Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Internetová poezie

17. 07. 2008
0
5
739
Autor
Hladina
V českých podmínkách existují stránky, kde lze po registraci pod zvolenou přezdívkou volně publikovat vlastní básně, povídky, vše, co souvisí s literaturou. Některé servery, na nichž jsou tyto stránky umístěny, působí již dlouho a mají tisíce více či méně aktivních uživatelů. Jak je na internetu běžné, tvoří tito lidé opravdu pestrou směsku, protože přístup není nijak omezen. Psát lze vlastně cokoli. Pokud je to třeba na hraně slušnosti nebo zákona, je autor upozorněn nebo dílo rovnou staženo a autor varován, že v případě opakování mu bude zablokován přístup. Nic mu ovšem nebrání, aby pod jinou přezdívkou či z jiného počítače dělal totéž. Proto se vytvářejí skupiny pisatelů, kteří píší normálně a našli vzájemnou zálibu ve svých výtvorech. Ti se drží pospolu, vzájemně si kolikrát pochlebují v komentářích pod novými básněmi, skrytě útočí na cizí elementy přes svou poezii nebo otevřeně v komentářích. A právě to je problém. Protože každou minutu se objeví nové dílo, je to při počtu uživatelů velmi jemné spektrum v tisíci barvách. Přečtu si novou básničku od svého známého, který si říká například Archetyp a kterého jsem v životě neviděl, ale je mi blízký tím, co píše. Bude to pravděpodobně student nějakého humanitního oboru, protože bere svou poezii velmi vážně a používá běžně nedostupné obraty. Báseň "Stojí mimo" poslal dnes ráno, nyní je deset hodin a je pod ní již několik jednoslovných či jednopísmenných pochvalných reakcí. Cítím, že Archetyp zabudoval dovnitř nějaký skrytý smysl a jakmile dočtu je mi jasné, do koho tne. Jeho narážky jsou jasnější než nebe v červenci. Míří na autora, který zde působí jako solitér a píše poezii, jež způsobem poněkud amatérským, snižuje pravou poezii, znervózňuje nás opravdové básníky svými veskrze pseudouměleckými dílky. Zachvěje se mi uvnitř struna sounáležitosti, kterou vyjádřím pod básní dobře rozmyšlenou větou. Napsal to nakonec i za mě. V čem je ten problém? V nesvobodě a závislosti takového tvoření. Básník je vždy sám. Vytváří sice společenství stejně směřujících tvůrců, s nimiž chodí na víno či za ženskými, to ano, ale když se jde milovat s poezií, je vždy sám. Básně musí vycházet z něho, nikoli z cizího. Falešné inspirace se lehce slejí v nečistý pramen a nemohou tak zapříčinit vznik dobrého díla. Navíc používat báseň jako zbraň při souboji s jiným básníkem je jako vyjmout z vitríny historický meč a jít s ním okopávat zahrádku. Proč zneužívat ušlechtilý prostředek pro nízké vyřizování osobních účtů, které jsou navíc ještě napůl uměle vytvořenými fikcemi? Opravdu nevím, je mi jich jen líto, protože ničeho nedosáhnou a své skomírající poezii nepomůžou. Jistě se najdou i vlaštovky odlišné od většiny. Pokud ovšem zavítají na zmíněné stránky, hrozí velké nebezpečí, že dříve nebo později začnou číst díla ostatních a narazí na aktivně publikující autory, co jsou nakaženi chorobou falešných inspirací. Vlaštovka, když sedne do trávy plné bílí a jiného plevele, lehce se do ní zamotá. Bojím se, že v jádru dobrá myšlenka publikování básní (a jakékoli ušlechtilé literatury) na sdílených stránkách s mnoha podílníky, může být na úkor díla samotného a uměleckého vývoje autora-básníka-spisovatele.

5 názorů

Hladina
17. 07. 2008
Dát tip
Monie, díky za tvůj názor. Musím ti ale říct, že už tady nehledám vůbec nic - mimo jiné z důvodu, že je to tu na mne příliš obsáhlé a nepřehledné, ztrácím se tu...

Monie_Kim
17. 07. 2008
Dát tip
Hladino chapu tve obavy, ale kdyz to vemes realisticky zijeme v dobe, kdy se veci tvareji jako neco lepsiho, ale az pri blizsim pohledu clovek rozezna pravost. Stejne je to i tady. Myslim, ze clovek, ktery hleda kvalitu ji bude schopen od toho zbytku odfiltrovat, i kdyz to da praci.

Hladina
17. 07. 2008
Dát tip
Nepochopil jste kam jsem mířil, nešlo mi o slovíčka. Je úplně jedno, kolik je mi let, pokud nejsem tvrdý jako skála, ale naopak citlivý jako básník, mám sklony se nechat ovlivnit "vábivými hlasy". Bohužel jsou to kolikrát hlasy z úst, která neviděla léta kartáček na zuby..

midin
17. 07. 2008
Dát tip
to egil: Zřejmě téma pro dlouhou debatu, ale nejsou pro Vás básně leckdy špatné proto, že jste v nich zahlédl něco, co jste již někde viděl? Nevadí vám opakování řečeného?

egil
17. 07. 2008
Dát tip
"Falešné inspirace se lehce slejí v nečistý pramen" "nečisté prameny inspirace" → to je označení nevýstižné, zavádějící... Nic takového ve skutečnosti není. Zato však existují špatné básně. A to, že vyvěrají z křišťálových studánek, kde nejhlubší je les, kde roste tmavé kapradí a vůkol voní vřes, to mě fakticky nezajímá.. pozn.: jestli je vám 15-18, respektuji váš zápal.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru