Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kabát pro Jessicu

03. 09. 2008
10
25
2902
Autor
crayfish
Ve dvanácti letech jsem z domu utekl poprvé. Našli mě spát  na pláži u mola nedaleko Starého přístavu. Dodnes si pamatuju, jak jsem se snažil rozdělat oheň, aby mi nebyla taková zima. Jenže sirky byly navlhlé a neškrtaly. Pamatuju si na hromady naplavenin, které moře vyvrhalo na břeh. Mrtví racci, plechové dveře od skříněk, které používají dělníci v docích. Prázdné zrezivělé konzervy, už pokryté řasami. Hadry. Krunýře velkých mořských krabů. Pamatuju si na všudypřítomný zápach zkažených ryb.  Sedl jsem si na veliký kámen, čuchal ten smradlavej vzduch a poslouchal šumění moře.

„Unesou tě smrtelný,“ strašila mě tehdy máma.
„Kdo jsou to smrtelný?“
„Zlí lidi,“ říkávala máma. „Žijí na Ibiškovém ostrově.“
„Tak to se jich nemusím bát.“
„Potulují se i u nás, v lesích a na místech, jako je Starý přístav. Proto tam nesmíš chodit. Proto nesmíš nikam daleko sám chodit, rozumíš?“
„A jak poznám smrtelnýho?“
„Prý podle očí.“
„Mají je jiný než my?“
„To nevím.“
 Poznám je podle očí, opakoval jsem si potichu a věděl jsem, že na to nikdy nezapomenu.

„Nechtěl bys u mě zůstat dýl?“ zeptala se mě jednou ráno jedna holka.
„Jak dýl? Proč?“
„No, že bychom se šli odpoledne projít. Zašli bychom si do rybárny na grilovaný pstruhy a pak třeba do kina.“
Nechápavě jsem na ni podíval.
„Zapomeň na to,“ řekla radši, zatímco si pomalu natahovala kalhotky.

Ten den jsem se po letech do Starého přístavu podíval znovu. Procházel jsem se po pláži, v šedivě žlutém písku jsem zanechával hluboké stopy.
Nic se od té doby nezměnilo. Stejný vlhký zápach rybiny, stejné hučení příboje. Jen jedna věc do vzpomínek na dětství tak trochu nepatřila - zkroucené ležící tělo na čáře přílivu.
Znechutilo mě to.
Teď budu muset něco udělat. Buď odejít, nebo jít blíž a zjistit, co se tady stalo.
Moje dětská pláž, ach jo.
Sklonil jsem se nad ním.
„Nechte mě být,“ zachrčel.
„Někoho zavolám. To se musí.“
Podíval se na mě, rozpálený, zpocený. Ostře řezaný obličej akčního hrdiny z filmů. Široká jizva přes levou tvář.
„Já nejsem… Nesmíte mě nahlásit,“ zachrčel znova.
Nenapadlo by mě, že svého prvního smrtelného potkám právě tady a teď.

Pokoušel se vstát, v té snaze bylo něco dojemného, úporného a bojovného zároveň. Stál pak čelem k vlnám, čelem k obzoru. Zkroucený námahou, ale stál. Už jsem ho nezajímal. Jako bych tam nebyl. Po chvíli padl do písku.
Nevnímal, koukal někam daleko za mě. Už byl daleko.
Pak zemřel.
U zídky, kam příliv nedosáhne, jsem vyhrabal hlubokou jámu v písku a zasypal ho kamením a pískem.

Starý přístav v noci, to je úplně jiný kafe. Za dne obyčejné pošmourné smutné místo se  po setmění změní ve zhmotnělou noční můru. Možná je to tím, že lidi po setmění nikdy nikam nechodí, nejsme zvyklí na cizí tmu. Všechny polopohřbené instinkty se v nás bouří. Tedy aspoň ve mně určitě.
Já ve Starém přístavu zůstal. Zvědavost? Možná. Málokdo se může pochlubit tím, že opravdu viděl smrtelné.
Sedl jsem si na polorozpadlou zídku, která vedla kolem pláže. Začal foukat ostrý studený vítr. Ještě víc jsem se zachumlal do kabátu a čekal. 
Tma a tisíce hvězd. Nikdy předtím jsem jich tolik neviděl.
Vzpomínám si, jak mi o hvězdách kdysi vyprávěla máma. Před usnutím, na té tenké hranici mezi snem a bděním, kdy je dětské vnímání nejcitlivější. Kdy je brána do světů fantazie nejvíc otevřená.
Perseus (jedno souhvězdí) se zamiloval do Andromedy (jiné souhvězdí). Jel za ní přes půlku světa, aby ji zachránil.
Zamiloval. Zachránil. To jsou záhadný slova. Perseus se zamiloval a pak dělal šílený hrdinský kousky, aby se Andromědě nic nestalo. Aby s ní mohl být.
Tohle mi nikdy nesedělo. Vždyť si mohl pozvat Andromedu domů. Opít se s ní. Svléknout ji. Užít si. Proč na to šel tak složitě?
Je láska to samý jako milovat? Nebo zachránit?
Když jsem se na to tenkrát ptal mámy, odpověděla prostě: „To je přece jenom pohádka, Josephe.“

Ve filmu se tomu říká střih. Vidíte miliony hvězd - a pak najednou nic. Tma. Ticho, prázdno.
To se stane, když vám dá někdo znenadání zezadu hadr přes obličej a stiskne, abyste nemohl křičet.
To je konec, pomyslel jsem si. Přesně v tuhle chvíli mě poprvé v životě napadlo, že umřu. Já nesmrtelný. K čemu je mi nesmrtelnost, když mi useknou hlavu.
Kdysi pro to bylo i samostatný slovo: vražda. Právě proto máme tak mocnou policii, abychom si mohli náš nekonečný život beze strachu užívat.
Další střih, už zase vidím hvězdy. Ale taky partu otrhanců kolem sebe.
„Je tady všude krev,“ řekl ten nejmohutnější z nich.
Průser. Nepochopí, proč jsem toho chlápka zahrabal, nikdy jim to nevysvětlím.
Pak jsem ji uviděl.
Jako smůla lesklé černé vlasy. Zelené oči divokých koček. Jediná mezi bojovníky. Drobounké tělo zahalené v cárech. Archetyp všech krásek. Andromeda.
„Sem nesmrtelní nechodí,“ řekl ten obr. „Bojí se. Co tady asi dělá tenhle?“
„Tohle je moje místo, už odmala,“ vykřikl jsem. Najednou do mě vjela kuráž. Jestli mě tady chtějí rozčtvrtit, prosím. Aspoň to budu mít rychle za sebou. „Je to moje místo. Moje!“
Obr se na mě zamyšleně podíval. Pak se rozhlédl po ostatních. A zakroutil hlavou. „Jessico, rozvaž mu ruce.“
Jessica.
Trhla nesouhlasně hlavou. „V žádným případě. Rozvaž si ho sám, Thore. Jestli chceš, aby nás hned práskl vojákům.“
Zničehonic se spustila palba. Ze všech stran. Kulky svištěly kolem nás, zaryly se i do několika těchhle podivných lidí. Krev, smrt.
„Rychle!“ sykl Thor. Všichni najednou zmizeli, tiše a nehlučně. 
A já s nimi. Nevím proč, ale běžel jsem za Thorem. Možná proto, aby mě v tom chaosu naši vlastní vojáci nezastřelili, možná kvůli holce s kočičíma očima. Možná kvůli sobě.

Leželi jsme v malé prohlubni skryté v houští. Pět otrhanců chybělo, leželi rozstřílení na pláži. Třásl jsem se, prudce oddechoval. Adrenalin mi ještě pumpoval v žilách. Pak jsem si na něco vzpomněl a rychle se v panice rozhlédl kolem. Holka s kočičíma očima ležela vedle Thora.
Teď, právě teď, když se schováváme v křoví před střelbou, v tuhle chvíli. Právě teď je všechno v naprostém pořádku. Soukolí všeho nevysvětlitelného, zmateného a složitého zapadlo na své místo.

Stáli jsme na pobřeží, noc byla pořád stejně temná. Před námi se v příboji houpal motorový člun. Všichni kromě Thora už v něm seděli.
„Musíš s námi,“ řekl Thor. „Nebudu riskovat, že nás prozradíš.“
„A co se mnou pak uděláte?“
„To nevím.“
Ani mi nemusel říkat, kam poplujeme, vím to. Na Ibiškový ostrov.
Nastoupil jsem do člunu. Vyděšený k smrti.

Plujeme celou dlouhou mrazivou noc. Otrhanci mají na roztrhaných hadrech silnou vrstvu námrazy. A já nejspíš taky. Jsem příliš slabý na to, abych se podíval. Apaticky sedíme, počítáme každou sekundu nesnesitelné zimy. 
Z mořských vln pomalu vychází slunce. Nikdy se mi nezdálo tak obrovské. Pořád mrzne, možná ještě víc. Vražedná zima dnem neskončila. Prodíráme se mezi ledovými krami. Hrozitánsky pusté moře.
Něco je špatně.
„Minuli jsme ostrov,“ otočil se ke mně Thor. „Netušíme, kde jsme, v přestřelce na pláži se nám rozbila navigace. A za chvíli dojde nafta. Je mi líto."
Jessica se třese zimou. Má úplně promodralé rty. Moc se snaží, aby to na ní nebylo vidět.
Pyšná a silná. Zranitelná. Andromeda.
Beze slova svléknu kabát a hodím ho přes její útlá ramínka. Cukne, jako bych ji uhodil. Bleskne po mně očima. Nic neřekne a zachumlá se do něj.
Ještě plujeme, ještě je naděje. Pak motor zabublá a zhasne.

Probudím se s hroznou bolestí na hrudi. Ležím v chatrči, přes řídkou rákosovou střechu prosvítá slunce. Nemůžu se ani pohnout, jak jsem slabý. Na kraji postele sedí Thor.
Nechtělo se mi s ním mluvit, nechtělo se mi mluvit s nikým. Chtěl bych jen vědět, jestli je Jessica v pořádku. Ale z nějakého důvodu se na to Thora neodvážím zeptat.
"Zachránil jsi ji," řekl Thor. "Tím kabátem jsi ji zachránil. Nikdy jsme se neměli dostat tak daleko na sever. Jen já a Jessica jsme tu hroznou zimu přežili. A ty."
Vytáhl žlutou lahvičku a podával mi ji. "Na zimnici."
"Stejně umřu."
Přikývl, ale pořád mi ji nabízel.
"Sami máte málo," řekl jsem.
Thor strčil lahvičku zpátky do kapsy a vstal. "Dobře že seš takovej," prohodil ještě na rozloučenou konverzačním tónem.

Zachumlal jsem se do deky, zimnice nepolevovala. Jako Perseus jsem zklamal na celý čáře. Promarnil jsem svou šanci. Tak takhle to chodí u smrtelných. Nelituju toho, že jsem tady. Že asi brzy umřu – já, nesmrtelný. Já zachránce kočičích očí, já blázen. Prožil jsem nádherný život. Umožnil mi poznat něco zvláštního. Něco co mě přimělo odložit kabát pro Jessicu. V tom se odlišujeme od smrtelných – neumíme to. Neděláme to, není proč. Není komu.
Setmělo se. Všude kolem se rozvrzali cvrčci.
Moje první noc na Ibiškovém ostrově.
Kdo ví, třeba přežiju. Možná ještě potkám holku s kočičíma očima, možná potkám jinou. Jen abych to stihl. 
Teď už to vím. Už těm slovům rozumím. I Perseeovi.
I tomu, proč těmhle pohádkám nerozuměla máma.
Znovu jsem se rozkašlal, nemohl jsem popadnout dech. A stejně jako v lodi na moři, i teď se kolem mě začala snášet jemná šedobílá mlha.
Najednou rozumím i tomu úplně poslednímu slovu, jehož význam jsem nikdy neznal. Smrt. Začínám s tím slovem kamarádit.
Prohrál jsem, ale měl jsem možnost vyhrát.
A jen vítězové berou všechno v tomhle úchvatném světě.

25 názorů

reka
29. 10. 2009
Dát tip
nevím, nějak mi nesedlo. Přijde mi, že popisy u tebe působí hodně nepřirozeně. Vnímal jsem je jako popisy ze šestákové literatury, přitom mi ale přijde, že tím příběhem chce být tenhle text něco víc. Třeba tohle: "Podíval se na mě, rozpálený, zpocený. Ostře řezaný obličej akčního hrdiny z filmů. Široká jizva přes levou tvář." Ty úsečné neslovesné věty působí strašně drsně, což se mi vůbec nehodí k příběhu. Je to spíš jak z noiru. Stejně tak používání mnohonásobných přístavků (rozpálený, zpocený). Navíc ty popisy jsou většinou tak trochu na můj vkus kýčovité. Scéna, kdy dojde k přestřelce, by podle mě potřebovala stylisticky dost dotáhnout. Tak jak je působí dost chaoticky, a neobsahuje ani stopu dynamičnosti. Příběh samotný byl pro mě příliš nedořečený, nemohl jsem se ho moc chytit. To prolnutí příběhu s Jessicou a Perseem a Archimedou byl podle mě dobrý nápad, ale tak, jak to je, to podle mě není dotažený natolik, abys tu paralelu (a rozdíly) plně využil. Na takhle krátkou povídku si dovoluješ podle mě příliš mnoho skoků. Proč to začíná tou scénou s dětství? Já osobně bych ji asi vyhodil. Jestli jde hlavně o nesmrtelné a jejich příběh versus příběh z řeckých bájí, bylo by lepší zmínit Persea někde zkraje, ne v polovině povídky. Udělat tu paralelu jasnější. A vyčistit motivace postav (proč jel s nimi? Proč jeli na ibiškový ostrov? Můžeš namítnout, že ne všechno musí být vysvětlené, a s tím souhlasím, ale děje by měly být aspoň natolik silnou motivaci, abych se v tom jako čtenář neztrácel a neříkal si u každé scény "proč proboha?") Promiň, že jsem docela kritický. Shrnuto, líbí se mi nápad s nesmrtelnými a nápad s použitím příběhu z bájí a prolnutím s moderním světem, ale chtělo by to, podle mého názoru, pročistit styl tak, aby lépe odpovídal lyrickému příběhu, a možná vyjasnit motivace postav a jejich jednání.

nějak mi to nesedlo... možná blbá nálada... někdy se možná vrátím...

luxusní záležitost. reálie popsané (naznačené) tak akorát, aby nenudily a při tom aby se čtenář v tom cizám světě neztratil. tempo textu tak akorát - četla jsem jedním dechem. a idea podaná nenásilně. zjevně víš, co děláš. tip rozhodně! :-)

maartin
25. 09. 2008
Dát tip
trochu mě tahaj za uši až nepřirozeně zkrácené věty -když se použijou střídně, zvyšujou dynamiku textu, ale když je celý text jen z málem holých vět? Představuju si, jak to někdo vypráví, nahlas a zpaměti - a představuju si takové vyprávění dost těžko

Lakrov
23. 09. 2008
Dát tip
Pro Milly: > a víš odkud? Když na to pohlédnu takhle komplexně, tak nevím. Jenže já se dívám na svět trochu jinak a tvářím se, že vidím věci 'skutečněji'. Ale zda je tomu tak? Kdo ví...

Milly
23. 09. 2008
Dát tip
Lakrov: a víš odkud? ;-)

Milly
23. 09. 2008
Dát tip
Jo, je to moc krátký.. .-))

Lakrov
23. 09. 2008
Dát tip
Dle mého vkusu je děj zasazen do příliš velkého neznáma a neskutečna (to není špatně, jen vysvětluji svůj přístup), ale čte se to dobře. Druhá polovina -- taková ta bojová -- pro mě místy postrádá hlavní nosnou linii, takové 'koleje', které vedou dál; Ale totéž se někomu může naopak líbit. Myslím, že mě taky unesli; jen ještě nevím kam. Tip. Milly, děkuji za avízo.

Cornelie
22. 09. 2008
Dát tip
Děkuji za avi Milly:-) Již je na mne dnes pozdě, takže dílko bude snad přečteno v nejbližších dnech. Ale co jsem četla začátek, tak vypadá slibně:)

těša
22. 09. 2008
Dát tip
hezký a s myšlenkou - asi jako vždycky. taky bych si radši přečetl tu delší. Můžeš ji třeba nabízet za úplatek po mailu.

crayfish
22. 09. 2008
Dát tip
Díky všem za reakce! (já sem snad nakonec dám tu delší verzi! :-) )

Milly
22. 09. 2008
Dát tip
a avi, aby si to taky někdo přečet... .-)

Milly
22. 09. 2008
Dát tip
jeej, škoda, že je to tak krátký. ;-)) (a ta předchozí taky) Moc pěkný... -t-

crayfish
04. 09. 2008
Dát tip
Vojtek: potěš starý kámoše a zase něco na Písmáka přilípni! :-)

Vojtek
04. 09. 2008
Dát tip
Jojo, udělat ze sebe virtuální písmáckou celebritu není těžký. TeĎ už vůbec ne :-D Ale...daleko lepší je psát. Moc sem už nechodím...ale čtu rád....to co se číst dá. A to si myslím, že nejsem líný... byly doby kdy jsem četl všechno...VŠECHNO! :-) Marku, pane...mně se to děsně fajn čte...měj se zatím krásně. *! škoda, že neumím hluboce kritizovat, když o to tak stojíš :-) *

crayfish
03. 09. 2008
Dát tip
clovrdik: moje řeč! :-)

clovrdik
03. 09. 2008
Dát tip
crayfishi, to už je tak dlouho ? kurňa, letí to; jsem se teď podíval a jsme stejně mladí :-); s tím osobním setkáním bychom měli něco udělat - poznat na živo autora, jako jsi ty, mi za to jistě stojí

crayfish
03. 09. 2008
Dát tip
Alojs: Ve všem máš absolutní pravdu. Jsem na Písmáku od ledna 2001. :-) Ale moc to nežeru, vím, jaký jsou tady omezení. Možná, kdybych měl čas a žaludek, udělal bych ze sebe virtuální písmáckou celebritu, není to tak těžké. :-) Pak bych byl pod drobnohledem. Otázka je, co je lepší. :-) Měl by být literární server jenom pro prozaiky. Ale i tam by určitě vítězily kraťounké vtipné textíky do sta slov. Ať žije umění! :-)

Alojs
03. 09. 2008
Dát tip
to je výjimka, zejména, pokud zde setrváš delší čas a zasloužíš si zájem četným kritizováním, eventuálně hodně podařeným textem. ... Myslel jsem to však takhle: podívej se na sekci "povídky". Kolik dílek je tam během dneška (včerejšků) zkritizováno víc jak pěti uživateli? Porovnej to s poezií... To mě štve. Lidé jsou liní. Dokonce už ani delší poezie nelepí. ... Za chvilku tu budou pouhá haiku :)

crayfish
03. 09. 2008
Dát tip
Alojz: A to jsem váhal, jestli uveřejnit delší nebo kratší verzi... No nic, už je tady kratší. Absolutní nezájem zásluhou délky? Docela mě překvapuje, že třeba moje Třetí přání je dlouhý jako prase (36 500 znaků) a stejně ho dosud přečetlo 888 lidí. A i kdyby nepřečetli - 20 tipů, 3x výběr a 4x v oblíbených. To se nechlubím :-), na Písmáku to nic neznamená. Ale vypovídá to o chuti čtenářů číst delší texty. clovrda: víš, co mě fascinuje? Vidím tady tvůj odkaz, známe se takhle přes Písmáka sedm let - a nikdy jsme se neviděli. :-) Není to divný?

clovrdik
03. 09. 2008
Dát tip
super povídka, čtivě napsaná, jojo, to neumí kde kdo

Alojs
03. 09. 2008
Dát tip
no, ještě bych jednotlivé pasáže více propracoval, byť tady pak budeš riskovat absolutní nezájem zásluhou délky. jinak kvituju, že jdeš tématicky po své cestičce, žádná příběhová klišé... (v rámci celku). Jinak platí totéž co posledně - svižný rukopis, čtivý... tentokrát jsem po něm svištěl tak, že jsem neregistroval žádné chyby. Piš dál.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru