Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jak zdravě žít (má maturitní písemka)

12. 05. 2001
3
0
4789
Autor
Danny

omluvte ten školometskej styl, je to do školy - maturitní písemka (květen 1998) btw dostal jsem jedničku :-) Schválně neupravováno.

"Být fit" je v poslední době krédem celé společnosti. Každou chvíli se v televizi objeví reklama na nějakou "racionální výživu" -jídlo, po jehož snězení se snad i místo tloustnutí hubne. Nikdo již nepochybuje o tom, že je lepší sportovat, posilovat a jíst ovoce a zeleninu, než nechávat svůj organismus v nečinnosti a cpát se tučnými jídly. (I když druhá alternativa vypadá pro člověka psychicky přijatelnější, věřte tomu, že se záhy dostaví nuda a nedostatek životní energie, protože tělo se prostě hýbat POTŘEBUJE.) Ne, o tom zde nebudu mluvit, protože je to "známá vesta" a nehodlám čtenáře nudit tím, co už jistě tísíckrát slyšel. I když je mnoho zdravých lidí pohromadě, jejich souhrn, společnost, může mít ke zdraví na míle daleko. Nedá jistě moc práce představit si celou společnost jako jeden velký organismus: televize, rozhlas a tisk jsou smyslové orgány - oči a uši společnosti. Doly, farmy a podobně, které získávají z přírody živiny a stavební látky, můžeme přirovnat k ústům a trávícímu traktu. Parlament a vládu můžeme připodobnit k mozku (i když v případě parlamentu by to byl mozek, který většinu času spí nebo hraje karty na počítači a zbytek času se hádá sám se sebou). Po tomto přirovnání si ale musíme přiznat, že kdyby organismus braný za obraz státu šel k lékaři, měl by na něm chudák doktor tolik práce, že by z této práce vykázanými výkony zřejmě položil Všeobecnou zdravotní pojišťovnu. (Pardon- zapomněl jsem, že výkonový systém již ve zdravotnictví neplatí a je nahrazen "logičtější" paušální platbou - tedy nemocnice dostane přesně tolik peněz jako minulý rok, samozřejmě bez ohledu na inflaci.) Představme si že výše popsaný systém zdravotnictví se v naší analogii přemění na systém hojení a obnovy buněk: Organismus se zraní. Poškozené buňky by měly být nahrazeny novými, ale systém přestal dotovat hojení a tato část těla dostane paušálně stejně prostředků jako minulé čtvrtletí. Krev tekoucí z rány by se měla srazit, ale někdo vytuneloval výrobnu fibrinogenu (látky potřebné ke srážení krve), takže krev vesele teče dál. Do rány vniknou bakterie, ochranný imunitní systém s nimi chvíli začne bojovat a vyžene je z těla ven, ale potom je pozve zpátky, omluví se jim za odsun a podepíše s nimi deklaraci. Nebo si představte, že by se kožní buňky (anglicky skin cells) rozhodly, že buňky podkožního vaziva jsou méněcenné ,vyholily by si chloupky na buněčné membráně a začaly by s nimi bojovat. Bílé krvinky imunitního systému by jen nečinně postávaly kolem, bály by se do konfliktu zasáhnout a přesvědčovaly všechny, že není možné dokázat, že je to rasově motivovaný trestný čin (však jsou to taky BÍLÉ krvinky a nikoli červené nebo snad nedej Bože ČERNÉ). Nebo že by PRAVÁ polokoule mozku dostala z ničeho nic spoustu živin a tvrdila, že jejich zdrojem je jakýsi mrtvý Maďar, a obracela pozornost na LEVOU polokouli, jejíž představitelé odjeli jednat do Bambergu. Také by se mohlo například stát, že by si jedno ucho koupil nějaký jiný člověk a to by pak slyšelo to, co on chce.(Pokud nevíte o čem mluvím pak vězte, že přes 50 procent českých novin je vlastněno zahraničními firmami.) Vůbec by to byl prazvláštní organismus: většina jeho vnitřních orgánů by podlehla cizímu kapitálu a patřila by jiným lidem, nesl by šrámy způsobené svým dělením v roce 1993 na dva organismy (možná je to i dobře, protože druhou polovinu bývalého společného těla ovládla jedna jediná buňka, která chce, aby jejím zájmům a názorům byl podřízen život celého organismu). Prostě jedna nemoc vedle druhé. Jakoby to ale popisovanému nemocnému organismu nestačilo - ani se nesnaží se uzdravit! Tvrdí, že se nic neděje, že je to dobré, že přece nemusí "jíst" lehkou sluneční energii a cpe se těžko stravitelnou ropou a nezdravým uhlím. Nesnaží se trochu více se rozběhnout po vesmíru a stále dřepí na Zemi, čili je vlastně stále v kolébce, do které se narodil. Naděje na vyléčení nemocí a vrozených vad společnosti tu však stále ještě je. Nezapomeňte, že biologické organismy existovaly na naší Zemi již miliony a miliony let, zatímco státy jsou tu "pouhé" čtyři tisíce let. Kdo ví, jak vypadaly první pokusy jednobuněčných organismů založit si mnohobuněčný. Rozhodně to nebyl hned ze začátku zdravý tvor.
StvN
12. 05. 2001
Dát tip
Trochu se Ti to zvrhlo, nemyslíš? Nejdřív sport a hned nato bys rád přebudoval celou společnost.

Albireo
12. 05. 2001
Dát tip
Mně se to moc líbí. A měl jsi kliku na bezva češtinářku! TIP

Danny
12. 05. 2001
Dát tip
Albi, češtinářka byla opravdu bezva (MM, Anais a pár dalších z našeho "ústavu" potvrdí)

Viz Albi... a tip.:)))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru