Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

MEZI ŘÍPEM A MILEŠOVKOU

Výběr: Print
15. 06. 2007
23
37
6507
Autor
vesuvanka

omlouvám se za zařazení díla mezi povídky...

MEZI ŘÍPEM A MILEŠOVKOU

Nastal čas hvozdíku písečného, a tak jsme se rozhodli navštívít opět nenápadný kopeček poblíž Klenče pod Řípem s tajemným názvem Karfilát, abychom si zopakovali tuto jedinečnou botanickou exkurzi. Moc jsem se na ni těšila, ale zároveň měla trochu obavu, zda sucho a horko se nepoznamenalo na květeně a na motýlech.  Zatímco v dubnu a v první polovině května bylo možné se potěšit těmito létajícími přírodními skvosty, od druhé poloviny května pozoruji jejich nápadný úbytek, i běžného běláska je možné spatřit jen ojediněle.  Slunečné, horké dny bez motýlů jsou trochu smutné.

Z vlaku pozoruji krajinu v mléčném oparu. I pšeničná pole mají bělavý nádech - kdybych je měla namalovat, bílou bych nešetřila. Podél trati kvete hadinec, čičorečka, divizna malokvětá i královská, vlčí máky, místy začíná kvést třezalka.  Den bude žhavý, na blankytné obloze jsou tu a tam roztahané řasy.

Jsme na úpatí kopečku, kde nás vítá svěží zelená tráva s kvetoucím světle fialovým chrastavcem a na jednom květu sedí motýl - okáč bojínkový. Motýl velikosti běláska je tmavě hnědý až černý s velkými bílými skvrnami, anebo je to naopak - bílý s tmavými skvrnami? Tento okáč se  nedá  splést s jiným motýlem. Srdce mi poskočí radostí, je naděje, že motýlů tu bude víc.

Severozápadní úbočí Karfilátu patří bělozářce liliovité, která teď kvete. Obdivujeme její tvar květů - špičaté okvětní lístky - rostlina skutečně září. Kousek opodál je řídký koberec "utkaný" ze žlutých květů jestřábníku chlupáčku, připomínajících malá sluníčka.

Vystoupili jsme na vrchol, který vytváří j náhorní plošinu, porostlou několika borovicemi a z východu a západu ohraničenou lesíkem tvořeným borovicí, dubem a akátem.  Z jižní strany se na nás kouká Říp a na severu se rozprostírá středohorské panoráma.  Pod osamělými borovicemi začíná království nejvzácnější  květiny s bílými, jemně vonícími květy - hvozdíkem písečným. Letos kvete trochu méně než předloni,  Nejzajímavější a nejbohatší na květenu  je suchá písčitá planina. Kromě hvozdíku písečného tu kvete tmavě růžový hvozdík kartouzek, chrpově modrý pavinec horský, třezalka, mateřídouška,  mochna písečná, začíná kvést řebříček, svízel siřišťový, lomikámen vždyživý a rozchodník ostrý. Rostliny tu vyrážejí z písku jednotlivě anebo v menších trsích. Kromě nich tu rostou nízké, barevně velmi zajímavé - fialově okrové  trávy s kvetenstvím laty. A ještě se tu po písku plazí tmavě červeno-hnědá rostlina - snad lišejník?. Písečná planina vytváří zajímavou barevnou mozaiku, nad níž poletuje spousta motýlů - ponejvíce okáčů bojínkových, ale i okáčů lučních, bělásků a drobnějších hnědých motýlků. Objeví se i několik baboček bílé c.  Létají tu i čmeláci, ponejvíce skalní (s oranžovým zadečkem). Setkáváme se i s lučními koníky.  A toto potěšení pro oči je doprovázeno i líbeznou ptačí melodií. Těžko rozeznám jednotlivé zpěváčky, kteří tu vytvořili celý orchestr, jistá jsem si strnadem lučním, ostatní jsou patrně pěnkavovití.

Po malé obchůzce jsme se usadíme ve stínu vonících borovic a kocháme se  krásami přírody . Skicuji  si pohled na Říp a pozoruji pěkné a stále se měnící oblaky nad ním. Sever se  mrači.  Vydám se ještě  na konec písečné planiny, přecházející v louku, kde kvete čičorka a osamělý trs rmenu, abych si udělala skicu Kletečné a Milešovky, na něž je odtud jedinečný výhled,  Zatahuje se stále víc a obě hory se téměř ztrácejí v temné šedi. Ozývá se i hřmění a  Meteorologická observatoř na Milešovce  zaznamenává další bouřku v letošním roce.  K nám zavane příjemný větřík s vůní vody, který nás zároveň přiměje k rozloučení s pohádkovým Karfilátem a k cestě na nádraží do Roudnice, kde už čeká vlak.... Krásný výlet, na který budu dlouho vzpomínat.

 

37 názorů

vesuvanka
25. 06. 2007
Dát tip
susanitka - děkuji za přečtení, milou odezvu i tip :-)))

vesuvanka
21. 06. 2007
Dát tip
Ele(a)nora - děkuji za návštěvu a milá slova, potěšila jste mě moc :-)))

vesuvanka
20. 06. 2007
Dát tip
Candy - děkuji za návštěvu a velmi milou odezvu - právě proto píši, abych se podělila se čtenáři o tu radost a pohlazení, které příroda přináší :-)))

Candy
20. 06. 2007
Dát tip
Zase další moc krásné zachycení přírody ještě navíc protkané osobním vztahem k tomu kraji a hlavně je v tom cítit pozitivní přístup k životu a to v dnešním životě hodně lidi okolo potěší a pohladí, takže děkuju* Je bohužel pravda, že dnes je motýlů mnohem míň než třeba jen před pár lety...

vesuvanka
19. 06. 2007
Dát tip
andromeda - děkuji Ti za milé zastavení a ohlas. Já jsem také začínala s atlasem v ruce a občas do něj nahlédnu, když objevím rostlinu nebo motýla či brouka, které neznám. Vzpomínám si, jak jsem vozila děti v kočárku na procházky a v koši pod korbou jsem kromě svačinky, plenek, vody, žinky, bryndáčku atd. , měla i atlas rostlin a motýlů. Chodila jsem do lesa po cestičce podél trati, kde rostlo, tolik kytiček, takže jsem stále listovala a hledala.

andromeda
19. 06. 2007
Dát tip
ráda jsem si přečetla a potěšila se dalším příjemným výletem do přírody, pokaždé obdivuji, jak všechny ty rostlinky a motýly znáš, nejen podle názvu, ale i výskytu, já bych musela mít sebou atlas rostlin a živočichů....

vesuvanka
18. 06. 2007
Dát tip
Vlastino, děkuji za návštěvu a milou kritiku, která potěšila - byla bych ráda, kdyby moje díla "Putování po Českém středohoří" vyšla knižně, ale u nás je pro autora velmi náročné vydat knihu finančně (autor si musí vydání většinou sám zaplatit) i organizačně (zajištění propagace a distribuce knih - hledání knihkupců atd.). Přeji krásný večer a zdravím Tě :-)))

Milá Vesuvko,měla by si o tom psát knihy....moc krásné čtení.....pozdrav tobě.Vlastina

vesuvanka
17. 06. 2007
Dát tip
(závorka), kouzelná_květinka - potěšily jste mě svojí návštěvou, milými slovy i tipy - děkuji a zdravím Vás :-)))

tleskám!!! t

(závorka)
17. 06. 2007
Dát tip
jo, (zadýchaně líbí) T

vesuvanka
16. 06. 2007
Dát tip
Markel - děkuji za návštěvu a milou odezvu, která mě moc těší. Zdravím Tě a přeji krásný den :-)))

Markel
16. 06. 2007
Dát tip
Byla jsem tam v duchu opět s Tebou a i já si pěkně užívala, moc pěkně a s láskou umíš všechny své výlety zprostředkovat i ostatním, díky - T

vesuvanka
16. 06. 2007
Dát tip
Sarrah - děkuji za milé zastavení a krásný květ chrastavce se včelkou :-))) rainman - děkuji za návštěvu a milou kritiku. Četla jsem Karpatské hry od Miroslava Nevrlého :-))) Print - děkuji za návštěvu a milá slova, díky i za výběr :-))) zdravím Vás a přeji krásný den :-)))

Print
16. 06. 2007
Dát tip
Umíš upoutat, strhnout svýma očima a nechat spočinout... Moc*!

rainman
15. 06. 2007
Dát tip
krásné jako vždy...připomnělo mi to cestopisy od M.Nevrlého :-)

Sarrah
15. 06. 2007
Dát tip
Přidávám také známou květinku a děkuji za voňavé povídání

vesuvanka
15. 06. 2007
Dát tip
dadík - díky moc :-))))

dadik
15. 06. 2007
Dát tip

vesuvanka
15. 06. 2007
Dát tip
dadík - jen tak jsem to zkusila a jsem mile překvapena, že se obrázek otevřel... ano, to je ten hvozdík písečný :-))) Oldjerry - předem děkuji za uveřejnění v novinách :-)))

vesuvanka
15. 06. 2007
Dát tip
avox, dadík, fungus2, Háber, Norsko1, Oldjerry, Pacer, Robinia, sestricka.slunicko1, Winter - moc Vám všem děkuji za zastavení, milou odezvu i tipy. Mám radost, že se mi podařilo Vám přiblížit krásný a přírodovědecky zajímavý koutek naší země. Přeji krásný večer a zdravím Vás

dadik
15. 06. 2007
Dát tip
a to je ten hvozdík písečný?

dadik
15. 06. 2007
Dát tip
počkej vesu, jak to že se ti podařilo zaobrázkovat, to nešlo přece....tak fajn... :)

vesuvanka
15. 06. 2007
Dát tip
avox, dadík, fungus2, Háber, Norsko1, Oldjerry, Pacer, Robinia, sestricka.slunicko1, Winter - moc Vám všem děkuji za zastavení, milou odezvu i tipy. Mám radost, že se mi podařilo Vám přiblížit krásný a přírodovědecky zajímavý koutek naší země. Přeji krásný večer a zdravím Vás

avox
15. 06. 2007
Dát tip
Krásné povídání, jako kdybych tam byla taky, díky */

fungus2
15. 06. 2007
Dát tip
Pěkné čtení.

Oldjerry
15. 06. 2007
Dát tip
Top povídka, tip a šup s ní do novin !

Pacer
15. 06. 2007
Dát tip
k tipu přidám výčitku, že vždycky dáš takovou dobrotku, když trčím v práci :)

Robinia
15. 06. 2007
Dát tip
Tak rychle utíkám taky ven ...

Vidím tu královnu přírodu před sebou,jak ji nádherně popisuješ,vesuvanko milá...a ty motýly,však víš...,já je miluji *T* a oblíbené!!

Winter
15. 06. 2007
Dát tip
Myslím, že to byl Bondy, kdo říkal, že za městem pro spisovatele začíná poušť :). Ale musím říct, že ta tvoje je teda barvitá.

Háber
15. 06. 2007
Dát tip
bo t a nicky pre mňa zaujímavé čítanie, aj keď české výrazy na rastlinky a hmyz celkom neovládam, pôsobí to farebne...

dadik
15. 06. 2007
Dát tip
Slunečné, horké dny bez motýlů jsou trochu smutné. *

vesuvanka
15. 06. 2007
Dát tip
Norsko1 - děkuji za návštěvu a milou kritiku :-)))

Norsko 1
15. 06. 2007
Dát tip
konečně zase něco z přírody ... :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru