Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pravda a Lež

19. 09. 2008
4
14
1998

Šel krajem mudrc se svým žákem. Došli k studni, u které stály dvě ženy, které si byly jako vejce vejci podobné. 
"Hle" - pravil mudrc. "Zde jsou Pravda a Lež. Jedna musí mluvit stále pravdu, druhá pak musí stále lhát. Přesto je velmi obtížné rozpoznat jednu od druhé, mají li odpovědět pouze ano či ne." 
Žák se jich tedy otázal: " Ty jsi Pravda? 
"Ano" odpověděla první. 
"Ano" řekla druhá. 
Přistoupil tedy k první: " Lže tvoje družka, když tvrdí, že je Pravda? 
"Ano." 
"Ano," odpověděla druhá na tutéž otázku. 
Žák se zamyslel a do třetice se otázal: "Lhala by tvá družka, kdyby tvrdila, že ty jsi Pravda?" 
"Ne," pravila jedna. 
"Ne," odvětila i druhá. 
"Vidíš," děl učitel, "na každou otázku můžeš od nich obdržet protichůdné odpovědi, jen na tu základní - co je pravda a co lež, na tu odpověď není. Někdy i lež může být pravdivá, a i pravda může zalhat." 
"Nerozumím tomu…“ přiznal se žák. 
Mudrc se tedy obrátil k ženám řka: "Může být lež pravdivější než pravda?" 
První řekla - ne. Druhá na to - ano. 
"O které teď soudíš, že je pravda?" optal se žáka. 
"Ta, která odpověděla - ne!" 
Mudrc se usmál a pravil: "Tvrdím-li popravdě, že mé tvrzení je lež, pak, pohříchu, lžu. Jestliže však lžu, že mé tvrzení je lež, mluvím tedy pravdu. Řekla-li tedy Pravda - ne, pak zajisté lhala. Jak tedy rozpoznáš Pravdu od Lži?" 
Když ušli mlčky hodný kus cesty, zastavil žák a obrátil se na mistra: "Pravda byla ta na nalevo od studny." 
"Jaký máš důvod pro své tvrzení?" nechápal mudrc. "Vysvětlil jsem ti přec, že mezi nimi není rozdílu. Ne snad?" 
"Jistě, mistře," odvětil žák. "Na první pohled byly téměř identické. Jen ta vpravo… No… Měla trochu kratší nohy."


14 názorů

No jo, v té době byla děsně populární ta hádanka s kloboukama. Tři bílé a dva černé mají na hlavách chlápci, stojící v řadě za sebou...

MKbaby
25. 02. 2011
Dát tip
Já jsem ještě písmáček ve vývinu :)

Ale, notak... Jenom takové mladické folozofování. Už mě to naštěstí přešlo.

MKbaby
25. 02. 2011
Dát tip
Nemá chybu - a to rozuzlení! :) *

Marcela.K.
13. 02. 2009
Dát tip
Dík :-))) To mám pamatováka, co :-))

Mylenko, našel jsem. Podle záznamu návštěv jsi to četla 21.9.2008. Vot ťéchnika!

Mylenko, jsem dalek toho, abych se chlubil cizím peřím. Zvláště pak v případě takovéto pitomosti jakou je uvedené dílo. Nic fenomenálního na něm není. Je to typ "Gordický uzel". A napsal jsem to už před pětadvaceti léty, tuším v hodině matematiky. Ale pokud ještě po takové době dokáže pobavit, jsem tomu rád.

Marcela.K.
12. 02. 2009
Dát tip
HELE, TOHLE JSI NĚKDE OPSAL...TO ZNÁM...leda, že bych to už četla tady :-(

dobré, setsakramentsky dobré!

avox
19. 09. 2008
Dát tip
zajímavé, nakonec mi vyšlo, že ani mudrc se neuměl správně zeptat :-) a úhel pohledu je taky důležitý, možná ten žák ani na ty nohy neviděl dobře :-DD V životě je to snazší, není jen ano, ne, je i nevím... pobavilo mne to, dík */

udělal jsem si tabulku, abych mohl vyhodnotit ty odpovědi. A hle, řešení holmesovské...

Hernajs, to je rychlost. Ani jsem to nestih přečíst sám po sobě. Zrovna jsem ten překlep opravoval.

Počkej: "Pravda byla ta nalevo od studny." Jen ta vlevo měla kratší nohy. Jsem roztěkaná, nebo je tam překlep? Nebo nechápu pointu? Jinak - fenomenální kousek!*****

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru