Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

NA KOZÍCH HŘBETECH

16. 04. 2008
18
31
6071
Autor
vesuvanka

V neděli 13. 4. 2008...

NA KOZÍCH HŘBETECH

Nedělní sluníčko mě vylákalo na krátký výlet do blízkého okolí Prahy. Z možností, které se mi nabízely na mapě, jsem vybrala Kozí hřbety poblíž Suchdola nejen proto, že jsou pro mě snadno dostupné městskou dopravou, ale i proto, že jsou tu skály, podle nichž místo dostalo zajímavý název Kozí hřbety.

Vyjíždíme z Podbaby, kde silnice až k Sedlci kopíruje železniční trať, po níž tak často jezdím na sever. Skály jsou ze silnice přehlednější, takže se mohu pokochat hýřící žlutí kvetoucí tařice, které se tu zalíbilo natolik, že kvete dokonce i ve štěrku mezi tratí a silnicí.

Vystupuji na konečné a lesík se skalkami je na dohled. Vede k němu zeleně značená, téměř kilometrová  cesta po krajnici dost frekventované silnice, kde chodec má jen velmi úzký prostor. To mě odrazuje, takže se vydávám po žluté směrem ke vsi, před níž uhnu vlevo  polní cestou.  Konečně poctivá zem a žádný asfalt!  Sluníčko příjemně hřeje, obloha posetá barevnými kumuly  a já všemi smysly vnímám svůj kontakt s přírodou. Přede mnou lesík s odstíněnými barvami zeleně rašících keřů a stromů, s bělostí květů vtroušených pláněk ovocných stromů a tmavě zelenými korunami borovic. Duby rašící trochu později jsou jakoby v nafialovělých závojích.

Na cestě mě upoutaly stopy koňských podkov, které mě věrně doprovázejí. Něco tmavšího se kolem mě mihlo - první letošní motýl - babočka paví oko. Na okamžik usedla na cestu, pak vzlétla a zmizela nad sytě zeleným polem řepky, která už je dost vysoká a některé  rostliny už  netrpělivě žlutě vykukují z davu zeleně. Podél cesty tu a tam kvete drobný rozrazil rolní (Veronica arvensis), maceška rolní (Viola arvensis) a hluchavka nachová (Lamium purpureum). Je tu ještě další bíle kvetoucí rostlina z čeledi křížatých, pravděpodobně vesnovka obecná (Cardaria draba)

Na okraji  lesíka  na mě dýchne klid. Zvuky ze silnice už sem nedoléhají, takže se mohu nerušeně zaposlouchat do písní ptačích sólistů - sýkorek, pěnkav a budníčků.  Klid lesa mi připomene stejnojmennou skladbu Antonína Dvořáka. Moji pozornost zaujmou fialky a místy kvete bílá sasanka hajní. Sleduji i listy rostlin, které teprve pokvetou.

Blížím se ke skalkám, které mám po pravé straně. U cesty si povšimnu většího kamene, částečně pokrytého mechem  - buližníku, z něhož jsou tvořeny i skalky. Je barevný, šedý a načervenalý. Ve svahu pod skalami se rozprostírá koberec žlutě kvetoucí mochny jarní. Kolem mě přelétne bělásek. Na skalky si netroufám lézt, obdivuji je z cesty, odkud je místy i  průhled do krajiny s kvetoucím sadem a zelenajícím se polem. Na severozápadě se to zlověstně mračí, z šedi vystupují sluncem ozářené "květákové hlavy" mraků. Že bych dostala "plaváka" s doprovodem blesků a hromů? Takové dobrodružství jsem nejednou zažila.

Cesta s otisky podkov mě pomalu vyvádí z lesa a blízkost silnice na sebe upozorní svým hlukem. Teď mi nezbývá než po té silnici jít na autobus. Zelená značka na svodidlech a já zápasím s úzkým prostorem, ale kupodivu teď mám kuráž a než se dívat pořád dopředu na tu nekonečnou dálku před sebou, otáčím se vlevo a za sebe na krásné místo, které jsem prošla. Hrozivé mraky se roztahaly po obloze a bouřka nekonala, jen sluníčko se chvílemi schovávalo. Cestou na  mě zaujali ptáci velikosti hrdličky, kteří se usadili na drátech vysokého napětí.  Bylo jich napřed devět, ale pak přiletěl desátý. Protože bylo sluníčko zrovna schované, nepodařilo se mi zjistit přesné zbarvení. Byli trochu tmavší než běžná hrdlička balkánská. Nápadná byla tmavá hlavička, zatímco od očí byl pták  světlejší. Dodatečně jsem zjistila, že to byla hrdlička divoká.

Byl to krátký, ale moc hezký a zajímavý výlet, který si ráda zopakuji.

31 názorů

vesuvanka
09. 05. 2008
Dát tip
Printe, díky za návštěvu a tip :-))) Zdravím a přeji krásný víkend :-)))

Print
09. 05. 2008
Dát tip
***!!

vesuvanka
26. 04. 2008
Dát tip
Haničko, děkuji za milé zastavení i odezvu, potěšila moc :-))) Posílám pozdrav s přáním krásné neděle :-)))

vesuvanka
26. 04. 2008
Dát tip
Haničko, děkuji za milé zastavení i odezvu, potěšila moc :-))) Posílám pozdrav s přáním krásné neděle :-)))

Je to hezkéjako bych tam byla s tebou.Vidím to před sebou i s těmi barvami a kytičkami.Dvořákův Klid lesa semi také líbí.TIP

vesuvanka
22. 04. 2008
Dát tip
rainmane, potěšil jsi mě svojí návštěvou a milými slovy, díky, posílám pozdrav a budu se těšit :-)))

rainman
22. 04. 2008
Dát tip
nojo, jaro je holt síla...vracím se zdaleka a zase budu s Tebou rád putovat (-:...*

vesuvanka
17. 04. 2008
Dát tip
daddy - ano :-)))) Diana - díky za milé zastavení, kilometrů mám moc málo, jsem spíše pozorovatel než chodec :-))) sestricka.slunicko1 - potěšila jsi mě svojí návštěvou a milými slovy, díky :-))) Zdravím Vás a přeji dobrou noc :-)))

moc hezký výlet,milá vesuvanko *tip* to jaro je překrásně barevné:o)

Diana
17. 04. 2008
Dát tip
Hej, Vesu, nemáš už náhodou letos těch 100 jarních kilometrů na kontě? ;-)))

daddy
17. 04. 2008
Dát tip
jasně vesu, chápu.... maluješ...:)

vesuvanka
17. 04. 2008
Dát tip
nefunguje to, bohužel....

vesuvanka
17. 04. 2008
Dát tip
nepovedlo se, zkusím další, ten je alespoň trochu z předjaří :-)))

vesuvanka
17. 04. 2008
Dát tip
a ještě posílám pohled na skalky, bohužel jarní fotku jsem na internetu nenašla

vesuvanka
17. 04. 2008
Dát tip
Děkuji Vám všem moc za návštěvu, milá slova i tipy. Těší mě, že se Vám moje putování líbí. Zdravím Vás a přeji krásný den :-))) daddy - máš pravdu, ale já nefotím, nebaví mě to (foťák na krku tíží a berle věčně překážejí) :-)))

avox
17. 04. 2008
Dát tip
umíš vidět. číst si u tebe, to je skoro jako taky se zúčastnit :-) */

daddy
17. 04. 2008
Dát tip
vesu s foťákem by ses asi vyřádila ne? :)

Janina6
16. 04. 2008
Dát tip
Já šla s tebou zase moc ráda :-)*

Stevenson
16. 04. 2008
Dát tip
fajn .*

Marcela.K.
16. 04. 2008
Dát tip
Také bych nešlapala na skalky z toho kamene...*

Honzyk
16. 04. 2008
Dát tip
...uz cetl jsem....ale, priznam se, preskakoval...(misty)...a ja ti dycky pisu, ze mas hlavne muj obdiv, jakej jsi nezmar, co vsechno stihas...ne ze by se mi tvy texty az tak libily, jo....ale klobouk dolu pred damou...(to jsi ty...chapej:)))*

Markel
16. 04. 2008
Dát tip
Moc líbilo tvoje putování - T

Kokrouč
16. 04. 2008
Dát tip
pravděpodobně vesuvanka obecná:)

MazLenka
16. 04. 2008
Dát tip
Vesuvanka: já bych výletila, až bych brčela. Tak jen brečím :(

Bíša
16. 04. 2008
Dát tip
Krásná výletní idylka :o)

Diana
16. 04. 2008
Dát tip
Sláva! Začaly jarní výlety! Krása! A těším se na další :-)))))*

Háber
16. 04. 2008
Dát tip
milé*

reinka
16. 04. 2008
Dát tip
Teď zrovna přemýšlím, kam vzít svého přítele na výlet...***

vesuvanka
16. 04. 2008
Dát tip
MazLenko, děkuji za milé zastavení i tip. Přeji krásný den :-)))

vesuvanka
16. 04. 2008
Dát tip
MazLenko, děkuji za milé zastavení i tip. Přeji krásný den :-)))

MazLenka
16. 04. 2008
Dát tip
:o)) Na Kozí hřbety mám vzpomínku z dětství. Chodili jsme tam často na procházku s mámou a ta mě a bráchovi jednou na této vycházce vyprávěla, jak žili pravěcí lidé v jeskyních. Byla jsem mrně a ona vyprávěla tak zasvědceně. Tenkrát jsem se jí ptala, ve které té jeskyni bydleli s tatínkem. Dostala jsem pohlavek :)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru