Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Záviš zbavuje posluchače předsudků (recenze koncertu)

22. 09. 2007
0
29
4849

Kníže pornofolku Písničkáře Záviše mohou lidé buďto zatracovat nebo si ho vzít za svého. Primadony a pokrytce pobouří. Ty, kteří se dovedou smát i sami sobě dobře pobaví drsným chlapským způsobem.

Písničkář Záviš ze Znojma je nepřehlédnutelnou postavou hudební scény. A to nejen téměř dvoumetrovou postavou s vizáží poustevníka, ale především svou tvorbou. Kritiky přezdívaný „kníže pornofolku“ si ve svých textech skutečně nebere žádné servítky.

Zásadním tématem jeho písniček jsou vztahy s hlavním důrazem na sex. Ten je vnímán  jasnou mužskou optikou – muže dobyvatele či lovce bez jakéhokoliv nasládlého či romantizujícího balastu. Vše je přímočaře drsně hospodsky pojmenováváno tak, jak se chlapi běžně baví, ale málokdo z nás má tu odvahu a „drzost“ se takto prezentovat veřejně.

Záviš to neřeší. Vulgarismy a hospodskou zábavu z pokleslosti povyšuje na poezii – na drsnou mužskou poezii, kde nechybí osvobozující humor a sebeironie. To ukázal i na pátečním koncertu v RW cafe, kde se chlapi i ženy od středoškoláků po usedlé zaměstnance  řehtali jako závodní koně a „přisprostlé slogany“ vyřvávali na plné kolo se Závišem. V tu chvíli se písničkář stával se svou „pornoterapií“ jakýmsi katalyzátorem jejich studu a předsudků s  poselstvím, že sexualita není něco, za co bychom se měli stydět.      


29 názorů

ALoDIRuK
12. 10. 2007
Dát tip
Na druhé straně, slovo autogen taky známe, a nahlas nevyřváváme nebo karibu, vlasatice, homosexuál, zákys, závlačka; to by na ten koncert chodili úplně jiní :) nehledě k tomu, že kupříkladu takové slovo "čurák" má tisíce významů. Moje neteř, ve svých třech letech, takto označila hypotetického pána vykonávajícího potřebu. A věřte mi, že to znělo naprosto čistě. Sprostota je v lidských hlavách...takže, pokud si někdo myslí, že pojuje proti prudérnosti jako Henry Miller má asi něco s kalendářem. Jó, kdyby řekl slovo Malboro, to by byl pak hrdina

No, já to slyšel jednou, a zbavilo mě to leda chuti poslechnout si to znova...

SilverArrow
03. 10. 2007
Dát tip
Tohle sem uz cetl v novinách. No, Záviš je prostě Búch a můj vzor! A já se s nim znám. Heč :-)

JiKo
26. 09. 2007
Dát tip
Jako když člověk hledá intelektuální zážitek u filmu se Swarzennegerem...

Zly
26. 09. 2007
Dát tip
Záviš? Záviš je písničkář, muž s kytarou, jehož repertoár je složen převážně z trpkých balad, vtipně a drsně komentujících realitu lidí u dna. Viděl jsem jeho čtyři koncerty. Poprvé v Plzni, s Radkem Pastrňákem, kde jeho texty krásně a prvoplánově uvolnily publikum. Především ženy. Po prvním šoku z písniček, jejichž texty obsahují perly jako "zeptal jsem se té paní, zda-li mohu vykonat soulož na ní/ zeptal jsem se té kurvy, zda-li mohu strčit ptáka do vulvy" (nepřesná citace, jen z hlavy) se začaly chechtat a ožily. Atavismus. Dobrý večírek. Záviš toho moc neřekl. Druhý koncert v Ostravě, na Dubině, uprostřed panelákového ghetta. Diváci reagovali potěšeně, výhradně na vulgarity. V odosobněné hospodě, kde hlavním tahákem je páteční karaoke, se z balad staly pamflety a oslava stupidity mentálů. Třetí koncert, na Stodolní, nepřinesl překvapení, jen smutek. Prvotní šok opadl, zbyla jen pozorná snaha vyhledat v textu poezii. Moudrost.. emoci, kontext, záznam reality. Byť řečený drsně. Našel jsem jen pomálu. Našel, místy se Záviš dotkne, především v epičtěji vyjádřených příbězích, zbytek jsou jen prvoplánové vyřvávky, které přehluší instrumentační neschopnost a nedostatek talentu. Čtvrtý koncert: Martinov, pohřeb legendárního muzikanta. Záviš tam přijel na běžné vystoupení, které s ním (sic!) domluvil muzikant, jehož nečekaného pohřbu jsme se účastnili. Když pominu emoce, které třepkaly všemi v sále, bylo pro mnoho lidí jakoby automatické, že na pohřbu kromě ostatních kapel a náhodných muzikantů hraje právě Záviš. S muzikantem byli kamarádi. Když začal, řekl jen něco málo vět.. a protože řekl naprostou pravdu o muzikantovi a lidech okolo muziky, podařilo se mu všechny pospojovat. Pak zazpíval dvě tři písničky, které rezonovaly s náladou v sále, s emocemi publika a bylo to Velké. Po třech písničkách mu došel dech. Začal s Andělou, pokračoval písničkou, ve které na jeho paní žluťák skáče a bylo jasno. Záviš je monotematický, je raperem bez rapu, básníkem bez básně, hovadem a psem. Možná, kdyby vzal tu blbou kytaru a zahrál pár jiných věcí.. od někoho jiného, pochopil bych, že nemá jiné věci v repertoáru, ale myslím si, že by je ani neuměl zahrát. Osobně kašlu na Záviše a jeho jekot. Je bez duše.

Jiko: souhlasím, jako vše se dá se přejít a nevšímat si toho, nebo si to vyslechnout a udělat si obrázek sám, ale i tak si myslím, že u Záviše jsou pravděpodobné pouze dvě polohy - odmítnutí anebo přijetí, lhostejnost takřka nepadá v úvahu

JiKo
24. 09. 2007
Dát tip
Zlej chleba: jenže Záviš nezpívá od minulý neděle, on vystupuje už sakra dlouho. ad normy chování: ano dětem bych ho nepouštěl, to je jasná věc, nicméně dospělý si to už přebrat dokáže a tak je na každém jestli jeho texty jsou pod jeho úroveň a nepude na jeho koncert anebo je bere v pohodě, poslechne si ho a nemá potřebu s tím dělat nějaký ciráty a vést dlouhý debaty.

Zlej chleba
23. 09. 2007
Dát tip
Jiko: nepopřeš, že jsou určitý normy chování, jejichž prosazování neni jen prázdnym poučovánim :) do nich já osobně počítám i normální přístup k sexualitě, čimž myslim žádný zbytečný a kontraproduktivní zdůrazňování pohlaví apod.

Zlej chleba
23. 09. 2007
Dát tip
já osobně si myslím, že zpívat o sexuálních záležitostech jeho stylem a v tomhle množství už zavání snahou o získání popularity jakymkoli způsobem. Je to dneska dost moderní, tohle téma, kdyby se odvážil s tim vylézt před několika lety, bylo by to chvályhodný nabourávání tabu. Jenže (stejný jako s punkovou scénou) dneska už je to skoro jen póza. Osobně Záviše neznám, kamarádi, co se s nim znaj osobně, říkali, že je to prostě ten typ člověka, co se s tim nijak nesere a řekne, co ho napadne. Tim pádem ho svejma příspěvkama nechci nijak napadat. Já se pozastavuju jen nad tim, jak rychle se stal známej právě díky textům se sexuální tematikou. Což je dost škoda, je to něco podobnýho, jako když Petr Novotný řekne v televizi "hovno" a všichni se můžou potrhat smíchy.

romale
23. 09. 2007
Dát tip
takový dědák s harmonikou kterého vyhrabali někde na ulici - písničkář - nevim - viděl jsem ho jednou na Landštejně a byl uplně na mazec...

Tinnitus
23. 09. 2007
Dát tip
Záviš mě nijak nepohoršuje. Jenom bych řekl, že je to něco jako Kabát nebo Harlej unplugged:)

Tinnitus
23. 09. 2007
Dát tip
Každej kdo se nebojí říct nahlas PÍČA je Bukowski. A taky na beton dělá něco jako "autentické umění provokující pokrytce".

Tinnitus
23. 09. 2007
Dát tip
Každej kdo se nebojí říct nahlas PÍČA je Bukowski. A taky na beton dělá něco jako "autentické umění provokující pokrytce".

Tinnitus: jo takovej strejda střihu bukowskýho to asi trochu je romale: kdo je pepíček Čečil? JiKo: taky si nemylím, že Záviš cosi a koho si deklasuje a recenze či spíše medailon, tak asi proto, že jsem chtěl zychitit spíše vnitřní dojem, než skaldbu po skaldě detailně rozebírat

JiKo
23. 09. 2007
Dát tip
Myslím, že záviš nic neponižuje a nedeklasuje. To jen někteří chtějí stále veškeré své okolí poučovat o vyšší morálce a slušnosti, o tom jak by se měl teoreticky člověk chovat. Povšechně jde o typy "čajíčkář" a "intelektuál". Běžnej člověk co semtam zajde do hospody anebo ani nemusí ví, že 80% lidí používá slova typu čurák, šukat, píča tad atd... btw: je to recenze koncertu ale o koncertu jsi napsal 3,5 řádku. Zbytek jsi spotřeboval na jakýsi medailonek Záviši, proto to vnímám jako dosti nevyvážený text.

romale
23. 09. 2007
Dát tip
lepčí je stejně Pepíček Čečil;)

Tinnitus
23. 09. 2007
Dát tip
Záviš je podle mýho docela nudnej strejda.

brek. : díky za návštěvu a za názor, Záviš by zcela jistě stál za podrobnější rozbor, ale jestli jak pravíš - je tam vše, co má být, tak jsem rád, pokusil jsem se to podstatný dostat do pár řádek

Zlej chleba: ano, souhlasím naprosto, taky si myslím, že ten nejhezčí sex může přijít opravdu jen s tím, koho má člověk rád, koho miluje a koho důvěrně zná, pak už to je něco víc - milování, odevzdání se a příjamání, přesto je na Záviši něco podobného jako u Charlese Bukowského - jakási přímočarost bez fanglí a hraní si na cosi, dřív jsem měl podobný pohled na Záviše, neb jemu dosti často dlouho předchází jeho pověst - právě redukovaná na to "porno" - řekněme tak trochu "chlív" pro ty cimprlich, ale při a po koncertu jsem nabyl dojmu trochu jiného (viz. recenze), sám Záviš pravil, že se snaží hrát pravdivě (interpretuje své písně zkrátka tak jak mu zobák narost), každopádně se jasně vymezil, můžeme si klást otázku na kolik to bylo či nebylo prvoplánové, mě to až tak nepřijde, protože tam má právě tu sebeironii a lehkost je ale zase fakt, že tahle muzika patří do knajpy, doma bych si ji asi nesjížděl díky za názor

Zlej chleba
22. 09. 2007
Dát tip
sexualita neni něco, za co bysme se měli stydět, to vskutku, ale taky to neni něco, co by se mělo takovymhle způsobem ponižovat a deklasovat na úroveň nějakýho obyčejnýho fyzickýho "výkonu". Ale Záviše už jsem slyšel a vim, že má i lepší písničky, než Anděla (a neni jich málo!) ;)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru