Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Hold Vřídlu

02. 07. 2008
7
20
2830
Autor
nostalgik

Vzpomínka na nedávný pobyt v Karlových Varech.

Snad s mořem snoubíš se, solí tvůj voní dech
tep srdce přírody, sevřený v okovech
plamenů podsvětných a sopečného žáru,
ospalý vulkán, dující na fujaru
při cestách staletých provází tvůj spěch,
pěn závoj zavlaje v mystických obřadech
bych odhalil tě ve třpytivém čaru
jak vězeň z temnoty, toužící po poháru

jasu, v nějž budíš se s elánem a svěží
když vítr čechrá tě, vanoucí od nábřeží
Znáš moudrost hornin prehistorních věků
ty kněžko Hygie, nutící do pokleku,
tu v trysku divokém koně bez otěží
únavou klesáš zas, že zhlédnout lze tě stěží,
jak víla, prokletá láskou ke člověku
Za rytmu, co dálnou připomíná řeku

tak v tanci svíjí se jen žena nedůtklivá
co dotyk odmítá, vzteká se i zpívá
Ty nejsi démon, ač země tě vydal klín,
byť šepot tvůj zná lákat do hlubin
tvé duhy stříbrné, když vtáhneš do přediva
náručí par, jimž něhy neubývá
Až v chladu jezera, to pouhý již  jsi stín,
tvým kouzlem pokořen, skrývám se za leknín

20 názorů

Bíša
05. 12. 2008
Dát tip
Ach ti neomylní kritici....

Miroslawek
24. 07. 2008
Dát tip
Diana: přenášíš diskuzi od textu někam, kam dle mého nepatří, jakkoliv to pro mne může být zábavné...

Diana
24. 07. 2008
Dát tip
Miroslawek: Máš pravdu, nemám příslušné vzdělání, abych mohla na úrovni hodnotit takové velikány, jako je Březina. Jsem si dobře vědoma, kde je moje místo. Proto se, jako naprostý amatér, vyskytuji na amatérském literárním serveru. Vyhledávám díla, která mi působí radost a vyjadřuji se k nim "jak mi zobák narostl". Myslím, že i mé počínaní je zcela legitimní a v pořádku. A co, prosím, předvádím? Pouč mne, prosím, ještě i v tomto.

Miroslawek
23. 07. 2008
Dát tip
nostalgik: ze slušnosti by se hlavně slušelo poslat mi avízo, když údajně mluvíš směrem ke mně ;o)

nostalgik
23. 07. 2008
Dát tip
Miroslávku, napsal jsi svůj názor, no a co? Snad jen ze slušnosti poděkovat za zájem o dílo.

Miroslawek
23. 07. 2008
Dát tip
mylenka: ne, ne, to bych se tak neusmíval... Diana: a proč bych to neměl číst, když je mi to předkládáno ke čtení? Je zdejší prostor určen jen k potlesku? Myslím, že mé počínaní je zcela legitimní a v pořádku. Na rozdíl od toho, co předvádíš ty, ale ani s tím nemám problém, ba právě naopak ;o) Mimochodem, srovnávat tohle s Březinou znamená nerozumět ani Březinovi ani nostalgikovi.

Diana
23. 07. 2008
Dát tip
Mirosawek: lze to řešit takto: co mi připadá ošklivé, co uráží můj vkus, to nečtu. Proto nečtu autory rádoby novodobé, dokazující svou "novodobost" například exhibicionismem. Nebo také hrubostmi, vulgarismy atd. Proto jsem použila slovo obscéní. Ne jako metaforu, ale v přesném významu toho slova. Tihle autoři "přerazí" šokem jakýkoliv jiný dojem a jsou za odvážné, nekonformní. Asi víš, na co narážím. Ti mají zajisté také svůj okruh čtenářů a obdivovatelů. Ale promiň, to budu raději i nadále obdivovat "libou vůní týden staré mrtvolky" - abych se vyjádřila tvým slovníkem.

Marcela.K.
23. 07. 2008
Dát tip
Miroslawku :-) bolí tě bříško, nebo jsi vstával prdélkou nahoru? :-) Nostalgik píše nostalgicky...to je divný, co? :-)

Miroslawek
23. 07. 2008
Dát tip
Diana: "zdání starobylosti" je půvabný eufemismus pro kořistné přivlastňování zaprášených artefaktů z národního jazykového vlastnictví. Věř nebo ne, mi to ošklivé přijde a k tomu se hlásím stejně jako ty k pohledu opačnému. Kdybych použil tvého způsobu vyjadřování, jako obscéní se mi jeví spíš orgasmické jásání nad libou vůní týden staré mrtvolky, které projevují někteří čtenáři, než můj nelibý povzdech, že týden stará mrtvolka prostě hnije a smrdí.

Diana
23. 07. 2008
Dát tip
Miroslawek: to zdání starobylosti má pro nostalgikovy čtenáře půvab. Navíc u tohoto autora nehrozí, že by se uchýlil k ošklivosti a poklesl k obscénosti, jako někteří jeho kritici.

Miroslawek
22. 07. 2008
Dát tip
A zapomněl jsem dodat: rytmicky opět chabé, už si s tím začínám připadat jako Cato starší s jeho památným Ceterum (autem) censeo Carthaginem esse delendam.

Miroslawek
22. 07. 2008
Dát tip
A zapomněl jsem dodat: rytmicky opět chabé, už si s tím začínám připadat jako Cato starší s jeho památným Ceterum (autem) censeo Carthaginem esse delendam.

Miroslawek
22. 07. 2008
Dát tip
koláž z klišé velmi nenápaditě pospojovaných do mumifikované vzpomínky na 19. století, jak nikdy neexistovalo. Těch přívlastků a inverzí, juj...

A.H.
18. 07. 2008
Dát tip
POslední verš se mi líbí nejvíce. Vzpomínka na Karlovy Vary říkáš? Tam jedu zítra na koncert skupiny Whitesnake.

nostalgik
03. 07. 2008
Dát tip
Děkuji vám všem, kteří jste se mnou "prožili" pocity, vyjádřené v této básni. Velmi jte mě potěšili.

Diana
03. 07. 2008
Dát tip
Samozřejmě patří "chvalozpěv" Tady to vidíš, jak jsi mne svým dílem rozhodil ;-)))

Diana
03. 07. 2008
Dát tip
Tiše smekám a dávám do oblíbených. Chvalospěv, na který by mohl být pyšný i Březina. Symfonie, za kterou by se nemusel stydět ani Dvořák.****** "Až v chladu jezera, to pouhý již jsi stín, tvým kouzlem pokořen, skrývám se za leknín"

macecha
02. 07. 2008
Dát tip
Já nevím,já prostě nemám slova. Tebe musí,Jiří, člověk obdivovat a řekla bych, až milovat za to, co dokážeš napsat. Já, když čtu Tvá nádherná slova, začínám být jiný člověk, úplně vnímám a cítím tu nádheru i ten podtext historie, prostě, jsi "špica!" Když jsi tedy z toho Brna! Moc děkuji za tu krásnou chvilku, kterou mohu u Tvých básní trávit. **T**

avox
02. 07. 2008
Dát tip
Je krásná a není v ní dnes jen nostalgie, nadšené okouzlení vnímám :-) */

Marcela.K.
02. 07. 2008
Dát tip
Jiří, tvůj nick sis nemohl vybrat lépe a já Tě opravdu ráda čtu :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru