Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 436 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+14 neviditelných
USPÁVANKA PRO HOLČIČKU A BÁSNÍKA
datum / id03.05.2008 / 284560Vytisknout |
autor*skleněnka*
kategoriePísmáci dětemDalší dílo autora
zobrazeno4174x
počet tipů17
v oblíbených1x
Prolog
S úctou Janu Skácelovi za všechny krásné večery u postýlek mých dětí.
USPÁVANKA PRO HOLČIČKU A BÁSNÍKA
Korálky navlékané tmou
Pohádky plné přání
Básník je v knížce vykouzlil
i pro tvé uspávání

 

Modrý ptáček ti půjčil křídla
ať z výšky vidíš světa kraj
a na zrnéčko rýže vrabce
ti namaloval  Hokusaj

 

Pak Hloupý kocour z Kocourkova
ptal se mě jestlipak už  spíš
a z díry v básničce se smála
kocourovi i paní myš

 

Když ovečky cinkaly  v trávě
a tobě nechtělo se spát
pasáčkovi jsme pomáhaly
jak básník přál si – počítat

 


V dálce se občas zalesknou
korálky navlékané tmou
jak ovečky co za sebou
přes lávku do tvých snů už jdou…

 

 




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

01.10.2015 18:23:51dát kritice tipLnice

moc milé

04.05.2008 23:50:03dát kritice tipj_i_r_i_k
skleněnka: Juj, to je seznam, chtěl jsem jen toho Skácela (na jehož dílo patrně navazuješ), ale díky, aspoň mám na delší dobu inspiraci. :)

Horavin: Nevím, jak na Tebe reagovat, protože teď už se lehce dotčen cítím. :) Vyčetl-li jsi z mých slov, že se cítím nepříjemně dotčen, potom je to má chyba, že jsem se špatně vyjádřil, mívám s tím problémy. Rád se poučím, co vše zahrnuje poezie pro děti.

A rozhodně bych byl mírnější v hodnocení, toto dílko rozhodně není nepovedené, jen prostě nevyhovuje mým určitě přehnaným požadavkům na rytmus. :)

A také si nemyslím, že říkadlo (je to jen můj pocit, když toto slovo ve Tvém kontextu vnímám pejorativně?) musí mít co nejjednodušší rytmus, může mít dosti komplikovaný, leč stále vnitřně čitelný.
04.05.2008 22:11:10dát kritice tip*skleněnka*
Jan Skácel - Uspávanky, Kam odešly laně, Proč ten ptáček z větve nespadne .

Pohádky Zuzany Novákové
Maminka od Seiferta

Nezval - Věci, květiny, zvířátka a lidé pro děti – pro děti
Lazecký - Malinový chodníček
04.05.2008 21:58:18dát kritice tipHoravin
Přece nejdo o to, kdo u koho vede a zda spadá do kategorie říkadel, nebo ne. Důležité je, že tato báseň, Jiříku, kterou jsi hodnotil jako nepovedené říadlo s nedotaženým rytmem, do kategorie říkadel nespadá. Patří do kategorie poezie pro děti. I poezie této kategorie má svůj rytmický řád, ale jiný, než jak tomu je u říkadel a zdaleka ne tak jednoduchý. Tenhle rozdíl jsi vůbec nerozlišil a ještě se cítíš být nepříjemně dotčený zprávou o tom. Ale nemusel bys to brát tak odmítavě, naopak je fajn umět nechat se zahambit, umět přiznat chybu, vlastní omyl. Já jsem byl naopak pyšnej na pětiletou žábu ve školce, kerá mě přede všemi nádherně zahambila, paradoxně jsem se nestyděl a byl vděčnej za svoji nedokonalost (trumfla mě pětiletá - moje žákyně! :) Zde se ještě omlouvám, zapomněl jsem v předchozím příspěvku uvést, že se jednalo o výuku souborové hry na zobcovou flétnu.
04.05.2008 21:50:04dát kritice tipj_i_r_i_k
Čekat na děti, to bych určitě zapomněl, doporuč, co stojí za to, potěším své vnitřní dítě. :)
04.05.2008 21:48:46dát kritice tip*skleněnka*
To vše můžeš napravit, až je mít budeš a toho Skácela si pak ověř v praxi, nezapomeň :)
04.05.2008 21:44:44dát kritice tipj_i_r_i_k
Vodňanský mi též přijde jako dobrý příklad ctění rytmu, ač se přiznávám, že jeho tvorbu znám velmi sporadicky a ze své podstaty mi v hlavě uvízne dojem právě z těch děl, která se mi líbí.

Před následujícím výčtem smekám (že třeba Orten psal pro děti jsem netušil) a již mlčím, neb jsem vůči Tobě v té největší nevýhodě, dětí nemaje. :)
04.05.2008 21:39:08dát kritice tip*skleněnka*
To už je na Tobě, já to prostě mám vyzkoušené na svých dětech a děti to nejsou jen tříletí caparti.
Žáčka znám taky, i Vodňanského, ale také Čarka, Hrubína, Novákovou, Suchého, Lazeckého, Seiferta, Ortena, Nezvala, Bednáře... určitě jsem někoho vynechala - ti všichi psali i pro děti. :)
04.05.2008 21:00:44dát kritice tipj_i_r_i_k
Pravda, Skácelovu tvorbu pro děti neznám, u mě vede Jiří Žáček, nevím, zda pro Tebe spadá do kategorie říkadel a rozpočídatel, ale on prostě rytmus ctí a jeho verše plynou. Jinak mimo určitě jsem a obzory si rád rozšířím, leč je otázkou, nakolik to ovlivní mé smýšlení. :)
04.05.2008 20:22:10dát kritice tipHoravin
Jsou různí, mají vlastní vkus a neradi si nechávají předkládat, co se jim má libit. Jedna pětiletá žížala mi týden po té, co jsem dětem ve školce přehrál chytlavou polovinu tématu Dvořákova Larga z Novosvětské (protože jsem tu druhou půlku ani jako hudební pedagog s absolutoriem konzervatoře neznal) přehrála bez chybičky téma celé. Já i zbytek dětí jsme se ho od ní rychle doučili a od té doby si ho živelně vyžadovaly i děti na ostatních školkách, zvládaly ho rychle, přestože je v rozsahu jedné a půl oktávy. Je pozoruhodné, že skladba provozovaná nejvíce při kremačních obřadech, našla značnou oblibu předškolních dětí.
04.05.2008 19:25:54dát kritice tip*skleněnka*
Jiřiku, tak to jsi hodně mimo, přečti si Skácela, jeho básně věnované dětem. To co chceš ty, to jsou říkadla, rozpočítadla. To je o něčem jiném. Rozšiř si obzor :)
04.05.2008 19:04:53dát kritice tipj_i_r_i_k
Dětem jen to nejlepší a hlavně rytmus, do dětské říkanky musí být možno si tleskat či skákat gumu. A tady mi to občas škobrtne.
04.05.2008 18:46:24dát kritice tipguy
souhlasím s názorem Horavina, i když pouze jako hudební i literární laik, snad jen trochu vnímavější k tomu, co jím bylo z díla odborně dovozeno
podle mě je použitý slovník plně adekvátní tématu i cílení veršů a použití zdrobnělin je naprosto přirozené pro ty, co nepovažují dětské období za něco společensky nepatřičného
04.05.2008 17:14:21dát kritice tipHoravin
A ještě něco pro strýčka TomaPošuka: nic proti imaginárním dětem. Jiří Orten psal pro ně. Znamená to, že psal snad nepatřičně?
04.05.2008 15:21:37dát kritice tipHoravin
Označit něco za "milé, ale kostrbaté" je zřejmý protimluv a vůbec neodpovídá optimální charakteristice básně, jejíž autorka se jeví být velice dobře orientovanou a stojí o hlubší kritiku zřejmě z jiných důvodů, než si kritik pod nickem TomPošuk myslí. Především chce dát prostor pro dobré téma k diskusi. I když kvalita diskuse pochopitelně zatím zjevně pokulhává, představuje dobrý vítr. Osobně nemám důvod pochybovat o pravdivosti autorčiny výpovědi a označovat její děti za nereálné. Proč ji hned podezřívat z mystifikací? Není důvod. Její báseň není vůbec kostrbatá, plyne naopak velmi příjemně lehce, hudebně i rytmicky a je ostatním autorům nádherným příkladem i povzbuzením k tvorbě pro děti. S třicetiletou zkušeností z praxe hudební výuky včetně dětí od pěti let bych řekl, že forma i obsah básničky je zcela adekvátní vnímaní pětiletých posluchačů či začínajících čtenářů, i když její prolog a titul napovídá, že stejně dobře poslouží i náročnému dospělému čtenáři. Oceňuji i nápaditou grafiku, kde první a poslední sloka se ztrácí v naznačení mlhy vědomí zastřeného ospalostí a usínáním. Vše má mimořádnou úroveň srovnatelnou právě s Janem Skácelem, Josefem Čapkem, Exuperym nebo Timem Burtonem.
04.05.2008 14:53:23dát kritice tip*skleněnka*
Diano :))) pokusím se zvednout hozenou rukavici, ale nic neslibuji, musím si napřed znova přečíst Neználka :)))
04.05.2008 14:41:33dát kritice tipDiana
Skleněnko, prosím tě!, napiš ještě jednu uspávanku pro Kokrouče a Pošuka! Ať je tam Neználek, kapitalismus, góly a galoše, nezapomeň trochu zapitvořit - jo a taky "kašpara, kozla a takové ty věci". Vím, že to dokážeš teď, když už víš, jak má správná dětská básnička vypadat. Chlapci budou spokojeni, usnou nám a dají pokoj. Všichni si oddechneme a a všem přeji hezký zbytek neděle ;-)))!
04.05.2008 14:30:32dát kritice tipKokrouč
skleněnka: pošuk je účelovej provokační nick založ. dneska dopoledne, viz jeho stránka. nemá cenu s ním něco řešitititi, to by bylo na dlouho:)
04.05.2008 14:23:00dát kritice tipTomPošuk
Nepochopil.
Ale jak to s tím vůbec souvisí? Já tady nechci nic řešit, jenom jsem vyjádřil jistou tento...údiv nad tím nevtěsnáním se tvých slov do mých úst, natož těch dětských
já měl jako dítě rád v básničkách kašpara, kozla a takové ty věci.
04.05.2008 14:11:18dát kritice tip*skleněnka*
Ale Tome, pochopil jsi vůbec, že to je moje básnička pro moji dceru? To, že je zařazena do kategorie Písmáci dětem, neznamená, že je pro všechny děti. Myslím, že děti, které neznají tu kouzelnou knížku Jana Skácela, by jí ani nerozuměly. Myslím,, že i dospělí, kteří ji neznají, nemohou plně vychutnat, co vlastně vyprávím v těch "kostrbatých" řádcích.
Diano, Tobě děkuji za krásný komentář. S vulgarismy jsme na tom stejně ;)
04.05.2008 14:07:30dát kritice tipKokrouč
já rád zdrobněliny i zkouřeným dojmem působící jazyk zvaný čeština. čobolo tobolo, v dětství jsem byl vážnej, teď dítě:)
04.05.2008 13:55:12dát kritice tipTomPošuk
ale tady nejde o nějaký obsah ale formu - prostě takové ty nedokonalosti a zádrhelnosti - jako příklad poslouží úplně poslední řádek - ale je jich tam asi ..čtyři.. nejsou v dětské poezii to pravé, vím o čem mluvím, také jsem byl kdysi dítětem
04.05.2008 13:47:48dát kritice tipDiana
Lidičky, já se divím. Každé slovo, každý slovní tvar má přece v jazyce své nezastupitelné místo. Pomáhá vytvářet citové odstíny, slovní hříčky, vtip, ironii, děs, malovat pomocí slov. Čeština patří ke šťastným bohatým jazykům, které si mohou vyhrát s předponami, příponami, zdrobnělinami.Vnímám řeč jako živoucí bytost a zbavit ji zdrobnělin by bylo jako amputovat jí část těla, zmrzačit ji. To bys přece, Kokrouč, nechtěl, máš ji taky rád, že? Jinak bys nebyl na Písmáku. A kvůli tomu, že ty osobně nemáš rád zdrobněliny - já například z duše nenávidím vulgarismy, a přece uznávám, že mají své nezastupitelné místo v jazyce, že je řeč potřebuje. Tak co kdybys vzal zdrobněliny moudře na milost a nechal je žít.
04.05.2008 13:19:37dát kritice tipKokrouč
:)) jasný no. každodítko je jiný a neměl jsem na mysli něco plošnýho. já jsem čet spíš o tom jak funguje kapitalismus v neználkovi na měsíci. ty básničky taky, ale spíš založený na vtipu než drobnění v dětský svět..
gala galoše jsou z gumy, gólman góly chytat umí
papala pavlína papáníčko, pokapala kanapíčko (no todle je zdrobnělý dost ale evidnetně spíš pitvořivě:)
04.05.2008 13:07:28dát kritice tip*skleněnka*
Korály navlékané tmou by se Ti líbily víc? Nebo mám z pasáčka udělat pasáka?! :)) Víš, zažila jsem tu zblblou dobu, kdy jsem pracovala s dětmi a "z vrchu" přišlo nařízení, že nemáme zbytečně používat zdrobnělin. Naše proškolená šéfová přijela do práce a začala dětem tvrdit, že to kulaté dřevěné ve stavebnici není váleček, ale válec a tehdy ji malý Martin "usadil" přinesl plechový parní válec a řekl jí: ,,Toto je válec!" Nedělejme z dětí hlupáky, ale ani malé dospělé. Nechme jim jejich svět a buďme rádi, když nás vezmou sebou do svých snů a her :)
04.05.2008 12:57:23dát kritice tipKokrouč
když jsem byl malej, tak mě štvaly všecky ty leporelový a jiný dětský básničky co si pomáhaly příliš mnoho zdrobnělinama:)
na jednu stranu dítě, na druhou to dětský ego.. no nic.
típnu to ať mě nebijou:)
04.05.2008 12:10:07dát kritice tipruprecht
Každoročně jsem trávíval část prázdnin u dědy a babičky v Brně v Kotlářské ulici. V té samé ulici v čísle 35a bydlel Jan Skácel. Snad i proto se mi tam usínalo bez problémů. :-)) *
04.05.2008 11:59:58dát kritice tipDiana
Hezounké. Dobře ladí se skleněnkami :-)))****
04.05.2008 11:24:58dát kritice tipnonamebeast
:-) když někdo doporučuje pohádky a skácela, hned se chytám stébla:-)
04.05.2008 11:03:05dát kritice tip*skleněnka*
Ono to bylo na TomaPošuka, ale klidně si to přečti také :)
04.05.2008 11:02:45dát kritice tip*skleněnka*
Ono to bylo na TomaPošuka, ale klidně si to přečti také :)
04.05.2008 10:53:18dát kritice tipnonamebeast
:-) děkuju, přečtu
04.05.2008 10:42:08dát kritice tip*skleněnka*
Přečti si Uspávanky Jana Skácela, mám je vyzkoušené na svých "reálných" dětech, Uspávanku s hloupými kocoury a paní myší, si moje dcera "žvatlala" v pěti letech zpaměti. Nepodceňuj děti :)
04.05.2008 10:20:18dát kritice tipnonamebeast
je to krásné a moc, říkáme my skoroděti...:-)
uspávánka pro holčičku a básníka:-)
korálky navlékané tmou..
krásné..
04.05.2008 10:09:26dát kritice tipTomPošuk
možná milé ale kostrbaté
tvorba pro děti musí lehce plynout, tohle by si ty imaginární "děti" sotva žvatlaly
04.05.2008 00:40:58dát kritice tipHoravin
Pro děti umí dobře psát jenom nejlepší. Proto není škoda, ale spíš klika, že ještě někdo vůbec. :) *
03.05.2008 23:43:05dát kritice tipMarcela.K.
Je to nádherná knížka :-)
03.05.2008 23:18:10dát kritice tipserp
*
03.05.2008 23:05:59dát kritice tipoleandr
milé
03.05.2008 23:05:38dát kritice tipDolfiness
***
03.05.2008 22:32:32dát kritice tipLaura Eleonora
škoda...moc takových, co píšou pro děti tu není.
03.05.2008 22:32:17dát kritice tip*skleněnka*
Ne, to opravdu nechci :) nejsem soutěživý typ , ale děkuji za návštěvu :)
03.05.2008 22:31:50dát kritice tip*skleněnka*
Ne, to opravdu nechci :) nejsem soutěživý typ , ale děkuji za návštěvu :)
03.05.2008 22:30:26dát kritice tipLaura Eleonora
u tebe se vždycky tak krásně rozněžním....nechceš zkusit tu soutěž?
03.05.2008 22:24:45dát kritice tipJanina6
Uspalas mě krásně... i když nejsem ani holčička, ani básník :-)*
03.05.2008 22:20:41dát kritice tip*skleněnka*
:))) i tak - někdy ;)
03.05.2008 22:20:01dát kritice tipmoorgaan
nechtelo SE spat ..asi
121,122,123,...zíííív.-)) /***


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.