Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

AD 2008

Výběr: Stanislav_Vašina
25. 04. 2001
16
1
5350
Autor
Spvrivs

17-letý student vzal do ruky propisku, otevřel sešit na zadní straně a zasnil se. Z této chvilky nepřítomnosti a neskonalého mrazení v zádech se zrodilo dílko odrážející stav jeho tehdejší duše.

Ležíš na zemi, schoulený do klubka. Sklepní podlaha je vlhká a studená, ale tobě je to jedno. Myslíš na to, co se děje venku. Už aby to skončilo! Zvenku se ozývá nekončící ohlušující rachot. Máš strach. Obáváš se o svůj život. Bojíš se vidět někoho z ostatních přítomných umírat. Je jich tu asi dvacet. Všichni leží schoulení jako ty. Všichni mají strach o sebe a své blízké, všichni s nadějí očekávají konec toho pekla venku. Doléhá sem pronikavé houkání sirén, rázné a tříštivé zvuky výbuchů, sypavé zvuky padajících stěn domů. Nechceš na to myslet. Vzpomínáš na doby, kdy jsi mohl volně vycházet ven, beze strachu, bez starostí. Chodil jsi do školy, pět dní v týdnu, od pondělí do pátku. Co je vlastně dnes za den? Je vůbec den?? Ale ano, venku je světlo. Úúú, zas ty hrozivé zvuky! Snažíš se vrátit se k myšlenkám na minulost. Měl jsi dívku. Byla to tvá spolužačka, jedna z nejlepších ve třídě. Chodili jste spolu do parku, do lesa, do kina - trávili jste spolu až třináct hodin denně. Od poslední schůzky uplynulo mnoho dní. Škola není, takže jste se od té doby vůbec neviděli. Co s ní asi je? Kde je? Schovává se někde ve sklepě jako ty? - Nebo je... Ne, na to nebudeš myslet! Bojíš se toho! Denně přece umírají stovky lidí. Je docela pravděpodobné, že... Je to strašné! KDO si vlastně může vzít na svědomí tolik životů?! KDO má tu drzost?! Nenávidíš všechny vysoce postavené! Nenávidíš lidi, protože oni sami si můžou za většinu zla, které je na nich pácháno! Kéž by se chtěli navzájem totálně vyvraždit! Ale vždyť ty jsi taky jeden z nich. A nechceš zemřít... BUM!!! Rachot! Sypání zdí! Bojíš se. Něco strašného se děje. Dům, v jehož suterénu se nacházíš, zřejmě dostal zásah. Nechcete toho nechat?!! Tady jsou lidi!! Prožíváš strach a zároveň veliké vzrušení. Řveš vduchu! Nadáváš na ty, co shazují bomby! Nadáváš na ty, co to všechno mají na svědomí! Tady už nebudeš - je to nebezpečné! Zvedáš se - rychle - vyrážíš ke dveřím! Otvíráš je - vysype se na tebe hromada rozdrolených cihel! Bolí to. Ale vyprostíš se - spěcháš k oknu, vedoucímu na ulici. Jenže samou nervozitou nejsi schopen jej otevřít - rozbíjíš jej pěstí! Soukáš se ven! Je tam světlo. Cítíš bolest, strach, vzrušení, ale už to ani nevnímáš. Jsi venku. Rozhlížíš se - všude spousta trosek. Rozbíháš se směrem, kde tušíš nejpohodlnější cestu pryč z tohoto inferna. Běžíš, přeskakuješ hromady sutin - na všech stranách padají bomby, všude hoří domy, všude plno kouře - ale ty to vnímáš jen tak napůl. Běžíš! Běžíš! Běžíš! Skáčeš. Sirény přestávají houkat. Ale ty běžíš. Ze všech stran se začínají ozývat údery do kolejnic. Ty se však nezastavuješ. Jen rychle pryč! Pryč z tohoto místa hrůzy! Běžíš dál. Dál přeskakuješ hromady sutin. Běžíš pět minut. Běžíš deset minut. Rozbořené město jsi nechal již dávno za svými zády. Ale stále běžíš. Dech dochází. Už nemůžeš... Dobíháš k prvním stromům blízkého lesa. Zastavuješ. Padáš k zemi. Ze zbytku sil se nadzvedneš a opřeš se o kmen středně vzrostlého buku. Zavíráš oči. Dýcháš rychle - velmi rychle. Srdce ti tluče na sto dvacet, cítíš ho až v hlavě. Uf! Už je to dobré! Už jsi pryč z města. Odteď se budeš skrývat v lese, lesy nebombardují. Snad se nějak uživíš. Snad přežiješ. Až válka skončí, vrátíš se zpět do města. Budeš zas žít tak jak dřív. Budeš... Zvuk - něco se sem z dálky blíží. Něco sem letí. Ale není to letadlo. Zvuk motorů letadla i standartních raket už bezpečně poznáš. Hluk sílí. Teď už to dokonce i vidíš, na obzoru. Je to velká raketa. Rychle se přibližuje. A padá přímo na město. Vždyť jsou tam lidé! Tví známí! Tví přátelé! Ještěže jsi utekl. Ale co oni? Raketa už je asi padesát metrů nad zemí! Čtyřicet! Třicet! Uff!!! Letí vedle. Přelétla město. Je těsně nad zemí. Dopad! Co se děje? Šíří se od ní jakási oblačná vlna! Roste z ní mrak... A dostává podobu hřibu... Pane Bože, proč jsi nás opustil?! Zbylé ještě stojící zdi domů so boří! Vlna postupuje! Blíží se! Zaléhá ti v uších! Cosi neviditelného tě ohromnou silou tlačí ke kmeni stromu. Les se kácí... *** *** *** Nic necítíš. Své tělo necítíš. Nevidíš, neslyšíš. Víš však naprosto přesně, co se děje, znáš důvod té pohromy, víš, co je s těmi, kteří zůstali ve městě, víš, že letadla, která prve bombardovala, již přistála na základně, odkud byla vypálena ta raketa, víš, kde je ta základna, víš. jak vypadá, znáš věci, o kterých jsi dříve neměl ani potuchy. Máš pocit, že se vznášíš, že se vzdaluješ od země. Víš, že kolem tebe sílí jakési abstraktní světlo. Blížíš se k jeho ohnisku. Cítíš vinu. Velkou vinu za všechno, co jsi kdy udělal nebo neudělal. Zjišťuješ, žes byl špatný, a prožíváš obrovskou lítost. Ale tvá vina je smazána. Získáváš pocit usmíření - absolutního klidu. Opájíš se tím klidem. Usínáš, ale víš, že budeš znovu probuzen. Vnímáš, ale zároveň ne - spíš.

1 názor

Mezon
02. 01. 2006
Dát tip
... vážně síla ... tohle dílko by teda rozhodně nemělo zapadnout ... ... klubík ... a ... ***

Seregil
27. 09. 2002
Dát tip
Fajn počtení ..

Spvrivs
26. 10. 2001
Dát tip
Clim: B_hužel když píšu román, tak po dvou kapitolách obvykle končím, ale až budu mít čas a "vybílenej" byt, tak snad něco stvořím. Dík. :))

Climaster
23. 10. 2001
Dát tip
napiš nějakej román..já si ho od tebe koupím...fakt super čtivo...až na to téma..../*/

Spvrivs
08. 06. 2001
Dát tip
To je to uvědomnění si nicotnosti a k hříchu náklonnosti, když Ti ubíhá celý život před očima, ale asi záleží na osobnosti.

no můžeš si pouze myslet,že bys takhle uvažoval,ale kdyby bylo v reálu to co píšeš....ale máš pravdu..záleží na osobnosti.

Je to síla..to mě vzalo.Tip...ale ten konec...nevím..zda bys myslel v takové době na to,že jsi byl v životě špatný..já asi nee...no nic.

Popelucha
25. 05. 2001
Dát tip
viz Helča + J a tip

PHILIP
24. 05. 2001
Dát tip
výborný*

Kašika
24. 05. 2001
Dát tip
Pěkně napsaný, dobře se mi to četlo.
Tíseň.
Tip.

J
10. 05. 2001
Dát tip
oslovil mě nejvíc konec čtený až hltavě

Ostrich
02. 05. 2001
Dát tip
Četl jsem, čekal, co se z toho vyklube... Není to špatné, opravdu umíš psát. Zajímalo by mne, jak bys přemýšlel a psal o válce "nečítankové", která se děje pořád, viz lidé, kteří by pro zlo a prázdnotu v sobě byli téměř okamžitě ochotni vraždit, stačí jim jen dát impuls, sehnat je do houfu a odstranit závoru normálnosti poměrů... Vždycky jsem si říkal, že Bosna by u nás nemohla být, ale poslední dobou si nějak nejsem jistý, mám takový pocit, že by v podstatě mohla být kdekoliv... Tip.

Helča
02. 05. 2001
Dát tip
Je to dobře zpraconané téma. Ale nic nového. Jako součást většího celku by to bylo výborné. Nechci tvrdit, že téma atomové války není aktuální, ale v současnosti se odehrává spousta jiných "neviditelných" válek, které se týkají nás všech. Ta ty-forma mě nevadí. Ve mě vzbuzuje nějakou naléhavost, dynamičnost. Jinak přožitky postav nevztahuju k sobě podle gramatické osoby, ve které jsou napsány, ale podle toho jsou-li mi podobné.

Spvrivs
30. 04. 2001
Dát tip
Kandy: přesně tuto připomínku jsem čekal. Můžu Ti říct todle: je to skutečně subjektivní. Já když čtu ich-formu, tak mně to rozhodně nepřipadá, že bych to sám prožíval, prostě mně někdo vypráví, co on zažil. Naproti tomu někdo to slovíčko Já fakt vztahuje na sebe. To bysme mohli polemizovat a nikam by to nevedlo. Já jsem chtěl ale za každou cenu dohnat čtenáře k skutečnému prožití příběhu "až do dna" - prostě muselo to být impresivní. Dik za tip. Díky všem.

suva
30. 04. 2001
Dát tip
písat docela umaješ :c)

Kandelabr
28. 04. 2001
Dát tip
moc se mi nelíbí užití druhé osoby. podsouvá mi to něco co nechci. ale to je subjektivní. jinak je to napsáno dobře, ale nemůžu říct, že by to byla nějaká extra novinka ale dobré :-) TIP

Deltex
27. 04. 2001
Dát tip
Souhlas s Dannym a Simim, je to skvělé, nádherný, srozumitelný styl. Tip! Určitě tvoř dál!!!! Je to hodně sugestivní a docela tě chápu ...zažil jsem něco podobného (nemyslím to v povídce, myslím to na pozadí!). Měj se fajn!

Danny
25. 04. 2001
Dát tip
opravdu velmi silne je v Tobe ohromny potencial, kamarade ps. promin absenci diakritiky, sedim u juniksoveho stroje ktery neumi psat cesky

souhlas s Dannym :)) je v tom náboj,spád,děj,propracovanost,myšlenka...prostě skvělé doporučím k četbě... s úctou Simi a Típnu si...i bez dovolení :))

Rony
25. 04. 2001
Dát tip
Brrr, úplně mi přejel mráz po zádech, jak kdybych to viděl na vlastní oči. Simi už to řekl, prostě skvělé. -tip-

ruby
25. 04. 2001
Dát tip
jo doporuceni si to zaslouzi. vyborne zpracovany tema....proste jo, vedel jsi jak na to, zasnivej se casteji pokud muzu prosit, rada si poctu...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru