestíhám ale jinak si řikám "konečně!" a díky za to

Fouckault
02. 02. 2007
Dát tip
Pozo.. psal jsem že pro tyto tendence je signifikantní text : "Generation text".. dám ho sem celý: "GENERATION NEXT Jsme kýbl lidí co miluje Pink Floydy a každej lichej den sám sebe nenávidí Jsme vzpomínka na bezstarostnou chuť lipa z dětskejch let Jsme oči co by chtěly nevidět Tu sterilitu duší / v gumovejch rukavicích s nikotinem v plicích / černé brýle sluší jim stínům vyplakaným A my místo krve Cola v žilách / voda v prášku podražila / Rveme si do vagín umělý penisy a jeden po druhym skládáme demisi Na Život Vlas PO VLASU trháme lásku líně / srdce jak návnada k nášlapný mině / To jediný co zbylo po květině je _vzpomínka na krásu" ........................ autor nechť se nezlobí ale vythnu teď do očí bijící klišé : "černé brýle sluší jim stínům vyplakaným" "A my místo krve Cola v žilách / voda v prášku podražila /" "To jediný co zbylo po květině je _vzpomínka na krásu" .......... co říci?.. mám dojem že jde skutečně o silnou kávu, nebo téměř manifest sentimentality.. Ať hledám jak hledám nenacházím ironii.. jen lamentování a sentiment. Jistě.. nelze úplně NEGATIVISMUS a SENTIMENT v umění zavrhnout.. první z jmenovaných je neustále ohrožen ze strany "politiky" a vymezování se na čemkoli jíném, že ke svému jádru pudla se už většinou nedostane.. to je úděl většiny protest songů, které jsou někdy dobré "protest" ale málokdy dobré "songy".. Druhý pojem na řadě je SENTIMENT.. a zde hrozí výrazný atak stran kýče.. nadbíhání pokleslému vkusu.. bohužel se mi zdá , že zde došlo k naplnění pojmu kýče u pointy.. Co tedy z textu zbyde? jaké je myšlenkové poselství? Vše je špatně?.. najednou jako by si podávaly generace ruku a zpívaly unisimo: "bývávalo dobře?" spolu s květinou? Mají snad sladkobolnost závěru "Obměkčit" civilní a ramenaté výrazivo.. přimíchání "umělých penisů" a "Vagín" do textu? Ne ani civilní jazyk významově slabou báseň nespasí.. Bohužel

pozorovatel
02. 02. 2007
Dát tip
"Problém je v tom, že nelze zodpovědně popisovat bez řešení." proč by to nešlo? "Kdo neřeší, popisuje nekriticky a tedy naivně." člověk, který neřeší, je naivka? a k tomu jsi došel jak? nevim, proč by měl být GBS kritický.. i když místy je a neřeší! viz. ta báseń o paintballu v terezíně.. nechá soudit čtenáře "Srandu si myslím GB dělá méně často, než ukazuješ na příkladech." srandu si dělá často a v příkladech fouckaulta hlavně, jen ty jsem tušim použil takže tím myslíš, že stereotypy může bourat jen tak, že je řeší a podá návod, jak na to? bavíme se pořád ještě o poesii? vy to po něm chcete, chcete, aby dělal osvětu a řešil svět, ale ono stačí, aby filosofoval! to je to slovo a ne "řešit" a pak ještě přesahy..ale to je věc další, o který se tady ani nebavíme

poletik
02. 02. 2007
Dát tip
pozo: Říkáš, že GB svět neřeší, ale popisuje, což je vlastně jedna z hlavních výtek, na které se shodly skoro všechny kritiky. Problém je v tom, že nelze zodpovědně popisovat bez řešení. Kdo neřeší, popisuje nekriticky a tedy naivně. Srandu si myslím GB dělá méně často, než ukazuješ na příkladech. Ironie, ostentativní přehánění.. to vše jsou legitimní nástroje, pokud se opírají o autorův svět (vzniklý "řešení"). Pokud se o řešení neopírají, opírají se o stereotypy. Stereotypy chce ale literatura spíš bourat než se o ně opírat. Věřím, že i GB žhne touhou stereotypy bourat. Akorát to zatím nedělá.

pozorovatel
02. 02. 2007
Dát tip
já psal něco o klišé? "tyto věci budou mimojiné vždy generačně podmíněné" jaký věci, psal jen o klišé generačně podmíněné toho může bejt hodně "a vyvozuje z toho přehnaně vyhrocené a upjaté "debilita" soudy" tak ty toho nenecháš? přečti si tu básničku ještě jednou a pak vytrhávej "je pseudo hlavně pro absanci alternativ a východisek.." jaký alternativy? on svět neřeší, on ho popisuje spolu se sebou "nad labilitou exprese" labilní exprese?? "a neujasněného odmítání a strachu ze světa.." myslim, že neodmítá, ani nemá strach ze světa, myslim, že píše o něčem jinym

Fouckault
02. 02. 2007
Dát tip
Pozo: "jen píše, jak nás vidí(i sebe)" to je pochopitelné.. i autor klišé píše klišé bezpochyby autenticky protože to klišé prostě vidí.. teprve pak záleží na čtenářově zkušenosti zda kliše literárně postřehne nebo mu sedne na lep.. obecně je to o nastavení míry vkusu co je ještě únosné a co ne.. tyto věci budou mimojiné vždy generačně podmíněné. Pseudorebelství je v mém podání spíše stav kdy autor vidí svět černobíle, zjednodušeně a vyvozuje z toho přehnaně vyhrocené a upjaté "debilita" soudy.. je pseudo hlavně pro absanci alternativ a východisek.. nad labilitou exprese a neujasněného odmítání a strachu ze světa.. takže se to láme na dvě roviny.. filozofická slabost a literární ohranost..

pozorovatel
02. 02. 2007
Dát tip
možná by bylo dobrý si říct, co přesně myslíš tím psedorebelstvím protože v Generation next GBS píše, co děláme, čim je naše generace výrazná, zajímavá, zvláštní je na tý básni jasný, že si vybral jen určitý pohled, který ale neni manifestem..! jen píše, jak nás vidí(i sebe) tady se snad dá vytknout jen, že přehání, což se samozřejmě dobře čte dalším důležitym faktem je, že píše i o sobě (v básni), čimž si to dovolit může zbytek beru + kdyžtak se vrátim

pozorovatel
02. 02. 2007
Dát tip
já bych mu nedal metal ani nizkouhlíkovou slitinu honzyku, že si přečet básničky a pak si vzal nějaký citace a vyložil je úplně špatně, je obdivuhodný v slohovce na základce a jsem asi ještě moc mladej na hodnýho strejdu

pozorovatel
02. 02. 2007
Dát tip
já uvozovky použil, akorát jich tam je moc k Generation next se ještě dostanu žes použil citace neštastně, je myslim jasný

Honzyk
02. 02. 2007
Dát tip
...to je kecu pro par preklepu...perfekcionosti skolometsky...ale neke, Fouky, za todle bys zaslouzil metal...

Fouckault
02. 02. 2007
Dát tip
úryvky jsou na ilustraci tendencí které popisuji, samozřejmě se dá vše použít tak či onak.. to už je umění rétoriky které tu můžem rozvíjet do nekonečna.. po předčtení GBS jsem měl neobytný pocit z toho že ten "antikonformismus" který se tam objevil v pár textech je prostě klišovatý.. tak jsem na to zaměřil pozornost - možná neodpovídající míře v jaké se tento fenomén ve sbírce objevuje..ale přesto je vemi silný ad "Generation next".. atd.. takže píšu pojmenovávám a argumentuji.. prosím když příště píšeš kritiku na kritiku používej kurzívu nebo uvozovky ať se lze orientovat kdo co řekl.. ne pro nás, ale pro ostatní.. překlepy opravovat nebudu.. pak se celý text roztřelí.. už jsem to zažil :-(

pozorovatel
02. 02. 2007
Dát tip
a už sis opravil ty chyby? a název? ono je zajímavý, že jste si z třiceti básní vybrali téměř všichni ty samý "U významné části textů sbírky „Dobře utajené slunce“ nacházím tematicky velmi často výrazný generačně laděný antikonformismus. Autor cítí potřebu vymezit svůj svět proti okolí. Tento přirozený a legitimní poetický princip dle mého soudu vyznívá v autorově podání černobíle a ploše." jestli tak nevyznívá proto, že mu o to nejde a že ve většině svých textech neřeší, ale zachycuje a nedělá závěry, leda vede čtenáře za ručičku dá se říct, že se místy stylizuje nebo spíš ukazuje nějakou pózu a pak to buď vezmeš smrtelně vážně nebo... nebo si vezmu jeho báseň o paintballu v terezíně, kde je jasný, z čeho si dělá srandu a že jen poznamenává, ale neodsuzuje, glosuje, zesměšnuje maximálně.. jak řikám, leda vede čtenáře za ruku "Je pro ni charakteristické zamávat konzumentům, po nichž je požadována stádní uniformita před očima možností, že přes současný status quo a také díky němu! by se z embria „nadčlověka“, jež v každé nekonformně cítící bytosti je, mohl jednoho dne stát někdo jiný" a k tomu jsi došel z "„a to nejlepší z Abbey Road / vrhá na povrchní debilitu civilizace / rázem naprosto jiný úhel pohledu“ a poslouchání nanicovatejch kapel?:))) kde mi spíš přijde, že se staví do pózy a spíš se baví? u těch citací naprosto zapomínáš, co jim předchází, že před a za(4) je scéna vstávání s přítelkyní.. mi přijdeš, jak stb, když vytrhávala:))) doufám, že pochopíš tuhle mojí nadsázku stejně jako jsem já pochopil úryvek z Dopisu ven „posloucháte/ nanicovatý kapely/ nebo dobrý kapely/ který jsou ale/ dávno mrtvý/ jenom vy se tváříte/ jakože život/ a kejváte“ není z (5) Potrhanej smoking ale Laskominy došly, kterou jsi asi vůbec nepochopil, protože se tam autor staví do určitý pózy a dělá si ze sebe srandu nebo ti snad přijde tohle jako vážně míňěný? "Někdy přemejšlim/nebylo by zdaleka jednodušší/si prostě/nechat prostřelit hlavu/Všichni po vás furt jen/něco chtěj/autogram nebo tak" nebo si myslíš, že autor masově nabádá k sebevraždě? a taky myslim, že autor nepůsobí v rovině generačního apokalyptického mluvčího, pokud píše hlavně o sobě a vnímání světa - zachytí, popíše pokrač. příště

Fouckault
01. 02. 2007
Dát tip
poletik.. máš pravdu.. bohužel ani já jsem se nevyhnul jisté schematičnosti ve své kritice.. příliš jsem nafoukl tu antikonformní bublinu, a odlétl s ní jak na balónu dále od autora něž bych chtěl :-) a nevyzvedl nadějnější záblesky autorovy imaginace.

poletik
01. 02. 2007
Dát tip
Pojal jsi to komplexně, to je moc fajn. Přečetl jsem si teď všechny kritiky a chtěl bych reagovat na tebe a zboru ohledně té výtky k ohrávání klišé popkultury nebo snad beatnických klišé. Nějak mne ale při pokusech o argumentaci opouštějí samotné argumenty a tak se jen vyjádřím svůj pocit, že kdyby se autor tematicky pohnul z místa, měl by jeho styl do sebe víc než jen epigonsví. Prvky, které používá jsou sice relativně známé, ale ne tak uplně v této konstelaci a souhře. Nevidím tvář beatníka, ale tvář konkrétního beatníka GB. Kdyby se pohnul z místa, což znamená, že by našel téma, tak by se jeho charakteristický způsob uchopování textu rozvinul. Třeba by se víc odklonil od beatu. Zdá se mi, že ho u něj drží jen ta vlastní strnulost, kterou identifikuje s beatovým lamentováním. Nemyslím si ale, že autorův vztah k součané době je vypůjčený jako takový. Věřím mu to téma, jen ten styl je trochu bez invence, prtože invence stylová jde ruku v ruce s invencí obsahovou. Když GB tvůrčím způsobem zproblematizuje svět, zproblematizuje se i forma, jakou píše. Nemyslím, že je uplně neživotná, odvozená, archaická. Je v ní i jistá osobitost, která jen potřebuje vytáhnout na úkor jiných prvků. Za sučasné situace, kterou lze nazvat stagnací, ale musím přiznat pravdivost všemu co píše fouckault i zbora. Myslím si jen, že by kritika měla vzbuzovat, třeba pošetilé, ale naděje, pobízet autora k překonání sebe sama.

katugiro
31. 01. 2007
Dát tip
OK. Teď už stačí, aby sbírky začaly fungovat, jak mají :)

Fouckault
31. 01. 2007
Dát tip
chceme aby autoři začali sbírky tvořit-- u Alimry to bylo velmi těžké probírat se víc jak 200 texty a tvořit si sami linku kudy jít.. co vynechat , na čem stavět.. takže naše poselství zní takto.. dělejte sbírky a bude se Vám někdo věnovat. Případné chybky odladím časem, psal jsem to ještě včera večer tak hodně věcí ještě nevidím .-)

katugiro
31. 01. 2007
Dát tip
To smysl určitě má. Ale měl jsem za to (a také se to tak prezentovalo), že se Zoom zaměřuje na autory, ne na sbírky - natož pak na sbírky vytvořené jen "aby byly". No nic, necháme to být. Nechceš přece jen opravit ty chyby? :)

Fouckault
31. 01. 2007
Dát tip
nesouhlasím.. má smysl psát kritiky na sbírky.. je to logické.. sbírka je ucelený soubor textů shromážděný v ideálním případě s nějakým přesahem.. a zaslouží pozornost .Sbírka měla asi 30 textů a mám zato že je to dostačující pemzum.

katugiro
31. 01. 2007
Dát tip
Výčet citací jsem bral jako poznámky pod čarou, proto jsem mluvil o posledním řádku - šlo mi právě o to, že jste se věnovali jedné - bůhvíjak utvořené - sbírce, někdo dokonce ani to ne; přitom přečíst pár textů navíc by podle mě prospělo, zvlášť když prezentujete jednoho autora, nikoliv sbírku. Dobrá, ještě lépe - dílo jednoho autora, nikoliv jeho osobnost. A oprav si prosímtě ty chyby :)

Fouckault
31. 01. 2007
Dát tip
šlo o výčet citací ke kterým se přímo vyjadřuji v textu, jinak okruh zkoumání - je sbírka kterou autor ke kritickému zkoumání nabídl. Víc nemůžeme - nejsme psychoterapeuti abychm zkoumali celou osobnost .-)

Fouckault
31. 01. 2007
Dát tip
o SENIORA zoom usiluje - je to jeden z nejvýraznějších kritiků na Písmoni.. co se týče citace pramenů je slušností nic víc .-)

katugiro
31. 01. 2007
Dát tip
Když tak čtu tvojí poslední zdejší reakci, vezmi prosímtě do Zoomu SENIORa, máte velmi podobný způsob vyjadřování :))

katugiro
31. 01. 2007
Dát tip
Fetyšů? Z embria? Horká jehla, koukám... :) Často mi chyběly logické podklady k tebou předkládaným závěrům, ale jako názory je beru. Dál mě mrzí, že nikdo neocenil už samotný fakt, že GBS používá motivy současné doby - čehož se naprostá většina ostatních bojí jako čert kříže a raději se drží léty prověřených archaismů, aby nebyli nařčeni z volby snadných terčů popkultury. Už už jsem chtěl tuhle kritiku mezi ostatními vyzdvihnout, protože se rovnou nepřiznává k čerpání z omezeného počtu (post-selektovaných) textů. A ouha, poslední řádek tak činí. Připadá mi to jako polovičatá práce. Ale budiž. Na závěr si nechávám Lyryka, třeba přijde s něčím, co Zoomu zvedne laťku :)

dadíková
31. 01. 2007
Dát tip
jsi dobrej Fouck, pokud můžu posoudit... :)*

Fouckault
31. 01. 2007
Dát tip
jo máš pravdu Jiří.. stálo by se nad tím zamyslet jestli je vyvážená míra (přirozené a záměrně! nenucené) hovorovosti a civilnosti v protikladu se sevřenou abstrahující artistností vázané a polovázané formy , jaké otázky nastoluje.. zda působí jako osvěžení a ironie, nebo z textů na základě této heterogenity vystupuje nějaká forma čtenářského neladu.. možná ještě doplním.

JirkaS
31. 01. 2007
Dát tip
znám, znám, pane, pretty good!

Zbora
31. 01. 2007
Dát tip
Nenacházím potřebu a odvahu publikovat svůj příspěvek...leč...

Wee
31. 01. 2007
Dát tip
číst dnes už nemůžu nikoho, byť mě to zajímá, tak třeba zejtra... jen ty nadpisy (doublecode .-))!

Honzyk
31. 01. 2007
Dát tip
..teda Lado....takovy prace, ale beze srandy...to je pocta teda...myslim GBS....

a2a2a
31. 01. 2007
Dát tip
Dobrá, promyšlená práce, která bude možná některými čtenáři vnímána jako nespravedlivě přísná, ale v tom je její přednost, totiž, že nehodnotíš autora v poměru k Písmákovi, ale jako potencionálního básníka, což je faktickým uznáním. Schází mi snad tvůj názor na autorem často užívaný hovorový jazyk, zda má opodstatnění či ne. Zdá se mi, Láďo, že jsi se v literární kritice našel.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru