Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Černé květy

Výběr: Winter, pozorovatel, Augustin_Šípek
16. 12. 2008
14
32
8287
Autor
Kandelabr

Hladina se opět zavřela a bylo to, jako by zde nikdy žádná loď nebyla, možná to byl jen přelud, únava a horečka vykreslila v mysli vyduté plachty, lámající se stěžně a podpalubí plnící se ledovou vodou a nechala to vše zmizet, ať už dolů do mořské hlubiny nebo za okraj víček, na později, až zase sny získají nadvládu.

 

Loď tu nebyla, ale bylo zde stále moře, šedivé a studené. A na jeho neklidné hladině se začalo cosi objevovat. Moře rozkvétalo. Postupně, jeden, druhý, třetí, jako rašící pupeny, objevovaly se na hladině černé klobouky, kapky vody se na nich třpytily v měsíčním světle, byly jich už stovky, klidně se nechaly unášet, kolébat, konejšit.

 

Moře se uklidňovalo, na hladinu vyplul i závoj průsvitných medúz, noví obyvatelé je jistě zaujali, daly se s nimi tedy do podivného tance, nejisto, zda je chtěly pozřít nebo se s nimi spářit, jejich bledá těla svítila, chapadla se tiskla k neznámému materiálu, setkání to bylo zvláštní, přesto nikoliv nepřirozené, moře je spojovalo.

 

+++

 

Hůlka nechávala v písku otisk, malý vpich, krok co krok, pán se o ni příliš neopíral, spíš s ní udával tempo, adaggio, nebylo kam spěchat a ráno bylo příjemné, po noci beze spánku bylo vše v jakési mlze, možná to byla skutečná mlha, ale mysli se to zkoumat nechtělo, bloumala někde kolem a pán ji nechával, stačilo jít rovně a dávat pozor, aby mu vlna neolízla boty, moře po něm sahalo, ale jen tak zkusmo, z rozmaru.

 

Na uhlazeném bělavém písku ležel vedle zkroucených chaluh, vroubkovaných mušli a drobných lesklých kamínků černý cylindr. Pán do něj opatrně strčil holí, jako by se bál, že se z něj vykutálí hlava.

Cylindr byl prázdný.

Pán se pro něj pomalinku sehnul. Klobouk byl těžký, nasáklý vodou, slunce jej ještě nestačilo vysušit. Trochu jej oklepal a očistil, hnědé kalhoty měl teď poseté drobnými kapičkami vody a pískem.

Potom si klobouk odnesl domů.

Nosil jej pak často, i když mu moc neslušel.

A nikdy nezjistil, že v měsíčním světle klobouk mírně bledavě svítí.

32 názorů

Jordi
25. 02. 2011
Dát tip
Jako laik tohoto stylu, musím říci, že já osobně na pocity dám, takže část vytvářející atmosféru na mě zapůsobí určitě lépe, než kdyby to bylo napsáno stroze bez emocí. To už by mě nepřišlo jako povídka, ale jako výpis faktů a to už by sem potom asi nepatřilo.

fajn čtení

domin.go
19. 12. 2008
Dát tip
Oddechovka, proč ne?

Narvah
17. 12. 2008
Dát tip
jako místo některých čárek, hehe

Narvah
17. 12. 2008
Dát tip
čtvtej odstavec chce místo čárek tečky. jinak je to dobrá povídka.

Flákač
17. 12. 2008
Dát tip
tohle je paráda, ovšem nenasytí to, tak kdyby bylo 200 až 300 stran, hm? t.

StvN
17. 12. 2008
Dát tip
A jinak ty kloubouky by byly blbý, kdyby nenastala pointa. Stylově cítím, že to není tvůj nejlepší kousek, žes byl možná chvíli těžkopádný.

pozorovatel
17. 12. 2008
Dát tip
"Nosil jej pak často, i když mu moc neslušel." ..i když mu moc neslušel mi až podivně hodně evokuje pohádku nevim, vybrousil bych, ale to už je tvoje věc já jsem spokojený přenos katastrofy do pozorovatelského úhlu pohledu a tím i stavu mysli, aby byl nakonec přenos dotvrzen historkou s mužem a kloboukem (všednost, bezvýznamnost.. v tom vidim velkou myšlenku díla, není to jen popis atmosféry) jj, pěkný je to

Oldjerry
16. 12. 2008
Dát tip
To je takový Kafkovitý. Líbí... *

Eriu Crann
16. 12. 2008
Dát tip
Črty mám ráda. A na této se mi líbilo, že zpočátku si čtenář není jist, zda klobouky v první části nejsou jen obrazným pojmenováním čehosi jiného. Líbilo se mi vykreslení atmosféry a jakási nejasnost. A pointa byla také neotřelá. Co se mi nelíbilo? Obrat "setkání to bylo zvláštní, přesto nikoliv nepřirozené" - působí to nepřirozeně. Zkusila bych nějakou lepší, "přirozenější" formulaci.

Flavus
16. 12. 2008
Dát tip
jedno kde je, čo je, ale je to balzam na dušu neškrípe, ticho hojdá akoby ma do náručia vzali hodvábné krídla a ticho odniesli kamsi, kde sa už netrápim a kde už nieto toho nepekného ten pocit, keď napoly spíš, napoly bdieš a tvoja myseľ, duša, srdce, čokoľvek, putuje a vraví sama za seba nechcem rozmýšľať o diele, o zmysle, o texte, zabíja to tú atmosféru, čerta! stojí uznania, lebo vyčarovať tú atmosféru, tie prechavé momenty, chce cit, nie? zabudnite na zmysel, vnímajte slová, tvar a to čo vravia samé, čo je za nimi, medzi nimi a mimo nich, viac predsa netreba...

Kandelabr
16. 12. 2008
Dát tip
vindal drámo: ok, já to beru.

Kandelabre: popisy* jako zde, jen to je pro tebe..

Kandelabr
16. 12. 2008
Dát tip
vindal drámo: to je klika, že tu jsi, otevřel jsi mi oči, lámu tužku :)

haha teď koukám jak ses měl pokusil zakopat do zatuchlýho zákopu, kde sto vzal? Já se tu většinou protahuju na rozpáleným plechu a je mi blaze jako kocourovi co zrovna sežral ptáka... a jen hledím jak se tu velebí volovinky, měkký psaní, intoušský psaní, blbý psaní, popisy*, jako zde a čas od času vezmu ocelovej kartáč, když se rozplýváte obzvláště ostudně a napíšu něco takhle hnusnýho, že to nadzvihne i pohodáře Wintera, sakra začíná to bejt drama, válka, dupy dup.. buchy buch..

Winter
16. 12. 2008
Dát tip
Kandelábr: V podstatě chci říci, že mě bavil, a že svůj rámec naplnil plně a velmi, velmi "svědomitě". Skoro tak, že by se na něm dalo učit, diskutovat, co je špatně, co dobře atd, kdy ano, kdy ne. Za což je vlastně ten výběr. Svůj román ale napiš přeci jen trochu jinak .) Reka: Svým způsobem mě ale napadá, že už pouhá propagace výrobku znamená odpověď. O to je podobná reklama nebepečnější; nepřímo našeptává, že ať už je otázka jakákoliv, řešení jen jedno. Zní to až hrůzně, že .) Vím, žes to nemyslel jako výtku, ale přeci jen mi přišlo přínosné sem tu moji reakci napsat - čistě pro náhodného pozorovatele. Vindal: Ale vindale, my oba víme, na co narážím. Ale jo, je to zákopová válka ze všech stran, na tom si trvám, dupy dupy, pěstičkama buchy buch. Teď si při tom rozesílání avíz budu připadat jak pošta .)

reka
16. 12. 2008
Dát tip
Anděla. Strašně mě to nebavilo, iritovalo mě tam něco, co jsem si pro sebe nazval slovní nabubřelost; vadilo mi, jak se tam vyžívá v obrazech, jeden za druhým, ale všechno je to pořád na jedno brdo, pořád stejným stylem, a nikam se to neposouvá. A Sestru měl kdysi kamarád, a když jsem se do ní koukal, tak mi to přišlo podobné a radši ji ani nezačal číst. Ale slyšel jsem o jeho nových věcech, prý dost změnil styl... jak se to jmenuje, něco se supermarketem, supermarket hrdinů? A kloktat dehet. Jestli se změnil, tak by se mi třeba mohl začít líbit, a ani bych se za to nestyděl. Chápu, že ti v textu šlo o atmosféru, a na takhle krátkým úseku je to fajn. Jen mi přijde, že jsem od tebe četl pár jiných věcí a většinou byla atmosféra silně dominující, natolik, že se vše ostatní pod ní ztrácelo, a podle mě máš na víc než to. Jako cvičení, proč ne, psaní ti jde.

Kandelabr
16. 12. 2008
Dát tip
StvN:hm, mrknu se.a jinak? Winter: díky, potěšils mě. vindal drámo: ok. nevnucuju. DaNdÝ: ach jo, díky :) reka: zrovna tady mi tak nějak víc šlo o atmosféru, líbil se mi ten obraz, tak jsem ho popsal. buď tě ta atmosféra osloví nebo ne. S tou reklamou, jo, proč ne, je to jednoduchý nápad, ale přišel mi nosný. Příště zkusím něco míň popisného, snad se to podaří. Co jsi četl od Topola? a znovu Winter: nevím jestli je to kouzlo nezpochybnitelné :) ale jsem rád, že ti text příjde dobrý. díky za podporu :)

reka
16. 12. 2008
Dát tip
V té reklamě ani nejsou klobouky tak, jak to popisuje kandelábr, jen tam plují vzduchem muži v oblecích a s kloboukami na hlavě v opuštěném městě, zatímco prší. Docela pěkný obraz. Máš pravdu, ta moje připomínka nebyla úplně košer, a nemyslel jsem ji jako výtku textu... prostě mi ta reklama vytanula na mysli při čtení a o to míň pak na mě dokázal působit text. Za což kandelábr rozhodně nemůže, je to něco, co se nedá ovlivnit, spíš jsem to zmínil jako možné osvětlení toho, že mě text nadchnul míň než tebe nebo Stvna. Mimochodem, zrovna tahle reklama sebou položené otázky moc nezodpovídá. Dodneška nechápu, co ti muži plující prázdným městem mají znamenat.

ramia
16. 12. 2008
Dát tip
More..vyzeralo ako divák,dokonca mlčanlivý,bolo takmer komplicom.Zdalo sa,že bolo rámom,dekoráciou,pozadím.More bolo všetkým... Pozerám naň ako tancuje okolo mňa prekrásna nekonečná príšera....atď. Presne aj to tvoje more dýcha..tak nádherne Bariccovsky.Aj ten podivný pán v tej atmosfére piesku.Hladilo to...

reka
16. 12. 2008
Dát tip
V té reklamě ani nejsou klobouky tak, jak to popisuje kandelábr, jen tam plují vzduchem muži v oblecích a s kloboukami na hlavě v opuštěném městě, zatímco prší. Docela pěkný obraz. Máš pravdu, ta moje připomínka nebyla úplně košer, a nemyslel jsem ji jako výtku textu... prostě mi ta reklama vytanula na mysli při čtení a o to míň pak na mě dokázal působit text. Za což kandelábr rozhodně nemůže, je to něco, co se nedá ovlivnit, spíš jsem to zmínil jako možné osvětlení toho, že mě text nadchnul míň než tebe nebo Stvna. Mimochodem, zrovna tahle reklama sebou položené otázky moc nezodpovídá. Dodneška nechápu, co ti muži plující prázdným městem mají znamenat.

Wintere v návalu bojovnosti /zřejmě/ za svoje názory jsi střelil vedle, v případě kandelábra i v mým případě, prosím nekaž si to, jsi jeden z mála zde kterýho snad beru trochu vážně..

Winter
16. 12. 2008
Dát tip
Reklama s klobouky .), hezké - problém ovšem spočívá v tom, že reklama ze své podstaty zodpovídá sebou položené otázky. Tento text však nikoliv a právě v tom lehkém tajemnu, prostoru pro fantazii, tkví jeho nezpochybnitelné kouzlo. Je jako odpolední listování starými pohlednicemi. Což je do určité míry přípustné, ba žádoucí, řekl bych. Čímže ovšem neříkám, že je text geniální, dobrý ovšem je, dobrý v tom lepším slova smyslu. Což píši nikoliv proto, že se chci hádat, či se vnucovat, ale že bych rád vyvrátil ono "reklamové tvrzení", anžto mi nepřijde tak úplně košer .)

reka
16. 12. 2008
Dát tip
hm, jsem trochu rozpačitý, a můj názor je asi někde mezi vindalem drámem a Winterem. Atmosféra fajn, ale většinou chci od textu víc než atmosféru (jinak by se mi mohl začít líbit třeba Topol, a to fakt nechci). Obraz s klobouky taky fajn, i když mě ruší to, že mi to docela připomíná reklamu na nějakou telefonní společnost. To, jak se ty dvě scény propojí kloboukem, je dobré, ale právě že jen dobré. Asi bych chtěl od tebe něco víc než jen (velmi dobrý) popis.

DaNdÝ
16. 12. 2008
Dát tip
Ach jo, za tu představu klobouku tip dát musím.

Winter
16. 12. 2008
Dát tip
Říká tvůrce mělkého uhlazeně "neuhlazeného" nic. V prvé řadě čteme, protože nás to těší. Ale to by prve chtělo poruzumět textu a neostřelovat ho ze svého zatuchlého zákopu. Aneb Kandelábrovy texty nikdy nebyly pózou, nýbrž mistrně provedenými atmosférickými črtami.

mělké uhlazené nic..

Winter
16. 12. 2008
Dát tip
Člověče díky. Po velmi dlouhé době jsem si znovu krásně početl. Naderná atmosféra: text se převaluje, šumí, je jako moře samo, či spíše jeho dar, který ve tmě bledavě svítí.

StvN
16. 12. 2008
Dát tip
:) Čoveče tahle pointa mi připomněla tu dnešní Narvahovu.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru