Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 431 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+1 neviditelných
chuť po panelu
datum / id19.08.2008 / 294046Vytisknout |
autorAugustin_Šípek
kategorieVolné verše
zobrazeno6325x
počet tipů60
v oblíbených6x
do výběru zařadilegil, Fouckault, Zbora, Markéta, a2a2a, Print, Eli.Benett,
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
chuť po panelu

.

.

I.

 

balkónům nalevo se říká hroby

dny jsou tu tmavé

a nekoneč

a staří zalévají krajky

panelových lemů

 

balkónům napravo se říká hroby

slunce naznačuje krátký den

a mladí se milují

v šeru

panelových výdutí

 

 

II.

 

po schodech štrachá smrt

né ta přívětivá z devatenáctýho

ale ta co smrdí samotou a netlachá

z dvacátýho

nejčastěji stává v přízemí

u Zdráhalové

která nakupuje bůček na síťovky

a vidí letos snad stý jaro

 

taky sem ji viděl v prvnim

u Vytrčila  

ale to je vůl

pije

- Staropramen

 

 

III.

 

kdyby měl dům podkroví

hrál by v něm na skřipky

ukrajinec jménem Jegor

hrál by staré blůz

na nové téma

o asfaltové střeše

- ona prý po poledni pláče

a večer odpočívá ozdobená peřím  

.

.

.

.

.




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

23.02.2018 11:33:10dát kritice tipMarK.
Super. *
09.05.2012 10:51:28dát kritice tipmédea
!*
08.05.2012 18:27:02dát kritice tipEli.Benett
skvostný celek, nechť jde znovu na světlo...*
22.11.2011 11:56:13dát kritice tipTartaro
je to jako zlej sen...
dvacet let...
bylo jak zlej sen když jsem slyšel všechno
na pět pater okolo
prdění do vany a výprasky mých spolužáků
never more!
15.09.2009 07:46:16dát kritice tipProsecký
Dobré. Tip.
07.06.2009 20:55:01dát kritice tipmidin
Velmi
20.05.2009 19:05:41dát kritice tipsepiolite
Nejdřív mi to všechno unikalo, ale po více přečtení je to pro mě kompaktní jako celek. Všechno mi na sebe navazuje, je to jako úvod a závěr, vyplněný životem. První a druhá mě vyděsily, bylo mi z nich trochu stísněno,ale ta tření mě ukolíbala, je čistá a říká, že takhle je to vlastně fajn, že takhle to chodí...stala jsem se po ní smířlivou a jsem ráda, že nejsem z paneláku...***
16.05.2009 10:39:59dát kritice tipjjj
komentáře netřeba...***
14.05.2009 19:59:40dát kritice tipparyb
jo ještě jsem chtěla říct, že mi jaksi nesedí ten název... ale nemám žádné rozumné vysvětlení, proč tomu tak je, ani návrh lepšího, takže už budu raději mlčet, stejně jsem toho dneska navykládala až až, to u mne není zvykem (k úlevě všech ostatních:-)
14.05.2009 19:49:54dát kritice tipparyb
Přiznávám, jsem pitomec. Tak ráda bych rozuměla, proč druhý text je trnem v oku (některých) komentujících. Sám o sobě hovoří příliš lidskou řečí, ok, to chápu, ale ve spojení s prvním a třetím je přeci dosaženo toho (snad záměrného, ale čert ví) protknutí čehosi faktického, živoucího (obydlí, existující lidé, prostředí) s rovinou všeobecnou, vnější... achjo, nevím, jak to říct, jednoduše snad: v jedničce vidím kůži, barvu a tvar, ve dvojce kostru a na ní svalstvo, tedy vnitřní uspořádní, běh, rotor, v trojce pak jakési centrum (CML:-), podstatu, třeba tomu říkejme srdce, i když to slovo zavání klišé, ale jiné prostě po ruce nemám.

Kdyby druhý text (potažmo třetí) byl ve stejném duchu jako první, byla by to asi hezká báseň, určitě výborná, na úrovni, na jakou tady většina z nás kouká jedině vyvrácením hlavy vzad, ale takových máš habaděj... takže pro mě je tohle příjemné osvěžení. Jsem jen prostý čtenář, naštěstí mám právo být mimo :-)

Ale stejně, ježkovy voči, jak já bych ráda rozuměla tomu, o co vlastně v poezii jde!

Samozřejmě sem hážu jedno téčko.
02.03.2009 10:14:03dát kritice tipImpresse
*
18.02.2009 11:15:51dát kritice tip#posledny
prva je sleha ako svina...dvojka aj trojka je good...celok za tip...fajne fajne
02.02.2009 17:09:19dát kritice tipTangens_Omega36
To mi povídej, kdysi jsem ji měl takovou, že jsem zblaštil celou panelovou cestu a auta pak jezdila v blátě. :o)
06.11.2008 08:52:10dát kritice tipfinarfin
*
07.10.2008 15:28:50dát kritice tipPrint
...*
13.09.2008 15:44:06dát kritice tipMadelaine
T. Hlavně za třetí sloku.

08.09.2008 18:11:24dát kritice tipslovak
Fajn, také obrazotvorné*
28.08.2008 17:31:46dát kritice tipTom
zase jednou neco co se mi libi, jaksi bych chtel aby se alespon balkonum napravo rikalo jinak nez hroby, ale ono repete je nejspis cilene.
Vuci Staropramenu mam obojetny vztah, ale zrovna ten moment je zvlastni, pripada mi totiz ze vypravec vstupuje do popisneho pribehu az prilis nasilne s tim aby se neobycejne vyostrene vyjadril k nicotne jednotlivine. Ve zbytku basne promlouva poeticky a inteligentni cynik, ktery si to neprilis dumyslnou kritikou Staropramenu sam zaskodi.

Jinak tipovaci bomba. Libi se mi, ze vim, kde jsem a chci jit dal a spolu s autorem zanicene sledovat co nam dnes slovesne ztelesni ta nepredvidatelna, ale kontextualne ujarmena predstavivost. Plus celkem rovnovaha mezi obecnym a konkretnim.

*
25.08.2008 22:28:36dát kritice tipZe
libi se mi to.
25.08.2008 18:19:41dát kritice tipMarcela.K.
...dadík, ty asi nechápeš, co jsem ti napsala... já přece nic proti Tvému názoru nemám.
25.08.2008 15:10:49dát kritice tipArthur Chyba
Velmi mnohoznačné, hluboká sonda, řez a zobecnění..vrátím se ještě..
25.08.2008 07:06:39dát kritice tipdadíková
oprava - mi!
25.08.2008 07:05:43dát kritice tipdadíková
ani nevím co mě raflo psát sem a toto, ale když už teda, jen bych ještě řekla, že jsem v životě bydlela všude možně, od malýho romantickýho domečku, po krásnou vilu z první republiky, přes různé typy bytů, takže povědomí o jiném bydlení my nechybí....stále si ale vedu svou, že to základní má člověk v sobě...
a zdravím.. nic proti tobě mylenko...:)
24.08.2008 21:43:09dát kritice tipMarcela.K.
dadík :-) to asi nepochopí ten, kdo v něm bydlel, či bydlí...já v něm nikdy nebydlela. Měla jsem vždy to štěstí, že jsem ze svých domovních dveří vyšla na zahradu...těžko Ti to asi vysvětlím...ale tím přece netrvrdím že panelákoví obyvatelé nežijí :-)
24.08.2008 14:45:00dát kritice tipdadíková
vůbec nechápu co kdo může mít proti panelákům....

to co máme v sobě, to žijem....není to moc závislé na prostředí, pokud neskončíme třebas v Africe na poušti a možná i tam si přenesem to svoje...:)
22.08.2008 04:11:44dát kritice tiphana kupčíková
Hezké,trochu depresivní.TIP
21.08.2008 23:38:33dát kritice tipromale
lepší a lepší ---
21.08.2008 20:11:28dát kritice tipAlimra
***
21.08.2008 18:54:32dát kritice tipMarcela.K.
Nikdy jsem v paneláku nebydlela :-) párkrát jsem tam byla. Nikdy bych tam nechtěla bydlet...ani se milovat, ani umřít...
Jo...věřím ti to - všechno *
21.08.2008 16:54:04dát kritice tipNorsko 1
Nepíšeš mi nic a mám avi. Myslíš, že se mi chce číst, jak píšeš egilovi ?
Příště to budu brát jako urážku
21.08.2008 15:38:44dát kritice tipAugustin_Šípek
všem díky za zastavení

Pišta: de se dneska na Staráč? :)

egil:
díky za obsáhlou a jazykově vybroušenou reflexi.

Jistě je pravda, že druhý a třetí text vlastně konkretizují prostředí, pokud bych to oprostil od poetiky, to že paneláky obývají v současnosti hlavně mladí a staří lidé, vytváří zvláštní kontrast, který jsem chtěl pojmenovat v prvním textu. V dalších dvou celcích jsem se dostal k některým konkrétním pojmenováním a ironii, chtěl jsem do toho dostat i několik uživatelských rovin obyčejné mluvy, protože i to je pro ono prostředí typické.

Reakce tady a na Totemu mne přivádí k jedné obecnější úvaze, a to, zda konkrétní pojmenování a konkrétní příběhy neskrývají obraz nějaké obecné podoby reality, vlastně tím, že vyprávím "příběh" konkrétního člověka, bych chtěl vyprávět příběhy mnhoha dalších, kteří nejsou pojmenováni - konkrétním obrazem vytvářím weberiánský ideální typ, který je svým způsobem nástroj k poměřování reality, ale i reprezentantem nějakého obecného jevu.
A ptám se, jak moc je úkolem autora hledat tu hranici mezi konkrétním a obecným, protože v obou rozměrech je určitá cesta.


Samozřejmě o tom, zda se to povedlo nevypovídá jen můj dojem, ale i čtenářská reakce. Za těmi texty si mohu stát jakkoliv a taky si za nimi stojím, ale pokud čtenář ten ideální typ neodhalí, (což není, myslím si, dobře ani špatně, je to prostě text s poetickým záměrem) tak se mu obraz zdá plochý a nekonkrétní, protože odkazuje k jediné individuálnosti, která vlastně nemá obecný přesah a do jisté míry může vypadat banálně, nezajímavě. (Což je ale i častý nedostatek přílišných zobecnění)

Fouckaul:
říkal jsem si, že se někdo ozve, líbil se mi ten rozdílný obraz smrtky 19. stol. a 20. stol., jak o něm píše Bělohradský teď v té nové knize, bere si tam za příklad cimrmanovského smrťáka a pojmenování "ten příští bude sekáč" jako odkaz k modernitě. Asi máš pravdu, je to trochu známé téma, ale neodolal jsem, ta propojenost názvu století s pojmenováním pater...:)

hezký den a běž domů, Ivane... (21.8.2008)
21.08.2008 10:15:14dát kritice tipa2a2a
redaktor poezie
připojuji se k výběru zejména za první část i závěrečnou část, ale i jako celek působí kompaktně a řekl bych, že jsi ji uchopil s laskavostí, a tento duch je básním nejvlastnější
21.08.2008 08:28:45dát kritice tipmarrpa
První část je úžasná, druhá se mi taky líbí. Ale tu třetí část nějak nechápu, nebo mi tam nějakým způsobem nesedí.
20.08.2008 22:56:14dát kritice tipchci_slyšet_tvoje_ticho
líbí se mi*
20.08.2008 13:16:48dát kritice tipAlojs
budu opakovat ostatní. první část líbí, další už moc ne... jako by byly až příliš konkrétní - vztažené na ty zmíněné osoby. na ty osoby, které neznám.
20.08.2008 08:40:14dát kritice tipmidin
Za první část děkuji, ostatní vyprávění alá Ulice mě nenadchlo.
20.08.2008 02:53:49dát kritice tipVaud
tohle jo - dlouho jsem nic tak fajn nečetl
20.08.2008 00:56:54dát kritice tipvindal drámo
snažím se :-)
20.08.2008 00:48:38dát kritice tipNorsko 1
pak mi řekni. Rád si tě poslechnu
Poněvadž ty nejsi žádný blbec
20.08.2008 00:35:21dát kritice tipvindal drámo
přečtu si i jiný věci od něj a pak se to provalí :-)
20.08.2008 00:27:56dát kritice tipNorsko 1
ty necítíš, jak se šípek do toho jarmarečního vypravěče stylizuje ? Každý by měl dělat, co je mu vlastní
šípek se hledá
20.08.2008 00:20:07dát kritice tipvindal drámo
to jak dramaticky vhlédla do tý hmyzí každodenosti
do toho pachtění - ten panelák je dobrý místo k pozorování a to srovnání z hroby trčícími z těch krychlí.. zkrátka zaujalo mě to atmem mezi řádky - zároveň je tam i krapet výpovědi o životě a smrti když to plácnu takhle pateticky.. a je to srozumitelně napsaný což vyžaduju..
sry nejsem kritik
20.08.2008 00:11:51dát kritice tipNorsko 1
radši mi řekni, co se ti líbí na této básni.
20.08.2008 00:10:46dát kritice tipvindal drámo
ta jedna tam bydlela
hora love
žádný love
stejný to bylo jako teď
ale ty panelákový lidi se na sebe usmívali-
dobrá nálada tam vlastně a ta
úúúžasná příroda kolkol
ah
20.08.2008 00:06:20dát kritice tipNorsko 1
a co ? chyběly love ?
20.08.2008 00:03:44dát kritice tipvindal drámo
souhlas já bydlel na Otavě chvíli
20.08.2008 00:01:10dát kritice tipNorsko 1
dělal jsem tam, drsný kraj. Třeba držet při sobě
19.08.2008 23:58:57dát kritice tipvindal drámo
jižní město
19.08.2008 23:40:36dát kritice tipNorsko 1
pražáci sobě
19.08.2008 22:13:45dát kritice tipceder_john
ty texty vlajou ve vzduchu.. jako proč nalevo? jako proč hroby? k čemu ten název?

omalovánky
19.08.2008 20:06:25dát kritice tipDiana
Mně se moc líbí všechno a nejvíc trojka na závěr.
T***
19.08.2008 19:07:05dát kritice tipMarkel
mně dvojka - T
19.08.2008 16:40:05dát kritice tipDolfiness
***
19.08.2008 15:54:12dát kritice tipdadíková
jednička
19.08.2008 15:04:31dát kritice tipZbora
redaktor poezie
*
19.08.2008 14:23:55dát kritice tipPatcheesa
mi se líbí taky teda nejvís první sloka, ale ostatní dvě jsou taky v pohodě, neřekla bych, že mi tam něco vadí.
19.08.2008 14:17:32dát kritice tipLyrae
zvláštní. takhle mi to nikdy nepřišlo. ale asi je to tím, že jsem tehdy byla malá. v něčem máš pravdu, ta báseň je opravdová. působí. je v ní hodně nostalgie. aspoň pro mě. je to vlastně krásné***
19.08.2008 13:54:43dát kritice tipZacheus
mě se nejvíc líbí ta poslední.
19.08.2008 13:37:07dát kritice tipFouckault
dvojka mi přijde tendenční jak filozoficky z klišé charakteru modernity 20. stol a ornamentální figurativnosti 19. století + "vtípek" na konec jako bonus.. celkově mne nenadchla.

Zatímco jednička a trojka jsou méně hodnotící a hierarchické a předpokládatelné.. volnější a bez dohledu "jakoby ironie pro jistotu".. poetičtěji čistější.
19.08.2008 13:16:33dát kritice tipZuzulinka
*
19.08.2008 13:09:54dát kritice tipKuchot
první část je fakt silná, ostatní dvě jsou dobré, ale ta první mě skoro bodla do očí... -t-
19.08.2008 13:03:23dát kritice tipvindal drámo
tak tohle je moc fajnový
především ta dvojka
hmm
19.08.2008 12:56:23dát kritice tipNorsko 1
balkónům nalevo se říká hroby

dny jsou tu tmavé

a nekonečné


To se mi líbí, šípku. Ale jsem rád (chci, abys to věděl), že jsi změnil styl. Tudy možná vede cesta
19.08.2008 12:32:10dát kritice tipHonzyk
...Vytrcil je lacinej teda....a kdyz uz , tak ukrajinec s velkym..:)....ja bych zasek u prvni...tvuj text...

..:jenze sama o sobe by jednicka byti takto nemohla........
..s tim bluz teda taky nevim, k Ukrajincovi "blůz" jde, me bije do voka...
...a "plakajici strecha" taky v zaveru celek trosku upachtila a zlevnila, ale i tak...vcera jsem tu cet jednu za druhou, no, vlastne kdyz muzu, ctu skoro vsecko, ale mam pocit, ze texty tady jdou do kelu....a pak si rikam, esi i takovyto text to bahynko prilis nenadnasi.....snad ale jen vec vkusu...*
19.08.2008 12:23:26dát kritice tipegil
opr.;překlep: samořejmě má být "mně osobně není z nejsympatičtějších"..
19.08.2008 12:21:29dát kritice tipegil
jednička je skvělá!

dvojka.. nejsem si úplně jistý, cítím v ní jistou ironii, ale v posledku mně co do výrazu ne zcela sedne - je tak moc "civilní", až v posledku působí trochu přestylizovaně → způsobem, který mě osobně není z nejsympatičtějších..

a trojka.. jako by pokračovala v trendu uzemňování obecného (~první část, která - výborně - generuje celek chronotopu) do konkréten, ale opět - nejsem si jistý, jestli se jí to úplně daří..
— asi tak:
tam, kde by bylo lepší nechat zátky na svém místě (a četlo by se a cítilo tu natlakovanou energii), je otevřeno a rozlito na lehce banální stůl; a ani skvělé finální dvojverší to nezachraňuje..

stačilo by celkem málo..

________________
za první část *v
19.08.2008 12:11:38dát kritice tippathagonia
velmi prijemne celistve
19.08.2008 11:55:53dát kritice tipPišta_Hufnágl
Když pominu "blůz" a "bůček na síťovky", tak je to velmi povedený text. Tedy byly by, nebyl-li by tak flagrantně zkažen neúctou k tomu veskrze kvalitnímu pivu. To je vyloženě škoda.
19.08.2008 11:49:24dát kritice tipAugustin_Šípek
omlouvám se za jedno nevyžádané avi ohledně Staropramenu :)

jinak díky moc za zastavení
19.08.2008 11:14:56dát kritice tipAlexandraDeRent
moc povedené
t
19.08.2008 11:06:33dát kritice tipthalina
*


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.