Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zrcadla

Výběr: pozorovatel
29. 07. 2008
7
33
4035
Autor
Winter

Dlouho jsem přemýšlel, mám-li tento na Písmáka snad až příliš dlouhý text uveřejnit, či nikoliv. Nakonec jsem došel k závěru, že kdo chce číst, číst bude, a ten, kdo číst nechce, není pro autora zajímavý. Ale k textu: 1) Ano, motiv zrcadel (a několika dalších věcí) je nepokrytě obšlehnutý z Borgese. 2) Nemám rád texty vystavěné kolem snů. 3) Při závěrečné pointě doporučuji lusknout.

-

-

  Pod dohledem nespočtu zrcadel jsem seděl v rohu kavárny Palais des Glaces, kde – snad vyjma neděle – trávím každé dopoledne. Čekal jsem na Ludvíka, který měl co nevidět přijít. Zbývalo jen pár minut do půl jedenácté. Vláčné dopolední světlo pronikalo malými okny objatými rámy starých zrcadel. Naopak všechna zrcadla vypadala jako okna. Prostor se v nich odrážel a umocňoval. Jednou se kavárna zdála nekonečná, jindy malá, ale o to útulnější. Každou minutu jinak. Absolutní symetrie tvoří uličky organického labyrintu, jenž je řízen systémem v chaosu. Mám tajné podezření, že všechny zákonitosti optiky zde podléhají náladám jednotlivých hostů. Člověk, který se venku cítí ztracen, nalézá v zrcadlech kavárny Palais des Glaces bezpečné útočiště, kdežto ten, koho svět tísní, zde snadno osvobodí své myšlenky od upachtěné všednosti.

  Ponořil jsem lžičku do kávy a zamíchal ji. Ludvík měl už celých pět minut zpoždění a stále nepřicházel. Čas, který v kavárně nabývá až hmatatelné tíhy, plynul. Pomalu? Rychle? Netuším, cítil jsem jen pohyb samotný. Musil jsem se podivit Ludvíkově zpoždění, neboť vztah, který jsme si mezi sebou vybudovali, je založen na absolutní dochvilnosti. Každý den, vyjma neděle, přesně o půl jedenácté za kulatým stolkem č. 7 v Paláci zrcadel.

  Již jsem chtěl odejít, když tu se konečně objevil. Objat rámem zrcadla (v němž se ve skutečnosti nacházely dveře) se nesčetněkrát odrážel v oknech (jež ve skutečnosti byla zrcadly) a od prvního pohledu vypadal zničeně: pod očima měl tmavé kruhy, jako by celou noc nespal, a jeho oblek na něm nedbale visel jako na figuríně za výlohou laciné konfekce.

  „Vypadáte strašlivě,“ nadhodil jsem ihned, jakmile jsme se vzájemně pozdravili, a on usedl. Židle pod ním rustikálně zavrzala.

  „Celou noc jsem nespal.“

  „To je tím vedrem. Je úmorné. Takové počasí…“

  Doprostřed mé věty však vstoupil číšník. Na nic se neptaje, stál před naším stolem a svou mlčenlivou autoritou nás chránil od banality rozhovoru. Krédem zdejší obsluhy je absolutní ticho. Myslím, že proto, aby se neprobudila zrcadla, která spí po stěnách. (V jednom starém svazku, který mi kdysi Ludvík přinesl, jsem četl, že probudí-li člověk zrcadlo, vyjeví se mu celý jeho budoucí život a to včetně smrti.)

  Skromným pohybem ruky jsem naznačil, že káva, kterou jsem měl již skoro dopitou, mi prozatím stačí. Ludvík řekl:

  „Jako obvykle,“ načež ihned, co číšník odešel, namítl: „Ale kdeže horkem, měl jsem zlý sen. A nikoliv jeden. Třetí. Tedy, abych byl přesný, třetí ve třech po sobě jdoucí dnech. Dokážete si představit sen na pokračování?“

  „Snadno, četl jste o Lexicon Cosri?“

  „Bohužel nikoliv.“

  „Vyjde-li nám ještě čas, půjčím vám ho. Daubmann, židovský tiskař z konce sedmnáctého století, v něm mluví o dvou mužích, z nichž každý žil ve snech toho druhého. Když jeden spal, druhý byl vzhůru a vše, co při svém bdění udělal, se odráželo ve snech toho spícího.“

  „Mně se však zdá o mně samém.“

  „Buďte rád, protože ti dva byli spolu spjati nejen sny, ale i životem. Když zemřel jeden, zemřel i druhý. Vy, chápu-li to dobře, jste však svým vlastním pánem,“ řekl jsem s myšlenkou na zrcadla, na objekt a na jeho odraz. Na zřetězení a nejistot, na neschopnost rozlišit jedno od druhého. Ludvík kvapem namítl:

  „Neřekl bych, že je to bůhvíjaká výhra. Jsou to strašné sny. Prvně se mi zdálo, že jsem se probudil.“ Znělo to vtipně.

  „Zajímavé,“ pronesl jsem snad až příliš uštěpačně.

  „Nebuďte sarkastický,“ ohradil se a upravil se kadeř vlasů, která mu spadla do čela: „Že jsem se probudil, protože do dveří mého bytu někdo bušil. Šel jsem je tedy otevřít, ale ještě než jsem ke dveřím došel, rozletěly se tyto v oblaku třísek a předsíň zaplavilo komando mužů v hnědých kožených pláštích a černých rukavicích. V rukou drželi matně černé pistole. Jeden z nich mě srazil obličejem k zemi a takto mě i držel, dokud zbylí neprohledali celý můj byt. Slyšel jsem tupé nárazy padajících knih, klapání zásuvek a tříštění skla. Stovky, dokonce tisíce kročejí, v nichž rezonovaly neznámé úmysly. S nosem zabořeným hluboko do koberce jsem si představoval, co se tak asi děje ve zbylých místnostech. Zajímavé bylo, že nikdo z těch mužů nepromluvil.“

  „Co hledali?“

  „Nevím, když ale skončili, muž, který na mě klečel, mi uštědřil tvrdou ránu do temene. Tehdy jsem se probudil.“

  „To se vám zdálo předevčírem?“

  Odmlčel se, ale posléze připustil:

  „Ano.“

  „A proč jste mi to neřekl?“ podivil jsem se.

  „A proč bych měl?“ ohradil se nezvykle ostře.

  Oba jsme vyděšeně utichli, na takovou razanci není nikdo z nás zvyklý. Ludvík sklopil pohled, jímž do nynějšího okamžiku těkal okolo mých očí, a sledoval rýhy v desce stolu. Já se opět utekl k zrcadlům, v nichž jsem sledoval Ludvíka, jak sleduje rýhy v desce stolu. Přišel číšník a na stůl položil malý šálek kávy: žádný cukr, žádné mléko, žádná minerálka. Jen jedna lžička a jedem oplatek. Jednojediná podoba Ludvíkova „Jako obvykle“. S ohledem na zrcadla však mohu mluvit o nekonečně mnoho lžičkách, nekonečně mnoho kávách, nekonečně mnoho oplatkách a nekonečně mnoho podob Ludvíkova „Jako obvykle“.

  „Promiňte… Nechtěl jsem se vás dotknout, jen nevím, proč jsem vám to měl tehdy říkat.“

  „Možná jsem vám mohl pomoci.“

  „Nedělejte hloupého. Vím, kam míříte.“

  „Dobrá,“ přistoupil jsem na pravidla hry, které mi načrtl: „co se vám tedy zdálo včera?“

  Ludvík nervózně poposedl. Dlaněmi objal svůj šálek kávy. Židle znovu zavrzala.

  „Že sedím v kuželu komíhavého světla v malé místnosti na staré a tvrdé židli. Zpoza mě se někdo ptá, přechovávám-li zakázanou literaturu. Odpovídám, že nikoliv. Nemohu se otočit, nedokáži to. Nevím proč. Sleduji skvrny na omítce. Nelžete, zakřičí ten někdo za mými zády, Víte přece, jaký je trest za přechovávání, neřku-li dokonce za šíření, zakázané literatury! Vím. Praskliny se sbíhají a zase rozdělují. Ve vzduchu se vznáší prach. Cítím nakyslý zápach lidského strachu. Nevím, kdo z nás dvou se bojí. Zřejmě já. Možná ale oba. Muž se zeptá: Jaký je trest za přechovávání zakázané literatury? Je to hrubý hlas. Mlčím. Vidím velkou tmavou skvrnu a přemýšlím, od čeho může být. Nikoliv od čeho je, ale od čeho může být. Ve chvílích strachu je představivost nejhorším společníkem.“

  Na to se nedalo nic namítnout.

  „Pak jsem se probudil. Byl jsem rád, že ten sen skončil. I tak jsem ale nad ním celé ráno přemýšlel. V koupelně před zrcadlem, které se neustále mlžilo, v kuchyni nad snídaní, jež pozbývala chuti. Udivovalo, že jsem si pamatoval každou jednu myšlenku svého snu. To se mi nikdy před tím nestalo. Mátlo mě to. Dokonce jsem byl na malou chvíli odhodlán vám o snu říci. Cestou do kavárny však vzpomínku na sen rozprášilo ostré slunce a když jsem za vámi přišel, už jsem měl hlavu plnou své nové hry. Mám ji už napsanou, někdy vám ji přinesu, je sice kousavá, ale myslím, že dobrá.“

  „Co dnes?“

  „Dnes ještě ne“

  „Ale ne hru, sen.“

  Ludvík se odmlčel. Byl na rozpacích. Jeho prsty se spletly do sebe. Pěna na jeho kávě se postupně rozpadla na několik malých ostrůvků.

  „Dnes to bylo ze všeho nejhorší,“ řekl: „Ležel jsem na tvrdém kavalci v malé cele. Přesto, že se dovnitř malým oknem dralo ostré slunce, celá místnost zůstávala tmavá. Jen vprostřed podlahy ležel žlutý třikrát svisle přeťatý obdélník.“

  „Čekal jste na smrt?“

  „Nevím. Skutečně. Víte, přímo jsem na smrt nemyslel, ale bylo mi tak nějak smutně. Chladno. Jako tehdy, když umřela matka. Ve snopu světla se v obrovských chomáčích vznášel prach, nikdy jsem tak veliké chuchvalce prachu ještě neviděl. Z chodby doléhaly pravidelné kroky, občas tlumený hovor, z něhož se však nedala oddělit ani ta nejprostší slova,“ povzdechl: „Slova. Jsou všechna tak slabá. V tom snu jsem byl strašně ospalý, možná jsem i usnul.“

  „Slova mají svou sílu, nikoliv však pro autora,“ namítl jsem, dopil kávu, načež pokračoval: „Možná jste nemyslel na smrt právě proto, že jste věděl, kdy a jak přijde.“

  „Možná,“ zamyslel se s pohledem plujícím po hladině kávy: „Ano, asi, dává to smysl. Víte, když jsem se probudil, nejvíc mě trápila právě nejistota, budu-li ve snu, jejž jsem právě opustil, žít, či nikoliv. Celé ráno mi ta otázka tížila mysl a dokonce, jak jste sám viděl, se se mnou přenesla přes práh kavárny… Vlastně vám děkuji.“

  „Není zač,“ usmál jsem se: „Sny bývají znepokojivé snad právě proto, že netušíme, jak pokračují po našem probuzení. Jsou to nedopsané příběhy, s nimiž my spisovatelé máme problém. Profesní deformace, řekl bych, nic jiného v tom nevidím. Ostatně víte sám, jak mě sny v literatuře popouzí.“

  Ludvík se zasmál a rázem z něj opadly všechny chmury.

  „Patetické, chápu tu ironii,“ dosvědčil, načež se podíval na hodinky: „Měl bych ale už jít, mám ještě práci se svou hrou. Sice jsem ji už několika lidem ukázal, ale vám bych chtěl donést opravdu již hotový rukopis. Taky mám domluvený oběd, který bych nerad propásnul. Znáte to, život…“

  Vstal a, aniž by dopil kávu, položil na stůl několik mincí a jal se odcházet. Nerozloučili jsme se. Vše jako obvykle. Postupně opouštěl jedno zdánlivé okno (ve skutečnosti zrcadlo) za druhým; vyklízel prostor kavárny. Nakonec vyšel na ulici a zatímco já jej pozoroval zpoza několika zrcadel (ve skutečnosti oken), přešel vozovku. Pak byl smazán projíždějící tramvají.

  Luskl jsem prsty a kavárna, zrcadla, okna, Palais des Glaces, vlastně celé město i se mnou a mlčenlivým číšníkem se rozplynulo v nadcházejícím východu slunce.

-

-


33 názorů

Athares
11. 01. 2012
Dát tip
Je to hodně zvláštní text, skoro po celou dobu čtení jsem váhal, jestli se k tomu vyjádřit nebo ne, jestli se mi to vlastně líbí a nebo nelíbí. Mám rád tu abstraktní atmosféru, téma zrcadel a oken ( přestože přílišné opakování už mi na konci překáželo. Bohužel můj konečný názor je ale takový, že text nepřináší nic, zhola nic. Je jako krásná slečna v reklamě. Chceš se na ní dívat, kochat se její tváří, ale jakmile spot skončí, už nikdy si na ní nevzpomeneš. Stejně tak samoúčelná mi připadá Tvá povídka, která postrádá pointu. Ale mám pro podobný styl pochopení, protože ti, kdo píšou, tvoří za prvé sami pro sebe. Text, který nikomu dalšímu nic nedá, nic nového neřekne, může pro autora znamenat hodně.

Winter
10. 02. 2009
Dát tip
Dnes už ji chápu spíš jako takovou "hříčku", skoro anekdotu. Dík za přečtení.

jistě
09. 02. 2009
Dát tip
Když se přemýšlí o přemýšlení, nic se nevymyslí.Když se vygeneruje auto, je to paskvil a práce ne lince v automobilce neuspokojí ani toho nejlínějšího intelktuálního zvrhlíka.To nejsou zrovna originální a zažité názory.Mít názor o práci na lince může mít jen ten, kdo na ní dělal s perspektivou, že je to navždy.Ale to jen tak mimochodem.Myslím, že tento pokus o povídku je poctivý.Je trošičku málo hraniční.Psaní není jen o řemeslu.Je i o názoru a o metodě pokus- omyl.Být tam trošičku víc zloby a dynamiky vůbec, tak je skvělá.Třeba příště....

Winter
06. 02. 2009
Dát tip
Tož jsem rád, že se líbilo - on, ze zpětného hlediska, je to text především k "líbění".

Winter
28. 09. 2008
Dát tip
Tak to jsem rád.

Winter
03. 09. 2008
Dát tip
Jo, on tam je a můžu za to já. Zkoušel jsem si, jaké to je pracovat se zrcadly - bez nějakých větších ambicí, měla by skutečně bavit. Jsem tedy rád, že baví .) Dík za návštěvu.

reka
03. 09. 2008
Dát tip
Tohle mě bavilo víc než ten novější text. I když zase, pointa je taková nějak moc na efekt, ale přijde mi, že u tvých povídek tolik o pointu nejde, spíš o tu cestu k ní. Je tam pár vět, které se mi hodně líbily. Např: Vidím velkou tmavou skvrnu a přemýšlím, od čeho může být. Nikoliv od čeho je, ale od čeho může být. Ale někdy mi přišlo, že ty věty, co se mi líbí, jako bych je už někde četl. Obzvlášť tohleto: Slova mají svou sílu, nikoliv však pro autora... Tak nějak to strašně zavání literárností. A vlastně mi celá tahle povídka připadala, jako bych ji už někde četl, někde v Nesmrtelnosti od Borgese, pro mě ten Borges z toho strašně čouhal, ale chápu, že za to ty nemůžeš.

Alojs
04. 08. 2008
Dát tip
no jo, dlužím... už mám po práci, takže se mohu stavit kdykoliv. kdykoliv kromě dneška a čtvrtka :)

Winter
04. 08. 2008
Dát tip
Tak možná až se vrátím z piva. Stejně mi ještě furt dlužíš ta skripta... Dík za návštěvu.

Alojs
04. 08. 2008
Dát tip
výborná poslední věta. výborné je i to, co jí předchází. perfektně navozená atmosféra, pro mě dostatečně uspokojivými prostředky... četl jsem jedním dechem... navíc, hned bych skočil do nějaké kavárny.

Winter
04. 08. 2008
Dát tip
Hloupé je opravdu úplně všechno. Snům nerozumím, ale o tomhle ten text stejně není. Dík za návštěvu.

StvN
04. 08. 2008
Dát tip
Na první pohled jsem viděl Sartra a Nevolnost. To ta kavárna a dva muži. Jinak je to celé spíš hloupé, když se na to člověk podívá opravdu z výšky. Ale co není, že ano? A jinak nepiš o snech, když jim nerozumíš.

Winter
02. 08. 2008
Dát tip
Ano, to věřím. Dík za návštěvu.

pozorovatel
02. 08. 2008
Dát tip
Jen jedna lžička a jedem oplatek. hehe „Sny bývají znepokojivé snad právě proto, že netušíme, jak pokračují po našem probuzení. Jsou to nedopsané příběhy, s nimiž my spisovatelé máme problém. Profesní deformace, řekl bych, nic jiného v tom nevidím. Ostatně víte sám, jak mě sny v literatuře popouzí.“ poslední věta mě moc potěšila! Jinak bych nevěřil, že by takovou větu řekl

k tejto poviedke sa asi ešte vrátim, mám pocit, akoby mi čosi podstatné ušlo.

Winter
30. 07. 2008
Dát tip
Dík, ten čas jsem totiž přepisoval na "dopolednejší" a nevšiml si, že tam zůstal pahýl jednoho rána. Opravím. A dík za návštěvu.

katugiro
30. 07. 2008
Dát tip
Pointa mě příliš neuhranula, ale Tvoje texty čtu většinou stejně hlavně pro potěšení ze čtení samotného. Domin.go má snad pravdu v tom, že je možná násobení v zrcadlech příliš, na druhou stranu to umocňuje obraz oné kavárny, tak nevím. Na začátku trochu zadrhává věta o symetričnosti, chvíli není jasné, co tvoří koho, možná nahradit symetrií; pak ještě čas - bylo 9:05, Ludvík měl přijít co nevidět, a přitom v 10:30? *

domin.go
30. 07. 2008
Dát tip
Mně ta povídka nepřijde blbá, přijde mi moc ukecaná a přestylizovaná, to je rozdíl - blbý povídky píše Francois :)

Winter
30. 07. 2008
Dát tip
Dík za kritiku - Nedopsané příběhy odstraním (nebo je převrátím). To násobení škrtnu (měl jsem s tím problém už ve stávajícím textu, takže fakt dík). Ale je zajímavé, že někomu ta povídka přijde blbá jednoduše, někomu blbá složitě, takže technicky by to asi šlo .) Senior je fenomén.

domin.go
30. 07. 2008
Dát tip
"Musil jsem se podivit..." - zarazilo mě dvakrát "který, která" "židle rustikálně zavrzala" - :)) Líbí se mi myšlenka s probouzením zrcadel. "Oba jsme vyděšeně ztichli" - tady jsem očekával nějaký vnější podnět, nějaký zvrat, který by objasnil to vyděšení, ale žádný jsem nenašel. "Pohyb samotný se...znásobil zrcadly" - v tomhle okamžiku mi začalo připadat, že mi ten motiv zrcadel až příliš podsouváš; že se v zrcadlech všechno násobí, to už jsi několikrát řekl. "Ve chvílích strachu je představivost nejhorším společníkem" - věta, která má styl a zároveň myšlenku, super! "Čekal jste na smrt?" - ta věta mi přijde zbytečně násilná. Nechal bych ji říct Ludvíka, působilo by to přirozeněji. "Slova mají svou sílu, nikoliv však pro autora" - osobní vstup? :) "Sny jsou nedopsané příběhy" - patos Poslední větu jsi asi zamýšlel jako pointu - je dobrá, opírá se o zbytek textu; je znát, že máš s tímhle typem jemných konstrukcí nějaké zkušenosti. Přesto mi přijde, že jsi celou povídku zbytečně překombinoval; zčásti je to určitě použitým slohem, který prostě takový JE, ale stejně jsem měl místy pocit, že se v textu utápím, hlavně v dialozích. Zahraju si na SENIORa: 2- :))

Winter
30. 07. 2008
Dát tip
Tu mylšenku jsem taky už někde slyšel - jen si nemůžu vzpomenout kde. Asi když se starý Sch. snažil obelhat, že se nebojí smrti .) Dík za návštěvu.

tanec
30. 07. 2008
Dát tip
Měl jsi napsat rádoby povídky

Winter
29. 07. 2008
Dát tip
Dobrý postřeh, nicméně jsem se zařekl, že experimentální texty nebudu tahat na Písmák, nikdo o ně nestojí. Navíc mám tajné podezření, že většina obrazů už je stejně vytěžených (nebo tak pevně zakotvených, že s nimi nejde nic dělat), takže nám zbývají jen struktury. Tedy že: Šlo o to stvořit fungující text s hezkou pointou v poslední větě, pohrát si se zrcadly a jejich vztahy k této pointě - je to je hra se známými prvky, s jejich umístěním, vztahy, zdvojnásobt přede mnou už zdvojnásobené atd, něco, co vnímat můžeš, ale nemusíš. Pak to ale není chyba textu. Často se stává, že čtenář otevírá text a chce v něm najít "krutě vystižnou instantní a okamžitě zřejmou pravdu, která ho rozmrdá" (čti jako odkývá všechny jeho světanázory), well, tohle není ten případ. Nejsem tu od toho, abych ti přikyvoval. Hele, co čekáš, když otevíráš nový text? Báseň nebo názor? Nebo báseň a názor? Nevo co vlastně?

ceder_john
29. 07. 2008
Dát tip
jen za ní nedostaneš zaplaceno no..

ceder_john
29. 07. 2008
Dát tip
jasný no, chápu, ale tenhle text vygeneruje i počítač..stejně jako vyrobí auto..není v něm nic co by nešlo nahradit.. stejně tak by tě měla asi bavit i práce u pásu..neprokazuješ individualitu..ale pouze pohodlnost..

Winter
29. 07. 2008
Dát tip
Je to jen práce - má pobavit, mě, čtenáře, to je všechno. Co je umění? Já si na něj ambice nedělám. Jo, a dík za návštěvu.

ceder_john
29. 07. 2008
Dát tip
není to umění, pokud se nebudem přít, kdo je idiot..

ceder_john
29. 07. 2008
Dát tip
nechápu prolog.. ten ten text má zručnost, ale co s tím? je to jen práce..

domin.go
29. 07. 2008
Dát tip
Dlouhé to není. Přečtu si to, avízni se.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru