Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O Jednorožcích, Tučňácích a chamtivém Vilíkovi

15. 05. 2001
5
0
12556
Autor
Danny

Bylo nebylo, za devatero harddisky a devatero procesory žila, byla Zahrada informací. Binární stromy se klátily v datovém větru na pozadí bitmapové oblohy, zkrátka krása. Lidé chtěli využívat plodů Zahrady, avšak to nebylo možné dělat přímo, protože to byla zahrada kouzelná a nikoli taková ta obyčejná, kterou máte možná někteří za domem. Lidé k zahradě přistupovali nepřímo, prostřednictvím kouzelných zvířat a rostlin. Bylo tu třeba Jablko: po jeho snězení se mohl člověk kochat krásou Zahrady v uživatelsky přátelské a příjemné podobě. Pokud to někomu nestačilo a chtěl znát a umět víc, byli tu Jednorožci (anglicky přibližně UNIXorns). Na hřbetu takového Jednorožce mohl člověk velice rychle a efektivně projíždět Zahradou a využívat ji. Ovládání Jednorožců nebylo úplně jednoduché: bylo potřeba zašeptat do kouzelné ulity (shell) to správné zaklínadlo. Jednorožec jej potom velice rychle a odpovědně vykonal. Pokud zaklínadlo bylo špatně, Jednorožec udělal něco jiného než člověk chtěl, také učení se zaklínadlům nebylo lehké, proto většina lidí spíše jedla Jablka. V zemi za Oceánem žil byl jeden člověk. Jmenoval se Vilík Brána a měl jedno jediné přání. "Chci být bohatý!" říkal každému na potkání. "Ale tvůj tatínek je přece boháč, nebo ne?" odpovídali mu. "Ano, ale já chci být ještě bohatši. Chci být nejbohatší na celém světě!". Vilík se dal dohromady s partou kamarádů a začal vyrábět a prodávat Okna. Nebyla to jen tak obyčejná Okna, ale byla v nich černá magie: dovolovala lidem dívat se do Zahrady informací a částečně jí využívat. Protože měl Vilík za ušima, dokázal přesvědčit lidi, že Zahrada informací je nejlépe vidět právě skrz Okna. Lidé přestali jíst Jablka, o Jednorožcích neměli ani tušení a používali Vilíkova Okýnka. Okna však měla své nevýhody:to všechno občas se stávalo, že se zasekla, nešla otevřít ani zavřít, pomohl pouze skřítek Resetníček, který se stal přítelem každého, kdo se díval z Okna. Pokud chtěl někdo do informační zahrady něco přidat, Vilík mu řekl, že to nejlépe udělá, když do Okna řekne Slovo. Informace vytvořené pomocí Slova bylo však možno číst pouze jiným Oknem - a to ne vždy, pokud byla za druhým Oknem menší Kancelář než za tím prvním (šikovný chlapec Vilík vyráběl i celé Kanceláře), nešlo ani to. Také pokud se někdo chtěl na Zahradu podívat pořádně zblízka a detailně, Okna se stala neprůhlednými a chudáček neviděl vůbec nic. Také bylo na Oknech spousta záclonek, malůvek, cingrlátek a grafiky, pod jejíž tíhou lidem kvílely procesory a disky se točily, točily a točily.... Vilík si mnul pracičky, protože díky jeho chytré politice si byli lidé nuceni kupovat nová Okna a nové Kanceláře z Vilíkovy malé měkké firmičky. Jablka nikdo nekupoval a hlavní sadař Štěpán Zaměstnaný je dokonce na chvíli přestal pěstovat. Drsní jezdci na Jednorožcích stále cválali v hloubi Zahrady, ale obyčejní lidé neznalí magie o Jednorožcích vůbec nevěděli. Lidé byli nespokojení, vypadalo to, že to všechno dopadne špatně, ale na jedné poradě jezdců na Jednorožcích povstal jeden z nich - Linus - a prohlásil: Nic proti Jednorožcům, ale jsou drazí- člověk je musí hřebelcovat, krmit a podobně. Chce to něco podobného, ale aby to pro lidi bylo zadarmo. Linus potom velmi dlouho šeptal Jednorožci něco do ucha a ten narazil rohem do skály. Vytryskl pramen - takzvný Otevřený Pramen. Z něho vylezli Tučňáčci, moudrý Apač a další roztomilí tvorové. Nebyl to pouze sám Linus, kdo pramen otevřel. Také Ríša Stallman a mnozí jiní se toho účastnili, ale nebudeme vám nyní zbytečně plést hlavu. Tučňáčci se postupně vylepšovali ve vodění lidí do Zahrady informace, protože narozdíl od Oken, Jednorožců i Jablek pokud někoho napadl zlepšovací návrh na to, jak by se mohli Tučňáci chovat lépe, mohl jej říci Linusovi, nebo také přímo tučňákům. Začalo přibývat lidí, kteří Zahradu informací navštěvovali v doprovodu Tučňáků - nebylo jich sice zatím víc, než těch, kteří se dívali Okny, ale stále jich přibývalo. Tučňáci měli na jedné straně hodně podobnou náturu jako Jednorožci, ale snažili se postupně být k lidem i přátelští, aby se lidé cítli podobně, jako když jedli kouzelná Jablka. V našich krajích byly sice stále problémy s tím, jak naučit Tučňáky dobře česky, ale to nadšencům nevadilo. Vilík zpočátku Tučňáky přehlížel, ale postupně mu začalo docházet, že jsou lepší než Okna a že pokud to tak půjde dál, nebude už nejbohatším na světě. Zaplatil spoustu zlat'áků těm nejlepším našeptávačům a ti pak našeptávali lidem různé pomluvy o Tučňáčcích. Spousta lidí také znala pouze Okna a nedovedli si Zahradu informací představit jinak než z pohledu přes napůl neprůhledná a špinavá skla Vilíkových Okýnek. Také tu byli lůzříci, kteří zašeptali do kouzelné ulity Tučňáků nějaké nesprávné zaklínadlo, Tučňáci je zavedli jinam v Zahradě informací a nazlobení lůzříci je pak pomlouvali... Zuřil lítý boj. Harddisky se točily, procesoři počítali, paměti si pamatovaly...Každý v něm využil ty nejlepší informační zbraně. Štěpána Zaměstnaného například napadlo, že člověk bude velice silným bojovníkem, pokud sni Jablko a potom si sedne na Jednorožce. Jmenovalo se to Mac OS X, ale to je trošku jiná pohádka... Ptáte se jak to dopadlo? Jestli žili št'astně a spokojeně až do smrti? Přátelé, tato pohádka nemá konec. Je na vás, jak to dopadne. Je na vás, jestli vyhraje Vilík a jeho Okýnka, nebo Tučňáčci, Jablíčka a Jednorožci. Vybírejte mezi nimi dobře a řid'te se pouze vlastním srdcem.
*

Shigor
13. 01. 2002
Dát tip
Hezký :). Jen tak do Billa, já na něj mám od léta pracovat:). Je pravda, že by se pár věcí mělo trošku doladit, ale je to fakt hezký. Jen tak dál.

Kuchajda
30. 08. 2001
Dát tip
Kuchajda - príbeh ma zaujal. Popracoval by som však nad dialógmi a pokúsil sa oživiť postavy (pozri prvú pripomienku Popeluchy). Vadí mi znetvorovanie textu nesmiernym úsilím našiť to všetko na počítače. Tomuto významu dielka som neporozumel vôbec - a ani nechcem. Počítač považujem za vynikajúci písací stroj, techniku a matiku nenávidím. Nech žije literatúra. A preto - Vilík mi pripomenul Tolkienovho Viliho Potměchutě. Chcelo by to trochu vypointovať prečo je Vilík zlý - túžba po bohatstve sama osebe už dnes nestačí. Jednorožci by mohli pôsobiť ako symbol tajomnosti, vznešenosti a nekomunikatívnosti. Naopak, tučniaci by ich vyvažovali ako komické figúrky. Užitočné by bolo niektorého z tučniakov a jednorožcov pomenovať a nechať hovoriť. Lúzrici vo mne vyvolávajú predstavu nebezpečných, špinavých lenivcov (na západe Slovenska lúzer znamená povaľača s hrozivou vizážou - neviem ako je to v Čechách). Ich lenivosť, neochota a neschopnosť učiť sa niečo nové by mohla ohrozovať Záhradu informácií "prázdnotou mysle". Jablká ... hm, možno by sa mohli stratiť a nejaký Tučniak na Jednorožcovi (alebo s jednorožcom) by sa ich vydali hľadať. No, skrátka, dá sa všeličo. A nestraš už prosím ťa, s počítačovou terminológiou. Zdravím Popeluchu!

Popelucha
04. 06. 2001
Dát tip
ehe, ještě mně bratr připoměl jednu věc, i když netuším využití v pohádce. V praxi je to celkem nutné. Stejně si ale nejsem jistá tím označením...

 

 

 

 

 

 

 

 

meziksicht


Popelucha
23. 05. 2001
Dát tip
Danny, upřímně řečeno nasrals mě. Chtěls nám sem předhodit pohádku nebo Tvé názory na Linuch a Mrkvosoft? Škoda, že ta docela hezky rozehraná hra s překlady, jakož i poznámky o jednorožcích a čertících přichází naprosto vniveč... Za tohle ANTITIP jak prase.

Mikuláš
23. 05. 2001
Dát tip
Myšlenka byla dobra - ta literarni, ale nasledny boj o ulozene nazory toto dilko shodil uplne do stoky. Ztratilo to smysl...(i když na druhou stranu asi presne tuto debatu jsi musel ocekavat, ....) Ale pohadka pekna, i postavicky... :o)

Danny
22. 05. 2001
Dát tip
mao: me slo treba o tohle: segfaultoval me civserver (FreeCiv) gdb civserver core odhalilo ze to zbuchlo v libtermcap. Upgradoval jsem tuto knihovnu a tim jsem to rozjel. ve Woknech bych se imho nemel ceho chytit...

Danny
19. 05. 2001
Dát tip
mao: >2c: >i pod windows lze napsat neco co vyplivne "core". a je jedno >jestli to udela os nebo napr. nejaka knihona pod kterou >program bezi. >takze se neda rici ze by to ve windows "neslo". zalezi na vuli >tvurce. no jo, ale to je demagogie: nerikejte ,ze kdyz vam spadne napr. word, vygeneruje core a vy se pak podivate kde je problem nebo jeste lepe core poslete do MS kde to opravi - TO SNAD NE. v tomto NENI jedno jestli to dela OS nebo nejaka knihovna - kdyz to dela OS pak NEZAVISI na libovuli tvurce podivat se kde je problem - coz je better psal jste ze popisuji pouze programy a ne system, ale toto je zrovinka featurka systemu, kera se mi libi a kerou okna nemaji (druha takova featurka je symlink - zastupce sucks) >chcete snad tvrdit ze v Linuxu lze naprogramovat neco co ve >Windows nejde? díky že jste mi nahrál na smeč. například jsem napsal systém MOCCA - MObil COntrolled Commands and Actions - spustí se vždycky když přijde mail, rozparsuje ho a na základě určitých podmínek ho buď pošle na mobil rozkouskovaný na SMS nebo ne. Také plní příkazy zaslané z mobilu. přiznám se, že nevím jak by se něco podobného dělalo ve Woknech - ***snad to ani nejde***. Nebo to rozhodně nejde tak ¨jednoduše, aby to študák a lamer Danny naprogramoval skoro lusknutím prstu.... popelko , vážně mě to nedalo a ještě jsem odpověděl, soráč.

Danny
18. 05. 2001
Dát tip
kolego Mao:
2b:pokud se na neco zeptam na cz.comp.linux, vestsinou me fundovane poradi, pokud na cz.comp.windows.ms, casto dostanu "radu" ze jedinou pomoci je reinstalace
2c: ulimit -c unlimited ; pustim program ; padne ; gdb program core ; vidim kde to zbuchlo ; pokud v knihovne upgraduju ji - pokud ne zamailuju tvurci - timto zpusobem se mi nekolikrat podarilo vyresit segfaulty ve Win muzu teorieticky disasemblovat a krokovat, ale neni tam soubor core a disassembling je casto NELEGALNI.
2e: jak co. treba u zakladnich systemovych utilit jsou many a infa urcite lepsi nez wokenni help...ale s tema mene znamyma progama mate mozna pravdu - ale dost casto se na inetu nejaka ta dokumetace vali
2f:nerad bych aby z toho byla flame. spise vecna vymena nazoru-to se mi libi vic
ad 1 - jde o zanr *pohadka*. jista cernobilost a *nadsazka* tam podle mne patri.
btw - vy jste se o tomto dile dozvedel z linux@linux.cz, ze?

Popelucha
18. 05. 2001
Dát tip
mao, Danny: K diskuzi o OS. Mně jako uživateli připadá úplně nemístné a nehorázné, že se mi někteří snaží vnutit nějaký OS. Že mě vůbec otravují s něčím takovým. Já chci pracovat a ne studovat jadýrka, dostávat hlášky s HEX adresama, resetovat a číst HOWTO. Je to jako kdyby mě někdo vnucoval super auto s tím, že musím vědět, jaké má skvělé bubnové brzdy, zcela novou technologii vstřikování a blablabla. Obyčejnému uživateli je po tom prd, nemůže a ani se tím _nechce_ zabývat. Mao má pravdu, že označení lůzřík je z tohoto pohledu odporné, asi jako kdybych já(coby frankofonní) nazývala zparchantělými křupany všechny, kteří četli Květy zla jen v překladu. Tudíž zpět k literatuře: Pohádka o zlém Vilíkovi je jednostranný pohled a asi tak jako může ochráncům zvířat připadat nemístné rozpárat vlkovi břicho kvůli nějaké Karkulce, může někomu tohle připadat jako neférový útok. Danny, navrhuju méně (toho našeho budovatelského) apelu na konec. Po zakrytí důkladném reality může vzniknout solidní fantasy pohádka, která může mít jeden smysl (pohádkový) pro nezasvěcené, ale dva smysly pro lidi od počítačů. Na tomto principu jsou založeny pohádky, které mají rády jak děti, tak dospělí (Mluvící balík, Hárún a moře příběhů, možná i Zeměplocha...). Troufám si ale tvrdit, že to dá pěknou fušku. Ještě jedna prosba pro vás oba: Přesuňte svou diskuzi jinam, sem se to fakt nehodí.

Danny
17. 05. 2001
Dát tip
popelucho, díky za skvělou kritiku. tvé podněty jsou rozhodně velmi na místě a když jsem je četl, cítil jsem povinnost pohádku přepracovat a rozšířit... možná časem ad 6:kde se navážím do Jablek? počítače Apple mi přijdou roztomilý, sice jsem s nima nikdy nepracoval, ale nic proti nim nemám, naopak je považuju za SKVĚLOU alternativu k M$. Toto je open source pohádka, která je vlastně součástí akce serveru www.linux.cz (protiakce na kampaň m$) - na jejím propracování se může podílet i víc lidí a nakonec ji někde otiskneme.....

Vio
17. 05. 2001
Dát tip
;-)

Popelucha
17. 05. 2001
Dát tip
Danny: Díky, že pohádku ještě vylepšíš, už takhle je výborná. ad 6. Sorry, byl to jen takový pocit z věty "Pokud to někomu nestačilo a chtěl znát a umět víc..." Jirka: Pohled Ven a Mocná Tečka :-))) Trubač myslím není špatné jméno, zní zároveň s Bránou a Zaměstnaným docela realisticky. Mocná Tečka se ke mně ještě nedostala, protože používám Borovici (Jednorožčí) a tam mi k ničemu není ani Slovo ani Malé Měkké Práce ani Mocná tečka. Co jsem si ale takhle všimla, jednou z nejpoužívanějších věcí (u všech) je Běžec a na Mezisíti je velká nabídka (i pohyblivých) tvarů Běžců. (To je ale blbost, "(ne)pohyblivý Běžec", že?). Dalším zajímavým Vilíkovým výtvorem je podle mě Viditelný Základní Rukopis, který bývá přiložen v mnoha dopisech. Obsahuje Rukopis něco tajemného? Je podobný Rukopisům z Ulity? Nabízí se tu mnoho otázek, a proto by bylo vhodné nahlédnout do N Dvoukolák A (trochu krkolomné...). Zkusím taky ještě přemýšlet nad něčím dalším.

MM
17. 05. 2001
Dát tip
:-) hodně zdaru při rozvoji pohádky... (*)

Danny
17. 05. 2001
Dát tip
žlutý nepodepsaný kritiku:
  1. Podle mého názoru je daleko více rétoriky a chování totáče z 50tých let na straně Microsoftu.
  2. pokud chceš složitější a méně "nalajnovaný" pohled, přečti si můj fejeton na stejné téma
  3. není to zas tak černobílý: viz např. zmínka, že Tučňáci neumí dobře česky...
  4. Příště se prosím podepiš - takhle je to k ničemu

Popelucha
17. 05. 2001
Dát tip
Jirko, Netopýři zase dostali mě. Zvlášť ten Samoběžný. Dvoukolák? Ano. Nevím to jistě, ale myslím, že s Mocnou Tečkou si nějak dokáže poradit Gymnasta. Následně by mohl zaklínadla Mocné tečky rozluštit Gymnasta Čtenář (něco jako meruzalka srstka). Teď ale vážně nevím jestli je lepší (Hvězdný) Úřad nebo Dannyho Kancelář. Pavel Hampl: Dobrý postřeh! Jednorožci bývají mnohdy dost vybíraví, co se týče Jadýrek. Jen tak nějaké lískáče jim nevoní. Danny: Žlutej kritik má pravdu v tom, že je to moc explicitní. Jenomže, jak tady sleduju všechny ty úřady, netopýry, rukopisy a další tajemné věcičky, bude k tomu možná nakonec potřeba nějaký epilog (debilog). :-)

alina
16. 05. 2001
Dát tip
aúúúúúúúúúúúúúú.! Tolik "sprostých" slov už v první větě :o))....Nezvládám, odpadám. Nic pro mě. Možná se ještě někdy vrátím, až bude lepší konstelace hvězd :o)

Rivka
15. 05. 2001
Dát tip
:))))))) Danny Danny...:)))

Vojtek
15. 05. 2001
Dát tip
kurva..zas to spadlo... :-)))) danny....*!!!!

Popelucha
15. 05. 2001
Dát tip
Danny, námět je parádní, ale má svoje ale. 1. Zkus víc charakterizovat Jednorožce, Tučňáky a Jablka. Z pohádky (a z praxe) sice plyne, že Tučňáci jsou oproti jednorožcům přátelštější, myslím ale, že by každé skupině postav prospěla nějaká pěkná pohádková charakteristika. 2. Z Jablek bych vytvořila nějaké zvíře (nabízí se ježek), tím, že všichni zúčastnění budou zvířata, se Ti myslím otevře mnohem větší manipulační prostor. 3. Uživatelé WIN by tím pádem byli ochuzeni o zážitky ze Zahrady podobně, jako třeba návštěvník ZOO sice vidí dikobraza, ale nikdy si ho nepohladí ani se o něj nepopíchá. Prostě oknem není vidět tolik, jako když se do Zahrady vejde. Tohle bych zkusila trochu rozpracovat, třeba s poukazem na to, že Vilík tvrdí, že ten, kdo vstoupí do zahrady v doprovodu nějakého hloupého zvířete, může se se zlou potázat. 4. Zahradu bych také lépe popsala, myslím, že je trochu nebezpečná (čili Vilík má napůl pravdu), ale v doprovodu těch hodných a moudrých zvířat člověku nic nehrozí. Jsou třeba v Zahradě cestičky? Je symetrická? Je to spíš anglický nebo francouzský park nebo samé záhonky s mrkví nebo kytičky nebo něco jako Lužánky? 5. Do pohádky se určitě nehodí slova jako grafika nebo politika. 6. Nenavážej se do Jablek. Všechno, co bylo na DOSu dobrý je z UNIXu, ale všechno, co je dobrý na Woknech je z Jablek ;-) 7. Neodbíhej od tématu, Ríšu a Mac OS X není třeba zmiňovat. 8. Otevřený pramen je výborný, zkus to rozvést, třeba kdo se jednou z otevřeného pramene napije, do roka a do dne se přestěhuje do Antarktidy. 9. Konec pohádky by měl být pohádkovější. Buď udělej pohádku bez konce nebo nějaký vymysli, třeba že se lidé přestali bát chodit do Zahrady a objevila se spousta jiných zvířat, ale byli to býložravci, takže si nijak neškodili a spokojeně žijí až dodnes. Nebo ještě jinak: přemnožili se a zahradu sežrali! Ne, to je blbost. 10. Některé věci nemusí být tak explicitní s anglickými vysvětlivkami, Linuse bych přejmenovala, lůzříci - hmm, to bych buď změnila nebo bych ty skřety nějak popsala, naopak ulity jsou geniální bez vysvětlení. Good Luck!

Wopi
15. 05. 2001
Dát tip
Popelucha: skvělé! A pak, že tu absentuje pořádná kritika! :o)))))))))

Helča
15. 05. 2001
Dát tip
:o)) V práci mám Vilíkova okýnka, ale doma máme Jablíčko a taky to jde.

Albireo
15. 05. 2001
Dát tip
Danny, je to moc pěkné, i když Popelucha má v mnohém pravdu. Každopádně TIP Albi**Reo

Spvrivs
15. 05. 2001
Dát tip
BOMBA prdne pod oknem, až je vysklí; to se mně líbí. Jenom mám trochu problémy s těma tučňákama. Já patřím k té části, která zná hlavně okna. Mimochodem (Ríša) Stallman by se možná dal přeložit jako "Stánkař". BOMBA naplněná TIPama prdla. A máš ho!

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru