Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Obálka

Výběr: rebecca13, Dero
25. 08. 2008
8
25
4025
Autor
Winter

z pohledu dopisu je každá obálka v zásadě prázdná P.S.: 29.8.2008 - nyní by měla být povídka již docela pročištěná. Omlouvám se všem, kteří museli číst její ranou verzi.

uvědomil, že se prodlevy mezi nimi zkracují. Po dvou měsících Muž docházel dvakrát denně: ráno kolem páté, než se Oskar odebral do práce (byl zaměstnán v archivu městského magistrátu), a podruhé zase večer, krátce před sedmou. Průběh jednotlivých návštěv se v podstatě nelišil. Muž, na němž ležela zodpovědnost za první tah v celé partii, zazvonil, Oskar mu otevřel, Muž postupně obhlédl jednotlivé místnosti, Oskar jej doprovázel. Začínali v předsíní, po té pokračovali ložnicí, dále koupelnou, nakonec přešli do obývacího pokoje, kde muž usedl na gauč a nadále odmítl jakkoliv komunikovat. Slovo „odmítl“ však není nejvhodnější; ze své podstaty předpokládá stav, který se děje až do chvíle, kdy je stavem zcela protichůdným přerušen. Jenže Muž, který za Oskarem docházel, nikdy nepronesl jediné, byť jen to nejnepatrnější, slůvko. Otázky, kterými jej Václav zahrnoval, se tříštily o útesy Mužovy mlčenlivosti, čímže byly zároveň zpochybňovány, neboť jakou kvalitu může mít otázka, která si nezaslouží odpověď? Oskar však nepolevoval a krom elementárního: Proč jste přišel? Odkud jste? Co mi chcete? se vyskytly i pokusy odvážnější, například: Máte cigaretu? Posílá vás někdo, nebo jste přišel sám za sebe? Prší? Koho mám volit? Jak dlouho za mnou budete docházet? et cetera. Jako pojítko zde vystupoval fakt jejich nestálosti. Byly sice pokládány opakovaně, ale v různou dobu,  v rozdílných místnostech a z nestálých, prodlužujících se či zkracujících, vzdáleností. Někdy je Oskar kladl ze tří kroků, jindy se však doslova tiskl k Mužově uchu, do něhož buďto šeptal, nebo naopak křičel jednotlivá slova, z nichž otázky sestávaly. Občas, chtěl-li Muže zmást, na něj křičel i šeptal. Občas mlčel. Jenže nic z toho nezabíralo a Muž, jakkoliv se obsah otázek proměňoval, nadále zůstával neoblomně němý. Nezabíraly ani přímé apely na jeho pohodlí (z nichž převládaly tyto: Sedí se vám dobře? Nebolí vás hlava? Nemám vyvětrat?) a teprve Oskarovo překvapivé rozhodnutí, že si Mužovy odpovědi vymyslí, částečně nahlodalo monotónnost jejich vzájemné komunikace. Ta se sice ani po té nepřenesla přes hranici jednostranného monologu, ale jako taková alespoň ožila barvitějšími intonacemi. Uplatněno na první otázku vypadal jejich (domnělý) rozhovor takto:

  Otázka:     „Proč jste přišel?“

  Odpověď: „Přišel jsem, protože

vám propadla pojistka a je tedy nezbytně nutné zjednat nápravu potřebuji přítele kterého jste ani já ani vy nikdy neměli můžeme tedy být přítel jeden druhému se mi nelíbí jak žijete čímže ovšem nejste vinen vy nýbrž společnost která se proti nám spikla můj milý přítelíčku.“

  Jenže podobné odpovědi nemohly uspo…

  Ale ne, řeknu to jinak, srozumitelněji:

  Ani Oskar nedokázal přemoci tíhu empirické reality vzletnými představami, jakkoliv se tyto vyznačovaly možnou živostí a pravděpodobnou uvěřitelností. Možná proto, že představy vždy zůstávají záležitostí jednotlivce, kdežto realita je sdílenou zkušeností celé společnosti. Po čtyřech měsících začal Muž Oskara navštěvovat třikrát za den. Nově i v libovolnou noční hodinu. Ačkoliv byl Oskar se skutečností Muže (jakožto osoby) v podstatě smířen, nestálá doba, kterou si tento vybíral k třetí návštěvě, Oskara rozrušila. Paralyzován smrtelným strachem, že se Muž objeví v nejméně vhodný okamžik (například tehdy, když sám bude onanovat), často ani nedokázal usnout (natož onanovat). Bezmocně ležel v posteli, přikrývku staženou po prsa, a na stěnách pozoroval nahánějící se světla ulice. Z dlouhé chvíle uvažoval, jak by se Muže zbavil. Podvědomě tušil, že jednou může nastat den, kdy Muž do jeho bytu jako obvykle vstoupí, ale již nikdy nevyjde ven. Trvalo další týden, než Oskara napadlo, že otázky, které Muži pokládá, zůstávají nezodpovězeny, protože neslyšeny (důvodů mohlo být několik: Muž nedoslýchá, Oskar špatně artikuluje et cetera). I to bylo možné. S prozíravostí, jež mu tři měsíce unikala mezi prsty, se rozhodl, že své otázky sepíše formou seznamu a ten Muži předloží, co nejdříve bude moci. Vstal a pod dohledem noční lampy se pustil do psaní. Při této činnosti si zničehonic připadl jako literární postava, jejíž příběh sice znal, ale jméno mu splývalo s těmi, jejichž příběh naopak zapomněl. Připsal:

  Jsem

  literární postava? což nahlíženo nezaujatou optikou byla otázka směšně troufalá, vlastně i naprosto irelevantní, neboť její případná odpověď, ať by již byla jakákoliv, by na Oskarův život (růst vlasů, potřeba jídla, spánku a vyměšování et cetera) neměla pražádný dopad.

  Na druhý den (který přišel záhy)

položil před Muže, jenž se opět pozvolna nořil do své každodenní strnulosti, svůj dotazník. Muž se předklonil, přitáhl papír k sobě, a stačilo, že si přečetl první otázku, aby se rozpoutal uragán slov, který smetl Oskarovo tiché ráno:

  „Přišel jsem,“ řekl: „abych vám předal tuto obálku,“ a jako důkaz vytáhl z kapsy šedého saka (ten den byl celý v šedém) bílou obálku: „kterou od nynějška, tj. ode dne, kdy byla předána svému adresátovi, tj. vám, musíte opatrovat jako oko v hlavě a především, což je obzvláště důležité, ji nesmíte za žádných okolností otevřít a to ani tehdy, žádala-li by vás o to jakákoliv konkrétní osoba, mě nevyjímaje, což platí přesně do chvíle, kdy tuto obálku předáte – a upozorňuji, že tak musíte učinit osobně – na adresu, kterou vám nyní napíši,“ načež z téže kapsy vytáhl i propisku a pod Oskarovy otázky připojil několik krátkých řádků, které moderního člověka umísťují do času a prostoru. Zanechav za sebou takovéto memento, vstal a odešel.

  Oskar

  osaměl.

 

  Řečeno tak

  že byl najednou úplně

 

  (což dobře vím, protože tehdy jsem jej celé dny nenápadně pozoroval v koupelnovém zrcadle a taky způsobu, jakým uchopuji čajovou lžičku)

                                              

sám

 

                                   aby obálce nepřikládal větší význam. Těšila jej pouhá skutečnost, že Muž vymizel z jeho života a ten se – jako uvadlá květina po mírné přeháňce – opět vzmáhá, zaplňuje se prací a třemi prázdnými pokoji jeho bytu. Obálka zůstávala ležet na místě, kam ji Muž odložil. Snášel se na ní prach okatým opisem značící nepřestajný tok všedních dnů, do něhož se v nepravidelných intervalech zařezávaly volné a vpravdě řečeno i tak trochu nudné víkendy. Jenže jsou to právě smrtelně strnulé věci, které se v součinnosti s časem vyznačují nesmiřitelnou agresivitou. To, že si Oskar nevšímal čistě fyzické přítomnosti výše popsané obálky, neznamenalo, že o ní nepřemýšlel, právě naopak. Přemýšlel. Později, když opadlo prvotní nadšení z navrátivší se všednosti, myslíval na obálku docela často a to i v ty nejméně vhodné okamžiky (například tehdy, když onanoval). Jednoho dne si obálku přibalil do pracovní aktovky a chybělo už jenom několik týdnů – během nichž zavládla zima – aby řetěz ulic, jenž mu znamenal cestu z práce, nastavil o adresu, kterou mu udal Muž, než odešel.

  Oskar stanul před bytovým domem, jenž se v zásadě nelišil od jeho. Pro snazší představu uveďme, že měl-li dům, před nímž nyní stál, čtyři podlaží, jeden vchod a valbovou střechu, dům, v němž bydlel, měl čtyři podlaží, jeden vchod a valbovou střechu. (Pokračovat nebudu, protože myslím, že podobný příklad je sdostatečně názorný.) Zatímco pozoroval okna, která se vyplňovala siluetami, zhasínala se a rozsvěcovala, přemýšlel, má-li do domu vstoupit, zazvonit na ten jeden jediný určitý zvonek, načež předat obálku, a pak se možná vrátit domů a na všechno zapomenout. Na chodník plískal mokrý sníh a reflektory projíždějících aut naháněly Oskarův stín po fasádě domu. Prodlužovaly jej a zase zkracovaly, zalamovaly i rovnaly. Najednou se stín rozdvojil.

  „Otevřete obálku,“ vyzval Oskara hlas za zády.

  „Žádnou obálku nemám,“ zalhal, aniž by se otočil.

  Hlas se omluvil: „Promiňte,“ řekl lítostivě: „asi jsem si vás s někým spletl,“ a hned na to se zhmotnil do útlého muže, který vyšel zpoza Oskarových zad.

  „A oheň nemáte?“ zeptal se tento ve své útlosti.

  Oskar nejprve mlčel, po chvíli nepřítomně zakroutil hlavou načež odešel.

  Doma, upíraje pohled na strop, přemítal, co mohla událost s obálkou, domem, stínem a útlým mužem, který z něj vzešel, znamenat. Myslí se mu honilo toto: ?, přičemž po další úvaze dospěl k dvěma následujícím možnostem: 1) Událost neměla žádný význam. Což se rovná: Událost měla význam 0. 2) Událost byla od prvního okamžiku přeplněna nepřeberným množstvím významů čekajících nyní na postupné odhalení. Což se rovná: Událost měla význam 1. Nehledě na významy byl ale pevně rozhodnut na vše zapomenout. Zapomínání totiž byla jeho nejoblíbenější činnost. Často zapomínal jen tak, z dlouhé chvíle. Možná ho postupné vymazávání vzpomínek bavilo stejně, jako jiné lidi fascinují známky, pohlednice, vláčky nebo světová ekonomika. Ale tato událost se do určité míry vymykala. Ta míra nebyla malá. Byla poměrně velká. Ano. Uplynulo několik všedních

  dní a on opět myslel

  výlučně na obálku

 

  jako Hanibalovi sloni přešly i další dni, které

 

  (což mi připomíná, že v úterý omylem rozbil skleničku)

 

  se následně jako mléčný škraloup smrskávaly do celých týdnů, mezi nimž

 

  Ale ne, cožpak to nevidíte? Dopouštím se takových chyb!

  Možná to totiž nebyly žádné týdny, ani dny, možná se jednalo o pouhé hodiny. I když mě napadá, jestli se v hod

  Nehodlám se nicméně přerušovat. Doba, která uplynula, je nepodstatná; vrátím se, kde jsem skončil, a budu v poklidu pokračovat. Nerušte mě:

 

                                                                                   podruhé stiskl tlačítko zvonku. Čekání se protahovalo a již chtěl odejít, když zámek konečně zacvakal. Ve škvíře, která se před ním rozevřela, spatřil hlavu muže, jenž střídavě otevíral a zavíral ústa, jako by se chystal něco říci, ale nakonec si to rozmyslel a slova, která již nešlo zadržet, alespoň utopil v hrtanu. Oskar zatlačil na dveře a vstoupil dovnitř. Muž nekladl žádný odpor a zatímco se Oskar procházel jednotlivými místnosti, pokorně jej následoval jako malý psík. Byt páchl přesmaženým tukem a mokrým tabákem. Společně došli až do obývacího pokoje. Tam Oskar usedl na omšelý gauč. Přemáhal se, aby se ze zápachu, který neustále sílil, nepozvracel. Muž před ním stál a dál kroutil ústy, nevydal však jedinou hlásku. Kosé světlo propadalo okny, načež se tříštilo o zašlý nábytek. Bylo ráno – ostatně jako pokaždé, když za mužem přišel. Tyto návštěvy se staly pravidlem. Pak si jednoho dne


25 názorů

reka
03. 09. 2008
Dát tip
Aha. Trochu jsem se bal, ze se presne takhle ztrapnim. Tak prectu Kosmos od Gombrowicze a zabiju dve mouchy jednou ranou. Nenapsals to hloupe, jen dvojznacne.

Winter
03. 09. 2008
Dát tip
Kosmos je Gombrowiczův poslední román .) Asi jsem to napsal poněkud hloupě.

reka
03. 09. 2008
Dát tip
vidiš, gombrowicz, o něm jsem už párkrát slyšel a zatím jeho knížky odkládal, zkusim se na něj mrknout. Kosmose neznám, tak ho můžu taky zkusit. dík.

Winter
03. 09. 2008
Dát tip
Já ti nevím - třeba pozdní Beckett toto podle mě docela vychytal. Jeho hrdinové sice bývají uvržení do pěkně nepravděpodobné situace, ale ta vždy slouží jako metafora, tudíž je zpětně odůvodnitelná - a přijatelná. Což se ale u Becketta vyvinulo časem, protože jeho raná próza je nahodilost vedle nahodilosti (vlastně jsou to spíše takvé grotesky). Ale čistě absurdního nenahodilé autora asi neznám, spíše jen uvěřitelné existencialisty s nádechem absurdity (což je právě ten Kafka a v poslední době mě hodně potěšil i Gombrowicz s Kosmosem, kterého bych asi doporučil).

reka
03. 09. 2008
Dát tip
to je to správné slovo, nahodilost. (Nečet sem předchozí kritiky.) I když já mám problém i u známých děl z absurdní literatury, že mi to celé přijde nahodilé (třeba Nabokovův text, je v ní něco o popravě, zapomněl jsem název, jsem nedočetl, podobně nedávno dopadl Neutěšený od Kazua Ishigura). Snad jen Kafka se mi v tomhle směru líbí, i když ten neni tak čistě absurdní. Nebo ty znáš nějaká dobrá, nenahodilá, absurdní díla, která by mi mohla změnit názor?

Winter
03. 09. 2008
Dát tip
Mě absurdní texty nevadí .) Myslím ale, že největší nedostatek konkrétně této povídky není ani tak ta absurdnost, jako spíše nahodilost - jak psal Dero. Nu což, ještě se učím. Dík za návštěvu.

reka
03. 09. 2008
Dát tip
nevím moc, co k tomu říct. Líbilo se mi to. I když nemám absurdní literaturu zas tolik rád. A i když mě pointa zklamala, přišla mi trochu laciná. Ale i tak.

jj, už dávnejšie som si všimol.

Winter
28. 08. 2008
Dát tip
Dík, my asi budeme mít podobný vkus .)

presne podľa môjho gusta.

Winter
26. 08. 2008
Dát tip
Já vím, původně to měla být docela lehká povídka, ale pak jsem se připsal mezi řádky - takže proto ta omezenost. Jo, je to asi chyba. Dík.

Dero
25. 08. 2008
Dát tip
Příliš se vpisuješ mezi řádky textu. Když jsem si to uvědomil, tak ta uhrančivá schopnost textu tvořit významy za rámec vlastního obsahu se smrskla na prosté uvědomění, že jsi jen část svého tvůrčího konání odložil a verbalizoval. To je sice samo o sobě dostatečně působivé, ale věřím, že lze jít ještě dále. Kromě toho - absurdita se nerovná nahodilosti. To je věc, která mi vadila. Jinak se jedná o pěknou, osvěžující matrjošku. Takový toroidní fraktál světa literatury. A abych nezapomněl: "Ne, děkuji, nechte si ji. Zrovna píšu dopis." *v

Winter
25. 08. 2008
Dát tip
Dík ... a hlavně za povzbuzení, tu povídku jsem totiž vkládal s rozpačitými pocity. Vím o pasážích, které by ještě potřebovaly dopilovat.

Winter
25. 08. 2008
Dát tip
Dík oběma: Tenhle text ještě určitě není úplně dopilovaný a nepřál bych vám vidět verzi, jakou četl StvN. Bohužel nevím, co trefného bych na vaše kritiky odpověděl. Tenhle text není jednoduchý ani pro mě (což může znamenat, že je naopak velmi jednoduchý .)). Takže díky.

Alojs
25. 08. 2008
Dát tip
jo, pointa je fajn. na zdejší poměry opravdu FAJN. I když... napadlo mě něco podobného už na startu (pravda, možná proto, že jsem si přečetl tvůj rozhovor se StvN). Co se týče chyb v textu - nevím, jestli jsou míněny vážně... "svému adresátovy"??? A našly by se další (interpunkce - minimálně 2x). Ale u tebe si opravdu nejsem jistý ničím. ... Co je jisté každopádně - odvaha a tvůj snadno rozpoznatelný rukopis. Píšeš profesorsky, bohatě, značně rozvinutě. To se samo o sobě dost těžko tráví. Neříkám však, že mi. Ale dost možná ostatním. Sám něco podobného kvituju. Přece jen se vymykáš. A já rád "vymykající se". ... A co dál? Oceňuju to úsilí, které jistě vkládáš do každého svého počinu. Na tom textu je to hodně znát. ... tip

DaNdÝ
25. 08. 2008
Dát tip
nooo to se určitě nečetlo lehce, ale tak tou potřebou soustředit se mi to furt udržovalo zájem... no a byl jsem moc zvědavej, jak se takováhle věc rozřeší, teda taková repetice u podobnejch tajúplnejch věcí sice i bejvá často bych řek, ale tady to bylo takový... elegatní, že mě to vůbec jako vyvrcholení nezklamalo

StvN
25. 08. 2008
Dát tip
Mně se dneska čte vůbec všechno dost těžce. Asi nejsem v dobrém čtecím stavu.

Winter
25. 08. 2008
Dát tip
Vzhledem k pointě je to snad i dobře. Ale ty chyby mě zaráží, protože jsem korekturám dal dost času - asi si budu muset někoho najít. Nicméně nemělo by se to číst tak úplně lehce.

StvN
25. 08. 2008
Dát tip
Těch chyb bylo zpočátku až moc, takže mi to bralo sílu. V podstatě už druhá věta je pro mě jaksi nehotová.

Winter
25. 08. 2008
Dát tip
Tak tahle zrovna ne. Jinak jsem jichž pár našel - opakování slov je většinou chválně - zkoušel jsem to číst nahlas a sedělo to, nicméně asi ne všechna.

StvN
25. 08. 2008
Dát tip
Myslím vypuštěná slova, opakování slov, třeba tahle věta: Občas, chtěl-li Muže zmást, na křičel i šeptal.

Winter
25. 08. 2008
Dát tip
Záleží, které myslíš. Jinak tě alibisticky odkážu na předposlední odstavce .)

StvN
25. 08. 2008
Dát tip
Ty všechny chyby jsou schválně?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru