Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

STŘÍPKY - KALENDÁŘ

28. 01. 2008
12
18
2111
Autor
Marcela.K.

KOUZELNÝ KEŘÍČEK Měla svou světničku, kam vedl dolů jenom jeden schůdek. Stával se z něho koník v našich hrách... pak změnil se zas třeba na obchůdek, když překročili jsme ten kouzelný práh. V rohu jak koráb postel stála bílá a v almárce se likér z pomeračů smál. V sedřených rukách zvláštní, křehká síla, když na stůl položila pomoučněný vál. Pak roztančila nůž a nudle jako vlasy krájela s citem, jaký může dát do práce své jenom ten, koho vždycky spasí když raduje se, jak má druhé rád. Zázrak pak vykvetl pod oknem na zahrádce, keříček obsypaný samými srdíčky... Já myslela si, že žiju snad v pohádce, když usínala jsem u své babičky.

Bábinka stála v maliní, plátěný šátek na hlavě a kolem pasu uvázanou konvičku, do které házela červené korálky.

 Trhala maliny v kterých se kroutili červi a pak je přes bílé plátno ždímala do bílé mísy. Ruce měla poškrábané, ale v rudé šťávě se ty krvavé šrámy ztrácely .

Nechápala jsem, jak může udělat ze šťavnatých sladkých plodů ta suchá, rozpadající se zrníčka spojená vybledlou růžovou hmotou,

kterou házela zpátky do malinového houští ve stráni nad chalupou.

,,Babičko, tebe to neškrábe?“ zeptala jsem se hloupě a zobala opatrně prstíkama sladké kuličky.

Bábinka si jen setřela hřbetem ruky pot z čela a usmála se. Vlastně toho nikdy moc nenamluvila.

Stále pracovala. Na zahradě, v lese, na louce nad domem…sušila seno, okopávala záhonky, zavařovala ovoce i zeleninu .

Taky dokázala  zabít králíka. Chytla ho za zadní nohy a praštila polínkem za ušiska. Králík sebou škubl a bylo to.

.

Do její světničky se scházelo po schůdku, který byl ke zdi připojený dvěma háčky. Nikdy a nikde jsem takový vynález víckrát neviděla.

Schod, který se dal odpojit a klidně se z něho mohl stát třeba koník, na kterého jsem nasedala obkročmo a vyrážela do pohádek.  Byl natřený hnědou barvou…

Nebo obchůdek z něho mohl být. Vyrovnalo se zboží a mohlo se prodávat!

 

Bábinka měla velikou postel. Stála v rohu světničky a vlastně jsem ji nikdy neviděla neustlanou.

Možná, že v ní vůbec nespala, protože na té posteli byly vždy peřiny načechrané a srovnané.

Spávala často  na židli. To vím. Večer, když se dospělí posadili k televizi, bábinka většinou usínala na dřevěné židli s vysokým opěradlem.

To pak teta Mařa zavolala: ,,Bábo, jděte spát!“

Nelíbilo se mi to. Takhle se na maminku nesmí křičet, říkala jsem si a bábinka byla tetina máma! Já nevěděla, že bábo není nadávání.

 U nás v Čechách se bábo babičkám neříkalo.

Bábinka se lekla, probudila, zvedla se  a poslušně odešla do své světničky.

Před spaním si nalila stopečku pomerančového likéru, který stával v almárce. Měla na něj takové oranžové štamprličky z umělé hmoty.

Myslela jsem si , že to tak musí být, protože i pomeranče měly stejnou barvu.

 

Jednou hledala brýle. Chtěla, abychom ji pomohly. A já je našla. V posteli, pod polštářem. Jenže jsem tam taky objevila kalendář, který jsem vyhrabala na půdě v  truhle.

 Bábinka nám ho ukradla! Tehdy už stěží vyšla po příkrých schodech do patra, natož na půdu.

Dodnes si pamatuji, jak jsem jí kalendář s barevnými obrázky zase vzala. Nechápala jsem, jak to mohla udělat. Sebrat nám NÁŠ kalendář!

Už je to tolik, tolik let a já bych tak ráda vrátila tu chvilku,  kdy bych mohla bábince zasunout kalendář zpátky pod polštář….

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

ČERTŮV INŠTRUMENT

 

…pro babičku Annu, která si to už dávno nemůže přečíst.


Slepým okem přes den dívala se cize.
Televize.

Čertův inštrument,
tak tomu říkávala.

Večer už bývala
však nad její síly,
když na židli se spolu posadily
bábinka
s únavou…

Trhla hlavou
(stejně jako já).
Bábo, jděte spát!!!

Vždyť chce se jenom podívat…

Ohnutá odcházela pomalu do své světničky…
A černobílý svět
mi sčítal slzičky…

Bábinka


18 názorů

8hanka
23. 01. 2012
Dát tip
co uz k tomu mozem povedat..boli ma pri srdci...doslova...a chcela by som vsetky moje mensie a vacsie hriechy napravit aspon objatim... *****

Marcela.K.
12. 10. 2009
Dát tip
:-) to nic, já jen, že babičky si bývají hodně podobné...

guy
12. 10. 2009
Dát tip
jé - jak to, že mi to ušlo? muselo to být v období ještě větší nesoustředěnosti, než mám průměrně .. jo jo - babička, kalendáře, časopisy Zlatá Praha na křídovém papíře, půda s "poklady" & spol. .. :-)

Guy, co říkáš na tuhle babičku :o)

Edvin1
06. 04. 2009
Dát tip
Mě by to taky mrzelo. :-)

Marcela.K.
06. 04. 2009
Dát tip
Blbka?! :-)) no, to jsi docela trefil, to jsem :-)) Jeden by Ti to mohl potvrdit :-) Mrzelo by mě, kdybys mě nečetl.

Edvin1
06. 04. 2009
Dát tip
Ta tedy dovedeš člověku zavrtat do svědomí! Někdy si říkám, že bych Tvé věci ani neměl číst. Kdybys to aspoň psala špatně! Řekl bych si: "No jo, blbka!" Ale takhle Tě ignorovat nemohu. Probudila jsi mou výčitku 40 let starou. Ed

Marcela.K.
06. 04. 2009
Dát tip
ještě...tohle, pro lepší pochopení.

Lakrov
19. 02. 2009
Dát tip
Tenhle je ze střipků zatím nejsmutnější. > Už je to tolik, tolik let a já bych tak ráda vrátila tu chvilku... A mně se donedávna zdálo, že něco je na světě napořád, že to nekončí... Ještě před čtyřmi roky se dalo přijít do té kuchyně a vytáhnout zpod gauče bednu s hračkami, se kterými už si málem začínala hrát třetí generace... ale některé z nich byly pořád moje. Dnes je ta kuchyň naší novou kuchyní a všechno už je jiné... ale na půdě... :-)

Marcela.K.
18. 02. 2009
Dát tip
...

Diana
30. 03. 2008
Dát tip
Nemám slov t***

Janina6
29. 01. 2008
Dát tip
Taky chválím...*

avox
28. 01. 2008
Dát tip
chválím, co můžu víc? :-) */

Barbar
28. 01. 2008
Dát tip
Nemůže být hříchem MILOVAT

Petrusha
28. 01. 2008
Dát tip
***

Háber
28. 01. 2008
Dát tip
už som ju sem šupol:) myslel som, že ju tu už mám:)

Háber
28. 01. 2008
Dát tip
mám podobnú básničku, len neviem z hlavy názov, pozriem a dodám*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru