Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Starej mame

28. 01. 2008
26
29
4736
Autor
Háber
Starej mame (Barbore Polákovej, rod. Červenkovej 23. 11. 1911 - 11. 3. 1990) Kúpila si grapefruit a do kvetináča zasadila z neho kôstku Z kábla na televíznu anténu si urobila na kabelke novú rúčku Ešte kým si mi medzi dvermi povedala na moju otázku prečo? "Že chudobný človek je hotová opica," a odišla si do kostola na spoveď nakŕmila si hrdličku čo si uvila hniezdo za oknom v kuchyni v žardiniére s muškátmi Pri tom okne pri ktorom si sedela v župane naposledy keď som ťa videl živú A núkala si mi na lopáriku nakrájanú slaninku Nechcel som Utekal som na stanicu na vlak ktorý mi v skutočnosti nešiel do sveta Ži tak ako poslednýkrát Za oknom som z chodníka uvidel tvoju zvráskavenú dlaň Mávala si mi naposledy Preto ty z nás živých už dávno mŕtva si sa dožila nového storočia aj tisícročia keď si prežila aj manžela aj najmladšiu dcéru moju matku Kým my živí sme do nového milénia vkročili už dávno mŕtvi "Ty neverník, ušiel si mi do sveta, preč od starej baby," Počujem aj po rokoch tvoj hlas Nie stará mama ja som zostal To ty si ma prežila... a tvoja viera s časom môjho detstva ktorý sa vliekol tak zúfalo pomaly preto aby vo mne dlhšie zostal Neviem či ešte v skutočnosti je tá okenná žardiniéra na ulici Júliusa Maáru číslo sedem v Košiciach Ale ja ešte vždy pri nej sedím Predo mnou lopárik s nakrájanou slaninkou hľadím z obloka a zvráskavenou rukou mávam nevernému vnukovi ktorý mi ušiel na stanicu na vlak ktorý mu nešiel do sveta...

29 názorů

Veľmi nežné...výborne prepracované dielo..Johanek si len ťažko vzdychol a spomenul si len pár dní (372 dní)nazad...kedy pri podobnom okne len bez žardinieri...ale len s parapetnou doskou pri podobných muškátoch a begóniach videl naposledy svojú starú mamu, ktorá sa tíško dívala na stromy v záhrade, na lastovičky ...po dlhom čase sa usmievala ako keby cítila, že hodiny odbíjajú posledné minúty jej života...lúčila sa s tým čo milovala...s prírodou a ľudskou prácou...zomrela v posledný aprílovy deň...o 17,00 hodine...v roku 2008...a mal 100 rokov aj tri mesiace...Takže Johánek je teraz taký smutný lebo je tomu rok...lebo ju mál rád... a vždy bude!

baronka
06. 09. 2008
Dát tip
Pardonek T

baronka
06. 09. 2008
Dát tip
Je nádherná jako holka při koupeli těch oblostí je nádherná jako milovaný Život vzpomněla jsem si na potok tam za ním se rozkládal Svět

KayTee
16. 05. 2008
Dát tip
až mi je líto, že já přišla o všechny prarodiče, když mi bylo 6 :-( Nemám na ně takové krásné vzpomínky*

Alojzia_W
24. 02. 2008
Dát tip
a paci sa mi, ze si spomenul v uvode vynaliezavost minulych generacii - to je priznacne pre tazsie casy. dnes uz priemerny clovek ani nevie namontovat ziarovku:-)

Alojzia_W
24. 02. 2008
Dát tip
krasne...je to naozaj taka ziva spomienka

palino8
06. 02. 2008
Dát tip
jagara to napísal pekne * teda, Ty si to napísal pekne ;)

nostalgik
30. 01. 2008
Dát tip
...setkáme se jednou v ráji, my kteří víme kdo a s kým...

HV
30. 01. 2008
Dát tip
kaslat na formu a pod dristy ked je to take ludske ze ach jaj:) basen je v prvom rade komunikat...a toto udrie hlboko dovnutra... to ticho, z ktoreho vznika poezia, je tam citit, ano:)))

Háber
30. 01. 2008
Dát tip
ArtRoza - je to veľmi milé od Teba, ďakujem:)*

ArtRoza
29. 01. 2008
Dát tip
Tak som konecne tu :). A bolo na case, ist spat a necitat toto, bol by zbytocny tento den :) paci a moc. Trosku zvlastne na mna posobia vsetky tie realie.. Ale nerusi to. Takze koniec dlhych reci, ked staci kratke - tip *

Háber
29. 01. 2008
Dát tip
Ďakujem všetkým, táto básnička je z mojej knižky Egotikon z roku 2003 a dal som ju sem kvôli mylenke a jej dielku, ktoré mi ju pripomenulo:)))

Marcela.K.
29. 01. 2008
Dát tip
Dík :-) Je krásná...obě byly krásné a obě žijí...v nás :-)

JirkaS
29. 01. 2008
Dát tip
T*

Hesiona
29. 01. 2008
Dát tip
To je nádherné... taky jsi měl tak tvůrčí babičku jako já? všechny ostatní babičky, moje i cizí, na ni žárlily. ***

Zuzulinka
29. 01. 2008
Dát tip
lopárik je krásné slovo....slovenština je hezká...já se jen nemohu zbavit dojmu, že Tvoje věci nejsou ani tak básněmi, jako spíš čímsi, co jsi nestihl říct

moc***!

Janina6
29. 01. 2008
Dát tip
Nádherně lidské.*

Ta_Audrey
29. 01. 2008
Dát tip
super, je to výpověď, která si nestěžuje, je v tom vzpomínka, taková ta krásná a palčivá a smutná, ale i nadhled a vůbec... taky myslívám na jedny starý ruce, no, vlastně jich je možná víc je to jemný a živoucí rozhodně tip

reinka
28. 01. 2008
Dát tip
Ale ja ešte vždy pri nej sedím Predo mnou lopárik s nakrájanou slaninkou hľadím z obloka a zvráskavenou rukou mávam nevernému vnukovi ktorý mi ušiel na stanicu na vlak ktorý mu nešiel do sveta...

Doktor Věd
28. 01. 2008
Dát tip
***

jo.

T_O_M_
28. 01. 2008
Dát tip
graduje! *

moorgaan
28. 01. 2008
Dát tip
je hezké, když si vzpomenme na babičky,jednak kvuli nim,i když většinou nežijí, ale hlavně kvůli sobě, protože My žijeme a jejich ,tehdy ,směšné pravdy ,jsou najednou tak opravdové....

smejo
28. 01. 2008
Dát tip
moc fajn...

Petrusha
28. 01. 2008
Dát tip
živé! moc!)

neroušek
28. 01. 2008
Dát tip
Jaj ,jaj,skoro se neroušek rozplakal!!!!!!Také jsem měl starú mamu.....takové slovo v češtině není-škoda,babičku,umřela mi 1994 a také jsem jí napsal báseň.Jak jsou ty osudy podobné.Buď zdráv ČLOVĚČE,zdraví Tě neroušek!

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru