Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nezlomní

Výběr: Dero, cerna_lovkyne, pozorovatel
20. 06. 2008
43
101
7715

Jsem zásadně proti tomu, aby toto mé veledílo bylo zařazeno do soutěže "Dramatický duch Písmáka". (http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=289298)




scéna:              Perón pražského metra

postavy:           Francois-Baptiste Chabal, brněnský básník

                            Archie de la Domingus, jeho přítel

 

//Je pokročilá noční (či spíše ranní) hodina. Na opuštěném peróně jedné ze stanic pražského metra postává nevysoký, lehce tělnatý muž, oděn ve smoking korunovaný růžovou kravatou. Vykazuje známky silné společenské únavy. Doprovází jej jeho o něco menší (a též o něco střízlivější) přítel. Mlčky vyčkávají příjezdu metra.//

 

*****

//Přijíždí očekávaný vlak, oba nastupují.//

*****

scéna:              Vagon pražského metra

postavy:           Francois-Baptiste Chabal, brněnský básník

                           Archie de la Domingus, jeho přítel

                           postarší dáma

                           dva až tři neznámí asiaté s fotoaparáty

 

 

Francois:          Pohleď, milý Archie! Ta nádhera! A vše se tu stkví novotou! (nadšeně se rozhlíží kolem sebe)

 

Archie:             Ne příliš, drahý příteli. Již pár desítek let to tu jezdí.

 

Francois:          Jakže?!? (prudce se obrací k souputníkovi)

                        A mně byl tento skvost lidského důmyslu zatajen?!? Jakpak že se tomu říká? (se zájmem)

 

Archie:              Metro.

 

Francois:          Tak metro! Desítky let, a já o něm nic nevím…

                        Ani tys mi nic neřekl! (rozhořčeně a překvapeně hledí na přítele)

 

Archie:             Bylo to nutné… (sklápí zrak)

 

Francois:          Nutné, nutné… Což držeti mne ve skleníku falešných představ mělo nějakého významu?! (rozzlobeně přechází po vagonu)

 

Archie:             Ale čistota vašich veršů… (opatrně)

 

Francois:         Čistota! Toť sterilita, pravím. Může snad básník stvořiti velikého díla, neznaje jak žije plebs? Zklamals mne, příteli. Cítím hluboký zármutek nad tvou účastí na této konspiraci. Pověz, kolik toho ještě nevím o světě?

 

Archie:             No bude toho dost…

 

Francois:          Ach! Už se mi zde vůbec nelíbí. Zavolej limuzínu, Archie, pojedeme domů. (nešťastně klesne na sedadlo, hlavu v dlaních)

 

Archie:             Již…  (ošívá se)

 

Francois:          Již co?

 

Archie:             Již nemáme žádných limuzín.

 

Francois:          Ne? (podezřívavě)

 

Archie:             Ne.

 

Francois:          Jak je to možné, Archie? Ještě včera jsme jich přeci měli šest! (nechápavě)

 

Archie:             Měli. Ale uplynulé noci jste je ráčil prohrát v kartách, drahý příteli.

 

Francois:          Vskutku? Ach bože, ta má hlava! Musel jsem hrát velice mizerně, zdá se. (zamyšleně)

 

Archie:             Ano. Přímo prachmizerně.

 

Francois:          Nu což, obejdem se tedy bez limuzín. Jen mi dělá starosti, co tomu řekne má milovaná Alexandra. Mou vášeň pro hazardní hry ta křehká duše nikdy nesdílela. Mám pocit, příteli, že nebude příliš nadšena… (s obavami, šeptem)

 

Archie:             Nemyslím. Alexandru jste totiž prohrál též. (také šeptem)

 

Francois:          (zděšeně) Není možná! Svou vyvolenou že jsem prohrál v kartách? Já bastard! Nikdy si to neodpustím! (chvíli zkormouceně sedí a hledí v podlahu)

 

Archie:             (taktně mlčí)

 

Francois:          (náhle zvedá hlavu) I když, upřímně řečeno, nohy neměla právě nejrovnější, co říkáš? A ňadra, ňadra také za mnoho nestála…

                        (vesele vyskakuje ze sedadla)

                        Obejdeme se i bez ní, milý Archie!

 

Archie:             Přesto, nebude vám chybět?

 

Francois:          Nikolikerověk.

 

Archie:             Prosím?

 

Francois:          Nikolikerověk. (překvapeně)

 

Archie:             Pekelně složité slovo na to množství zkonzumovaného vína! Skládám vám poklonu, drahý příteli. (obdivně)

 

Francois:          Jsemť, brachu, namol zpitý, leč

                        svůj jazyk ovládám jak meč!

                        (vrávoravě se nakloní k poblíž sedící postarší dámě)

                        A jeho ostří okusí

                        a pocítí i stud

                        ti kdož královi velebí…   (na chvilku se odmlčí)

                        … i obnažený úd!!!   (dokončí rychle)

                        (dáma se pohoršeně odsune)

 

Archie:             (tleská) Brilantní, příteli, brilantní!

 

Francois:          (posmutní) Pravda, skvělé čtyřverší. Jen nevím nevím, budu-li si to moci jako chudák dovolit… Alespoň že máme kam se uchýliti, že svého domu máme.

 

Archie:             Bohužel, příteli. Ni domu nemáme.

 

Francois:          Ni domu? Á, to je ta stará lapálie s těmi kartami, že? Saprlot, starý kamaráde, co my vlastně máme? (zamračeně)

 

Archie:             Nic. Ba – co dím, dnes máme míň než nic.

 

Francois:          Čili dluhy?

 

Archie:             (němě přisvědčí)

 

Francois:          Moclipak těch dluhů jest?

 

Archie:             Něco přes tři čtvrtě milionu.

 

Francois:          Nemilé číslo… (zamyšleně pokývá hlavou)

                        Ale víš co, můj věrný Archie? Tam venku čeká na nás tisícero dobrodružství a byl by v tom čert, abychom se s nimi nedokázali poprat. Dej mi meč, chci se bít! Království za koně!

 

//Vlak zastavuje a otevírají se dveře. Oba dva přátelé vystupují.//

 

hlas z amplionu:            Fňák fňák. Dveře se otvírají a zavírají a zase otvírají a zase zavírají, a tak to jde pořád dokola. Fňák fňák.

 

 

KONEC

 

 



101 názorů

A safra. Potvora vychytralá. V posledním dějství ji otráví zahradník! (poz. aut.)

(škodolibě) Cha chá, scénická poznámka na začátku! Úkol byl splněn.

(hlas ze zákulisí) Husa májová! Zase zasvinila rekvizity a málem zboří dekoraci. Fiflena blonďatá.

(s pohledem na hřeben plný vlasů) Ach ne, do konce léta budu plešatá! Musím prchnout! (Práskne dveřmi.)

Nemám záměrů, má drahá! (teatrálně)

Podruhý mě to štve ještě víc. Nicméně nasírací drama byl asi tvůj záměr :)

Tak si to přečti dvakrát, podruhý už budeš vědět:)

Docela mi vadí, že poznámky typu (opatrně), (s obavami, šeptem) jsou uváděny až za replikou. To potřebuju vědět hned na začátku, jak to řiká, abych si to mohla věrohodně představit!

A co takhle viz http://www.pismak.cz/index.php?data=club&id=69083 ?

Prosecký
08. 06. 2009
Dát tip
O čem to vlastně je, že? A co je na tom iriginální? Poučte neznaleého!!!

No jo. Někdo tam nahoře si z nás prostě dělá prdel!

Nebudeš tomu věřit, ale včera kolem jedenáctý večer (dlel jsem zrovna ve své oblíbené hospodě u Lucky Luciana) mi volal kamarád, že pro mě má toho zajíce. Svět je divný místo, což?

Včera jsem si na tebe vzpomněl. Jdu ti takhle o půl jedenácté večer ze zkoušky a uprostřed města, mezi zaparkovanejma autama hopsá zajíc. Ani nebyl moc plachej. Ano, stejně jako ty, jsem si pomyslel - "co to se mnou ten chlast dělá", ale zajíc tam seděl furt a civěl na mně. Tak jsem položil futrál s kytarou, že si ho pohladím, ale to už na mně řval chlápek z balkónu ať zavřu ten kufr a táhnu, pokud nechci dostat do držky, že ten zajíc je tady známej a že mu dává mrkev. Tak máš zase smůlu. Ale vážně jsem celou cestu přemýšlel, že by to byl fantastickej fór, kdybych ti ráno napsal: Mám zajíce. Kam ho chceš poslat? Neškytalo se ti včera kolem jedenácté večer?

Mormone.

Ah tak! No, bude to muset vyimprovizovat křečkem. Nebo bych moh poskytnout kočku! Mám tři!

Ale ne... Známej má barzoje, a jelikož pes bude mít zanedlouho narozeniny, chce mu udělat radost.

Nemám. Taky sháním, leč zatím marně. (Hlavně aby se to nedozvěděla manželka.)

Sháním zajíce. Nemáš?

To měli dost blbej den. Ani nemohli vyměnit chrta za slepici...

Anetté
08. 12. 2008
Dát tip
tohle je ale náhodou hrozně autentický!.) úplně je tam v tom metru vidim a ten závěr! Já nevim, ale pro mě naprosto okouzlující čtení a úplně vážně:)*

BETY
10. 11. 2008
Dát tip
tak to máš pravdu - nepodkuřuj, co by tomu řekli ekologové :-))

To by mě podezírali z podkuřování porotě.

BETY
09. 11. 2008
Dát tip
nemohl bys tam připsat revizora , co by si žádal pokutu a místo peněz si vzal tu růžovou kravatu ?? tip

BETY
09. 11. 2008
Dát tip
nemohl bys tam připsat revizora , co by si žádal pokutu a místo peněz si vzal tu růžovou kravatu ?? tip

Planety jsou super, to jo. Ale pátrání po Hufnáglovi má taky svoje kouzlo:)

Nojo, on tak prostě mluví :)

Wilda Blake, výherce té soutěže, přeci.

archie
01. 09. 2008
Dát tip
poptám se tedy. apropó, kdo je "wilda"?? winter??

Role rozděloval Wilda, ptej se jeho. Já na to neměl nižádného vlivu.

archie
01. 09. 2008
Dát tip
to je také tvá jediná omluva :) mám otázku: kdo by hrál Fandu?? předopokládám, že zájemců bylo mnoho :)

Dero halt bude muset optimalizovat Pihmáka pro prohlížení krs mobilní telefon:) Jinak v hodnocení dramatizace se vzácně shodneme, ovšem musím podotknout, že já byl střízliv, jelikož vozmo.

archie
01. 09. 2008
Dát tip
to jsem slyšel také, ale kdo by se s takovým hájzlem tahal?? nejsem sebevrah :) mimochodem omluva náleží mně. jak to dopadlo s vítěznou dramatizací?? aha?? ožralí jak zákon káže a nějaký umění nám může políbit zadnici, že?? ostudné! a Fanoušek se prý tolik těšil!

Slyšel jsem, že existuje cosi nazývané "notebook"...

archie
01. 09. 2008
Dát tip
já byl v horách. a tam ani v době dnešní počítače nejsou, aha??

A v zahraničí nemají počítače? Áha? V době internetu se vymlouváš tím nejméně rozumným způsobem.

archie
01. 09. 2008
Dát tip
jsem byl v zahraničí, heč a fňák

A hele, penis! Švihej do soutěžního klubu vysvětlit svou neomluvitelnou nepřítomnost při hodnocení!

archie
01. 09. 2008
Dát tip
stkvěl jsem se až do konce jak navlhlý semiš, vejre! :)

deckart
09. 08. 2008
Dát tip
Tohle je za tisíc fňáků ! Nevím, co ti francois udělal, ale tohle dramato je výborný.

Jsi zlá!

hahá, konečně jsem si to přečetla! (ale montip už nedostaneš!) :)

Amiška
22. 06. 2008
Dát tip
tak tím se to vysvětluje:)

Konec je filosofický, to snese málokdo :)

Amiška
22. 06. 2008
Dát tip
no až na ten konec. jináč se to četlo hezky

Janina6
21. 06. 2008
Dát tip
:-)))) Líbilo! Edmondův tip a frňák!

Bať. :)

sidonia
20. 06. 2008
Dát tip
podly pisto!:)

Musel bych tam napsat, že jsem všera přesně v 19:30 rozpustilému transvestitovi volal, dokonce jsem mu posílal smsku - a ten vůl se ani neozval...

Zbora
20. 06. 2008
Dát tip
Jé a nemohl bys tam přidat ještě postavu rozpustilého transvestity Ivoše? Moc rád bych si ji zahrál. Něco mezi mon tipem a fňákem.

Sidonia: Tak schválně, komu udělíš fňák? Svýmu příbuznýmu, nebo tomu lepšímu? :)

sidonia
20. 06. 2008
Dát tip
hehe:)))))

berg
20. 06. 2008
Dát tip
Totě dobře napsáno - vyprděno (použiju li výrazu mého literárního oblíbence Petra ze Sioracu). ÷)) *

To se ti ani nedivím, Oldo. Já se za celý život nezamsál ani jednou, jelikož netuším, jak se to dělá:)

Oldjerry
20. 06. 2008
Dát tip
nemám moc šacní se zamsát... pokrajčute, prsoím...

Barman
20. 06. 2008
Dát tip
náramně bavilo

j_i_r_i_k
20. 06. 2008
Dát tip
A tak když můžou jiní, tak co bych nemohl taky, byv před lety zakladatelem klubu bezejmenné masy. Takže avi všem. A kdo mě chce nasrat, tak doporučuju nějaký jiný způsob, neb avíza od tohoto díla jsem si právě zablokoval, chvála Derovi za tuto možnost.

Petrusha
20. 06. 2008
Dát tip
jejejeje a čo šejkspírovská? tam by to padlo veledrímatisticky :)))) ak by to padlo :)

Tragicus
20. 06. 2008
Dát tip
Zcela verohodne napsana postava FBC. :] Fnak. Mam dobrou naladu, jinak bych konkurenci nevelebil, samozrejme... :]

Marcela.K.
20. 06. 2008
Dát tip
Kristova noho !!!

amputace
20. 06. 2008
Dát tip
*

Dero
20. 06. 2008
Dát tip
Pozveš avizora na hliněný plácek za domem a dáš mu do držky, noho.

Prosím, nemám dostatek zkušeností a tak se radši ptám všech - jak se vracejí nevyžádaná avíza?

j_i_r_i_k
20. 06. 2008
Dát tip
Já ten fór nějak nechápu. :(

stanislav
20. 06. 2008
Dát tip
vytrestám vás neodůvodněným avízem. protože je tu hodně nicknameů... ale neřeknu vám nic zajímavýho... v tom je ten fór...

a co takhle dramatický prduch Písmáka? Dramprduch

;-))))))))))))))

Dnešní vstup na písmák byl vskutku osudový. :)

Ach!

domin.go
20. 06. 2008
Dát tip
Ty. a nech farntu na, pokoji prosím ........a nestkvi se.

Voči jsou svině a moc by mě zajímalo, kterej pablb je navrhnul do foroty.

************* Francuá, posílám ti avízo, a když mi udělíš montip, vyhraju zemínka magnólijé, což by tě mohlo zajímat, ptorože byh ti jendo dal. *************

domin.go
20. 06. 2008
Dát tip
Neoběktivní. A nebuď si tak jistý svým vítězstvím, Voči udělily pouhý MomTip :)

P.S. píšeme "oběktivní", pane kolego! :)

Škoda, že se nedají započítat fňáky od ticha a tama, nasekala jich dost:(

domin.go
20. 06. 2008
Dát tip
Nemůže, protože by to bylo neobjektivní :) Počítám tedy Fňák, ten je za víc bodů.

Ďábelsky promyšlené! A ta filosofická pointa... My voči nestačíme koukat. MOM TIP

Udělala jsem obojí - může se to?

sk8ergirl
20. 06. 2008
Dát tip
montip...a někdy si to přečtu ;)

Ticho a Tma
20. 06. 2008
Dát tip
chi chi chi chi chi bé bé bé bé bé fňák fňák fňák ;) ;) ;) ;) ;) (vskutku objektivní kritika)

Ticho a Tma
20. 06. 2008
Dát tip
chi chi chi chi chi bé bé bé bé bé fňák fňák fňák ;) ;) ;) ;) ;) (vskutku objektivní kritika)

domin.go
20. 06. 2008
Dát tip
Udělil bych Mon Tip, ale po dlouhé úvaze uděluji Fňák. To aby autor věděl, že jsem zapuštěn v jeho řiti až po kolena.

domin.go
20. 06. 2008
Dát tip
Teďka nevím, jestli Noha udělila fňák, nebo Mon Tip :)

Oldjerry
20. 06. 2008
Dát tip
Týýýýýýýýý vado ! Ono to možná není psané pro zasmání, ale kašlu na to a řvu smíchy. Jak na tohle můžeš přijít nad křečkami, hadami, případně jinými sovy ? *

Já múzu porád:)

Bluedragon
20. 06. 2008
Dát tip
:-D

pozorovatel
20. 06. 2008
Dát tip
á, pišta si našel múzu

j_i_r_i_k
20. 06. 2008
Dát tip
Běda šibalům, již vkusu obecnému úlisně se podbízejí. Pane, volbou tématu vsadil jste na jistotu a není přílišným překvapením, že vám z pod pera vyšel kus, kterýžto úspěch zaručený má. Jest to snad známka dobrého dramatika? Nikoliv, jen známka šibala.

Marcela.K.
20. 06. 2008
Dát tip
To určitě!! Jsem chytrá a hezky jsem tě prokoukla...i tu vaši mafii :-p :-)))

Husa seš! :)

Marcela.K.
20. 06. 2008
Dát tip
Koukám, že to nebudu dramatizovat, ale je mi jasné, že napřed Pišta sepsal drama a pak podplatil domin.ga aby vyhlásil soutěž! Jsem Colombo! :-)))

Zakoupila bych také bilet, až se to bude hrát. Tys věru schopný scénárista - pro mě tak akorát ;) Však nevím, zdá hlavní hrdina tuší, že Tvá hra začíná :)

stanislav
20. 06. 2008
Dát tip
pišta je kujon

Och! Ach! Ech! Těch není slov jež řekla bych a... no prostě flák.. ehm fňák mon tip!

Dero
20. 06. 2008
Dát tip
Bravo! (ironie se vyskytuje jen ve stopovém množství) Nastudovat, sehrát, zaplatím! *v

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru