Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 430 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+1 neviditelných
U asijských břehů na voru svázaném optickým kabelem
datum / id27.03.2007 / 239138Vytisknout |
autorZbora
kategorieVolné verše
zobrazeno5859x
počet tipů14
v oblíbených3x
do výběru zařadilPrint,
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
U asijských břehů na voru svázaném optickým kabelem
Máš otevřenou kabelku
– lezou zní lahve od petroleje

ropná stanice je ucpaná poduškami
z nichž vyskakují výkřeče


Asi mi nebudeš věřit
že jsem napůl choromyslný Bůh
– mám však pro tebe dobrou horoskopickou snůšku
budu se prý ztrácet v oparu z lojových svící
a pak nerozpoznám ovoce
ani zle se neodvrátím

Můžeš mi třeba vyčítat
plástve na dně včelína
– stejně neuvěřím
a možná se budu trochu smát
a uteču do míst
kde jsem zkoumal porodní meziskalí
– sevřen jako dva srostlé prsty
co se každý den snaží probourat sukem boudy

rázem si stavím z těl louže

nezbude mi nic na novofunlanďana

ale koneckonců nakonec vlastně zase tělo vyschne



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

05.04.2007 10:18:20dát kritice tippalino8
škoda, nechce sa mi čítať tie Derokritiky, možno by to bolo zaujímavé... na dielo by to však asi nemalo*
29.03.2007 21:43:04dát kritice tipdadíková
musela jsemsi na ni najít čas...*

řeči pod jsou zajímavý...
29.03.2007 18:12:05dát kritice tipZbora
redaktor poezie
Dero: Tu báseň znám a musím říct, že se mi zaryla do paměti. Působí skrze obrazy. Neříká čtenářovi jak má být uchopena, jen naznačuje...a přesto působí velmi konkrétní a silnou náladou. To je mi na ní, mimo jiné, sympatické. Trošku mi také svým pojetím připomněla styl haiku.
28.03.2007 21:18:49dát kritice tipPilar
jsem pro.*
28.03.2007 12:25:07dát kritice tipkouzelná_květinka
nepřesvědčil....
28.03.2007 10:58:21dát kritice tipPrint
Ou, básníku, to tepe!*
27.03.2007 22:53:05dát kritice tipsilence
výkřeče jsou skvěléééé :) A dílo taktéž, netřeba co dodávat :)
27.03.2007 21:44:45dát kritice tipDero
admin, korektor
Zbora: Předem gratuluji k super reakci. Podle mě se Ti na malé ploše srozumitelným jazykem podařilo shrnout mnoho věcí. Nemám s čím nesouhlasit a Tvůj postoj plně chápu, protože jsem si jím prošel taky.

Pokusím se jen nabídnout svůj rozdílný pohled na některá dílčí tvrzení a také se pokusím trochu dotknout vztahu mezi autorem a kritikem.

Na úvod: ad zní (z ní) - ano (původně to z mozku šlo zvlášť, ale v té rychlosti jsem to napsal dohromady...tak už jsem to tak nechal, neboť jsem cítil, že je to ono .o)

Povedlo se. Zní to, zní.

Dále píšeš: hlavně po mě nechtěj nic vysvětlovat...hrozně nerad se vysvětluju, případně obhajuju

Nebudu chtít, autor si svou "sdělnou povinnost" odbyl dílem, není jeho úkolem polemizovat s kritikou.

od něčeho se přece vždycky musíš odrazit, abys někam došel...a to se týká, myslím jak autora tak subjektu, který jeho produkt konzumuje

Ano, souhlasím. Jen si nemyslím, že to něco, od čeho je potřeba se odrazit, musí nevyhnutelně být blízce známé v tom smyslu "už čtené".

kdybys totiž (a tady je názorným příkladem Egil) svůj text prošpikoval samými excelentnostmi, stane se pro velkou část čtenářstva nestravitelným, neboť jí v něm schází (řekněme)lidský prvek (něco, čeho se mohou chytit, co důvěrně znají odjinud)

Opět, chápu, co tím myslíš, jen se možná míjíme v sémantice. Excelentnost, jak ji chápu já, není jen něco neznámého, co mne svou povahou překvapí a obohatí v tom smyslu, že se "stane novým zbožím na mém skladě".

Zajímavý obrat, ba vynikající obrat může být i takový, který jen "opráší některé staré zboží", tedy se mě dotkne stejnou silou jako nová excelentnost, nezatíží mne však neznámostí, naopak, získá si mne blízkostí. Odkážu jednu Yeštěrčinu báseň, která tohoto "oprašování" užívá více než hojně (a krásně): protírání očí

a dílo pak mohou vnímat jen jako souhrn zdařile nakupených metafor, které ovšem nemusí nutně působit procítěně (možná z této zkušenosti někdy podvědomě vycházím)

Viz předchozí dva odstavce.

Tady se spousta lidí bojí, jestli ten či onen obrat je adekvátní, zasekávají se a pak pokračují kolikrát v jiném duchu. Já mám rád rozlet, nezastavovat se. Ono Tě to totiž vždycky v určitém okamžiku zastaví samo...a hlavně nenechávat zrát...ono to pak často přezraje.

Popisuješ dva protipóly, konstrukci a automacii. A velice správně říkáš, že člověk se v tom prvním případě může zaseknout a pokračovat v jiném duchu. A plynulost, ten jediný, jemný, nezaměnitelný odstín atmosféry básně, je ten tam.

Říkáš, že spíše lneš k automacii. Tím se, alespoň jak to vnímám já, vystavuješ vysokému riziku, že si nepokazíš tón atmosféry, nýbrž její rytmus, tok, gradaci. Je to, podle mého názoru, stejný extrém jako v tom prvním případě.

Vynikající básníci, ti vypsaní a ti s darem od Boha, dokáží psát oběma styly. Dokáží navázat na atmosféru předchozího dne tím nejjemnějším švem. A stejně tak dokáží uplést hotové dílo rychlostí dvou set úhozů za minutu.

Můj názor níže je názorem mým jakožto kritika. Toho tvůrčí přístup zajímá minimálně, osoba básníka pak jen do té míru, do jaké má vliv na jeho tvorbu. Ten by ocenil z Tvé strany sebekorekci.

Tato moje reakce je reakcí čtenáře, občasného psavce, kterého naopak Tvůj přístup k tvorbě zajímá - a je mu sympatický. Nepochybuji, že nebude trvat dlouho, a najdeš takový svůj styl, který tu sebekorekci bude zahrnovat na takové úrovni, že ji nebudeš vůbec vnímat. Potom i ten kritik ve mně zajásá.

Každopádně děkuji za zajímavá slova.
27.03.2007 20:47:37dát kritice tipBix
Výborný záver...inak pre mňa troška prekombinované miestami.
27.03.2007 20:34:56dát kritice tipstenos
Třetím pohledem je to dobře čitelný...
27.03.2007 20:20:30dát kritice tipZbora
redaktor poezie
Dero:
ad zní (z ní) - ano (původně to z mozku šlo zvlášť, ale v té rychlosti jsem to napsal dohromady...tak už jsem to tak nechal, neboť jsem cítil, že je to ono .o)
ad sračka - nad tím jsem nepřemýšlel .o) (hlavně po mě nechtěj nic vysvětlovat...hrozně nerad se vysvětluju, případně obhajuju. PS: od něčeho se přece vždycky musíš odrazit, abys někam došel...a to se týká, myslím jak autora tak subjektu, který jeho produkt konzumuje .o) ...kdybys totiž (a tady je názorným příkladem Egil) svůj text prošpikoval samými excelentnostmi, stane se pro velkou část čtenářstva nestravitelným, neboť jí v něm schází (řekněme)lidský prvek (něco, čeho se mohou chytit, co důvěrně znají odjinud) a dílo pak mohou vnímat jen jako souhrn zdařile nakupených metafor, které ovšem nemusí nutně působit procítěně (možná z této zkušenosti někdy podvědomě vycházím). Tady se spousta lidí bojí, jestli ten či onen obrat je adekvátní, zasekávají se a pak pokračují kolikrát v jiném duchu. Já mám rád rozlet, nezastavovat se. Ono Tě to totiž vždycky v určitém okamžiku zastaví samo...a hlavně nenechávat zrát...ono to pak často přezraje. Já vím, že to může vypadat jako degradace psaní...ale já si myslím pravý opak...že totiž pokud něco "vymýšlíš", tak už to postrádá původního ducha.

Možná by Ti to, proč mi netrhá žíly vedle sebe do jedné strofy zapustit.... líp vysvětlil tento odkaz:
http://www.totem.cz/endb.php?nm=14&pg=3
27.03.2007 19:59:46dát kritice tipCraerassy
já tu nebudu hrát chytrou...jediný, co bych ještě byla schopna pobrat je kabelka s lahvemi, ale ve zbytku totálně tápu
27.03.2007 19:58:15dát kritice tipta_co_neumí_psát_básně
nerozumim - tentokrát
27.03.2007 19:34:57dát kritice tipDero
admin, korektor
Zboro, něco mi prozraď.

Jak můžeš vedle sebe do jedné strofy zapustit takovou tisíckrát omletou (z toho devětsetkrát Tebou) sračku:

Můžeš mi třeba vyčítat
plástve na dně včelína


... a něco tak geniálně syrového jako:

a uteču do míst
kde jsem zkoumal porodní meziskalí
– sevřen jako dva srostlé prsty
co se každý den snaží probourat sukem boudy


?

Ještě si nejsem jistý jednou věcí:

Máš otevřenou kabelku
– lezou zní lahve od petroleje


To "zní" je záměr? V obou případech je to zajímavé jiným způsobem.
27.03.2007 19:11:09dát kritice tipJiKo
hmm to sem si myslel, co to znamená nikdo neví ale všem se to líbí...
27.03.2007 18:47:07dát kritice tipPetr_Fonvald
Nádherně nekonkrétní *
27.03.2007 18:32:43dát kritice tipOldjerry
korektor
No - to už jsi na mne moc daleko od konkretna k abstraktnu. Jako bys zkoušel kam až můžeš zajít. Asi je to dobrý, ale já nevím o čem je to dobrý... a navíc nemám novofunlanďana.
27.03.2007 16:49:12dát kritice tipNatasha_
Tuhle báseň musím přečíst svému novofundlanďanovi!
:)
27.03.2007 16:38:39dát kritice tippapouch
admin
nebo to bude něco úplně jiného ... počítám třeba zvláštní druh stavědla železničních výhybek... :-P
27.03.2007 16:37:06dát kritice tipAugustin_Šípek
spíš to bude druh trpaslíka,ty vlezou všude...:o)
27.03.2007 16:35:50dát kritice tippapouch
admin
výkřiky z křeče přecik, néé :-))
27.03.2007 16:31:33dát kritice tipJiKo
by mě zajímalo jestli víte co jsou to ty "výkřeče"?
27.03.2007 16:13:16dát kritice tipZuzulinka
jo, skvělý*
27.03.2007 15:19:03dát kritice tipHáber
napůl choromyslný Bůh
.
.
.ani človek:)))
T
27.03.2007 14:43:45dát kritice tipAugustin_Šípek
skvělý! t.
27.03.2007 14:30:42dát kritice tipoleandr
tak ta líbí moc
27.03.2007 14:13:35dát kritice tipJanabel
Tváří se to nadneseně, ale neni se čeho chytit. Vím, že je to záměr, ale já tohle nemusim. Ten název je na tom nejlepší.
27.03.2007 14:09:11dát kritice tipUltrainfernal
el surrealismo :o)
27.03.2007 14:03:00dát kritice tippapouch
admin
ten optický kabel - :-))


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.