Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pro vsechny princezny sveta

Výběr: Print
29. 06. 2001
6
0
2239
Autor
Stevenson

Pro všechny princezny světa

 

Za nehty špínu starých zrad a fíglů

a vzpomínek, na rozehřátá iglů

na duši …

A v ztrouchnivělém mozku kmen

stromu, co kdysi ujařmen

pachutí skunků

už nedorost..

A zatrpklost

a smutek,.. taky zlost,

na mraky jichž se kdysi dotknout chtěl..

na příkoří , zatuchlý parfem těl

co lásku prohrála

a která kdysi měl

v objetich zoufalých,

když noc se utemnila..

když přání nezralá

se v chlastu utopila

a v rytmu zoufalého blues

snad ještě věřil,

a říkal si

jen zkus..

a kolo štěstí snad se zpátky točit začne

v příslibech, které zněly mnohoznačně

hledat a najít.. co ?

 

jen tohle asponˇ vědět…

a tak šel světem dál..

vždytˇ za kamnama sedět

jen hloupý Honza přece může..

on popichat se chtěl i o trny té růže

co spící Růženku mu jednou vydat musí..

a prát se s drakem..,

všechno co se hnusí

ze světa vymést ,

a chlévem prohnat řeku..

tak proč tedˇ všechno je mu jenom k breku

když opona, po vypískaném kusu

všechny ty klady

změní do minusu….

 

Za nehty světa špínu

a v ústech příchutˇblínu

tedˇ chytřejší je snad..

jak zbytečné to bylo

furt s osudem se prát …

 

Jen hloupý Honza,

ve zděděném zámku

princeznu vezme si..

za pecí nechá Manku

a dál se bude smát..

 

 

 

 


Mahoney
02. 07. 2001
Dát tip
(ech, kolikrát lituju, že nemám vzdělání, které by mi umožnilo...) jak bych to jenom... chvíli tu hloubám... takže: není to v počtu slabik; ubrat dvě slabiky jsem napsal proto, že mi verše zněly lépe, když jsem v každém (jaxi automaticky, citem - bez přemýšlení) "vykrosil" dvě slabiky... přišel jsem na to, že finta není ve zkrácení, ale v úpravě "rytmických celků", ke které dojde odříznutím "těch správných slabik" vysvětlení mého pojmu "rytmické celky": když mluvíme, některá slova spojujeme dohromady (třeba předložku s následujícím slovem); pauzy mezi jednotlivými slovy nejsou stejně stejně dlouhé... jako "rytmický celek" (obvykle :)) označuji části, mezi kterými je stejně dlouhá pauza... rytmické rozdělení věty samozřejmě záleží na tom, jak rychle mluvíme - při pomalé recitaci lze vyslovovat odděleně i předložky a dělat tak stejně dlouhé pauzy mezi všemi slovy - takže tenhle můj pojem je značně relativní :-))))))) tedy: "jen hloupý Honza přece může.. on popichat se chtěl i o trny té růže" má "autoúprava": "on popichat se chtěl o trny růže" o co jde: první verš se vyslovuje jako 1+4+4 slabiky druhý verš se vyslovuje 1+5+1+3+3 slabiky... můj "ušní" problém je v chybné rytmice rýmu "přece může - té růže" má úprava mění rytmiku na 1+5+1+4 (nebo 1+5+5 ??? - ale "ušně" mi to sedí :-))) nutno podotknout, že při pomalé recitaci nic za uši netahá - jako rytmické celky pak fungují jednotlivá slova, a to už sedí (rým 2-2 slabiky) nutno podotknout, že slova, která jsem vypustil, mému uchu znějí jako "vycpávky", takže mi nijak nechybí... ale to už je čistě otázka osobního vkusu :-)) v druhém případě je to obdobné: "a chlévem prohnat řeku.. tak proč tedˇ všechno je mu jenom k breku" úprava: "tak proč tedˇ všechno je mu k breku" rytmicky nesedí "prohnat řeku - jenom k breku" (4 - 2+2) nesedí mi samozřejmě nutná pauza mezi "jenom" a předložkou "k"... dál už asi vysvětlovat nemusím :-)) uf, tak snad se mi to povedlo aspoň trochu srozumitelně...

Mahoney
30. 06. 2001
Dát tip
wau *** ale nedá mi to: poněkud se zasekávám na verších: "on popichat se chtěl i o trny té růže" a "tak proč tedˇ všechno je mu jenom k breku" dochází tam k takové... neočekávaně? náhlé? změně? rytmu? (chjóóó nevím jak to popsat... prostě: mít ty verše o dvě slabiky míň...)

Stevenson
30. 06. 2001
Dát tip
hm.. mne to pri recitaci sedi.. obe 13 slabik, jako predchozi..(

Print
29. 06. 2001
Dát tip
Ach, jo...Stýve...ty umíš... *******!!!

Bříza
29. 06. 2001
Dát tip
...... jo - jo

Stevenson
29. 06. 2001
Dát tip
dik.. ale da mi dost prace se k tomuhle stylu nejak prinutit..)

super I*I

myrinda
29. 06. 2001
Dát tip
skvely!!! TIP!!!

Mámalibor
29. 06. 2001
Dát tip
! *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru