Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Hledač

22. 02. 2008
4
12
3175
Autor
K3

V tomhle podobenství o chameleónství lidí jsem se našel. Je to bod zlomu v mé skromné tvorbě.

Když jsem šel jednou přes Panský dvůr, spatřil jsem Bazila. Byl bych přešel, ale nějak vyváděl ten Bazil. Měl pracovní habitus a chodil z jedné strany dvora na druhou. Připomínal mi zvíře v kleci. Byl přitom podivně shrbený a hleděl tupě do země. Natolik mě zaujalo jeho chování, že jsem se zastavil a pozoroval ho.

„Co to děláš Bazile?“ zeptal jsem se ho posléze.

Bazil nedůvěřivě zdvihl hlavu a odpověděl, aniž by vzpřímil své shrbené tělo a zmrzačenou duši: „Hledám.“

„Co prosím tě hledáš na Panském dvoře?“ divil jsem se.

„Sebedůvěru,“ odvětil.

„Sebedůvěru?“ žasl jsem. „Ty jsi ztratil sebedůvěru?“

„Neztratil,“ vysvětloval, „ještě jsem ji nenašel…“

„A proč ji hledáš právě tady, Bazile?“ vyzvídal jsem.

„Ale…!“ štěkl po mně a zuřivě mávl paží přes celý Panský dvůr.

Přestal mě vnímat a já viděl, že už mu nepomohu. „Jen hledej Bazile, jen hledej…“ konejšil jsem ho.

Poté jsem odešel.

Když jsem se vracel, už jsem Bazila na Panském dvoře nezastihl, ačkoliv jsme se vídali. Přemýšlel jsem o tom, ale ne až do konce.

Dlouho nebylo Bazila, až jsem ho náhodou objevil, když vystupoval z nových kožešinových potahů. To už neměl ten habitus jako předtím a už nebyl shrbený. Stále však měl zmrzačenou duši. Hleděl vzhůru nosem a jeho tvář už postrádala i ten přihlouplý výraz. Zavolal jsem naň, ale on neviděl a neslyšel, anebo nechtěl…

Pak jsem na něj málem zapomněl, nebýt Panského dvoru. Zase hledal, nebo co. Kopal přitom nohama, až se prášilo a byl ohnutý až k zemi. Kupodivu měl opět pracovní habitus a tvářil se tupě. Poznal jsem ho podle šeredně pokroucené duše.

„To zase něco hledáš, Bazile?“ ptám se ho.

„Baže hledám!“ nato zahalekal Bazil.

„A co proboha!“

Teď přestal kopat a sednul si do prachu.

„Důvěru,“ řekl odevzdaně smutně.

„Už zase důvěru?“ kroutil jsem hlavou.

Bazil zkormouceně šeptl: „Důvěru lidí.“ Pak křičel: „Ztratil jsem důvěru lidí!“ A začal si rvát vlasy.

Už jsem si byl jist, že mu není pomoci, a pokračoval jsem proto v cestě.

Od té doby jsem Bazila vídával jenom v tom samém habitu a ne jinde než v tramvaji nebo na ulici. Někdy také na Panském dvoře. Kolikrát volal s tím svým tupým výrazem. Ale já neviděl a neslyšel…

 


12 názorů

K3
01. 04. 2022
Dát tip Gora

zbytečná kritika bez vysvětlení


Hiakova
01. 04. 2022
Dát tip

zbytečné dílo


K3
20. 06. 2018
Dát tip

Edvine, máš pravdu, to je perla. Dík za přečtení.


Edvin1
20. 06. 2018
Dát tip

Aby se toto "podobenství" zlepšilo, pak je zapotřebí se seznámit s texty, jež tento lit. žánr určily. Tedy s biblickými podobenstvími. Všímat si jejich struktury (jednoduchý příběh, vyprávěný vždy ve třetí osobě - Ty v 1. os. j.č.), smyslu (morální ponaučení), a jiných vlastností, které mě nenapadají, neboť jsem tento žánr sám nezkusil. Ale budou tam, budou.

Pak se to bude číst ještě lépe. 

BTW, máš-li sklon čerpat příklady ze staré literatury, kupříkladu ze zmíněné Bible, pak doporučuji biblickou Knihu Kazatel. Slovo "skvost", jež jsi nedávno použil, se k tomuto dílu opravdu hodí. Příklad: "Užívej života, dokud žiješ, neboť mrtvý budeš daleko déle." Není to nádhera?

:-O


Gora
17. 07. 2017
Dát tip

Snad někdy nalezneme, co hledáme:-)


K3
17. 07. 2017
Dát tip

Sebedůvěra byla i má slabá stránka. :)


K3
12. 07. 2017
Dát tip

Dík, to bylo první ode mne co se mi taky líbilo.


Gora
12. 07. 2017
Dát tip

Připojuji se k Eternitas, je to docela filosofické dílko, taky ledakoho - ledacos - potkám, ale napsat bych to takhle nedovedla...hledám totiž sebedůvěru:-)


K3
17. 01. 2017
Dát tip

Dík za překvapivou návštěvu.


Eternitas
17. 01. 2017
Dát tip
Pěkná práce, chválím!

Winter
22. 02. 2008
Dát tip
A hele, docela hezký text. Líbí se mi jazyk, líbí se mi námět a jeho umístění do prostoru. A vůbec. Nějak nevím, co bych měl napsat více.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru