Na Písmáku publikuje 51 tisíc autorů, 452 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Jak vaříte BUŘTGULÁŠ?
datum / id22.04.2007 / 242374Vytisknout |
autorPišta_Hufnágl
kategorieDiskuseDalší dílo autora
zobrazeno13431x
počet tipů20
v oblíbených7x
zařazeno do klubůKlub plných bříšek a mastných úst,
Prolog
Hemží se to tu samými zbytečnými diskusemi, tak jsem si říkal, že by bylo fajn rozpoutat nějakou smysluplnou. Tady je:
Jak vaříte BUŘTGULÁŠ?



Jak vaříte buřtguláš?

Já takhle:

Ingredience:
hrnec (velký, řekněme nějakých pět litrů a víc)
2 velké cibule (případně 4 poloviční či 8 čtvrtinových)
sádlo (nejlépe domácí, ale snese to i olej, máslo a podobně)
800g až 1kg točeňáku
100g hladké mouky
5 čajových lžiček mleté sladké papriky
3 čajové lžičky mleté pálivé papriky (slabší povahy mohou ubrat)
zhruba dva litry vroucí vody
2kg brambor
4 čajové lžičky soli
3 čajové lžičky kmínu
6 bobkových listů (to je takový to, jak to měl na hlavě Cézar)
1 konzervu rajského protlaku (cca 100 až 120g)
2-4 stroužky česneku
2 čajové lžičky majoránky
 

Ponejprv si oloupu a nakrájím cibule, a kydnu je s třemi
vrchovatými lžícemi domácího sádla do hrnce. Do toho velkého hrnce. Nejsme, pánové,
troškaři, no ne? Nebudeme přeci vařit v nějakém koflíčku. Navrch, buřtguláš,
uvařený ve velkém hrnci, vyniká tím, že je ho hodně. Tudíž vydrží dva až tři dny.
Podle toho, kolik máte doma krků či jak moc jste žraví.
Potom vezmu kilo točeňáku (Pozor, nutno před samotným vařením dokoupit! Točeňák se
běžně v ledničce nevyskytuje. Patrně nepatří k základní výbavě.) a oloupu ho.
Neptejte se mě, proč. Netuším to. Nicméně babička mi to vždycky kladla na srdce,
tak tedy loupu. A radil bych to i vám.
Po oloupání vyhodíme slupky (to se v žádné kuchařce nedočtete, na to jsem přišel
metodou pokus/omyl) a nahatý točeňák nakrájíme na cca dvoucentimetrové kostičky.
Ale je to vcelku fuk. Zezačátku jsem to měřil, teď už to dělám "vod voka", coby profík.
Nakrájený salám švihneme do nějaké misky, dáme stranou a vrhneme se na brambory. Těch
budeme potřebovat dvě kila. Jemnější povahy je oloupou. Nakrájíme též na kostičky
a odložíme.

Mimochodem, to krájení na "kostičky" neberte moc doslova, točeňák i brambory mají
sklony ke kulatosti, a skutečná kostička jde udělat leda z toho vnitřku. Kraje budou
vždycky kapku šejdrem...
Mno... Hlavní ingredience máme, tak se pusíme do vaření. Dopijeme první pivo, a zapálíme
pod hrncem se sádlem a cibulí.
Cibulku zpěníme cca během jednoho cigára (pro nekuřáky - asi pět minut), vrzneme k ní
nakrájený točeňák a osmahnem ho. Doporučuji sem tam promíchat.

*******************************************************
INTERMEZZO
Jedním z důvodů, proč píšu tenhle návod, je i nesmírná stupidita většiny kuchařských knih -
na začátku vám napíšou "připravte si cibuli, kilo točeňáku, dvě kila brambor a koření",
 a pak se dočtete "zpěňte cibuli" (budiž, na jejím množství tolik nesejde) a hned po tom
"přidejte nakrájený oloupaný salám". No ale copak snad někdo na začátku napsal, že ten
salám mám nakrájet, neřku-li oloupat??? Snažíte se to teda stihnout než se ta pojebaná cibule
spálí, ale i když to stihnete, další rada kuchařky zní "po pár minutách smažení zalijte
horkou vodou a vsypte nakrájené brambory". Psal snad někdo na začátku, že se ty brambory mají nakrájet?
Psal snad někdo že si máme předem připravit horkou vodu? Nepsal! Je čas na revoluci. Muži,
požadujme exaktní kuchařské knihy! Nenechme se odbýt nedokonalými spisky postrádajícími
základní informace! .... No nic. Zatím, co jsme se rozčilovali, osmahl se nám salám.
*******************************************************

Nyní na příjemně osmahlý salám zlehka nasypeme mouku, přičemž snížíme intenzitu plamene
na minimum. Mícháme, co to jde, až se udělá taková jakoby kašička. Leckdo tomu říká jíška.
Když je to moc suchý, přilejeme olej. Po dvou-třech minutách míchání přisypeme obě papriky (viz seznam ingrediencí)
a opět na malinkatém ohýnku chvilku mícháme (dejmetomu dvě minuty). Potom zalejeme vroucí vodou,
přidáme na plamínku aby se věc vařila, a jdeme si dát další cigáro (zhruba pět minut).

Po pěti minutách varu vsypeme ony nakrájené brambory, sůl a kmín, vhodíme bobkové listy a
ještě do toho vrzneme konzervu rajského protlaku. Zamícháme, a jdeme si dát další pivo.
Celá směs se začne vařit, přičemž není od věci to semo tamo promíchat. Jednak ty buřty lezou nahoru,
a jednak se to připaluje. Vaříme zhruba půl hodiny, tedy dvě až tři piva. Úspěch díla
poznáme podle toho, že buřtguláš zhoustne, a brambory začnou být poněkud rozvařené.
Nehoustne-li objekt, lze postupně přisypávat hladkou mouku, až do kýženého výsledku.
Následně vypneme sporák a do buřtguláše protlačíme přes takové to specielní mufátko několik stroužků
česneku (ne moc, pak z toho pálí žáha) a vmícháme majoránku.

Lahodný a jednoduchý pokrm je hotov a připraven k podávání. Děti to zbožňují a v očích manželek
či přítelkyň se stanete králem kuchařů, proti němuž je nějaký usmolený Jamie Oliver picmochem, kterému
by nesvěřily ani pytlík čaje.

Dobrou chuť! :)
 



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

06.03.2009 20:32:04dát kritice tipPišta_Hufnágl
Jistěže. Ovšem nejdřív odzátkovat, jinak to vrže mezi zubama.
06.03.2009 18:07:42dát kritice tipKvětoň Zahájský
Tohle mi udělalo velikou radost.
Čtivé, humorné a navíc poučné.
Jenom nechápu, jak se někdo může podivovat, že se buřtguláš nepřipravuje z buřtů. Svíčková se taky nedělá ze svíček!
Ovšem, nesehnal jsem točený salám.
Můžu použít lahvový?
06.03.2009 18:06:36dát kritice tipKvětoň Zahájský
Tohle mi udělalo velikou radost.
Čtivé, humorné a navíc poučné.
Jenom nechápu, jak se někdo může podivovat, že se buřtguláš nepřipravuje z buřtů. Svíčková se taky nedělá ze svíček!
Ovšem, nesehnal jsem točený salám.
Můžu použít lahvový?
14.08.2008 13:16:37dát kritice tipPišta_Hufnágl
Vyzkoušíme, uvidíme:)
14.08.2008 12:19:02dát kritice tipvindal drámo
dobrá finta je hrst rýže
která to zajímavě zhustí
smrt jíšce!
27.07.2008 12:12:14dát kritice tipTragicus
Nemohu nez souhlasit, byt nemyslicim tvorem je o tolik snazsi!
26.07.2008 21:25:55dát kritice tipPišta_Hufnágl
Kolikrát ti mám říkat, že nemáš myslet? Nedělá ti to dobře.
26.07.2008 09:43:05dát kritice tipTragicus
Jo? Ja myslel, ze to maji vrozene...
26.07.2008 09:37:25dát kritice tipPišta_Hufnágl
Ano, i delegovaná varianta je možná, nicméně je nutné použitou maminku vybavit tímto programem.
26.07.2008 09:16:08dát kritice tipTragicus
:] Libi se mi osvetleni casovych intervalu. Osobne neznam mensi casovou jednotku nez jednu cigaretu. Coz je obcas docela na hovno.
A jen asi blba otazka, ale tocenak je samecek od tocene zmrzliny?
Ja varim burtgulas tak, ze vezmu jednu maminku a postavim ji k plotne. Pote v obcasnych (2-3 piva) intervalech chodim kontrolovat.
25.07.2008 15:06:17dát kritice tipPišta_Hufnágl
Všim. Byl jsem výrazně potěšen:)
25.07.2008 14:39:04dát kritice tipstanislav
zas tak se s tim nepytlikuj, mohou tam bejt smolíci, blbý to je dost, tak kutilsky... hehe...

doufám, že sis všimnul tý maďarský písničky na úvod, pouštim si to dokolečka... :o))))
25.07.2008 13:31:49dát kritice tipPišta_Hufnágl
Týjo, tak to bude problém...
Mám dojem, že to přišlo vniveč za první Velliády. Popatřím po tom.
25.07.2008 13:10:36dát kritice tipstanislav
já to vařim podobně, když vařim, ale moc teď nevařim, ale mám jeden jinej dotaz, kdesi jsi psal, že odkazuješ na nějaký sníky ke svýmu vosákovi, ale já tam mám jen čtverečky, nemáš to někde? že bych to tak frk místo smolíků?
25.07.2008 12:53:11dát kritice tipPišta_Hufnágl
A i si ho uvař. Pomice už to zkoušela a nemůže si ho vynachválit:)
25.07.2008 12:43:23dát kritice tipstanislav
tento recepis samo sebou použiju... děkuji zaň..
24.06.2008 13:18:53dát kritice tipPišta_Hufnágl
Hurá. :)
24.06.2008 13:16:48dát kritice tipPomerančová
redaktor poezie
včera jsme ho měli k večeři - opravdu stkvostné - prostě musím dát tip :-)
10.10.2007 13:25:15dát kritice tipPišta_Hufnágl
Tak to muselo bejt famózně nechutný.... Brrrrrrrrrrr.
10.10.2007 13:15:55dát kritice tipkrev
sem mel znamou, ta nemela burty, tak do burtgulase dala tlacenku...tfuj
30.05.2007 08:06:29dát kritice tipPišta_Hufnágl
To jsem rád, že chutnalo :)
29.05.2007 22:50:43dát kritice tipsestricka.slunicko1
Mňamky...:o)) *T*
17.05.2007 16:22:00dát kritice tipnepotrebujem
milujem čítanie receptov!
14.05.2007 10:44:19dát kritice tipPišta_Hufnágl
Já, když už chci nějakou divokost, používám jedině tohle:
2122-1.jpg
To je teprv síla...:)
14.05.2007 08:46:58dát kritice tiptibbaR_etihW
Čertínku, tabasco není pálivá omáčka vhodná do gulůáše - je docela dost kyselá - použij raději přímo čili v oleji - uvidíš to bude hořák
06.05.2007 10:46:29dát kritice tipPišta_Hufnágl
Tož teď už jo :)
05.05.2007 15:58:34dát kritice tipreneelowe
to nejni žádnej newspeak... já jsem už neviděla na klávesnicu takže sem psala po čuchu a samohlásky mi utekly, vieš?
:))
05.05.2007 08:45:38dát kritice tipPišta_Hufnágl
Asi jsem na ten newspeak už starej :)
04.05.2007 22:16:34dát kritice tipreneelowe
oblbn...no, celkem vzato jo, ale spíš jsem myslela že si TO dílo přidám do oblíbených :)
03.05.2007 13:25:53dát kritice tipPišta_Hufnágl
Můj guláš není žádný přechodník, pani!
03.05.2007 11:45:01dát kritice tipeowi
To je přechodník, přece!
02.05.2007 09:57:12dát kritice tipPišta_Hufnágl
Oblbn? Jako Obrovsky Brutální Labužnická Bašta Nepřekonatelná?
01.05.2007 21:39:11dát kritice tipreneelowe
to je geniální!! (eh, to slovo používám dneska nějak moc často...)
já mám hlad...:-*
krásný...
dobrou chuť...
* oblbn
27.04.2007 09:08:37dát kritice tipPišta_Hufnágl
Prosímtě! Vždyť jsi štíhlá jako proutek! Na tobě hnětýnky nejdou....
26.04.2007 17:36:31dát kritice tipeowi
PH: Udelas mi vecer hnetynku? Prosiiim...
25.04.2007 17:51:14dát kritice tipPišta_Hufnágl
Hnětynky, to je krásný slovo! Takový nimravý, jakoby. Vrzni sem recept :)
25.04.2007 17:36:52dát kritice tipBaziliška
jasně, že jíme ryby...skoro pořád...
pod mý rodný město-překvapivě Vodňany;) spadá lehce přes dvacet rybníků...něco s těma rybama dělat musí:))..
proto jsem taky po zkušenostech s kostmi zapíchnutými v různých oblastech dutiny ústní a krku, z nichž jedna si vyžádala pobyt v nemocnici, za exota, protože rybu pozřu jen z donucení a to ještě musí být před mými zraky vykostěna:))
(netýká se sardinek a grundlí;-))

po krátkém průzkumu můžu potvrdit, že se tu buřtguláš masově nedělá...

ale pečou se tu ZELŇÁKY a HNĚTYNKY...nevíte, o co přicházíte:)))))

25.04.2007 15:55:11dát kritice tipPišta_Hufnágl
Grafo: No, voni spíš žerou ryby. To mi připomíná, že mám fajn recept na rybí škvarky... :)

Ale dneska si upeču bůček.
25.04.2007 15:53:44dát kritice tipPišta_Hufnágl
Kaprlata! Pro lásku boží!!!
25.04.2007 11:56:28dát kritice tipangel_death
:D dekuju, smal jsem se :)
25.04.2007 11:00:34dát kritice tipJezuita
Není zdravej :-)
25.04.2007 10:47:28dát kritice tip(((Grafoman)))
jezuita, me by nepotesil spis ten losos se svickovou kaprlaty a salotkou...brrr :-)

pista: a je to jasne, s tou znamou co do burtgulase nedava burty ani jine uzeniny - ona je totiz z jiznich cech! (by me zajimalo co tam na jihu proti bg maji a jestli maji nejaky vhodny evkivalent, ktery nezname my :-O)

koukam, ten hapening se nejak neujal... si asi budu muset burtgulas uvarit dneska sama k veceri
25.04.2007 10:39:58dát kritice tipJezuita
Co naplat, ať je debata jakkoliv plodná, buřtguláš, který nezačíná slovy:" na mladé šalotce zlehka osmahneme plátek lososa, svíčkové a několik kaprlat", nikoho moc nepotěší:-)
25.04.2007 08:00:32dát kritice tipPišta_Hufnágl
Pravda je, že za pět let v Budějicích jsem na buřtguláš nenarazil, jih mu evidentně nesvědčí. Docela dobrej měli v Teplicích, ale stejně to nebylo ono...
24.04.2007 22:25:50dát kritice tipBaziliška
jsem barbar z jihu a nevařím buřtguláš, takže díky za poučení:)))
ty kritiky jsou stejně nejlepší:-DDDD
24.04.2007 18:56:45dát kritice tipPišta_Hufnágl
Oldjerry: Ha! Padl jsem do tvých ďábelských tenat, doktore Moriarty!!! :(

Zbora: Prdlajs. Esli máš PU/PD, tak si nech otestovat hladinu krevního cukru a taky ledviny. Nejspíš jsi nemocen.

Theuška: Neuspokojivé. KDY se pivo lije? A kolik?
24.04.2007 18:20:12dát kritice tipTheuška
U nás doma se do toho ještě lije pivo. Jo a ja to teď ve Francii nahradila červeným vinem - taková záplata, když tu nemají pořádné pivko :))
24.04.2007 17:54:28dát kritice tipOldjerry
korektor
Pišto - sakra - kdo je hamižnej ? tys mi nechal ostatníma sežrat guláš dřív, než jsem stačil dorazit. Pto mně je gyros východisko z nouze a jen abys neměl radost, jak jsi se mnou vychcal, jsem to navlík opačně...
24.04.2007 17:27:18dát kritice tipZbora
redaktor poezie
Takže u kuchaře vařícího buřtguláš se předpokládá objemný močový měchýř, neboť průměrný jedinec by si po vypití tolika piv, jak je uvádíš v receptu, musel odskakovat po každých pěti minutách (nebo mít bažanta?)
24.04.2007 17:00:21dát kritice tipPišta_Hufnágl
Bezvěrci!
24.04.2007 16:42:29dát kritice tipPilar
my zahušťujeme chlebem.ne žádnou moukou.pfůůj.
24.04.2007 15:54:14dát kritice tipPišta_Hufnágl
Zboro, každý správný kuchař ví, že k dílu má přistupovat vyčuraný a vykakaný. To je známá věc.
24.04.2007 15:41:30dát kritice tipZbora
redaktor poezie
Matematický vzorec je hezká věc, ale co když se mi zrovna v okamžiku kdy nastane skutková událost zapnutí čudlíku bude chtít čůrat (nebo nedejbože něco horšího)?
24.04.2007 15:25:04dát kritice tip(((Grafoman)))
zbora: chces na to matematicky vzorec? :-)
24.04.2007 15:04:29dát kritice tipPišta_Hufnágl
Zbora: Zvol přesný střed mezi tebou zmiňovanými intervaly (delším a kratším) a nemůžeš nic pokazit.
24.04.2007 14:55:57dát kritice tipPeachus Ksheery
můj zaručený recepis: udělám guláš z pytlíku, přidám buřt a můžu si podávat..
24.04.2007 14:52:19dát kritice tipČertínek
A buřtgulášovej happening beru, vlastně cokoli buřtgulášovýho...vlastně cokoli, kde bude jídlo:o)))))
24.04.2007 14:50:49dát kritice tipČertínek
Grafo, k loupání buřtů, no většino to vyjde tak asi na stejno, buřty jdou loupat vždycky dobře, kdežto NĚKTEREJ točeňák jde loupat blbě, záleží na tom, kterej přinatrefíš, ale s buřtama je to stejně lepčí. K zahušťování, když použiju hr. nebo plohr., tak jí tam musim dát víc, protože míň zahušťuje a to už by nebyl buřtguláš, ale buřtknedlík :o)))))))).

Jo a buřtguláš zásadně bez chleba.
24.04.2007 13:45:01dát kritice tipZbora
redaktor poezie
Jak konkrétně je dlouhý rozumný interval. Pokud zvolím interval delší, voda mi vystydne, když kratší, vyvaří se mi. Nevím si rady.
24.04.2007 13:23:18dát kritice tipdadik
to jistě jsou, ale žerou dobře, to si piš
:)
24.04.2007 13:14:32dát kritice tipPišta_Hufnágl
Čertínek: Hrudky se mi nedělaj. Fígl je v tom, nekydnout to tam naráz, ale spíš tak lehce poprašovat a zuřivě míchat. Jináč, dobrej nápad, s tím tabascem, vzykouším. Díky :)

Oldjerry: Já věděl, že seš hamižnej!

dadik: Nojo, v Brně... Tam sou vůbec divný lidi.

Nicméně, Grafáčův návrh na buřtgulášový happening mě zaujal. Kdo je pro?
24.04.2007 12:42:23dát kritice tip(((Grafoman)))
Honzyk: tak promin, jsem nevedel ze je ti burtgulas burt - ti priste teda neposlu. Ale te djo, abys vedle, ze na tebe mluvim, oki?
24.04.2007 11:46:40dát kritice tipdadik
brgul s chlebem zásadně, v brně teda...:)
24.04.2007 11:12:29dát kritice tipHonzyk
copak sam sobe, ale i mne...a ja pritom skoro nezeru..nejak mne to nebavi...grafous!---tak pro priste!!!DDDD...
24.04.2007 11:07:30dát kritice tip(((Grafoman)))
tyjo, ono jde poslat avizo sam sobe, to je drsny, to jsme netusil...

mi jeste napadlo, ze by to nebyl spatny hapening, vareni a pojidani burtgulase hromadne :-)

behem vareni mozno recitovat. behem pojidani to pujde hure




24.04.2007 11:04:37dát kritice tip(((Grafoman)))
mimochodem, jsem si ted vzpomnela ze v zavodni jidelne v mem byvalem zamestnani podavali burtgulas s chlebem - jite to nekdo taky tak? mi staci samotny ten pokrm lahodny
jsme chtela zalozit na toto tema anektu ale nevim jak...

certinek: s burtama je ale mnohem vic prace s loupanim nez s tocenakem ne?

a technicka - pokud se ti s hladky mouky delaj zmolky, pouzij polohrubou nebo hrubou. nebo instatni jisku
24.04.2007 09:25:54dát kritice tipOldjerry
korektor
Čertínek - jo - to nemá chybu....
Pišto - chyba - nejsem Tomáš, ale Jarda, krom toho, než se k tobě dostanu, tak to snědí ostatní, co jim nevadí přišmrncnutá paprika... a navíc dneska ? máme kuře a la gyros a tomu asi dám přednost...
24.04.2007 08:14:13dát kritice tipČertínek
Teda mi děláme buřtguláš ze tří věnců buřtů/nešidíme to žádnym jalovim točeňákem/ a dvou řádků brambor, ale jinak je to skoro jak ty řikáš, jen tu sladkou papriku nahradíme tabascem, červenym a to sou pak rachejtle.

Jo a jedna technická...když ti to nezhoustne a ty tam sypeš tu hl. mouku, nedělaj se ti hrudky? Lepčí je, udělat si takzvanou "ameriku" nebo taky"kvásek", což neni nic víc než mouka rozmíchaná ve vodě, ale pak to musíš zase 20min vařit, aby nebyla cejtit, takže máš brambory úplně na sr....
a nebo si uděláš ještě trochu jíšky/ta se nemusí tak dlouho vařit/a tu tam v pohodě rozmícháš.

Tý jó...sem byl zase chytrej:o))))))
23.04.2007 23:32:34dát kritice tipPišta_Hufnágl
Nespálil!!! Stav se někdy na nášup a uvidíš, nevěřící Tomáši! :)
23.04.2007 23:30:41dát kritice tipOldjerry
korektor
Pišto - můžu se po něm umlátit - to bylo jen kvůli tomu, že jsi spálil papriku...
23.04.2007 22:56:50dát kritice tipPišta_Hufnágl
Seňorita: Vy už ochutnala? Mňamňala? Áha?
23.04.2007 22:56:00dát kritice tipPišta_Hufnágl
*voda
23.04.2007 22:55:34dát kritice tipSenyoryta
Tip!!!! Avi!!!! To je neuvěřitelný! Dokonalý!!!!
23.04.2007 22:55:03dát kritice tipPišta_Hufnágl
Jiko: Jsi věčný rýpal. Pravda je taková, že i vroucí, lehce ochladlá a pak opět k varu donucená vode je stále jen ve výsledku vroucí. Nekomplikuj to.
23.04.2007 22:48:51dát kritice tipJiKo
to už je jen ohřívaná voda ne?... no eště že grafo to poměrně jasně vysvětlila:-)
23.04.2007 22:48:48dát kritice tipPišta_Hufnágl
Zbora: Ducati je pochopitelně třeba v rozumných intervalech, to dá rozum.
23.04.2007 22:48:02dát kritice tipPišta_Hufnágl
Oldjerry: Však jo, s tou paprikou. Mám odzkoušeno, že na malinkatém plamínku to dá tu jednu dvě minutky míchání, a pak hned podlít, to tam píšu.
A recept na guláš z divočáka uvítám, ovšem pakliže současně dodáš i divočáka. Chodí mi do ordinace leccos, ale že by se zrovna s divočákama netrhly dveře.... :(

P.S. Proč bys nejedl buřtguláš? Osvětli.
23.04.2007 20:31:06dát kritice tipZbora
redaktor poezie
Já do něj ducnu a ona mi ho vyducne zpátky.
23.04.2007 20:22:03dát kritice tipOldjerry
korektor
Pišto - tak tohle bych asi nejedl, ale návod je fascinující ... s jedinou výjimkou a to tou, že paprika se nechá pouze rozpustit, nesmí se smažit, hořkne a hnědne - kupodivu zároveň, čili: po vsypání papriky zamíchat a podlít...nicméně - až budeš chtít návod na guláš z divočáka - napíšu ti recepta bez nároku na vděčnost...
23.04.2007 19:20:54dát kritice tipPišta_Hufnágl
Milá konvice!
Někde na svém těle máš takové tlačítko, čudlík jakýsi, a když svého páníčka požádáš, aby do něj počas přípravy pokrmu semotamo ducnul, voda v tvých útrobách bude stále připravena k použití.
23.04.2007 18:40:06dát kritice tipZbora
redaktor poezie
Vysvětli to mojí varné konvici.
23.04.2007 16:54:33dát kritice tipPišta_Hufnágl
Zbora i Jiko: sakramejdlo, chlapi, dá předi rozum, že když si učiním vroucí vodu, tak ji v tom stavu udržuju, dokavad ji nepotřebuju, no ne?
23.04.2007 16:36:26dát kritice tipZbora
redaktor poezie
Co mám dělat, když mi ta vroucí voda mezitím vychladla?
23.04.2007 14:59:34dát kritice tipPišta_Hufnágl
Králik: Tady se pozná, že jsi v problematice studován! :) Velmi poučná reakce, dík. :)

P.S. Já vím, že bych měl číst recept nejdřív celý a nejméně dvakrát, a pak teprve vařit. Ale zvyk je železná košile - býval jsem mladým modelářem, a návody k lepení papírových modelů jsou mi dodnes vzorem pečlivosti a logiky. Tam se nikdy nedočteš "přilepte díl 22 k dílu 23, čímž vznikne uzavřený prostor, kam jste předtím umístili díl 4"... :)


Grafoman: Ten vzorec mě ohromil. Nechám vaření a dám se na aplikovanou matematiku! :)
23.04.2007 14:19:35dát kritice tip(((Grafoman)))
jiko, to mas jednoduche:

t je cas potrebny pro uvedeni vody do varu
o je okamzik kdy ji budes potrebovat
tb je cas pro oloupani brambor
z je doba kdy zacinas brambory pripravovat
tak jde cas je nekonecny serial
bg je burtgulas
dnes je pondeli

a nyni, kdy jsme stanovili vychozi podminky:

pokud o = z + tb = t , das vodu varit zaroven se zapocetim prpravy brambor

pokud z + tb > z+t, potom cdv (cas dat varit vodu)
= z+tb-t nebo take o-t

pokud z + tb < z + t (nepravdepodobne, ale mozne, zvlaste pokud se vodu pokousis ohrat solarnim panelem z bazaru v prosinci), potom tez cdv (viz vyse) = z +tb - t nebo take o -t, pricemz ale o-t < z, tedy musis nejdriv dat varit vodu a pak v presne vypoctenem okamziku zacit pripravovat brambory

vypocet jsme ovsem provedla v zjednodusene soustave, kde zcela opomijim dalsi mozne faktory ovlivnujici konecny vysledek a hodnoty tc (cas na jednu cigaretu), tordp (cas na osetreni riznuti do palce), pripadne todknzavdzonkkb (cas potrebny k otevreni dveri kdyz nekdo zvoni a vysvetleni dotycnemu ze opravdu nechci koupit kozenou bundu) stanovim blizici se nule

je to ted jasnejsi?






23.04.2007 13:55:26dát kritice tiptibbaR_etihW
hm, pjekné no jo tož to ono je, ale........
Jak jistě víš ne všechny kuchařky píší ,,kuchaři,, třebas se najde nějaká domácí puťka, co si to přečte někde v časopise, přidá do originál recepru víc soli a pepře a je z toho recpt ,, jablka v županu dle paní Dáši,, nebo se najde nějaká ta stará celebrita Bohdalka npř. a ta pak společně s kozlem něšikulou uvaří řízky se žampiony na přírodno, ale protože v té kuchařce uvádí i svou autobiografickou tvorbu oseká recepty právě od těch informací, které ty začneš řešit až v momentě, kdy potřetí vyleješ spálenou cibuli do hajzlíku, protože o sedm řádků níže jsi se dozvěděl, že jsi tam nedal kmín. Ale zato víš kam Bohdalka jezdí na dovolenou a co si tam nejraději dává. Možná se taky dozvíš co si tam dala a jaký recept si tam odtud odvezla - to máš tak:

Bohdalka jde po pláži, včera to přehnala s chlastem a tak se poflakuje podél pomalu se otevírajících restaurací. Nechce aby si místní mysleli, že je to českej vožungr na vejletě, proto si obědná něco k jídlu a k tomu ,,spravovací,, láhev bílého. Jak tak chlastá a jí co si vobědnala rozleží se jí to v hlavě.

Po návratu do čech se dohodně s ostatníma herečkama dají se dohromady - ukecaj nějakého vydavatele a hurá psát recepty, ale EJHLE....

Co to sakra bylo v tom jídle na pláýži.... Určitě minimálně litr bílého vína - taky nějaká zelenina (v čechách dáme mrkev a pórek, možnmá aby to bylo exotické avokádo), myslim že tam bylo docela dost mořských plodů (maso z ryb a korýšů) - hop tam zmrazené. A co dál, hm tam to bylo docela husté - dusíme pod poklicí až se víno téměř vydusí. Hm a přilejeme v čechách 12% smetanu - ono se to sice srazí, ale na fotku nacpeme jiné jídlo tomuhle jakš takš podobné. Lidi si to budou kupovat, nám půjdou prachy, lidem po třetí várce vylité do hajzlu dojde že naletěli a dají knihu receptů babičce, která si z ní sice nikdy nic neuvaří, ale přečte si jak se měla Jiřinka na dovolené u moře.

Kdybys chtěl nějakou fajn kuchařku - běž do knihkupectví a chtěj ,, Státní normy teplých pokrmů,, (možná by byl lepší antikvariát).
Tlustá bychle, ale je to tam psané tak abys tomu rozuměl i ty.


Přesto ti dám jednu radu:

NEJPRVE SI PŘEČTI CELÝ RECEPT MINIMÁLNĚ DVAKRÁT A PAK HURÁ DO VAŘENÍ.



TIPTIPTIPTIPTITPTITPTPTPPTPTPTPTZOTPTIZOTIZPTOIZPT
23.04.2007 13:13:15dát kritice tipJezuita
No, nevim, nevim, na salám z mouky a gumovejch medvídků ještě sypat mouku?Vrazil bych tam asi místo ní lot anglické slaniny - jistota je jistota.
23.04.2007 12:40:59dát kritice tipdost ostrej kritik
no..a za chvíli se tu objeví jako diskuse postup žehlení od lamouette a háčkování od dítěte na skleníku - vivat literární server pissmak
23.04.2007 10:01:55dát kritice tipHonzyk
---ojedinele----)
23.04.2007 09:46:20dát kritice tipZuzulinka
já někdy přidávám i mraženou zeleninu, nebo papriku, či rajče...místo brambor...jsou to příjemné obměny a chutná to taky skvěle:-)
23.04.2007 08:19:21dát kritice tipJiKo
Mě to není jasný s tou vařící vodou. Když si ji připravím na začátku ještě před dvěma kilama těch brambor, potom ji mám dycky ve chvíli kdy ji chci použít už jenom vlažnou.

23.04.2007 01:40:37dát kritice tipdítě_na_skleníku
nejlepší je něco, co utíká, ale nemyslím psa, spíš to, co se dá (teda vlastně nedá ani moc) chytat... třeba pórková polívka z pytlíku; hlad sice zůstane, ale je to největší bžunda
23.04.2007 01:11:01dát kritice tipabbe
slupky z (kvalitního) (u)točeného
fungují v trávicím traktu jako koště
pak nám netřeba plev ve chlebu
23.04.2007 00:53:51dát kritice tipgr_4you
rozhodně nesouhlasím, fšecko je jinak!
22.04.2007 22:37:19dát kritice tipNorsko
tak vidíš
a ani jsi nemusel nic prozrazovat
:-)
22.04.2007 22:28:01dát kritice tipPišta_Hufnágl
Norsko: Mám svejch starostí dost. Eště tak takovýho nenažrance na krku, to by mi chybělo...
22.04.2007 22:25:50dát kritice tipNorsko
... mi netvrď, milý hufnágle
že bys mě chtěl krmit ...

rozumíš ?
22.04.2007 22:22:37dát kritice tipPišta_Hufnágl
Norsko: Hovnajs. Tam je evidentně teplo furt.
22.04.2007 22:21:31dát kritice tipNorsko
vidíš ..., přihořívá
22.04.2007 22:20:41dát kritice tipPišta_Hufnágl
Norsko: Takovej tvrďák nejseš, abys potřeboval obměkčovat....
22.04.2007 22:19:45dát kritice tipPišta_Hufnágl
Grafoman: Souhlas.
Jináč, ta tvoje známá je pěkná husa. Bych se s ní přestal kamarádit.
22.04.2007 22:19:28dát kritice tipNorsko
od tebe nikdy
(ale kdybys byl tady, dal bych se obměkčit)
22.04.2007 22:18:57dát kritice tipPišta_Hufnágl
Norsko: Luk? Luk pod Lovošem? Seš blázen???
22.04.2007 22:16:41dát kritice tipNorsko
a v tvé situaci ..., to ti řeknu úplně přesně, co bych dělal

zeptal bych se lidí, jestli někde blízko neslyšeli velký hluk
22.04.2007 22:16:38dát kritice tip(((Grafoman)))
pista: nekdy ta spina dolu jinak nejde
22.04.2007 22:15:44dát kritice tipPišta_Hufnágl
Grafoman: Oloupané dítě, to jsem ještě nezkoušel. To může bejt dobrý! :)
22.04.2007 22:13:30dát kritice tipPišta_Hufnágl
Norsko: Já vim. Nedal by sis něco k jídlu?
22.04.2007 22:13:10dát kritice tipNorsko
teď opravdu vážně ... mám hlad, neserte mě
:-)
22.04.2007 22:11:12dát kritice tipPišta_Hufnágl
Norsko: Je mi to líto, vážně. Ale choval by ses jinak, v mé situaci???
22.04.2007 22:11:12dát kritice tipNorsko
já mám hlad, neserte mě
22.04.2007 22:08:30dát kritice tip(((Grafoman)))
no tak teda tohle je uplne obracenej postup nez znam! :-O
v nasem rodinnem klanu se tocenak pridava az nakonec :-O

takze muj optimalizovany recept:
pripravym si velkej litinovej kastrol (popis viz pista)
varecku
sirky
nuz
a prkynko
krizovky nebo ikarii¨
uvarim kafe

z potravin:
brambory, cibuli, tocenak, tuk (napr sadlo)
sladkou pariku, kmin, mouku, sul, mam-li naladu na zmenu tak i bobkovy list, cely pepr a nove koreni
-----
zapalim plyn pod litinovou plotynkou - musi se ohrat
dite necham oloupat a nakrajet brambory, ldyz je hotove rychle, necham ho jeste nakrajet salam.
salam taky loupu, slupky jsou hnusny
na plotynku dam hrnec, kdyz se ohreje, pridam do nej sadlo, do rychlovarky vodu a zapnu ji
nakrajim cibuli, mezitim se sadlo rozpusti a ohreje
na sadle zpenim cibuli, na cibuli nasypu papriku a trochu osmahnu - nesmi se pripalit, zhorkla by
zamicham, pridam brambory, podliju vodou z rychlovarky, osolim, pridam kmin, pripadne - mam -li naladu na zmenu to dalsi koreni
nekdo pridava masox nebo vegetu ale to mi nechutna
priklopim poklickou a necham dusit
pokud salam nekrajelo dite, nakrajim ho ted
az jsou brambory skoro mekke (cca patnact minut, zalezi na velikosti kusu brambor a tak)
az jsou brambory skoro mekke,pokud je jeste nejaka voda, necham ji vysmahnout na brambory nasypu mouku, necham proparit, zaleju dalsi vodou z rychlovarky, zamicham, necham chvili povarit (asi pet minut), pak pridam nakrajeny tocenak a varim dalsich asi pet minut

a je to

technicka poznamka . mouku polohrubou nebo hrubou, hladka by pri zaliti horkou vodou udelal zmolky
jednou jsem se spletla a pouzila krupici - taky to slo

u vareni popijim kafe a lustim krizovky nebo si ctu

ps: jedna znama dela burtugulas bez salamu a misto nej pridava slehacku - je to vubec mozny?! a je to pak jeste burtgulas?
a vy davate salam jako prvni nebo az nakonec?

a vubec - dobrou chut k cemukoliv :-)





22.04.2007 22:07:32dát kritice tipNorsko
asi se nebudeš divit, milý pišto, ale o tom
se mluvilo nejvíc
:-)
22.04.2007 22:05:03dát kritice tipPišta_Hufnágl
Však jsem si to taky užil!
22.04.2007 22:02:26dát kritice tipNorsko
čekalo se jenom NA TEBE
22.04.2007 22:00:55dát kritice tipPišta_Hufnágl
Norsko: A já si říkal, kam jste se zdejchli....
22.04.2007 21:59:06dát kritice tipNorsko
od jídla
jsme v už minulé lekci

plynule přešli k filosofickým otázkám
milý pišto
:-)
22.04.2007 21:54:50dát kritice tipPišta_Hufnágl
Norsko: Cože?

Ceder: Ani náhodou!
22.04.2007 21:53:03dát kritice tipceder_john
lži
22.04.2007 21:52:19dát kritice tipNorsko
HU-RVÍ-NKU ! HU - RVÍ - NKU !! ...
22.04.2007 21:50:41dát kritice tipPišta_Hufnágl
Cedr: Nelži.
22.04.2007 21:49:57dát kritice tipPišta_Hufnágl
Norsko: Tady je špatně slyšet.
22.04.2007 21:49:53dát kritice tipceder_john
kuchař
22.04.2007 21:49:07dát kritice tipNorsko
HURVÍNKU ...
(Spejbla jsem už poznal před devíti roky)
:-)
22.04.2007 21:49:07dát kritice tipPišta_Hufnágl
Ceder: Jsem externí poradec.
22.04.2007 21:48:30dát kritice tipPišta_Hufnágl
Asi najíst, řek bych.
22.04.2007 21:48:25dát kritice tipceder_john
jim děláš šéfa? nebo jim píšeš proslovy?
22.04.2007 21:47:31dát kritice tipPišta_Hufnágl
Norsko: Máničko!
22.04.2007 21:47:31dát kritice tipNorsko
co chce ten ceder, milý pišto
22.04.2007 21:46:58dát kritice tipPišta_Hufnágl
Ceder: Mně platí leda spolčení hlupců... :)
22.04.2007 21:46:33dát kritice tipNorsko
(... já zas k holiči dojít, nejsem schopen)
22.04.2007 21:46:12dát kritice tipPišta_Hufnágl
To bude tou empatií.
22.04.2007 21:46:09dát kritice tipceder_john
no jen aby v tom nebylo něco jinýho..třeba spolčení výrobců točivého salámu..kolik ti za to platěj, že rodině uzurpuješ buřty?
22.04.2007 21:45:14dát kritice tipNorsko
... je zajímavé, pišto, jak si rozumíme

takové jakoby vzdálené
a rozdílné bytosti
22.04.2007 21:44:04dát kritice tipPišta_Hufnágl
Bodejť. Jsem ostříhanej.
22.04.2007 21:42:21dát kritice tipNorsko
tys to nepochopil ...
Tebe bych nepoznal
22.04.2007 21:41:49dát kritice tipPišta_Hufnágl
Guláš není Bolek, trdlo.
22.04.2007 21:41:10dát kritice tipNorsko
ty sou nejlepší ... :-)))
DO POLÉVKY
22.04.2007 21:40:06dát kritice tipPišta_Hufnágl
Norsko: Kurvo laciná!
22.04.2007 21:39:31dát kritice tipPišta_Hufnágl
Norsko: I z hub?
22.04.2007 21:39:14dát kritice tipNorsko
a dám taky každýmu
kdo de okolo
22.04.2007 21:38:56dát kritice tipPišta_Hufnágl
Ceder: Je to tak. Buřtguláš se dělá z točeňáku, ne z buřtů. Pravděpodobně jde o nějakou krajovou mutaci, evidentně však fungující. Vyzkoušel jsem i buřty, ale není to ONO.
22.04.2007 21:38:03dát kritice tipNorsko
já třeba, milý hufnágle, buřtguláš
vařím z čehokoliv
22.04.2007 21:37:07dát kritice tipPišta_Hufnágl
Finsko: Houbelec. Se stav zejtra s ešusem, dostaneš nášup, srabe. :)
22.04.2007 21:36:54dát kritice tipceder_john
ještě jedna technická: zdá se mi to nebo v tom guláši opravdu není žádný buřt?
22.04.2007 21:35:42dát kritice tipNorsko
pražák ..., je ten hufnágl
dělá všecko proto, aby mohl
nedat

:-)
22.04.2007 21:34:01dát kritice tipPišta_Hufnágl
A vůbec, je to DISKUSE, tak diskutujme. Jak VY vaříte buřtguláš?
22.04.2007 21:32:48dát kritice tipPišta_Hufnágl
Ceder: To je specielní jíška, moulo. Však si to zkus. Jináč to nefunguje :)))

Norsko: Nic jsem neslyšel.
22.04.2007 21:30:26dát kritice tipNorsko
... začínám mít opravdu hlad !
22.04.2007 21:30:12dát kritice tipceder_john
chlapi kuchařky nepotřebujou..a to jak děláš jíšku je tragický voe..
22.04.2007 21:27:29dát kritice tipPišta_Hufnágl
Recept na expresní svíčkovou mám od Zbory, domluvím se s ním a též zveřejním:)
22.04.2007 21:24:05dát kritice tipNorsko
svíčková ... by byla lepší, milý pozorovateli
:-)
22.04.2007 21:19:00dát kritice tippozorovatel
ještě teď se olizuju
22.04.2007 21:15:24dát kritice tipNorsko
bych se hambou propad
:-)
22.04.2007 21:10:43dát kritice tipPišta_Hufnágl
Fjordy: Neřeknu. Slibuju!

Pupitel: Myslíš psa na hniličku?
22.04.2007 21:09:00dát kritice tipNorsko
ale nikde jinde už to prosím pišto neříkej, ano?
22.04.2007 21:07:54dát kritice tippozorovatel
kdybys radši připsal ten recept na psa
22.04.2007 21:06:48dát kritice tipFouckault
:-) většinou se zaseknu u toho piva
22.04.2007 21:06:16dát kritice tipPišta_Hufnágl
Nečti. Budeš mít hlad.
22.04.2007 21:02:54dát kritice tipNorsko
mám hlad
když to čtu
teda nečtu


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Pismak.cz 1997 – 2021, provozuje Dobrý spolek, pravidla Školy v přírodě Letní dětský tábor