Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

V cizí architektuře

29. 03. 2008
13
13
2209
Autor
tulia

V cizí architektuře

 

Čtyři krát čtyři kilometry sídliště a nikde žádnej kostel, co by odbil půl druhou. Noc by ráda přilepila tmu na mokř chodníků. Ale pokaždé tu bylo to kýčovitě zářící světlo pouličních kandelábrů a rádoby neonových nápisů heren, barů a supermarketů, které prchalo odněkud z nitra atriového uspořádání, a přes které se tma dostala sotva do malé škvíry mezi popelnicemi... Jak chceš pak vidět hvězdy?

     Bloudili a opilost v nich stékala v dešťových kapkách. Po hvězdách se nikdo neptal a na tramvajích taky nezáleželo.Vždyť jen projíždí a zvoní, necudně nastavují svá prázdná zářící břicha noci a nechávají se otírat hloupými a nestylovými autobusy. Od zastávky k zastávce. Každý všední den desetkrát, tisíckrát, o víkendu stokrát.

 Líbali se. Líbali se na schodištích nadchodů a ve vyhaslých komunistických kašnách, v trávnících z papírků, rozbitých lahví, kusů hokejek a mokrého listí. Nikdo neříkal, že líbat se v opilosti je zakázáno. Nikdo neříkal, že opíjet se s cizíma, je zakázáno. Nikdo neříkal, že žít s cizíma, je zakázáno. Nikdo neříkal, že vydržet to, je zakázáno.

     On mluvil o lásce způsobem střízlivějícího muže, ona měla v krku cisterny pláče jako správná střízlivějící žena. A tak se zkusili znovu líbat, protože žádný nechtěl zůstat sám ve tmě moderní architektury, kde jejich láska narážela na stěny zboxovaných budov. Do levé, do pravé. Do levé, do pravé a stále výš a výš až nad střechy a tam se pověsila na nízké nebe a ne a ne spadnout.

     Ona dostala strach a tak koukala na nebe, jak je černé a pokryté slizem, jak na něm neblikají hvězdy a jak se nehýbe. On se bál ještě víc a tak koukal na chodník a na svoje nohy do něj zabořené. Chodník byl černý, hladký, pokrytý slizem a nehýbal se.

     Měli je nechat stát v téhle pozici navždy. Zalít je betonem a postavit doprostřed komunistické kašny. Měli nechat jeho ruce zmizet pod tajnými znameními sprejerů. Ztuhnuté, svírající její paže. Pevně a bez přestání. Měli nechat padat déšť do jejích otevřených nehýbajících se očí a do betonové škvíry jejích rtů. Měli je nazvat Sousoším strachu z lásky, která visí na nebi a už nikdy nesletí.

     „Už nejsem opilá, hvězdy už neexistují a líbat se už nebudeme.“

„Už nejsem opilý, kaluže neexistují a…“

Konec sousoší, je mi líto. Podíval se vzhůru k ní. Podívala se dolů k němu a všichni sochaři věděli, že to byla ona, kdo měl něco říct. Vždycky to měla být ona.On byl hodný muž s bezpečnou náručí a ona byla zlá žena, co se z ní chtěla vytrhnout, a proto ji pokaždé nastavila tak, aby se do ní mohla schoulit. Kdo z nich byl svobodnější?

     Neřekla nic a naklonila se. Zase se líbali, líbali a líbali a už to bylo nudné, vlhké, nikam nevedoucí, chladné a nehybné.

     Pojďte, sakra, už! Domů nedojdete nikdy! Tak pojďte a nestůjte, vy srabi! Srabi, co se schovávají za líbání jako za sukně svojí mámy. Pojďte, vaše cesta stojí a nevede.

     „Už nechci stát a nechci se tě držet.“ Chtěla jsem, aby ona byla ta silná stavící se strachu ze zabetonované noční samoty budoucí architektury. Ona to chtěla taky. Ale tohle řekl on.

„ Líbat se už nebudeme“, řekla ona a myslela , že tím bude statečnější, pevnější a hezčí než on. Jako vždy. O víkendu stokrát. Jenže on to řekl s ní... a bylo po líbání.

     Domů nedošli hned a hvězdy se tam nikdy neobjevily, komunistická kašna zůstala prázdná.

Ona našla cestu dřív, vždycky totiž věděla , že ten směr, kterým jdou, je opačný směru, kterým by měli jít.A víte co? V podsatě stačilo sledovat hloupé autobusy.

     On šel dál, hlouběji, do rozsvícených átrií a tramvaje mu na dlouhou dobu zmizely z očí.

 

        

 

 


13 názorů

Bíša
17. 12. 2009
Dát tip
Tip!

zenda
02. 10. 2009
Dát tip
Ještě než si přečtu ostatní komentáře... Tohle mi přišlo spíš jako báseň, než povídka, což ale samozřejmě neva. "...vyhaslých komunistických kašnách, v trávnících z papírků, rozbitých lahví, kusů hokejek..." moc povedený, to "mokrý listí " nevím, na sídlišti moc stromů nebývá, tak težko tam hledat listí, ikdyž chápu, že tam spíš asi šlo o umocnění toho slizu... ale nakonec je tam dál ten sliz stejně zmíněnej až moc "v krku cisterny pláče" je úžasně výstižný!! "... Vždycky to měla být ona.On byl hodný muž s bezpečnou náručí a ona byla zlá žena, co se z ní chtěla vytrhnout, a proto ji pokaždé nastavila tak, aby se do ní mohla schoulit. Kdo z nich byl svobodnější? ..." Tohle bohužel nechápu ani po několikátém přečtení. CO ona nastavila? Náruč? Jeho??!! Celkově mi přijde dílo trochu moc přeplněný těma taktilníma obrazama, co ti tak jdou. Malinko si tím vyrváříš vlastní klišé... Asi dobrýho pomálu. Takhle pak působí celá povídka trochu moc rozplizle. A sdělení, že byl ten chlap srab, protože nebyl dál akční? Nebo se mýlim... Vlastně nevím... Člověk to musí z toho textu trochu moc dolovat... Jinak celkově dost dobrej "betonovej" nápad, jen to chtělo malinko líp, nebo jinak zpracovat, třeba delší formát, víc dějovější, to ti (jak vidím po přečtení Kamilka) evidentně taky úžasně jde:-) Myslím, že takovýmhle krátkým a pouze lyrickým útvarem sis to udělala daleko težší.

Janina6
13. 09. 2009
Dát tip
Moc se mi to líbí způsobem vyjadřování, originálními a nečekanými obraty, které jsou možná dané tvým zvláštním, skoro básnickým, viděním skutečnosti. Taky bych se moc přimlouvala za změnu slova "hloubš", které je pěstí na čtenářovo oko :-)

Yvaine
13. 08. 2009
Dát tip
Je to výborné, je to originální, plné neotřelých přirovnání - někdy, hlavně ze začátku, mi však přijde, že jich je dílko až přeplněné, jestli víš, co tím chci říct - zkrátka je jich příliš. Lidská mysl funguje do určité míry na očekávaná spojení, někdy přímo klišé, pokud se autor snaží za každou cenu vymyslet nápadité metafory a obrazy, pro čtenáře může být takové dílko hůř čitelné... Nicméně, velmi se mi to líbí.

Já taky nejsem filosof, natožpak kritik. Ale chtěl jsem udělat autorce radost. Už proto, že je z Prostějova.

Nečekaně dobré. Snad bych jenom vyměnil slovo "hloubš" v poslední větě za jiný tvar. Musím poslat avizo Marvinovi. To je zkušený čtivec a nestranný kritik se vkusem a šarmem. Pokud se bude domnívat, že je tohle blbost a já že jsem pitomec, tak nám to oběma napíše něžně a mile. Divím se, že mu tohle dílo uniklo.

bestye
06. 08. 2009
Dát tip
líbí se mi - je to úplně nový styl a musím říct, že hodně dobrý a čtivý styl. Bavilo mě to číst a vnímat ty měnící se pocity od A až do Z. A přesně vím, jaká byla atmosféra, jaké byly kulisy - věřím tomu - a to mám na povídkách ráda. *

Winter
29. 03. 2008
Dát tip
Dost dobré. Hele, dokonce bych řekl, že je tohle nejlepší próza, co jsem tady za poslední četl, k dokonalosti ji sice něco chybí, ale přesto má své kouzlo, hezky postavené věty, nápadité obraty a obrazy, které však slintavě neolizuješ, ale výhradně prostě konstatuješ s krapet uštěpačným výrazem "tak to chodí", a takový přístup se mi líbí, možná bych si pohrál s dílčí intenzitou/rozpracovaností, jednotlivých obrazů/obratů, ale sper čert. Nicméně, z mého pohledu, hlavní leitmotiv dvojice není řádně vyklenut, což zamrzí, text ("příběhově") tak poskočí jednou někde kolem poloviny, pak ale stagnuje, takže finální katarze není tak silná, jak by mohla. Nicméně zasloužený tip a půl cesty k výběru. Jestli budou i další povídky takhle dobré, máme se na co těšit. Měj se a piš .)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru