Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Hospoda u lesa

28. 03. 2007
2
6
2047

Hostinský se stává obětí zapeklitého případu.

1.Kapitola

     Rok 1921 hospoda v malé dědině na okraji lesa, zevnitř se ozývají výkřiky, zpěv a opilecké chrchlání až pozdě do noci, než hromadně z krčmy odcházejí bandy motajících se podnapilých. Hostinský stojí u dveří a hadrem vyhání poslední štamgasty. Chvíli se ještě dívá, než je pohltí noc a slyší jen vzdálené brebentění a pěvecké pokusy. Zaleze dovnitř a zamkne dveře. Hospoda je tmavá a zahalená mlhou kouře. Stoly jsou plné prázdných půllitrů, rozehraných karet a všelijakého smetí. V temném koutě sedí u stolu muž a opatrně srká svoje pivo, je to houslista Dejmivic, který za jídlo a nocleh dělá v krčmě muziku.

HOSTINSKÝ: Tak to máme další den konečně za námi.
Houslista přikývne.
HOSTINSKÝ: Půjdu spočítat tržbu.
HOUSLISTA: (zastřeným hlasem) Opatrně, pane vedoucí, venku se potulují vlci.
HOSTINSKÝ: (nechápavě pozvedne obočí, odfrkne si a sedne si ke stolu, aby spočítal tržbu jako každou noc)
PANÍ DOMÁCÍ: (přichází zavřeným oknem a pisklavým hlasem povídá) To byste nevěřili, co jsem našla venku!
HOSTINSKÝ: Mámo, kdo zas bude zasklívat to okno?!
PANÍ DOMÁCÍ: Když já potmě nikdy netrefím do dveří, Karlíčku.
HOSTINSKÝ: Co jsi tedy našla?
Paní domácí pozvedne nález do výše, aby si jej všichni prohlédli.
HOSTINSKÝ: (Rozzlobeně) Mámo!!! To je přece fusekle!!
Z rohu, kde seděl houslista, se ozvalo dušené zachrčení.
PANÍ DOMU: Óch, božínku!! Já myslela, že je to něco jiného!! To je mi ale legrační!
HOSTINSKÝ: Mně to tak legrační nepříjde.
HOUSLISTA: (polohlasem) Paní už je stará, pomalu se do její hlavy vkrádá senilita.
HOSTINSKÝ: (zadumaně se škrábe ve vousech) Kde jste jí našla, matko?
PANÍ DOMU: Vzadu v křoví, jak je špalek na dřevo.
HOUSLISTA: Co dělá špalek na dřevo v křoví?
HOSTINSKÝ: Co dělá špalek na dřevo v křoví?
PANÍ DOMU: Co dělá špalek na dřevo v křoví?
HOUSLISTA: Co dělá špalek na dřevo v křoví?
HOSTINSKÝ: De ja vu?
HOUSLISTA: Jen mě zajímalo, kde se vzal špalek na dřevo v křoví?
HOSTINSKÝ: Kde se vzal špalek na dřevo v křoví, mámo?
PANÍ DOMU: Kde se vzal šp…
HOSTINSKÝ: Nechte toho, mámo, vím že to děláte schválně! Tak co tedy?
PANÍ DOMU: Tedy, abych tak řekla… ehm… Ach ano! Medvěd!
HOSTINSKÝ: Cože!?
HOUSLISTA: Cože!?
HOSPODSKÝ: Kušuj!
PANÍ DOMU: Medvěd ho tam odkopl vzteky! (vypískla vítězoslavně)
HOSPODSKÝ: Co to povídáte, matinko?
PANÍ DOMU: No, medvěd, jak byl ožralý a spletl si kůlnu se záchodem!
HOSPODSKÝ: Teď už sem z vás dočista vedle!
PANÍ DOMU: (vysvětluje po hláskách) Medvěd si spletl kůlnu se záchodem a když zjistil, že tam není papír, naštval se a kopl do špalku a ten se skutálel do křoví.
HOUSLISTA: Možná se mu o ten špalek zachytila fusekle a tak se dostala do toho křoví.
HOSTINSKÝ: (nevěřícně se dívá na houslistu a ten pouze pokrčí rameny)
PANÍ DOMU: Ano, tak to jistě bylo!!!
HOSTINSKÝ: Matinko, jste opravdu unavená a pan muzikant taky, pojďme spát.

Hostinského v noci probudí podivné šramocení, ale spí dál.

Druhý den odpoledne, zatímco skláři vyměňují okno, v krčmě je jen pár lidí a houslista hraje něco od Brahmse.

SKLÁŘ: Tak už je to hotovo, pane domácí!
HOSTINSKÝ: Díky pánové, dejte si tady piv…
Paní domu vchází jiným zavřeným oknem do krčmy.
HOSTINSKÝ: (chytá se zoufale za hlavu) Proboha matinko!!!!!
PANÍ DOMU: (omlouvavě) Jejda, venku tak svítí, oslnilo mě sluníčko a já netrefila do dveří.
HOSTINSKÝ: Krista Pána!!!
HOUSLISTA: (přestává hrát) Copak to máte v ruce, paní domácí?
PANÍ DOMU: A! no vidíte málem bych zapomněla, našla jsem venku nůž.
HOUSLISTA: A hergot můj…
Upřou se na něj všechny pohledy
HOUSLISTA: (polkne) můj smyčec, praskla mi žíně.
HOSTINSKÝ: kde ste to zas našla, Matko?!
PANÍ DOMU: Pod střechou, vedle žebříku.
HOSTINSKÝ: Žebřík je přeci v kůlně!
Chvíle ticha
HOUSLISTA: Kde se tam vzal?
HOSTINSKÝ: Kde se tam vzal?
PANÍ DOMU: Kde se tam vzal?
SKLÁŘ: Kde se tam vzal?
HOSTINSKÝ: De ja vu?
HOUSLISTA: Tak kde se tam vzal?
PANÍ DOMU: Přeci… ehm… Liška!!
HOSTINSKÝ: Pro Kristovy svaté rány!!!
PANÍ DOMU: Liška chtěla sežrat čápy, co mají hnízdo na komíně, vzala si žebřík, aby se tam dostala.
SKLÁŘ: A když lezla, vypadl jí z kapsy nůž, kterým chtěla zaříznout ty čápy!
HOSTINSKÝ: (škube zběsile hlavou a otírá si roztržitě pot z čela)
HOSTINSKÝ: Pro boha svatého!! Co to všichni vykládáte?! Vždyť na komíně ani žádní čápi nejsou!
HOUSLISTA: Jistě, když je ta liška sežrala.
Vtom sebou hostinský praští k zemi.

O chvíli později se probudí a kolem něj stojí hosté, sklář, houslista a paní domácí

Konec 1. části

2.Kapitola

V minulém díle hostinský nevydržel psychické napětí a upadl do mdlob, poté, co se probudil, pokračovalo vše obvyklým režimem až do noci, kdy opilci opustili hospodu a on zavřel krčmu. Sedl si vedle houslisty a začal počítat tržbu jako vždy.

Pátek (sobota ráno)
HOUSLISTA: Dnes jste moc nevydělal, pane domácí.
HOSTINSKÝ: Je před výplatou.
HOUSLISTA: Máte na čele nějaké svinstvo.
HOSTINSKÝ: Cože to?!
HOUSLISTA: Že máte na…
HOSTINSKÝ: (Otře si čelo a podívá se na ruku) Hele, rozplácnutý šváb! Kde se tam vzal?!
HOUSLISTA: Máte ho tam už od rána.
HOSTINSKÝ: Chcete mi říct, že celý den chodím s rozplácnutým švábem na čele?
HOUSLISTA: Už je to tak.
HOSTINSKÝ: (složí hlavu do dlaní a usedavě pláče, dokud někdo nezaklepe na dveře, osuší si oči a zavolá) Máme zavříno, Krista!
ZPOZA DVEŘÍ: To jsem já!
HOUSLISTA: (pokýve hlavou)
HOSTINSKÝ: Aha.
HOUSLISTA: Kdo to je?
HOSTINSKÝ: Moje dcera Věnka. Kopni do těch dveří, zámek se pokazil.
HOUSLISTA: Zámek se pokazil?
HOSTINSKÝ: Ano nevím, jak je to možné, vše se proti mně spiklo. Dnes nemůžu najednou zamknout dveře, okno je rozbité a bude víkend, až do pondělí to tak musí zůstat.

Mezitím se ozve rána a Věnka vletí do krčmy a třískne sebou o zem. Vstane, opráší si sukni a podívá se na otce.
VĚNKA: bylo by stačilo i méně.
HOSTINSKÝ: (potlačuje smích) Promiň, chtěl sem mít dnes nějaké rozptýlení.
HOUSLISTA: Dobrý poledne.
VĚNKA: Je noc.
HOUSLISTA: Testoval sem vaši pozornost.
VĚNKA: Co se tady děje, otče? Proč je zámek rozbitý a okno také. Navíc jsem si všimla, že pod střechou je žebřík. Děje se něco!?
HOSTINSKÝ: Tvoje Babička.
VĚNKA: Co je s ní?
HOSTINSKÝ: Spletla si vchod.
VĚNKA: Nuže, bude víkend.
HOSTINSKÝ: Ano?
VĚNKA: O víkendu přece vždy zůstávám tady u tebe, maminka musí odklízet sníh.
HOUSLISTA: Jaký sníh?
VĚNKA: Ty se do toho neser, hovno tomu rozumíš!
HOSTINSKÝ: Ale Věnko!
VĚNKA: Odpusť otče.
VĚNKA: No, je pozdě, jdu spát.

Sobota (neděle ráno)
Po směně
HOSTINSKÝ: (počítá tržbu, pak odemkne pokladnu a uloží finance. Unaveně usedá vedle houslisty)
HOUSLISTA: Vypadáte strhaně.
HOSTINSKÝ: Jsem vyčerpaný a táhne na mě skrz to rozbité okno.
HOUSLISTA: Skočím vám do kuchyně pro trochu čaje na uklidnění.
Hostinský vypije čaj a pak…
Hostinského probudí nějaký šramot, vezme pušku a jde dolů do krčmy. Když rozsvítí, v krčmě nikdo není. Jde zase spát.

Neděle ráno
Hostinský vstane a jde si do kuchyně uvařit kafe. Sedne si v krčmě ke stolu. Vypije kafe a chce otevřít pokladnu, aby zjistil, zda má dost drobných, jaké je však jeho překvapení, když zjistí, že u sebe nemá svůj klíč a najde pokladnu otevřenou a PRÁZDNOU.
HOSTINSKÝ: Proboha živého!!!! (zařve) Vykradli mě!!!
Běží nahorů do pokoje své dcery, ta je však pryč a v posteli je zabodnutý nůž.
HOSTINSKÝ: Proboha živého!!!! (zařve) Unesli mi dceru!!!
Beží do matčina pokoje, ten je také prázdný, ale pryč jsou i matčiny věci.
HOSTINSKÝ: Proboha živého!!!! (zařve) Utekla mi matka!!!
Seběhne do krčmy a chvíli se zmateně točí nevěda, co si má počít. Usedne na podlahu a začne mlátit hlavou o roh stolu.
HLAS: Opatrně, ať si něco neuděláte.
Hostinský zvedne oči a vidí houslistu.
HOSTINSKÝ: Nevěřil bys, co se mi stalo!!!! (vyhrkne)
HOUSLISTA: (naprosto klidným hlasem) Ale věřil.
HOSTINSKÝ: (Zarazí se a pohlédne houslistovi do usmátých očí) Cože?!
HOSTINSKÝ: Stal jste se obětí nepříjemného spiknutí. (podává hostinskému složený papír)
Hostinský jej rozevře a okamžitě poznává houslistův portrét, nad ním velký nápis „Četnictvo pátrá!“ Hostinský čte „Houslista na vyobrazení olupuje krčmáře, jež ho přijmou jakožto muzikanta, pozor, je nebezpečný. Kdo jej spatří, ať neprodleně kontaktuje nejbližšího četníka, nebo četnickou stanici.“
HOSTINSKÝ: To jste přece vy!!!
HOUSLISTA: Ano.
HOSTINSKÝ: A kde je má dcera?!!!
HOUSLISTA: Obvykle se specializuji na loupení majetku, obzvláště finančního charakteru, ale tentokrát mi padla do oka vaše drahá dcera.
HOSTINSKÝ: Bídáku! Je jí teprve patnáct!
HOUSLISTA: No co! Pod zákonem už není.
HOSTINSKÝ: A moje matka?!
HOUSLISTA: V té jsem objevil komplice. Jednou v noci mě načapala, jak slídím kolem domu. Něco jsem si vymyslel, ale ona mi nevěřila. Začala se mi vnucovat, že prý jí už dlouho vysáváte a nekupujete jí žádné nové šaty. Ani na dovolenou jste jí prý nikdy nevzal! Jak ohavné!!! A tak sem jí nabídl, jestli by si nechtěla ztracená léta s vámi vynahradit?! Namluvil sem jí, že za lup bych jí zaplatil dovolenou v Karibiku. Nicméně když posloužila účelu, nemínil sem se o lup s někým dělit.
HOSTINSKÝ: Kde je teď!?
HOUSLISTA: Skláři jí právě zakopávají v lese.
Sotva to houslista dořekl, objevili se v krčmě dva skláři, zamazaní od hlíny s lopatama v rukou.
SKLÁŘ 1: Mise Dovolená v Karibiku je úspěšně dokončena.
SKLÁŘ 2: Eště trochu skučela, tak sem jí majznul lopatou, he, he!
HOUSLISTA: (Vytáhl z kapsy bloček a tužku a začal si něco odškrtávat) Únos pěkné nezletilé dcery! Hotovo, škrt! Vyloupení pokladny s tržbou za týden! Hotovo, škrt! Dovolená v Karibiku! Hotovo, škrt! Ještě zbývají dvě hlavní věci.
HOSTINSKÝ: Jaké!?
HOUSLISTA: Přece si nemyslíte, že bych se spokojil s týdenní tržbou, pane vedoucí. Karle!
SKLÁŘ 1: Ano, šéfe?
HOUSLISTA: úspory má schované v dutině špalku na dřevo a ve střeše pod jeho oknem je tam přistavený žebřík, vem si nůž, ať může vyrýpat poklop skrýše!
SKLÁŘ 1: Jasně, šéfe!!
HOUSLISTA: Velmi originální skrýše. Ale pamatujte si jedno „Nikdy nevěřte své matce, když říká, já to nikomu neprozradím a vietnamským trhovníkům, když říkají, že ty boty jsou z pravé kůže.“
Zatím se vrátil sklář Karel s penězi ve dvou taškách.
HOUSLISTA: Teď zbývá poslední věc na seznamu, jsem velmi pečlivý člověk.
HOSTINSKÝ: Co to je!?
HOUSLISTA: (Čte) Odstranit oba skláře (kvůli dělení) a hostinského (celou dobu mi nebyl sympatický).
Potom houslista vzal pouzdro na housle, které mu leželo u nohou, otevřel ho, vytáhl revolver a tišinu okolí proťaly tři výstřely.

KONEC



6 názorů

ani mne sa nepozdáva zvolená kategória. na môj vkus je dielo dlhé, ale prehrýzol som sa ním a dobre som spravil 1) páči sa mi zamotanosť, už som dlho nečítal žiadnu detektívku a chýba mi to 2) použil si aj humor, to sa cení. dobré čítanie.

moc dekuju za rozsahlejsi kritiku :-) pro priste to zkusim zlepsit i s ohledem na pana producenta :-D

Děkuju :-)

Fairiella
31. 03. 2007
Dát tip
ale tohle je samozřejmě celkem ok, ale závěr naprosto ne... no jakože je nudnej, no :-D :-D ale tip dám, za ten čas, co jsi nad tím strávil *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru