Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Krátký film o zabíjení

Výběr: StvN
24. 11. 2008
7
11
2957

Není to přímo recence, berte to spíše jako pokus o filmový rozbor.

Krátký film o zabíjení (1987)

 

Režie: Krzysztof Kieslowski

Scénář: Krzysztof Kieslowski, Krzysztof Piesiewicz

Herecké obsazení: Miroslaw Baka, Krzysztof Globisz, Jan Tesarz

 

 

 

Motiv Dostojevského Zločinu a trestu je variabilní a i z dnešního pohledu stále velice diskutabilní. Krzysztof Kieslowski využil depresivně působícího prostředí socialistického Polska a právě v něm rozehrál svou vlastní variaci na Zločin a trest.

      Zakřiknutý mladík Lazar Jacek postrádající jakýkoli významnější smysl života se bez konkrétního záměru toulá ulicemi a potkává stejně nicotné lidi, jako je on sám. I přes minimum dějových prostředků, jsou divákovi sdělovány jasná fakta o Jacekově přístupu nejen ke světu, ale i k sobě samému; až příliš dobře si uvědomuje svou bezvýznamnost (dialog s malířem na náměstí), bezprostřední pasivitu vůči okolí (dva muži mlátící třetího) a zlomyslnost (scéna s holuby, kamenem, nebo fanouškem na toaletě). Nevýrazné, avšak pro částečné objasnění motivu následné vraždy stěžejní, situace, do kterých je stavěn, jsou prolínány s denním stereotypem arogantního taxikáře a příběhem mladého perspektivního a morálně silného právníka. Vypravovací struktura není založena ani tak na obsahu (jež je až děsivě minimalistický), jako spíše na užití kamerových filtrů a masek. Každý myšlenkový pochod jednoho ze tří hrdinů je doprovázen sugestivním kamerovým efektem. Kieslowski dosahuje naprostého divákova souznění s postavou (zda je v depresi postava, je v depresi také divák), jelikož nepřenáší její psychologii do příběhu, který plyne pod vlivem samostatně budovaných náhod, ale přímo do způsobu snímání jednotlivých scén.

      Egocentrický taxikář vyžívající se ve své vlastní škodolibosti je unikátním archetypem vrahovy oběti. Přestože je to osoba představující přerostlé dítě, má svůj život pevně pod kontrolou. Jeho naprostým opakem je mladý začínající právník, jež právě překonal řízení o přijetí do právní komory. Je navzdory svému mládí uvědomělý, přesto by však chtěl změnit svět k lepšímu, což se mu nikdy nemůže podařit.

      Střet ústředních hrdinů, jejichž životy se diametrálně liší, přichází prostřednictvím absurdní situace, kde se opět projeví Jacekova zlomyslnost (stavěná do opozice taxikářově náhlé ohleduplnosti - zastaví na přechodu a nechá projít skupinu dětí). Ta však není v porovnání s explicitním pojetím následné vraždy zdaleka tak podstatná. Celý akt jedné z nejnaturalističtějších filmových smrtí vůbec, působí jako odtažitý sdělovací prvek; avšak čím déle se taxikář smrti brání, tím patrněji jsou v dané chvíli cítit náznaky lidskosti. Jacek je komplikovaností usmrcovacího procesu zaskočen a jeho zdárné dokončení mu dodá pocit úlevy, následně však přece jen příval emocí neunese (zapnutí a následné zlikvidování rádia).

Fáze vyšetřování a soudního líčení je z filmu vypuštěna, divák se tak do příběhu vrací až v momentě, kdy je mladý vrah odsouzen k trestu smrti. Zároveň je z pochmurného prostředí plného minimalistických a bezeslovných scén vržen do prostředí moralistického (dilemata trestu smrti). S přerodem děje se mění i režisérský přístup, který nabírá na subjektivitě - přesto se člověku nesnaží sugerovat svůj názor - a přejímá plnou zodpovědnost za příběh, kterému se věnuje mnohem důkladněji, než v první polovině. Na otázku trestu smrti nahlíží neosobně (příprava popravčí místnosti),  ale zároveň odhaluje Jacekovu emocionální stránku (poslední rozhovor); podle předešlého schématu je natočena i samotná poprava.

Herci jsou precizní a v konečné fázi filmu autentickou procítěností ještě podtrhují charakterové vývoje svých postav. Miroslaw Baka v roli Lazara Jaceka předvádí bezpochyby svůj životní výkon; stejně tak Krzysztof Globisz. Především díky vhodně zvoleným hercům a úsporné režii v nás film zanechá mnoho rozporů a neobjasnitelných otázek, na které bychom nejraději odpovědi vůbec nehledali.


11 názorů

StvN
02. 12. 2008
Dát tip
Tak to jo, to beru.

StvN: Ale tak já přeci netvrdím, že se má autor rochnit v elaborátech typu Cinepur, kde každou větu musí člověk číst dvakrát, aby vůbec pochopil o čem je řeč, ani že má sáhodlouze rozebírat styl kamery. Spíš jsem měl na mysli jednak obsáhlejší srovnání s Dostojevským (coby "autorem námětu" :) ) a pak taky nějaký ten rozklad situace, kdy společnost netoleruje vraždu a zároveň ji užívá jako trest. Jelikož to není rozhodně černobílé, bylo by to zajímavé čtení. Všechno tohle je tu jaksi nastřelené, ale tím to hasne. Jistě, pak by se jednalo spíš o esej než recenzi, ale i tak si nemyslím, že by ses u toho nudil. Byť by to bylo víc než jen rychlé zprostředkování dojmu z filmu. P.S. Nemysli si, ani já nejsem kdovíjak u vytržení z až onanistických rozborů filmu minutu po minutě... A ještě víc mi leze krkem, když si leckteří recenzenti dodávají vážnosti pojmy jako narace, jelikož to zní líp než vyprávění. A že jich je... Taky jsem to dělal.)

StvN
02. 12. 2008
Dát tip
Pochopení filmu beru. Své recenze na tom také zakládám spíš než na opsání fakt ze záložky a životopisu autora. Omáčka je někdy docela fajn. Trochu jsem nad tímhle tvým textem přemýšlel a pár vět na víc by ho možná trochu víc zpřístupnilo. Každopádně bych se tomu příště nebránil.

Děkuji. Sám nevím komu výáhradně je text určen, řekl bych, že všem :) Snažil jsem se tento mini-rozbor nezakládat ani tak na vlastních pocitech a dojmech z filmu, jako na jeho pochopení. Všichni mi vyčítají délku, ale s tím já jsem do toho právě šel, protože každá věta navíc už by dle mého byla jen zbytečnou omáčkou, která ve skutečnosti nic odborně nerozebírá, ale snaží se, aby to tak vypadalo. Vím, že by v tomto textu těžko něco našel filmový znalec, ale to nenajde až dokud já sám nebudu filmovým znalcem. Mám rád filmy, mám rád filmy netuctové a rád se nad nimi zamýšlím a nechávám se jimi inspirovat, podobně jsem přistupoval k tomuhle rozboru. Ještě jednou díky za kritiku, potěšila mě.

StvN
02. 12. 2008
Dát tip
Pro mě dokonalý. Takovéhle recenze, nebo to můžeme nazvat klidně jinak, mi sedí a hned bych se na film podíval. Je otázkou, co a do jaké míry by šlo rozpracovat. Pro mě, jako pro obyčejného diváka, který nerozumí filmové tvorbě do hloubky, tohle stačí. Tvůj text zprostředkovává dojem, který já mohu při sledování prožít a to je akorát. Pro filmového znalce je to krátké. Je otázka, pro koho tedy píšeš. Pišto, nebylo prodlužování spíš už takové jen rochňání zasvěcených? Bylo by podle tebe užitečné i kupříkladu pro mě?

já ten film miluju a tenhle hybrid recenze a rozboru mi sedí, tipec..*

Lakrov
26. 11. 2008
Dát tip
Napsals to dostateně srozumitelně. Už vím, že na tenhle film nepůjdu. I když, kdyby se ve mně jednoho dne přemnožil optimismus, kdo ví... Tip

Což o to, sdělné to je. Ale to je lístek na MHD taky, žejo.

Pišta_Hufnágl: Díky, uvědomuju si, že jsem některé myšlenky možná až příliš zkracoval, ale mým záměrem nebylo zbytečně se rozepisovat, protože i tak je text dle mě sdělný a jeho stanovisko je pochopitelné, ale díky za názor.

Dobrý pokus. Ovšem trestuhodně krátký. Sotva stačíš načrtnout myšlenku, a už pádíš dál. Zkus to trochu rozvinout. Jestli se obáváš toho, že dlouhé rozbory na Písmáku nikdo nečte, mohu tě uklidnit - tvé obavy jsou liché. Rozbor Kieslowskeho by nečetli, ani kdyby byl jednovětý:)

neroušek
24. 11. 2008
Dát tip
Neroušek do viděl,už dávno a zná to trošku z jiného úhlu.Ten film vychází ze seriálu stejného režiséra-Dekalogu,který ke každému přikázání z křesťanského desatera napsal jeden příběh a ze dvou těch dílů udělal dva celovečerní filmy: z nezabiješ a nezesmilníš.Tohle je ten první,druhý se jmenuje Krátký film o lásce.Čili jde o překročení příkazu nezabiješ:ve vraždě toho taxikáře a v popravě toho vraha.Ale režisér zřejmě naznačuje,že bez vraždy taxikáře by nebyla ani poprava.* PS. ano,jedná se asi o esteticky nejpůsobivější zachycení vraždy člověka-je z toho fakt blivno.Tolik neroušek a zamyslel se jen díky Tvému dobrému zamyšlení.*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru