Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Indiana Jones a království křišťálové lebky

22. 05. 2008
1
13
1603
Autor
Jinny

Co vlastně říct k pokračování trilogie, která mě kdysi naučila milovat film? Lucas a Spielberg mnuvili o čtrvtém díle už tak dlouho, že jsem to posledních deset brala spíš jako tak trochu sadistické hrátky. Lucasovi přišlo důležitější stvořit další Star Wars trilogii a Spielberg už dlouho točí vážnější filmy. Inu, tak dlouho mi přišlo nereálné, že čtrvté dobrodružtví Henryho Jonese vůbec vzniklo, až jsem tomu uvěřila až v kině. Moje zážitky jsou ještě čerstvé… řekněme tak hodinu a půl.

            Co se týče příběhu, tvůrci zachovávali hrobové mlčení a já se rovněž pokusím přidržet  cimrmanovského „nesmím ani naznačovat“. Pravděpodobně nikomu, kdo měl zájem vědět víc,  neuniklo, že děj se posunul o zhruba dvacet let od Poslední křížové výpravy, Indyho soupeři jsou tentokrát Sověti a že křišťálová lebka má co do činění s civilizací Mayů.

A je to skutečně vše, co potřebujete vědět, zbytek jsou detaily. Bohužel včetně všech hlavních postav. Pokud jsme si v prvním díle užívali slovní výpady Indyho „bývalky“ Marion, ve dvojce jiskření mezi Indym a Willie a ve trojce duo obou Jonesů, ve čtyřce jsou vztahy postav ne nezajímavé, ale stereotypní. Nějak na ně nezbyl čas mezitím, co někdo pořád někam padá, utíká, popřípadě ujíždí. Samotný Jones pak sice je hlavní postavou, zhruba stejně velký prostor ovšem dostává (celkem logicky) „rebel bez příčiny“ Shia LaBeouf.

            Království křišťálové lebky rozhodně není špatný film, je prostě tím, čím Jonesovské eskapády vždycky byly – popcornová oddechovka. Čtyřka z pochopitelných důvodů nikdy nemůže být přelomový film. Od prvních tří dílů se liší především tím, že k nim už pravděpodobně všichni máme nějaký vztah. Snad největší výhradou by bylo zbytečné lpění na rodinných hodnotách a snad finále leckomu nebude sedět. Indyho svět se na druhou stranu vždycky inspiroval vším možným, jen ne zoufale nudnou skutečností, a závěr čtvrtého dílu je skutečně nesmírná (vesmírná) podívaná.

            Království křišťálové lebky zkrátka má i nemá kouzlo starého Indyho. Dělí je ovšem takřka dvacet let. A s věkem prostě přicházejí ztráty.


13 názorů

KayTee
25. 05. 2008
Dát tip
Na Indyho jdu za hodinu a půl...tak se pak uvidí.. A když se tady mluví o premiéře roku, tak to bude Akta X 2 :-) 24.7.

Tragicus
24. 05. 2008
Dát tip
Luk.

Kuš.

Tragicus
24. 05. 2008
Dát tip
I neni, to mas pravdu, ona JE vsechno!

Pche. Penelope není NIC!

Tragicus
24. 05. 2008
Dát tip
Cha, ja jsem chytrejsi nez Pista! Penelope, v hlavni roli s Christinou Ricci, Reese Zvadla-lzice atd. No proste Penelope! http://www.csfd.cz/film/224763-penelope/

Kdo je to Penelope?

Tragicus
24. 05. 2008
Dát tip
Pche, Penelope je nejlepsi!

Dero
24. 05. 2008
Dát tip
StvN: Aby ne. Po takové době, že? ;o)

Ale fuj!

StvN
23. 05. 2008
Dát tip
Premiéra roku byl Speed Racer:)

Indyho si rozvracet nedáme! :)

Delahaye
23. 05. 2008
Dát tip
Včera jsem - natěšen - taktéž zamířil na premiéru roku. Samozřejmě do multiplexu, jen ten popcorn jsem si odpustil. A výsledkem bylo větší než mírné zklamání ... S recenzí víceméně souhlas. I její provedení a obsah se mi líbí. Dodám jen pár poznámek. Autorka správně neprozrazuje děj. Jenže - v tomto případě by klidně i mohla. Neboť o děj, jenž je odvarem a převarem mnohokráte již viděného, skutečně nejde. David Koepp vykradl, koho mohl, včetně sebe. Děj je předvídatelný, jak vyjádření tiskových mluvčí našich bankovních ústavů. Před každou scénou jsem si tipoval, co nastane a netrefil jsem se asi jednou. Mix Indy-klasiky a pokleslé Danikenovské scifi byl příliš nedovařenou polévkou. Když se položíme na otázku, co vlastně dělalo a dělá Jonesovskou trilogii legendou, tak odpověď není až tak složitá. Je to osobnost hlavního hrdiny, jeho dialogy a hlavně nekonečná nadsázka a klukovská romantika příběhu. Pro mě zůstává nepřekonatelný 3. díl a rozmluvy obou Jonesů. Kdo by si nepamatoval Conneryho káravý pohled pokaždé, když se Indy vítězoslavně usmívá po nějaké krokolomné eskapádě... Díky Bohu, že Connery odmítl rozmělnit kouzelný dojem ze své postavy ve čtvrtém díle ... Takže co je vlastně špatně na Křišťálové lebce ? Výprava ? Rozhodně ne. Poušť, univerzita, amazonský prales, mayské pyramidy, vše je, jak má být. Obsazení ? Částečně. Ford dělá co může, jeho dublér taktéž. Nicméně, nemohl jsem se zbavit dojmu, že jej natáčení až tak nebavilo, jak avizovala média ... Karen Allen toho moc k hraní nemá, její pisklavé "Indýýýýýýý" se ozve tuším jen jednou, což je velmi dobře. Shia La Beouf je pro mě asi největší klad filmu. Nejen jeho perfetní antree ala Divoch Marlona Branda, ale i jeho uvěřitelný projev i dialogy. Záběr, kdy mu v třesoucí ruce zacinká skládací hřeben zůstává (bohužel) ojedinělou skutečně legrační scénou. Záporáci schematičtí včetně neustále se podivně šklebícího sovětského důstojníka, který ze všeho nejvíc připomínal Davyho Jonese z Pirátů. Tedy - abych nekřivdil - světlým bodem zůstává perfektní ruský přízvuk Cate Blanchett, který je skutečně pastvou pro uši. No a postava Johna Hurta byla aspoň pro mne skutečným utrpením ... doufám, že za ni alespoň skvělý diktátor z V-jako Vendetta dostal pořádný bakšiš. Děj ? Asi nejslabší článek ... jako by se scénaristi domnívali, že pokud nezopakují VŠECHNY postupy a scény podobných filmů, divák zlostně mrští dietní kolou o zem. A závěrečná scéna pro mě zůstává jedním z nejzhovadilejších zakončení filmu v historii. From the other hands : Třebas to celé byla recese na druhou, kterou jsem nepochopil. Anebo se se mnou tvůrci pokoušeli hrát složitou hru, jejíž pravidla ale dostatečně nevysvětlili ... pravda je někde venku :-) Nicméně mě poněkud zamrzelo, když Harrison svoji fedoru Shiovi na konci zase sebral ... No nic, podívejte se sami. Koneckonců, souboj s rapíry na korbě gazíku, to se taky nevidí běžně :-) Ale přeci jen ... "Jmenuji se Indiana !" "Cože ? Indiana byl náš pes! " "Ale já mám na toho psa moc krásných vzpomínek .." My také, Indy ...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru